Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:42

ElineS schreef:
De verantwoordelijkheid ligt in eerste instantie misschien niet bij de jury, maar bij vrienden, familie, instructie etc... Maar als die er blijkbaar niets aan doen en er niets van zeggen en dit soort combinaties alsnog op wedstrijd verschijnen, dan vind ik dat de jury de middelen moet hebben, de regels, een maatstaf, om hierop te beoordelen.

Best, maar WELKE maatstaf??

Een goed over de rug gereden paard kan meer dragen dan een paard dat geen-gel*l-trek-'m-in-de-krul wordt gereden. Dat verschil is echt kilo's. Hoe wil je op die factoren een maatstaf loslaten?

En dan nog: ik rijdt mijn 1/4 niet omdat ik te zwaar voor 'm in combinatie met het feit dat hij zich maar moeilijk over de rug laat rijden en vooral: omdat je hem dan constant moet rijden, ook op buitenritten en zo. Op zich kan ie me prima dragen, maar dan moet ik 'm zodanig aan het werk zetten dat ie dat ECHT NIET leuk vindt. Tja, zeg het maar.......
En nee, ik heb een heel gewoon postuur en een heel gewoon gewicht, niks spannends, mijn andere paard heeft er geen enkele moeite mee....

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:45

Rex_Rolfo schreef:
paintedblack schreef:
zag ik een veel te grote man op een klein rijpaard

Dat je überhaupt een man gezien hebt _O-

Ik denk dat ik wel weet welke wedstrijd TS was, daar heb ik er welgeteld 2 gezien. Eén op een wat grotere koudbloed en één op een Haflinger. Ik ga wel eens vaker met m'n vrouw mee, meestal zie ik hooguit één man te paard, andere kerels net als ikzelf alleen als begeleiding.

Dan kom je zeer waarschijnlijk niet op spring- of eventingwedstrijden want daar kom je heel veel mannen tegen :)

Ik vind het ook moeilijk. Zag laatst iemand die echt heel zwaar overgewicht had op een eventingwedstrijd rijden. Kreeg spontaan medelijden met het paard die de ruiter niet alleen in de dressuurring moest ronddragen maar ook in het parcours en de cross. Was een heel iel paard.

Ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat zo iemand het zelf niet ziet.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:46

Ik vind het nogal wat om van een jury te vragen dat die kan beoordelen of iemand te zwaar is. Je moet dus gaan inschatten hoeveel kgs iemand weegt, vervolgens een inschatting maken hoeveel het paard kan dragen. Zolang de wetenschap daar nog niet eens uit is, kan je dat al helemaal niet van een jury vragen. Dan gaat het om een vrije interpretatie en dat lijkt mij niet verstandig in juryland.

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:46

Ik vind wel dat het mogelijk moet zijn daar als jury een gepaste opmerking over te maken, wanneer een paard echt gehinderd wordt door het overgewicht. Wellicht met een positieve twist, een opmerking in de trant dat betreffende combinatie veel potentie heeft, maar deze beter tot zijn recht komt wanneer lichamelijke conditie van de ruiter beter matcht bij het paard. Maar ik begrijp dat het beladen is en waar ik hier het positieve van in zou kunnen zien, een ander dit wellicht niet kan. Lastige situatie en het zou absoluut mooier zijn wanneer de ruiter zoiets te horen zou krijgen vanuit zijn/haar eigen omgeving (instructie wellicht?).

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:48

Ik vind het ook belangrijk dat er naar de leeftijd van de ruiter gekeken wordt. Kan me nog herinneren dat mijn balletjuf heel lelijk deed over een stevig meisje dat een groep hoger zat, ik geloof dat ik toen een week amper heb gegeten omdat ik bang was om dik te worden. Om gewicht bij een volwassen persoon aan te kaarten zou ik toch bang zijn dat ik die persoon kwets. Mijn gewicht schommelt al jaren maar ik vind een goede conditie hebben en fijn bewegen ook heel belangrijk.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:49

De jury mag hier absoluut niet over oordelen, de jury zit er om en gehoorzaamheidsproef te beoordelen, dus de gehoorzaamheid van het paard en het gereden zijn in het algemeen met daarbij de punten voor de onderdelen. Zoals natuurlijk de houding en zit van de ruiter. Mocht er vanwege het gewicht van de ruiter onderdelen zijn die minder goed uitgevoerd worden dan kan de jury daar natuurljk lager voor punten. Net zo goed als dat een magere lat een oefening niet voor een voldoende uitvoert.
Dat is de funktie van een jury, meer niet. Wil je hier richtlijnen voor dan zullen die door de KNHS opgesteld moeten worden.

