wat als je telaat in de wedstrijdring verschijnd???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ThreeFingers

Re: wat als je telaat in de wedstrijdring verschijnd???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 13:57

En in overleg met het meisje? Gezamelijk naar de organisatie en het probleem voorleggen?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 14:21

Je hoeft haar natuurlijk niet leuk te vinden. Maar dit komt dus vaker voor en is het handig om te overleggen.

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 09:44

reglementair moet er 30 minuten tussen zitten tussen haar 1ste en 2de paard

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 10:10

goldwing schreef:
reglementair moet er 30 minuten tussen zitten tussen haar 1ste en 2de paard

Tenzij het niet anders kan qua indeling, dan gebeurt eea in overleg.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 12:51

Als ruiter die vaak veel paarden op concours rijdt, kan ik alleen maar zeggen dat ik het gedrag van de amazone, zoals beschreven is, ronduit asociaal vind.
Als je meerdere paarden in een kort tijdsbestek wilt rijden dan vergt dat gewoon wat management. Je zorgt dat ze beide opgezadeld zijn, dat je mensen bij hebt om het andere paard vast te houden, te longeren of uit te stappen en je zorgt dat je vroeg begint.

Als ik met dit zelfde euvel zit op concours, dan rijd ik mijn 2e paard eerst los, maak eventueel wat sprongetjes en ga dan op mijn 1e paard zitten. Het 2e paard laat ik dan stappen onder iemand anders, aan de hand of aan de longeerlijn. Dan zit je een half uur voordat je moet rijden op je 1e paard en kun je die normaal voorbereiden. Na mijn gereden proef stap ik meteen op de 2e en kan de 1e gestapt worden door de persoon die het andere paard vast had. Omdat dit 2e paard volledig opgewarmd en in beweging gehouden is, heb ik niet langer dan 5 tot uiterlijk 10 minuten nodig om het paard klaar te stomen voor de proef. Een ander systeem is je 2e paard laten longeren. Ongeveer hetzelfde idee, maar je hebt dan een tikkie langer nodig om los te springen.

Op deze manier hebben je paarden er echt niks onder te lijden, maar het vergt iets meer werk en een extra hulpje. Als je dit niet kan of wilt, dan moet je gewoon je 2e paard thuis laten vind ik.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 13:15

Ik ben blij dat jij het ook zo ziet. Uit de reacties lees ik veel dat de organisatie of de andere ruiters er maar op moeten inspelen maar vind het ook niet echt netjes om het hele programma om een persoon te laten draaien.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:18

Schoentje, ik vind dat je op zich best wel gelijk hebt hoor, alleen ligt het voor ponyruiters imo toch wel iets lastiger. Niet iedere ponyruiter heeft de beschikking over een extra persoon om te zadelen/stappen etc, tegenwoordig is het al heel wat als een van de ouders regelmatig meegaat (niet voor niets worden de ponyrubrieken steeds kleiner). Daarbij kan het bij jou natuurlijk best eens voorkomen dat je weinig tijd tussen twee paarden hebt, alleen bij dit meisje is het structureel zo. Dat zou betekenen dat zij, ondanks twee pony's op hoog niveau, standaard maar met één tegelijk op wedstrijd kan gaan en dus ook maar met één van hen bv selecties kan rijden omdat er gewoon niet de ruimte is om er twee te starten. Natuurlijk hoor je dit dan netjes in overleg te doen (en imo is dit ook deels de verantwoording van de ouders, gewoon opvoeding betreft hoe ga je met elkaar om en hoe gedraag je je in bepaalde situaties). Maar ik kan de frustratie heel goed begrijpen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:34

Inderdaad, als het "eens" zou voorkomen dat je kort achtereenvolgens op de startlijst ingepland wordt, ja, dan pas je je even aan. Dan doe je even extra inspanningen om alles vlot te laten verlopen. Maar als je standaard iedere wedstrijd amper 3 combinaties de tijd krijgt om in te rijden en je dus constant zit te regelen en te lopen en te doen, dan snap ik wel dat je op den duur zegt 'zeeeg, ik wil ook eens mijn tijd pakken om mijn paard fatsoenlijk klaar te stomen.'
Wie weet hoe dikwijls het meisje dit probleem al aangekaart heeft.
Nu, de oplossing zal inderdaad van beide kanten moeten komen. Het meisje kan inderdaad maatregelen treffen (oa zoals schoentje aanhaalt) om haar beide pony's optimaal aan de start te krijgen zonder het programma extreem uit te laten lopen, maar waar het om een structureel probleem gaat is enige inbreng van de organisatie toch ook gewenst. Las een sleeppauze in of laat de ZZ proef sowieso wat later beginnen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:43

Maar Gini zij is er niet alleen. Ts moet nu elke keer maar zien hoe laat ze de ring in kan. Zij wil ook gewoon een planning maken met haar voorbereiding. Goed overleg is dus, denk ik, de enige oplossing.

