Mag KNHS ongevraagd op de trailer je paard I&R controleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:27

Ik denk niet dat ze zomaar trailers in mogen gaan. Zelfde als zomaar een auto in gaan denk ik?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:37

Ik bedoelde die nee meer in zin van hij heeft eigenlijk niet meer bevoegdheden, omdat het eigenlijk niet echt een bevoegdheid is maar iets waar je zelf toestemming voor hebt gegeven. Als je een agent die toestemming vraagt je auto te onderzoeken en jij daarvoor toestemming geeft is dat (tenzij hij dat op een misleidende manier vraagt) toch ook gewoon rechtmatig terwijl hij binnen zijn bevoegdheid (misschien) geen recht heeft om die auto te onderzoeken. Je kan een dergelijk onderzoek dus makkelijk vermijden door er gewoon geen toestemming voor te geven, dan heb je imo dus niet meer bevoegdheden.

Volgens de link van brainless vallen alleen woningen niet binnen de bevoegdheid van de toezichthouder voertuigen wel, als je dus met je trailer op het wedstrijd terrein parkeert lijkt het mij dat er ook in de trailer gecontroleerd mag worden.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 15-05-14 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:38

GamblersCup schreef:
Ik denk niet dat ze zomaar trailers in mogen gaan. Zelfde als zomaar een auto in gaan denk ik?

In mijn link staat dat ze het wel mogen.
Citaat:
Artikel 5:19
1.
Een toezichthouder is bevoegd vervoermiddelen te onderzoeken met betrekking waartoe hij een toezichthoudende taak heeft.
2.
Hij is bevoegd vervoermiddelen waarmee naar zijn redelijk oordeel zaken worden vervoerd met betrekking waartoe hij een toezichthoudende taak heeft, op hun lading te onderzoeken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:39

Maar dat geloof ik niet. Zou toch wat zijn. Niemand die er over nagedacht heeft dat het levensgevaarlijk kan zijn, voor de zog. controleurs en voor de paarden in de trailers.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:39

Dat ze de trailer ongevraagd in mogen, klopt. Echter vind ik dat persoonlijk totaal onfatsoenlijk en ik kan mij de reactie van de meneer in de OP heel goed voorstellen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:41

GamblersCup schreef:
Maar dat geloof ik niet. Zou toch wat zijn. Niemand die er over nagedacht heeft dat het levensgevaarlijk kan zijn, voor de zog. controleurs en voor de paarden in de trailers.

Staat wel zo benoemd in de wet van de ministerie van Veiligheid en Justitie:
http://maxius.nl/algemene-wet-bestuursr ... 5/titel5.2

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:42

janouk schreef:
http://www.horses.nl/sport/incident-ron ... p-rad-gala

Op het RAD Gala in Tilburg is enkele weken geleden een conflict ontstaan tussen tuigpaardrijders en I&R-controleurs van de KNHS. De functionarissen zouden de identificatiechips van paarden zonder voorafgaande toestemming op vrachtwagens en in trailers hebben gecontroleerd. In reactie op het optreden van de KNHS-functionarissen heeft tuigpaardrijder, -eigenaar en -sponsor Leo Wijkmans per direct al zijn activiteiten beëindigd.

Rest van het artikel: zie website http://www.horses.nl

Ik ben benieuwd hoe Bokt hier over denkt.
Mag een I&R controleur, zonder dat je er als ruiter/koetsier bij bent, dus ongevraagd, jouw trailer / vrachtwagen ingaan en de paarden controleren?

Ik vraag me ook af hoe ze dat willen doen zonder bijbehorende paspoort. Maar ik zou het heel onprettig vinden, als iemand op het wedstrijdterrein ongevraagd mijn trailer binnengaat.

Ik ben ook voor faire sport en ik ben voorstander van controle, maar dan wel graag als ik er bij ben en toestemming gevraagd is. De politie heeft toch ook niet de bevoegdheid om ongevraagd je eigendommen te controleren.

Ik snap dat de tuigpaardrijders woest zijn.

De stelling hier: Heeft de KNHS het recht om op wedstrijden ongevraagd je trailer / vrachtwagen binnen te gaan om de paarden te controleren op identificatie?

Ongeacht of zij dit mogen of niet, ik denk dat het niet verstandig is dit bij alle paarden te doen zonder dat er een eigenaar/verzorger bij is. Er zullen best paarden zijn die losse tandjes / been zullen hebben als het niet uitkomt zeg maar. Terwijl al je een controle hebt zouden denk ik alle eigenaren mee willen werken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:45

Hm, rare regel. Niet over nagedacht.