Is er wel enig idee wat er gebeurt als er allemaal commentaar op die dikke mensen komt. Er wordt hier maar gezegd dat dat positief is, het kan compleet de andere kant op gaan. Extreem dikke mensen kunnen juist vaak dat commentaar niet goed verwerken. Zijn psychisch vaak niet zo sterk, en kan juist resulteren in nog meer eten als troost.
Ik zie het al voor me dat bijv mijn hoefsmid zich met mijn overgewicht zou gaan gaat bemoeien. Dat wordt geen fijn gesprek, dat kan ik wel garanderen. Nu ben ik dan gelukkig niet extreem dik, wel wat kilootjes te zwaar, maar absoluut geen last voor mijn paarden.
Dit vind ik meer een kwestie die bij de huisarts ligt.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:52

Als het gewicht van de ruiter leidt tot 'problemen' bij het paard, waardoor de proef met minder hoge punten beoordeeld kan worden, dan kan de jury daar prima wat van zeggen. Paard heeft moeite met buiging, paard maakt te weinig sprong in de galop, maar ook punten mbt houding en zit van de ruiter enz. enz. Ik zou dat als jury wel aandurven.

Als paard en ruiter een prima proef neerzetten, dan kan je weinig met alleen een mening dat de ruiter wel wat kilo's kwijt zou mogen. Dan is het een stuk lastiger, maar nog steeds mogelijk om een genuanceerde opmerking onderaan het protocol te zetten.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:01

Dat zeg ik ook, de onderdelen die niet goed gaan, of dat nu door het gewicht komt of niet, kan je lager punten. Maar iets rechtstreeks zeggen over het gewicht van de ruiter mag een jury gewoon niet doen. En vind ik ook absoluut niet kunnen.

Ik zeg ook al dat ik niet onder die categorie val, maar mocht dat wel zo zijn, dan ging er absoluut meteen een klacht naar de KNHS als juryleden genuanceerde of ongenuanceerde opmerkingen over mijn gewicht zouden maken. Tenzij er richtlijnen zijn waar de jury of de federatievertegenwoordiger zich aan kan houden,

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:05

Als jurylid heb ik meermaals iets eronder geschreven als "amazone raakt soms uit balans" of in een oefening: "amazone brengt paard uit evenwicht". Dat is een feitelijke constatering, dat het dan komt door overgewicht moet de persoon er zelf maar uithalen.

Als instructrice doe ik het net zo. Wanneer een dik persoon klaagt over het doorzitten vraag ik: "hoe denk je dat dat komt" of "wanneer zou je fijner zitten?" Mocht een paard tijdens de lessen echt lichamelijk hinder of pijn van de berijder ondervinden dan zeg ik dat ook. Geen waarde-oordeel maar een simpele vaststelling van een feit.

@ Mickydo: ik vind het heel dapper dat je zo eerlijk jouw ervaringen hier vermeld!!

Mousmous

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:10

Dat vind ik dan wel heel netjes gezegd, maar dat is dan ook geen rechtstreekse aanval op het gewicht. Dan oordeel je toch over de houding/zit van de ruiter op basis hoe ze dan ook daadwerkelijk zit. Ook al is de oorzaak dan het gewicht.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:12

Mousmous, verschil tussen een jury en je hoefsmid is dat de jury er zit om jullie als combinatie te beoordelen. Als het je volte niet mooi rond gaat wordt daar iets over gezegd, als je paard niet ontspannen is wordt daar iets over gezegd, als je teveel aandrijft wordt daar iets over gezegd, als je paard onregelmatig loopt wordt daar iets over gezegd en als je je paard dus hindert met je gewicht mag daar ook iets over gezegd worden.

