wat te doen? verkopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

har166

Re: wat te doen? verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 14:10

Ah verkeerd begrepen.

maar leuk dat je je alweer hebt opgegeven voor een nieuwe wedstrijd waar je zin in hebt!

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 14:27

Ts heb je toevallig een filmpje ik ben wel erg nieuwsgierig geworden.

Ik jureer zelf ook en durf van mezelf te zeggen dat t niet uitmaakt of je met een kwpn of met een trekpaard de ring betreed. Goede proef is goede proef. Wel worden er op haflinger wedstrijden imo hoger gescoord misschien ook wel logisch omdat je allemaal paarden hebt met dezelfde rastypische belemmeringen en je die daardoor misschien minder opmerkt dan als je net een paard hebt gehad die dit niet had. Wat natuurlijk niet zo hoort maar ik me wel kan voorstellen.
Een paard wat in de basis beter is en dezelfde proef rijd als jij zal boven je eindigen maar dat geld andersom ook.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 14:38

Niet verkopen hoor, je hebt twee geweldige haflingers!

Vergeet niet dat het gras aan de overkant groener lijkt.
Voor iedereen is het hard werken, en ja soms kan het behoorlijk tegen zitten.

Eis je niet teveel van jezelf? Leg je de lat niet te hoog?

Probeer meer te genieten van de kleine dingen en vraag niet teveel van jezelf (en je haflingers).

Ja, wedstrijdrijden ís een jury sport. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet van 'jouw' combinatie houden.

Ik hoop dat je je inmiddels een stuk beter voelt.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 14:43

Je hebt ook speciale koudbloed wedstrijden, misschien kun je dat eens proberen?

Iemand die ik ken rijd ook alleen die wedstrijden, ivm het zelfde probleem als jou

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:37

Peelie schreef:
Maar er zijn de afgelopen 6 maanden alleen maar juryleden die naar me toe komen dat ze haflingers niks vinden en dat ze ne daarom niet punten en gisteren dus weer... Ik ben het spuug zat.

Het was meer ook even een klaagzang, even mijn frustratie kwijt...

Het is ontzettend kinderachtig dat juryleden zo doen. En nee, dit zuig ik niet uit mijn duim, dit zeggen juryleden letterlijk tegen mij.

...

natasjavE dat zeggen ze dus wel hier de qoute

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 15:41

Cavalia, ik rij vrij regelmatig haflinger wedstrijden.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:53

Ik start zelf met een tinker en ben ook wel eens niet zo leuk beoordeelt door een jury in het begin, maar toen zag het er ook nog niet uit haha , was ik zeker niet tevreden over die proeven en ging ik ook met 169 punten naar huis . Nu start ik niet zoveel ongeveer 10 tot 12 wedstrijden per jaar en nog niet zo lang ( anderhalf jaar nu ) maar het afgelopen jaar heb ik heel veel leuk commentaar gehad op mijn tinker van de jury . De meeste vinden het bijzonder knap wat we neer zetten en we scoren ook gemiddeld rond de 190. Vaak een 1e of 2e plek . Ook altijd wel leuk commentaar op mijn protocol zoals : " leuk paard , loopt lekker op eigen benen of Goed gedaan , ga zo door !! en de leukste : Wat een prachtcombinatie om naar te kijken , eerlijke ruiter en een paard wat op eigen benen loopt , ga zo door !
Het kan dus zeker wel dat je met je koudbloed leuke jury's treft , je hebt er altijd dwarspissers tussen helaas, gelukkig tref ik die niet heel vaak :) Enne lekker poep aan hebben hoor , als je zelf maar fijn gereden hebt !

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:02

Ik snap wat je bedoeld... Heb bij een aantal juryleden geschreven of bijgezeten, en daar waren er ook een paar die toegaven dat ze Koudbloeden niks vonden en daarom minder punten... Ben er wel eens een discussie over aan gegaan, en toen diegene kunnen overtuigen dat het om de proef en combinatie gaat en niet om de ruiter of paard.. Persoonlijke voorkeuren horen niet mee te wegen..

