Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
GamblersCup schreef:Ik denk niet dat ze zomaar trailers in mogen gaan. Zelfde als zomaar een auto in gaan denk ik?
Citaat:Artikel 5:19
1.
Een toezichthouder is bevoegd vervoermiddelen te onderzoeken met betrekking waartoe hij een toezichthoudende taak heeft.
2.
Hij is bevoegd vervoermiddelen waarmee naar zijn redelijk oordeel zaken worden vervoerd met betrekking waartoe hij een toezichthoudende taak heeft, op hun lading te onderzoeken.
GamblersCup schreef:Maar dat geloof ik niet. Zou toch wat zijn. Niemand die er over nagedacht heeft dat het levensgevaarlijk kan zijn, voor de zog. controleurs en voor de paarden in de trailers.
janouk schreef:http://www.horses.nl/sport/incident-ron ... p-rad-gala
Op het RAD Gala in Tilburg is enkele weken geleden een conflict ontstaan tussen tuigpaardrijders en I&R-controleurs van de KNHS. De functionarissen zouden de identificatiechips van paarden zonder voorafgaande toestemming op vrachtwagens en in trailers hebben gecontroleerd. In reactie op het optreden van de KNHS-functionarissen heeft tuigpaardrijder, -eigenaar en -sponsor Leo Wijkmans per direct al zijn activiteiten beëindigd.
Rest van het artikel: zie website http://www.horses.nl
Ik ben benieuwd hoe Bokt hier over denkt.
Mag een I&R controleur, zonder dat je er als ruiter/koetsier bij bent, dus ongevraagd, jouw trailer / vrachtwagen ingaan en de paarden controleren?
Ik vraag me ook af hoe ze dat willen doen zonder bijbehorende paspoort. Maar ik zou het heel onprettig vinden, als iemand op het wedstrijdterrein ongevraagd mijn trailer binnengaat.
Ik ben ook voor faire sport en ik ben voorstander van controle, maar dan wel graag als ik er bij ben en toestemming gevraagd is. De politie heeft toch ook niet de bevoegdheid om ongevraagd je eigendommen te controleren.
Ik snap dat de tuigpaardrijders woest zijn.
De stelling hier: Heeft de KNHS het recht om op wedstrijden ongevraagd je trailer / vrachtwagen binnen te gaan om de paarden te controleren op identificatie?
GamblersCup schreef:Maar dat geloof ik niet. Zou toch wat zijn. Niemand die er over nagedacht heeft dat het levensgevaarlijk kan zijn, voor de zog. controleurs en voor de paarden in de trailers.
GamblersCup schreef:Een paard kan onverwachts schrikken, achteruit vliegen, de lucht in gaan. Sommige al met het deurtje open doen door een vreemde en sommige pas als het apparaatje erbij komt of een vreemde het beest aanraakt. Paarden die normaal super lief zijn maar gespannen op concours. Je weet het niet, en een vreemde al helemaal niet. Je kunt het uitproberen, ze zullen er best wel wat kijk op hebben, maar het blijven (onvoorspelbare) dieren. En als er tóch wat gebeurt, ben je te laat. En is de eigenaar verantwoordelijk als er iets gebeurt of komt terug bij de trailer en heeft een kapot paard of kapotte trailer. Fijn. Dat risico wil ik dus niet aan gaan.
Een basisopvoeding heeft hier niets mee te maken. En je zal maar alleen op pad zijn zonder hulp. Dan moet je wel af en toe weg bij je trailer.
GamblersCup schreef:Dat maakt men zelf wel uit. Paard kan heel rustig zijn op de trailer. Maar niet van vreemden of dat apparaatje gediend zijn.
GamblersCup schreef:Dat maakt men zelf wel uit. Paard kan heel rustig zijn op de trailer. Maar niet van vreemden of dat apparaatje gediend zijn.
Brainless schreef:GamblersCup schreef:Ik denk niet dat ze zomaar trailers in mogen gaan. Zelfde als zomaar een auto in gaan denk ik?
In mijn link staat dat ze het wel mogen.Citaat:Artikel 5:19
1.
Een toezichthouder is bevoegd vervoermiddelen te onderzoeken met betrekking waartoe hij een toezichthoudende taak heeft.
2.
Hij is bevoegd vervoermiddelen waarmee naar zijn redelijk oordeel zaken worden vervoerd met betrekking waartoe hij een toezichthoudende taak heeft, op hun lading te onderzoeken.
liedje89 schreef:Ik vind geen losse voeten en tanden trouwens ten alle tijden basis opvoeding ook in een trailer kan een paard normaal doen.
liedje89 schreef:Ik vind geen losse voeten en tanden trouwens ten alle tijden basis opvoeding ook in een trailer kan een paard normaal doen.