De taak van de jury is het beoordelen van een combinatie, ook het totaal plaatje dus. EN het uiteidnelijke doel is natuurlijk het verbeteren van een combinatie. Als de jury denkt dat die vooruitgang wordt gehinderd door overgewicht van de ruiter, is het niet meer dan logisch om daar wat van te zeggen.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:14

Ik vind eigenlijk zowiezo dat je eigen conditie ook goed moet zijn als je prestaties van een paard verlangt, en dat lijkt me zo te zijn als je wedstrijden rijdt. Vind het altijd een beetje raar als mensen verwachten dat hun paard de sterren van de hemel loopt als ze zelf obese zijn.

Om goed te kunnen presteren moeten beide gewoon in goede conditie zijn, dus ja als de ruiter het paard echt belemmert met zijn gewicht vind ik best dat daar wat van gezegd mag worden, ook als het paard zelf te vet is om goed te kunnen lopen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:21

BaileyMix schreef:
Mousmous, verschil tussen een jury en je hoefsmid is dat de jury er zit om jullie als combinatie te beoordelen. Als het je volte niet mooi rond gaat wordt daar iets over gezegd, als je paard niet ontspannen is wordt daar iets over gezegd, als je teveel aandrijft wordt daar iets over gezegd, als je paard onregelmatig loopt wordt daar iets over gezegd en als je je paard dus hindert met je gewicht mag daar ook iets over gezegd worden.

Als de smid uit de manier van ijzer/hoef afslijten moet concluderen dat het paard te zwaar/verkeerd belast wordt is het zijn vakgebied van waaruit hij een opmerking kan maken naar de ruiter/eigenaar toe. Paard heeft dan nl duidelijk last van iets wat zich uit in de manier waarop die zijn voeten gebruikt.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:21

Ik zie het ook vaak op concours. Soms is het echt geen gezicht en bijna zielig voor het paard. Ik zou er als jury denk ik niet van zeggen, hooguit dat ze het paard belemmerd in de bewegingen. Dit is wel een gevoelig onderwerp.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:24

tamary schreef:
BaileyMix schreef:

Als de smid uit de manier van ijzer/hoef afslijten moet concluderen dat het paard te zwaar/verkeerd belast wordt is het zijn vakgebied van waaruit hij een opmerking kan maken naar de ruiter/eigenaar toe. Paard heeft dan nl duidelijk last van iets wat zich uit in de manier waarop die zijn voeten gebruikt.

Daar heb ik eigenlijk nog nooit zo over nagedacht. Zou een pard met een ruiter met overgewicht daadwerkelijk zijn/haar voeten anders neerzetten?

jabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:29

ElineS schreef:
Waarom moet er altijd meteen naar de andere kant geslagen worden? Ja, lichte mensen met slechte zit kunnen ook vervelend zijn voor het paard, maar dat betekend niet meteen dat daardoor dikke mensen op een paard wel goed is. Het één sluit het ander niet uit.

Het moet in verhouding zijn. Een ruiter mag best wat voller en dikker zijn, zolang het paard dit maar aankan en in verhouding past bij de ruiter. Een wat grotere en bredere KWPN, een haflinger, fjord of fries bijvoorbeeld. Een dikke ruiter op een smalle KWPN kan in mijn ogen gewoon niet en daar mogen best regels voor worden aangemaakt, zodat dit aangepakt kan worden. Dat betekend niet dat er een weegschaal en meetlat op de wedstrijd hoeft te staan, maar iedereen kan op het oog zo ongeveer wel zien wat niet en wat wel kan en een jury moet dan het recht hebben om naar eigen inschatting (met een beetje richtlijnen) daar op te kunnen jureren

We hebben hier één ruiter, een wat vollere dame op een fries paard, die op hoger niveau rijd. Weet zo even haar naam niet meer. Vind het echt een prachtige combinatie. Maar goed, zij zit dan ook niet op een ielige kwpn.

