Starten tijdens dodenherdenking....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:44

KimD schreef:
Als mensen erbij stil willen staan moeten ze dat vooral doen, maar interesseer het werkelijk geen malle moer die dodenherdenking en ga dan gewoon Door met mijn leven... ik verwacht van de mensen die dan iets organiseren dat ze ook gewoon doorgaan en niet stoppen voor zoiets. Vind ik echt onzin.

Dus om je vraag te beantwoorden, naar mijn mening ben je inderdaad een zeikerd. :j

Edit: op het werk wordt er verder ook geen aandacht aan besteed want er zijn mensen zoals ik die dat absoluut niet waarderen. Als je wilt herdenken doe je dat maar bij zo in bijeenkomst die in vrijwel ieder dorp wordt georganiseerd.

Ondanks dat je er geen begrip voor op kunt brengen en het allemaal maar onzin vind, is het misschien mogelijk dat je er respect voor opbrengt??? Of is dat ook teveel gevraagd. De mensen die op de nationale dodenherdenking herdacht worden zijn niet allemaal oude lijken maar ook jonge mensen van jouw leeftijd? die gesneuveld zijn tijdens vredesmissies. Schokkend voor iemand die de afgelopen jaren iemand verloren heeft tijdens oorlogsgeweld en je leest deze reacties.
Als iemand van zijn paard dondert en overlijd is het één en al treurnis op bokt, leeft iedereen zo erg mee en terecht en om dan deze commentaren over mensen die voor onze vrijheid gestorven zijn te lezen is inderdaad ronduit schokkend en wederom een bewijs hoe onze maatschappij verhard is.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:44

Pion schreef:
Jolliegirl schreef:
Je kunt helaas niet overal rekening mee houden..
Ik moet zondag gewoon werken..en ook door om 20.00 uur..de mensen willen toch hun eten...(horeca)

Je zou natuurlijk even een mailtje kunnen sturen :)

Ja want die verhongeren van 2 minuten wachten

ik werk bij de McDonalds, zelfs daar is het 2 minuten stilte, keuken stopt en bestellingen worden niet opgenomen. Alle gasten hebben daar begrip voor.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:45

Bij de bioscoop (drukste van NL) deden we ook gewoon de kassa dicht om 20 uur voor 2 minuten. Niet meer dan normaal vind ik

Mousmous

Re: Starten tijdens dodenherdenking....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:56

Het hoeft niet altijd respectloos te zijn, daar is mijn moeder een voorbeeld van. Zij heeft de oorlog van nabij meegemaakt. Hebben hun eigen kat opgegeten omdat ze voor het dier niets meer te eten hadden en voor zichzelf ook niet veel. Lakens/dekens enz werden bij boeren geruild tegen wat eten, dus slapen deden ze onder jassen. Nog maar niet te spreken van de angst tijdens de bombardementen in Rotterdam enz. Maar aan dodenherdenking op 5 mei of Bevrijdingsdag doet ze niet. Die keuze moet je ook kunnen respecteren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:58

Mousmous schreef:
Het hoeft niet altijd respectloos te zijn, daar is mijn moeder een voorbeeld van. Zij heeft de oorlog van nabij meegemaakt. Hebben hun eigen kat opgegeten omdat ze voor het dier niets meer te eten hadden en voor zichzelf ook niet veel. Lakens/dekens enz werden bij boeren geruild tegen wat eten, dus slapen deden ze onder jassen. Nog maar niet te spreken van de angst tijdens de bombardementen in Rotterdam enz. Maar aan dodenherdenking op 5 mei of Bevrijdingsdag doet ze niet. Die keuze moet je ook kunnen respecteren.

Volgens mij zal iedereen daar gewoon respect voor hebben, ik in ieder geval wel :). Het zou prettig zijn wanneer dit andersom ook kan, want de overgrote meerderheid doet wel aan dodenherdenking.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:00

Ik zou er persoonlijk ook geen probleem mee hebben om rond die tijd te moeten starten, ook geen probleem om 2 minuten te wachten. Zou ik op die tijd moeten rijden dan hou ik mijn 2 minuten stilte wel na het rijden voor mezelf. Heb ik toch netjes mijn respect getoond alleen niet tegelijkertijd met iedereen, het moet toch ook geen verplichting worden.
Niet alles en iedereen kan natuurlijk stoppen om 8 uur. Je zou ook niet blij zijn als het ambulance personeel stopte met reanimeren van een stervend persoon. Deze zullen uit respect vast wel ergens een ander moment vinden. Geloof overigens ook niet dat het expres is gedaan door de organisatie en ze zich zelf echt wel verbeteren als ze hiervan op de hoogte gesteld worden.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:02

Mousmous schreef:

Dit vind ik wat anders dan dat iemand een zeikerd word genoemd.. weet even niet meer door wie trouwens. Andersom vind ik dat er ook respect mag zijn en dat gevoel krijg ik niet van topic.

Vraag me af wat er mis is in de opvoeding dat er mensen zijn die niet eens een stukje respect kunnen opbrengen voor de mensen die wel behoefte hebben aan zoiets.