Nogmaals, eht kan loevensgevaarlijk zijn, voor mens en dier. Normaal gesproken laat ik niet zomaar mensen bij mijn dieren, dus zeker niet van die controleurs met rare apparaatjes in een kleine trailer waar het paard niet weg kan. Maar ik begrijp het sowieso niet, een paard kan gechipt zijn, maar je kunt niets controleren zonder het paspoort. Nutteloos dus. Ik zou ze er alsnog uitstampen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:57

GamblersCup schreef:

Maar als je weet dat je controle kan krijgen dan lijkt het me toch jou verantwoordelijkheid om of te zorgen dat je paard een basisopvoeding gaat genieten of dat het paard niet onbeheerd achterblijft en je controleurs dus kan helpen (door bijv het paard uit te laden).

Ik denk trouwens dat je als je een beetje intelligente controleurs inzet die wel eens ooit eerder een paard hebben gezien die ook niet van plan waren om bij een geflipt paard in de trailer te stappen en wel goed in de gaten houden of een paard bijv erg nerveus reageert. Ze hebben zelf waarschijnlijk ook geen doodswens :)*

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:08

Een paard kan onverwachts schrikken, achteruit vliegen, de lucht in gaan. Sommige al met het deurtje open doen door een vreemde en sommige pas als het apparaatje erbij komt of een vreemde het beest aanraakt. Paarden die normaal super lief zijn maar gespannen op concours. Je weet het niet, en een vreemde al helemaal niet. Je kunt het uitproberen, ze zullen er best wel wat kijk op hebben, maar het blijven (onvoorspelbare) dieren. En als er tóch wat gebeurt, ben je te laat. En is de eigenaar verantwoordelijk als er iets gebeurt of komt terug bij de trailer en heeft een kapot paard of kapotte trailer. Fijn. Dat risico wil ik dus niet aan gaan.

Een basisopvoeding heeft hier niets mee te maken. En je zal maar alleen op pad zijn zonder hulp. Dan moet je wel af en toe weg bij je trailer.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:10

Dan zul je dus je paard niet onbeheerd achter moeten laten.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:12

GamblersCup schreef:
Een paard kan onverwachts schrikken, achteruit vliegen, de lucht in gaan. Sommige al met het deurtje open doen door een vreemde en sommige pas als het apparaatje erbij komt of een vreemde het beest aanraakt. Paarden die normaal super lief zijn maar gespannen op concours. Je weet het niet, en een vreemde al helemaal niet. Je kunt het uitproberen, ze zullen er best wel wat kijk op hebben, maar het blijven (onvoorspelbare) dieren. En als er tóch wat gebeurt, ben je te laat. En is de eigenaar verantwoordelijk als er iets gebeurt of komt terug bij de trailer en heeft een kapot paard of kapotte trailer. Fijn. Dat risico wil ik dus niet aan gaan.

Een basisopvoeding heeft hier niets mee te maken. En je zal maar alleen op pad zijn zonder hulp. Dan moet je wel af en toe weg bij je trailer.

Inderdaad. Ik ben ook 9 van de 10 keer alleen op wedstrijd. Zal me toch moeten melden en betalen bij het wedstrijdsecretariaat. Of mijn punten ophalen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:12

Dat maakt men zelf wel uit. Paard kan heel rustig zijn op de trailer. Maar niet van vreemden of dat apparaatje gediend zijn.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:16

Jennyj01 schreef:
Dan zul je dus je paard niet onbeheerd achter moeten laten.

Dat is soms ook lastig als je alleen bijvoorbeeld op concours ga.

Maar ook al ben je met meer personen kun je soms de vrachtwagen onbemand hebben omdat er 2 de baan in zijn en de andere op het voor terrein.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:18

GamblersCup schreef:
Dat maakt men zelf wel uit. Paard kan heel rustig zijn op de trailer. Maar niet van vreemden of dat apparaatje gediend zijn.

Maar waarom zo opstandig? Deze regels zijn er onder andere gekomen om onze geliefde paarden te beschermen tegen misstanden en misbruik. En dat daar ook altijd wat onpraktische haken en ogen aan zitten is onvermijdelijk.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:19

Opstandig? Er is gewoon niet over nagedacht en ik wil geen onnodig risico lopen met mijn dieren! Dat is geen "beschermen van onze geliefde paarden", dat kan letterlijk levensgevaarlijk zijn! En "levensgevaarlijk" noem ik niet "wat onpraktische haken en ogen".

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:20

Dan is er één simpele oplossing: voordeurtje op slot en (desnoods) een slot op de klep. Dan komt er gewoon niemand meer in. Probleem opgelost.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 15-05-14 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:20

Als een paard gaan hangen of hun vergeten een deur te sluiten en paard zet zijn voet erbuiten of hoofd en dedeur. Waait dicht.. paard raakt in paniek sloopt trailer en paard ernaast.... ben je ook niet blij.... en wie is er dan fout.. als ze snel wegzijn gegaan of al weg zijn.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:21

GamblersCup schreef:

Dan moet je niet naar wedstrijd gaan en (stilzwijgend) de voorwaarden accepteren waarin staat dat je paard in de trailer gecontroleerd mag worden? Je gaat immers ook niet naar een wedstrijd om dan vervolgens te klagen dat je over een hindernis moet springen en dat je hindernissen maar gevaarlijk vind :Y)