Dat mensen dik of voller zijn, prima. Daar heb ik niets op tegen en absoluut ook geen problemen mee. De één heeft het door eetproblemen, de ander door medicijnen of ziekte, wat ook de reden, als iemand dikker is dan het gemiddelde en ze daar happy mee zijn, super. Dik kan ook prachtig zijn.

Maar te dikke mensen op een paard wat het niet aankan, is niets prachtigs aan.. En ik probeer dan niet de ruiter te beledigen, want zijn of haar gewicht is totaal zijn of haar zaak en niet die van de jury of die van mij... Maar een paard laten 'lijden' vanwege de levensstijl van een mens, in welke gradatie dan ook... Nee. En dus mag er van mij op gejureerd worden. Volle mensen mogen best leren zelfkennis te hebben over op welk paard ze wel en niet kunnen stappen.. Een vol mens mag en kan paardrijden, maar moet wel weten op welk paard.. Net zoals dat iemand van 2 meter niet op een pony kan stappen. Ken je eigen lichaam en welk paard daar bij past.

Het is niet zozeer dat de jury de ruiter beoordeelt qua gewicht, maar het paard en het zadel, of het daar wel bij past.. En daar vind ik niets verkeerd aan. Een jury (of de omgeving, familieleden, stalmensen etc) hoeft niet te zeggen, jij bent te dik, jij moet afvallen... Nee, maar gewoon, dit gewicht past niet bij dit paard. En daar is geen schaamte aan vind ik.

dat was ook mijn punt... het een sluit het ander niet uit

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:33

BaileyMix, de jury zit daar, zoals ik zelf ook al heb gezegd, er om de proef te beoordelen. Maar hij beoordeelt alleen wat er op dat moment in de ring te beoordelen valt. Die beoordeling is er voor de ruiter om daar eventueel iets mee te doen. Of jij er vooruitgang mee boekt gaat de jury niets aan, zodra je de ring hebt verlaten heb je niets meer met de jury te maken wat de beoordeling of de vooruitgang betreft. Dat is net zoiets als sommige juryleden je bijvoorbeeld in de L beoordelen of je M klaar bent om je punten te krijgen. Gaat ze niets aan. Het kan je doel wel zijn om alleen maar L te rijden.

Ik zeg al, een jurylid/federatievertegenwoordiger zou alleen iets mogen zeggen als er richtlijnen voor zijn.
Kijk, niemand zit natuurlijk te wachten op een combinatie van een paard dat de ruiter niet kan dragen. Maar dat ben ik nog nooit tegengekomen. En ik heb echt al heel veel wedstrijden gereden. Vaak genoeg dikkerdjes die moeilijk zitten (ook veel dunne die hun paard door rukken en plukken en slecht zaten nog meer in de weg zaten), maar geen paard die moeite had met het gewicht van de ruiter. Wel een keer in een manege gezien, toen heb ik er ook wat van gezegd tegen de eigenaar van de manege. Die heeft de ruiter dan ook van het paard gehaald. Dat paard kon amper meer draven. Snapte al niet hoe de ruiter er zelfs maar was op gekomen met dat gewicht.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:34

Ik ken iemand waar de jury achteraf naar toe was gelopen en heeft gezegd dag ze echt te zwaar was voor der pony. Ik vind zeker dat de jury hier een deelnemer op mag aanspreken!
Daarna was er bij een andere wedstrijd op haar protocol geschreven dat ze te zwaar was voor haar pony. Diegene was zo beledigt en is nooit meer gestart.

Ik vind dat als de jury het op een vriendelijke en nette manier na de proef zegt dit moet kunnen!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:36

Mousmous schreef:
BaileyMix, de jury zit daar, zoals ik zelf ook al heb gezegd, er om de proef te beoordelen. Maar hij beoordeelt alleen wat er op dat moment in de ring te beoordelen valt. Die beoordeling is er voor de ruiter om daar eventueel iets mee te doen. Of jij er vooruitgang mee boekt gaat de jury niets aan, zodra je de ring hebt verlaten heb je niets meer met de jury te maken wat de beoordeling of de vooruitgang betreft. Dat is net zoiets als sommige juryleden je bijvoorbeeld in de L beoordelen of je M klaar bent om je punten te krijgen. Gaat ze niets aan. Het kan je doel wel zijn om alleen maar L te rijden.