En nee ik voel me geen zeikerd omdat ik respect heb voor de gesneuvelde die we herdenken. En denk dat de mensen die dat met mij denken niks van zo'n opmerking aan moeten trekken. Je moet alleen maar blij zijn dat je een stuk respect en empathie hebt meegekregen :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:04

Mousmous schreef:
Maar aan dodenherdenking op 5 mei of Bevrijdingsdag doet ze niet. Die keuze moet je ook kunnen respecteren.

Maar jouw moeder zal waarschijnlijk ook niet zeggen dat het 'onzin' is. Jouw moeder zal waarschijnlijk niet respectloos zijn naar de mensen toe die wel willen herdenken op 4 en 5 mei. Jouw moeder heeft waarschijnlijk haar redenen om er juist niet op die dagen bij stil te willen staan en dat kan ik zeker respecteren. Wat ik niet kan respecteren is de respectloze houding van sommige personen hier en daar ging het over, niet over hoe en waarom iedereen 4 en 5 mei beleeft, want dat is persoonlijk. Maar respect voor elkaar en voor de mensen die hun leven opgeofferd hebben voor vrijheid, toen én nu, zou niet eens een discussie moeten zijn, vind ik.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:06

Ik heb daar zeker ook heel veel respect voor. En mocht ik ergens zijn waar de 2 minuten stilte in acht genomen wordt, dan respecteer ik dat op dat moment in alle oprechtheid ook.

De verplichting vanwege het respect dat opgebracht moet worden voor de dodenherdenking geeft alleen maar onoprechte reakties. Dat zal ook niet de bedoeling zijn.
Wel vind ik dat absoluut iedereen die ergens is waar 2 minuten stilte wordt gehouden daar dan ook daadwerkelijk rekening mee moet houden.

Maar aan de andere kant vind ik dat mensen die de doden willen herdenken beter niet op 5 mei naar een wedstrijd zouden moeten gaan en dan de organisatie gaan aanschrijven met commentaar omdat die hun wedstrijd op dat moment gewoon door laten gaan.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:08

_San87_ schreef:
Mousmous schreef:

Volgens mij zal iedereen daar gewoon respect voor hebben, ik in ieder geval wel :). Het zou prettig zijn wanneer dit andersom ook kan, want de overgrote meerderheid doet wel aan dodenherdenking.

Nou dat vind ik anders niet uit dit topic blijken. Dat iemand het onzin noemt, wil nog niet zeggen dat diegene vind dat een ander het niet zinnig kan of mag vinden.

Als je graag die minuten stilte houdt ga je gewoon niet op wedstrijd. Ik zou het echt niet op prijs stellen als ik midden in mijn proef ineens moet stoppen omdat anderen dat willen om zo'n reden. Ik zie daar namelijk totaal het nut niet van in, die anderen hoeven daar niet te zijn (wedstrijden zijn er meer dan genoeg) en dus is er imo geen reden waarom ik zou moeten stoppen. Daarnaast maakt een wedstrijd rijden nou niet echt zoveel herrie (zeker ik niet zonder voorlezer) dus daar hoeft iemand die graag stilte wil absoluut geen last van te hebben.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:10

Maar ja, hoeveel respect is er tegenwoordig nog in onze maatschappij? Normen en waarden worden steeds minder, alles moet maar kunnen. Triest genoeg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:13

Nies_ schreef:
_San87_ schreef:

Nou dat vind ik anders niet uit dit topic blijken. Dat iemand het onzin noemt, wil nog niet zeggen dat diegene vind dat een ander het niet zinnig kan of mag vinden.

Als je graag die minuten stilte houdt ga je gewoon niet op wedstrijd. Ik zou het echt niet op prijs stellen als ik midden in mijn proef ineens moet stoppen omdat anderen dat willen om zo'n reden. Ik zie daar namelijk totaal het nut niet van in, die anderen hoeven daar niet te zijn (wedstrijden zijn er meer dan genoeg) en dus is er imo geen reden waarom ik zou moeten stoppen. Daarnaast maakt een wedstrijd rijden nou niet echt zoveel herrie (zeker ik niet zonder voorlezer) dus daar hoeft iemand die graag stilte wil absoluut geen last van te hebben.

Twee minuten stilte houden kan prima samen met andere activiteiten. Jij rijdt door, helemaal prima. Het jurylid dat gewoon door jureert, jureert gewoon door, helemaal prima. Maar als dat jurylid om acht uur wel graag even stil wil zijn, dan kan daar toch best rekening mee worden gehouden? Als de ruiter/amazone om acht uur graag even stil wil zijn tussen de bedrijven door, dan kan daar toch best rekening mee worden gehouden? Het zijn maar twee minuten, dat is de wereld niet. Als het jurylid dat jou moet jureren om acht uur even stil wil zijn, waardoor je je proef vijf minuutjes later aan moet vangen, zou jij daar dan daadwerkelijk een probleem van maken?