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:06

Wat vervelend dat je deze ervaring krijgt en dat vind ik ook het nadeel van een jury sport als deze ook al rijd ik het altijd met plezier.

Echter heb ik juist het tegen overgestelde. En voel jou ervaring dan ook maar bij mij dan met een KWPN'er. Ik rijd dat in friesland wedstrijden waar veel friese(paarden) jury's zitten en waarbij dan een fries paard boven aan komt te staan en de kwpn'ers lager.

Zoals een paar weken terug. Had 187 in eerste proef en was 5e (1,2,3 fries) en 183 in 2e proef en ex-eaquo 3e. Maar de prijs ging naar nummer 1,2 en 3 fries. (waren 3 prijzen te vergeven)

Blijf toch positief, en blijf trainen. Al begrijp ik heel goed je baal moment(en) :)

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:12

Ik had eerst een Fjord, moest altijd knokken voor mijn puntjes. Mensen zeiden ook dat ik beter een KWPN kon kopen als ik verder wilde (ja, ook juryleden). Ik heb het toen wel gedaan (en heb daar nog spijt van). En ja, toen ervaarde ik echt hoe "makkelijk" het eigenlijk was. Zat vaak in een proef huilend op mijn paard (liep ZO onder me vandaan) maar won bijna altijd met dikke punten... Paard had alles mee; gangen, uistraling... Tot ik dus niet meer durfde. Heb 5 jaar niet meer gereden. Doodsbang was ik! Nu heb ik lekker weer een Hafje, het is weer hard werken maar ik heb mijn plezier weer terug. Dan maar geen winst! Ik train ook lekker door totdat ze idd niet meer om me heen kunnen. Maar het is voor mij niet meer het belangrijkste.
Laatst bijgewerkt door astridastrid op 16-03-14 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Ropa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:12

JessAndHope schreef:
Wacht even... je wilt je haf verkopen om er een kwpn voor terug te kopen zodat je van één of andere idiote jury meer punten krijgt dan dat je nu krijgt?

Klinkt mij in de oren alsof je de wedstrijden leuk vind en die paarden... tsja... die heb je er voor nodig :+ Zal uiteraard niet zo zijn, maar ik zou absoluut never nooit niet mijn lieve knol verkopen omdat een jury hem/haar onderwaardeerd. Dan maar geen wedstrijden :n

Ik ga met je mee!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:18

Ach, de eigenaresse van Eclair heeft 4 keer bij een en dezelfde jurie gereden met 2 verschillende paarden. Een E-pony die 3/4 Fries is die heel erg goed liep en lagere punten kreeg dan verdiend en een KWPNer die een stuk minder goed liep en die hogere punten kreeg dan verdiend, de man was geen friezen fan :+

Ik heb wel eens geschreven bij een man die ook op een vrij aparte manier zijn punten gaf. ''Ow wauw, wát een paard!'' ''7, 7, 7, 8, 7, 7...'' En bij de ander van ''6, eh, 6, 6, 7, 6..'' terwijl die véél beter liep.

Iemand van stal had een Fries. Zat ze bij iemand te schrijven, begint die in de trant van ''Friezen horen niet in de dressuur ring, maar op het land voor de ploeg.''

Of ik ben mee op concours. Er rijden me toch mensen voorbij in de L, die zijn nog niet eens B waardig :Y) Sorry, maar als ik het zelfs zie :oo

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:02

Suus___ schreef:
Ts heb je toevallig een filmpje ik ben wel erg nieuwsgierig geworden.

Ik jureer zelf ook en durf van mezelf te zeggen dat t niet uitmaakt of je met een kwpn of met een trekpaard de ring betreed. Goede proef is goede proef. Wel worden er op haflinger wedstrijden imo hoger gescoord misschien ook wel logisch omdat je allemaal paarden hebt met dezelfde rastypische belemmeringen en je die daardoor misschien minder opmerkt dan als je net een paard hebt gehad die dit niet had. Wat natuurlijk niet zo hoort maar ik me wel kan voorstellen.
Een paard wat in de basis beter is en dezelfde proef rijd als jij zal boven je eindigen maar dat geld andersom ook.