Op dat moment, in de ring, valt er toch ook te oordelen over het gewicht van de ruiter? Het gaan inderdaad om de combinatie zoals die de ring in komt, en als in die ring een proef wordt gereden die niet lekker loopt vanwege het gewicht van de ruiter, mag daar in mijn ogen gewoon wat over gezegd worden.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:43

Als FNRS jury beoordeel ik niet de lengte en het gewicht van de ruiter. Wel in wat voor mate de hulpen correct overkomen. Dus een heel lange ruiter op een heel kleine pony, kan lang niet altijd de juiste hulpen geven. Een zware ruiter heeft waarschijnlijk (!) meer moeite om correct mee te gaan met de beweging.

Het leuke van FNRS jureren is dat je soms hetzelfde paard meerdere keren in de baan ziet en het komt echter regelmatig voor dat de zwaardere ruiter een betere zit heeft dan sommige lichte ruiters! Echter, de zwaardere ruiter die niet goed méé zit, valt sneller door de mand.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:44

En toch hè, zijn die britten zo dom niet. Ik ben met regelmaat toko's tegen gekomen daar aan de overkant waar gewoon keihard werd opgeschreven hoeveel gewicht de paarden mochten dragen en bij twijfel ging je op de weegschaal! Ook stellen sommige toko's daar gewoon dat je boven een bepaald gewicht simpelweg niet op hun paarden komt.

Zoals ik al zei heb ik een gewoon postuur (186cm) met bijpassend gewicht (81kg schoon aan de haak) maar in GB word ik steevast op de stevigere paarden gezet!

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:45

Opmerkingen over het gewicht liggen altijd gevoelig, door wie ze ook gemaakt worden!
In het belang van het paard mag er m.i. wat van gezegd worden.

Wel toevallig: bij ons op stal is juist
afgelopen weekend een weegschaal neergezet!
Er wordt een limiet ingesteld voor de manegepaarden. Diegenen die te zwaar zijn, moeten afvallen, anders helaas geen les meer.
Goeie beslissing!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:45

Horsesandme schreef:
Ik ken iemand waar de jury achteraf naar toe was gelopen en heeft gezegd dag ze echt te zwaar was voor der pony. Ik vind zeker dat de jury hier een deelnemer op mag aanspreken!
Daarna was er bij een andere wedstrijd op haar protocol geschreven dat ze te zwaar was voor haar pony. Diegene was zo beledigt en is nooit meer gestart.

Ik vind dat als de jury het op een vriendelijke en nette manier na de proef zegt dit moet kunnen!

Dat vind ik dus absoluut niet. Meten is weten en een jury kan iets alleen inschatten en dus nooit beweren dat iemand te zwaar is. Deze zal eerst een calculatie moeten maken wat een paard kan dragen, en dan pas wat de ruiter weegt en dan een oordeel treffen.

Een jury die iemand te zwaar vind, is een mening.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:47

Een jury kan prima zien of een ruiter met het gewicht een paard in de weg zit. Daar heb je geen weegschaal voor nodig hoor. En dat is meer dan een mening dat je het niet plaatje niet mooi vind. Je zien gewoon dat een paard bv moeite heeft met buiging, moeite heeft om de rug los te laten in het haslstrekken, moeite heeft met sprong maken in de galop.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:48

R12312 schreef:
Dat vind ik dus absoluut niet. Meten is weten en een jury kan iets alleen inschatten en dus nooit beweren dat iemand te zwaar is. Deze zal eerst een calculatie moeten maken wat een paard kan dragen, en dan pas wat de ruiter weegt en dan een oordeel treffen.

Een jury die iemand te zwaar vind, is een mening.

Simpele truc om te controleren of je in je zadel past is handje voor en handje achter je op het zadel. Past dat? Goed, Nee? Dan pas je niet in het zadel en kan je er ook vanuit gaan dat je niet op dat paard past. Dat is ook voor een jury meteen meetbaar, geen weegschaal oid nodig.