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 15:48

helaas is goed overleg dus niet erg fijn. meije is ook pas 13. die kan ook niet alles regelen. met de moeder is niet heel erg fijn te praaten. vaak kortaf en doet vooral waar zij zelf zin in heeft. helaas.

vedder heb ik naar mijn mening wel een goede oplossing gevonden om gewoon samen met haar mee te springen. als het om inspringen gaat. ik hoop dat het op die manier werkt. volgende week zal zij er vast ook zijn en kan ik kijken of deze manier weer werkt.

in ieder geval heel erg bedankt met het meedenken en alle hulp!!!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:48

Daarom dat de oplossing van beide partijen uit zal moeten komen. De planning van TS loopt in de war, maar die van het meisje ook.
= structureel probleem = voer voor de organisatie.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:50

Maar die organisatie is iedere week een ander concours dus die gaan het probleem ook niet structureel oplossen Gini :n

Het kan echt sneller dan 30 minuten, maar een kwartiertje om om te zadelen en je tweede pony los te werken vind ik alleszins redelijk.

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 15:53

nou was het de laatste keer bij mijn eigen club dus kom ik makkelijk even vragen of zij er voor zorgen dat er iig een groote pauze zit tussen de pony's en de paarden. vorrige keer was helaas door dit meisje. die er een half uur over deed. en haar zusje die er ook een half uur over deed. het 3 kwartier uitgelopen. dat stapelde zich bij de paarden natuurlijk nog meer op. nu zat er dus een lange pauze tussen de pony en de paarden en was het daarom niet zo erg dat het wat uitliep.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:57

Is er geen overkoepelende regionale organisatie?

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 15:59

Gini schreef:
Is er geen overkoepelende regionale organisatie?

niet dat ik weet :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:02

Zo'n organisatie is op zich toch ook niet gek lijkt me, waarom geven ze dat meisje dan geen correcte starttijd zodat degenen die daarna nog moeten, ook gewoon op de correcte tijd ingepland staan?

Het is toch erg suf als zij bvb. om half 3 met het ene en 5 over half 3 met het andere paard moet starten en die 2e start dan uit te laten lopen tot 3 uur.

Dan kan je als organisatie toch beter gewoon die 2e start zelf al inplannen om 3 uur zodat het schema een beetje blijft kloppen voor degenen achter haar....wel zo sociaal om met die mensen ook rekening te houden :j

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:07

Wat wij altijd deden als wij meerdere pony's in de hogere springklasse hadden.
Ik tussen de L en M alles al losrijden en laag mee springen, om vervolgens pony weg te zetten en als de ander eraf moest voor z'n rondje springen. Namen we de andere ook vast mee.

Voor de andere deelnemers was het soms lastig. Maar omdat ze al los waren, is het even stap, draf en galop wat sprongen en klaar :)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:16

Ik ben eigenlijk van mening dat als je met meerdere paarden start (in welke discipline dan ook) je zelf zorg moet dragen dat je op de tijden van de startlijst in de ring verschijnt. Of er nu 1 of 10 ruiters tussen zitten. Lukt dat niet omdat je niet een mannetje extra kan regelen voor het andere paard? Dan moet je kiezen. Deze keer paard X mee de volgende keer paard Y. De organisatie is niet zo zeer verantwoordelijk voor het wachten van TS maar met een beetje logisch nadenken vanuit die amazone (en ouders) lijkt mij dit gewoon de meest voor de hand liggende oplossing. Nu komt het over alsof zij zich belangrijker vind dan de rest en dat hun maar mooi kunnen wachten tot zij zo ver is terwijl het puur te maken heeft met het losmaken van het paard wat belangrijk is. En als nu blijkt dat anderen een half uur steeds op je moeten wachten moet je je bedenken of twee paarden meenemen wel zo slim idee is..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:44

Zit me iets van bij dat als je te laat komt, de jury je mag uitsluiten van deelname. Maar ik kan het niet terugvinden in de reglementen.

En verder lees ik hier al heel veel oplossingen. Secretariaat zou een pauze in kunnen lassen als het echt niet anders te regelen is. Meisje zou eerst pony nr. 2 kunnen losrijden en daarna pony nr 1 starten, vervolgens pony nummer 2.
En het meisje zelf neemt zo te lezen ook alle tijd voor het omzadelen omdat er nog nooit iets van gezegd is. Dus denkt ze misschien dat het normaal is om alle tijd te nemen want er wordt toch wel gewacht.

En Jumenik, als jij nou eens vraagt om voor haar te mogen starten? Dan hoef je niet te wachten.