Ik vind geen losse voeten en tanden trouwens ten alle tijden basis opvoeding ook in een trailer kan een paard normaal doen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 13:22

Brainless schreef:
GamblersCup schreef:

In mijn link staat dat ze het wel mogen.
Citaat:
Artikel 5:19
1.
Een toezichthouder is bevoegd vervoermiddelen te onderzoeken met betrekking waartoe hij een toezichthoudende taak heeft.
2.
Hij is bevoegd vervoermiddelen waarmee naar zijn redelijk oordeel zaken worden vervoerd met betrekking waartoe hij een toezichthoudende taak heeft, op hun lading te onderzoeken.

Maar dit gaat over wettelijke toezichthouders van de Overheid.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Toezichthouder_(overheid)

Bij de KNHS zijn het "gewoon" officials die volgens een protocol (?) controles uitvoeren of je wel start met het juiste paard en of die volgens de richtlijnen van de sportbond ingeent is. Niets meer en niets minder.

Dat ze toezicht houden maakt ze nog geen toezichthouder in de naam van de wet.

naar mijn mening wordt door de KNHS met ongevraagde controles in trailers en vrachtwagens, zonder aanwezigheid van de eigenaren, een grens overschreden die wettelijk niet toelaatbaar is.

Verder staat nergens in de richtlijnen dat je je vrachtwagen niet vol mag hebben met andere paarden, die niet starten. Ik zou niet weten waarom je dat zou doen, maar het zou kunnen. Bijvoorbeeld veulens van zogende merries of zo. waarom controleren in de vrachtwagen? Wat willen ze daar controleren dan?
Laatst bijgewerkt door janouk op 15-05-14 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:24

Dat bedoel ik dus te zeggen. Door mensen die zomaar je trailer in gaan kan er van alles gebeuren. En waarvoor? Om te kijken of de beesten gechipt zijn. Zonder te kunnen controleren of die chip wel klopt, zonder paspoort. Dus nutteloos.
Het risico dat er wat kan gebeuren, van vervelende dingetjes tot levensgevaarlijke situaties, is veels te groot voor dit nutteloze checken of er wel een chip in het lijf zit. Waarvan niet te controleren is of het wel juist is.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:25

liedje89 schreef:
Ik vind geen losse voeten en tanden trouwens ten alle tijden basis opvoeding ook in een trailer kan een paard normaal doen.

Dat mag jij vinden, leuke theorie. Maar je hebt met dieren te maken, de praktijk is heel anders. En dat maakt helemaal niet uit, want mensen hebben toch niks in je trailer te zoeken dus lopen geen risico.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 13:28

van de website KNHS

het zijn "gewoon" officials

Controle van wedstrijddocumenten

Tijdens wedstrijden wordt gecontroleerd op de aanwezigheid van de benodigde wedstrijddocumenten (waaronder startpas en paardenpaspoort) en of de gevraagde gegevens hierin zijn geregistreerd volgens de bepalingen van het Algemeen Wedstrijdreglement. Een deelnemer is ervoor verantwoordelijk dat aan deze bepalingen wordt voldaan. Wanneer afwijkingen worden geconstateerd, kan je als official (federatievertegenwoordiger, I&R-controleur of jurylid) niet anders dan de maatregelen nemen zoals vermeld staan in het ‘rapport Federatievertegenwoordiger’ of het ‘rapport I&R-controleur’. In de meeste gevallen betekent dit dat de combinatie wordt gediskwalificeerd van (verdere) deelname. Voor deze diskwalificatie worden geen verliespunten toegekend. Door de KNHS wordt naderhand een administratieve maatregel genomen, zoals bepaald in het Algemeen Wedstrijdreglement.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:31

Ik nodig de gemiddelde controleur uit om bij mijn paard in de trailer te komen staan, dat is voor een vreemde geen doen.
Bekenden geen probleem, maar vreemden en zeker mannen.... die hoeven echt niet zo dichtbij te komen hoor. Zelfde de DA en de hoefsmid moeten soms uitkijken wat ze doen.
Heeft niets met opvoeding te maken, want bij mij en anderen die ze echt goed kent, doet ze het niet...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:33

liedje89 schreef:

Mijn paarden hoeven van mij niet eens 'normaal' te doen als er ineens een vreemde snuiter in een kleine ruimte komt staan die met een eng ding naar hun oren beweegt. :+
Voor mij zijn ze perfect handelbaar, in of buiten de trailer, als ik ernaast sta is die chip ook wel te controleren als ik ze even van de trailer afpak, omdat ik erbij ben en mijn beestjes er dan op vertrouwen dat het wel prima zal zijn. Ben ik weg dan geldt dat verhaal niet en dat vind ik niet erg. Andere mensen moeten gewoon met hun fikken van mijn beesten afblijven, zo simpel is het.