ElineS schreef:Waarom moet er altijd meteen naar de andere kant geslagen worden? Ja, lichte mensen met slechte zit kunnen ook vervelend zijn voor het paard, maar dat betekend niet meteen dat daardoor dikke mensen op een paard wel goed is. Het één sluit het ander niet uit.
Het moet in verhouding zijn. Een ruiter mag best wat voller en dikker zijn, zolang het paard dit maar aankan en in verhouding past bij de ruiter. Een wat grotere en bredere KWPN, een haflinger, fjord of fries bijvoorbeeld. Een dikke ruiter op een smalle KWPN kan in mijn ogen gewoon niet en daar mogen best regels voor worden aangemaakt, zodat dit aangepakt kan worden. Dat betekend niet dat er een weegschaal en meetlat op de wedstrijd hoeft te staan, maar iedereen kan op het oog zo ongeveer wel zien wat niet en wat wel kan en een jury moet dan het recht hebben om naar eigen inschatting (met een beetje richtlijnen) daar op te kunnen jureren
We hebben hier één ruiter, een wat vollere dame op een fries paard, die op hoger niveau rijd. Weet zo even haar naam niet meer. Vind het echt een prachtige combinatie. Maar goed, zij zit dan ook niet op een ielige kwpn.
Dat mensen dik of voller zijn, prima. Daar heb ik niets op tegen en absoluut ook geen problemen mee. De één heeft het door eetproblemen, de ander door medicijnen of ziekte, wat ook de reden, als iemand dikker is dan het gemiddelde en ze daar happy mee zijn, super. Dik kan ook prachtig zijn.
Maar te dikke mensen op een paard wat het niet aankan, is niets prachtigs aan.. En ik probeer dan niet de ruiter te beledigen, want zijn of haar gewicht is totaal zijn of haar zaak en niet die van de jury of die van mij... Maar een paard laten 'lijden' vanwege de levensstijl van een mens, in welke gradatie dan ook... Nee. En dus mag er van mij op gejureerd worden. Volle mensen mogen best leren zelfkennis te hebben over op welk paard ze wel en niet kunnen stappen.. Een vol mens mag en kan paardrijden, maar moet wel weten op welk paard.. Net zoals dat iemand van 2 meter niet op een pony kan stappen. Ken je eigen lichaam en welk paard daar bij past.
Het is niet zozeer dat de jury de ruiter beoordeelt qua gewicht, maar het paard en het zadel, of het daar wel bij past.. En daar vind ik niets verkeerd aan. Een jury (of de omgeving, familieleden, stalmensen etc) hoeft niet te zeggen, jij bent te dik, jij moet afvallen... Nee, maar gewoon, dit gewicht past niet bij dit paard. En daar is geen schaamte aan vind ik.
dat was ook mijn punt... het een sluit het ander niet uit