EN hoe gaat het dan als zij met allebei de pony's in de barrage komt? Dan zal ze toch ook weer moeten wisselen en ik neem aan dat ze dus wel hulp bij zich heeft van een begeleider?

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:53

Een gevalletje storm in een glas water .... Juryleden bijten niet, daar worden ze op geselecteerd :D

Gewoon met ringmeester of jury overleggen dat je in de tussentijd kan starten. De jury zit er voor de deelnemers en ze moeten wachten op de deelneemster. Zij heeft recht op een normale tijd om op te zadelen, stressen om binnen 10 min klaar te zijn en de ring in te rijden moet vermeden worden want zo heeft zij geen eerlijke kans tov de andere deelnemers. Het is niet haar fout of schuld dat zij een vd weinigen is die op dat niveau rijdt.

Dus TS, als je je eraan stoort, gewoon je mond opendoen, de jury vragen of je eerder mag starten en klaar !!! Je kan hier klagen dus dan moet dat ook op de wedstrijd kunnen :D

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 16:58

En van één keer extra verhogen/verlagen op zo'n ponyconcours wordt ook niemand anders, of je het na 20 of 21 keer doet :P

Gister in Oosterwolde lieten ze ook even een ZZ-combinatie tussen het Z doorrijden, laatste Z-ruiter moest het derde paard nog van de wagen halen en losrijden en deze combinatie was al een tijd klaar.

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 17:53

Scum schreef:
Zit me iets van bij dat als je te laat komt, de jury je mag uitsluiten van deelname. Maar ik kan het niet terugvinden in de reglementen.

En verder lees ik hier al heel veel oplossingen. Secretariaat zou een pauze in kunnen lassen als het echt niet anders te regelen is. Meisje zou eerst pony nr. 2 kunnen losrijden en daarna pony nr 1 starten, vervolgens pony nummer 2.
En het meisje zelf neemt zo te lezen ook alle tijd voor het omzadelen omdat er nog nooit iets van gezegd is. Dus denkt ze misschien dat het normaal is om alle tijd te nemen want er wordt toch wel gewacht.

En Jumenik, als jij nou eens vraagt om voor haar te mogen starten? Dan hoef je niet te wachten.

EN hoe gaat het dan als zij met allebei de pony's in de barrage komt? Dan zal ze toch ook weer moeten wisselen en ik neem aan dat ze dus wel hulp bij zich heeft van een begeleider?

1. er word al vaak wat van gezegt. niet tegen haar. dat zou banketstaaf zijn. maar tegen haar moeder die daar echter niets van aantrekt.

2. zij reed in dit geval in het z en in het zz. allebij 1 pacours, ik 2 keer zz en daardoor kan ik niet eerder.

3. barage word hier in nh gelijk na je pacours gereden. eigelijk noot erna dus daar is geen probleem.

ciclidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:24

in de basis is het heel simpel: artikel 44, lid 4: Indien een deelnemer te laat in de wedstrijdring verschijnt of aan de wedstrijd is begonnen voor hem dit is toegestaan, kan hij door de jury worden uitgesloten.

officieel zijn de enige mogelijkheden het aanpassen van de startlijst: en echt, je niet schuldig voelen voor 1x ophogen/verlagen, want daar zijn de vrijwillgers heel betrokken bij en doen dat echt wel; of bij de jury protest indienen omdat er te laat gestart wordt waardoor andere ruiters benadeeld worden.

natuurlijk mag en moet eenieder die deelneemt zich vooral om het welzijn van het paard bekommeren, dus haastwerk is nergens goed voor, maar de dame in kwestie (leeftijd irrelevant, leuk-niet-leuk niet relevant) dient ervoor te zorgen dat ze zich op tijd meld bij de ring of meld bij het secretariaat/federatievertegenwoordiger dat zij niet op tijd kan starten; en dan moet de federatievertegenwoordiger (meestal de jury) beslissen of ze later mag starten; dit moet dan niet ten nadele zijn van de rest van de startlijst.

zelfde artikel, lid 10: Op het wedstrijdterrein mag met een paard uitsluitend worden gewerkt door de deelnemer. Het werken met een paard door een ander dan de met dit paard voor de desbetreffende rubriek(en) ingeschreven deelnemer is –op straffe van uitsluiting– verboden. Onverminderd het hiervoor bepaalde mogen derden met een paard op het oefen- en/of losrijterrein alleen stappen, mits dit aan een lange teugel gebeurt en er met het paard niet wordt gewerkt. Aan de verplichting in de lid 9 omschreven hoofdbescherming te dragen dient door derden te worden voldaan.

af en toe even wachten is niet zo vervelend, maar hier ontvouwt zich een situatie waarin een ruiter structureel te laat komt, en daar mag best op aangesproken worden.