Er staat volgens mij ook nergens dat iemand last heeft van die wedstrijd (en eventuele herrie), men vraagt zich alleen af of er rekening wordt gehouden met dodenherdenking. Geen onterechte vraag, toch?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:14

Tja, alles kan. Die persoon die stilte wil kan ook een dag of week eerder/later op wedstrijd gaan.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 17:15

Dodenherdenking is op 4 mei.....

Respect ergens voor hebben betekent niet dat je eraan mee moet doen maar dat je rekening houdt met mensen die dat wel willen. Precies wat al eerder hier neergezet werd, sta eens stil bij het vrije leven wat je leidt en bedenk je dat daarvoor gevochten is en Nog steeds wordt! Alle inzet van defensie om op meerdere plaatsen ter wereld mensen een beetje vrijheid te geven, is dat nou echt geen twee minuten van je tijd waard?

Schokkend vind ik sommige reacties. ...

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:17

Misschien heeft de organisatie niet stilgestaan bij de datum? je kan een mailtje sturen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Nies_ schreef:
Tja, alles kan. Die persoon die stilte wil kan ook een dag of week eerder/later op wedstrijd gaan.

Duidelijk :').

chamion
Huisheks

Mousmous schreef:
De mensen die starten en de jury hebben er misschien geen probleem mee, neem aan dat ze anders niet eens zouden starten/jureren. Ik sta er ook nooit zo bij stil, en mijn moeder heeft als kind in Rotterdam gewoond toen het platgebombardeerd werd. Die hebben zat meegemaakt, waar ook best nog wel eens over gepraat wordt. Maar ik heb het moment van 5 mei niet nodig om aan de mensen en de ellende van de oorlog terug te denken . Daar kan je elk moment dat je dat wilt bij stilstaan.

4 mei bedoel je.

4 mei herdenken wij
5 mei vieren wij

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:18

Zelf hecht ik wel waarde aan de dag en de 2 minuten stilte om 20.00 uur maar toch moet ik eerlijk bekennen dat het hier wel eens er bij in is geschoten, maar dat heeft te maken met het feit dat het ook mijn dochters verjaardag is. 9 jaar geleden werd ik op 4 mei om 20.00 uur gehecht, toen heb ik het echt niet meegekregen.

Anyway, als ik zou moeten starten, zou ik om 20.00 uur even van paardlief afstappen en dat moment nemen. Of ik de ring in moet of niet...

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:19

Er zijn 7560 uren in een jaar.. mis daar ieder jaar maar 2 minuten van waarin je je poetskoffer kon opbergen, theewater kon opzetten of de vaatwasser in had kunnen ruimen. Kom op.. respect is ook iets aparts in Nederland lijkt het soms wel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:20

PolleMaster schreef:
Ik heb weleens gewoon m'n les gereden met dodenherdenking, om 8 zijn we allemaal van ons paard gestapt en hebben twee minuten stilte gehouden. Het gaat er in mijn ogen om dat je die twee minuten (in stilte) stilstaat bij de slachtoffers. En waar je dat doet onder welke omstandigheden lijkt mij dan niet belangrijk.

Zo hebben wij dat ook eens in de les gedaan. Lesmens gaf aan toen het bijna acht uur was, en van tevoren had ze ook gemeld dat er in de les om acht uur even twee minuten stilte zou zijn.

Een paar jaar geleden werkte ik ergens waar ik 's avonds werkte, en een keer op Dodenherdenking was ingeroosterd. Ik vroeg of dat niet anders kon. En dat kon, ik ben toen die dag 's middags gaan werken. En dat is sindsdien eigenlijk zo gebleven, het beviel namelijk erg goed en voor mijn werkzaamheden maakte het niet uit of ze 's middags of 's avonds werden uitgevoerd.

Als ik TS was zou ik inderdaad ook even mailen naar de organisatie. Veel succes vast met je wedstrijd :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:22

heidy_wilco schreef:
Waarom stuur je ze niet een bericht? Je word nu gewoon boos op de organisatie terwijl je niet eens weet wat de achterliggende situatie is. Je beschuldigd nu mensen van iets, wat helemaal niet met opzet hoeft te zijn. Het is dat ik een groot Tweede Wereldoorlog liefhebber ben en dat die dag in mijn systeem zit, maar ik snap best dat andere mensen het gauw vergeten. Het word niet zo aangekondigd als bijvoorbeeld koningsdag of bevrijdingsdag...

Wat een ongelukkige woordkeus......

lovebengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:25

Ik start zelf zomndag ook gewoom maar niet om 8 uur gelukkig :)

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:27

@chamion, stom foutje van mij

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:28

Ik vind sommige reacties hier ook schokkend, maar ik heb al eerder gemerkt dat met betrekking tot de dodenherdenking het respect soms ver te zoeken is.

Om op je vraag terug te komen: nee, ik zou niet starten of jureren om 20.00 uur. Als ik de jury zou zijn die dag, dan zou ik de organisatie verzoeken om een pauze op dat moment.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 17:33

In Ter Apel wordt doodleuk een autorace gehouden op 4 mei. :+ Dat vind ik zelf niet kunnen.