Ik heb zelf ook wel eens op Haflinger wedstrijden gejureerd en toen hoge punten gegeven. Waarom? Omdat er echt ontzettend goed gereden werd in de betreffende rubriek. Dan kan ik ze toch slechts gaan afstraffen omdat het een Haflingerwedstrijd is. Goed is gewoon goed.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 19:48

Ik heb van deze wedstrijd geen beeldmateriaal.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:54

Peelie schreef:
Ik was er al bang voor dat sommige niet geloven dat juryleden letter in mij gezicht zeggen dat ze me minder punten omdat ik een haf heb. Jammer.

Geloof je wel, want heb met mijn fjord ook het nodige meegemaakt. Maar dan is het gewoon aan jou om te laten zien dat je een spetterende en super strakke proef neerzet. En mocht ze dan nog met opzet lage punten geven even gesprek aangaan met de jury ter plekke. En eventueel zorgen dat er iemand van de vereniging bij dat gesprek is. ;)

En ik ben ooit zelf zo geweest dat ik naar de vereniging gestapt ben dat ik heel leuk vond om bij hun te starten, maar dat als ze die jury nog een keer zouden uitnodig ik niet bij die jury zou starten en dan liever een wedstrijd zou overslaan. Bleek dus dat ze meerdere klachten gehad hadden over die des betreffende jury. Bleek dus dat haar lesklantjes meereden en wel dikke punten kregen. ;)
Laatst bijgewerkt door Marcella op 16-03-14 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:56

Ik zou niet verkopen omdat een jurylid niet zo'n fan is van Haflingers. Ik zou selectief inschrijven in wedstrijden waar deze jury NIET jureert en kijken wat anderen van jullie proef zeggen.

Ja het is een gegeven dat er makkelijkere wegen zijn, en dat je plezier grondig verknald kan worden als jij dubbel zo hard moet knokken voor die winstpunt. Maar het ruiterleven bestaat uit ook nog andere dingen dan die 5 minuten in die wedstrijdring. Sterker nog, daar ben je ook meer tijd aan kwijt. Dus overstappen op een ras dat misschien niet helemaal je ding is omdat je ahw "gedwongen" word door een jury en voor een ritje van misschien 5 minuten zou ik zelf niet doen.

Heb je trouwens nog een rapport gekregen? Heb je weleens persoonlijk gevraagd wat de jury niet goed vond aan jullie optreden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:00

ik heb vandaag toevallig bij een jury geschreven op een haflingerwedstrijd (jury jureert normaal alleen "gewone" wedstrijden), zij gaf ook toe haflingers niet echt leuk te vinden, maar ze heeft ze allemaal wel eerlijk beoordeeld, niet slechter omdat ze haflingers niks vind...
Ik vind het niet netjes/eerlijk van die jury dat hij/zij dat wel heeft gedaan, omdat hij/zij het ras niet leuk vind, nee, dat is erg onprofessioneel vind ik...
ik zou daar zeker niet je paarden voor verkopen! trainen, en die jury's het tegendeel bewijzen! ~~}> ;)

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:27

@ Marcella

Een jurylid mag een klasse niet beoordelen als er lesklanten van haar in die klasse meerijden. Ik neem aan dat de organisatie dat ook opgemerkt heeft als jij dat op die wedstrijd ook gehoord hebt. Dat zou ik dan toch bij het secretariaat gemeld hebben.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:28

Scum ik zeg toch ook niet dat dat niet kan.. Ik snap je opmerking niet zo goed

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 20:45

dreamer, goh, dan heb jij bij DAH west geschreven. Ik vraag mij dan alleen wel af waarom een jury dan in godsnaam bij een haflingerwedstrijd gaat jureren. Ik neem aan dat een jury ook voor zijn lol jureert.

En ik ben het er mee eens, ik vind de training van mijn paarden nog veel leuker. Ik ben ook al een heel eind met Nash gekomen. Als mensen eens wisten hoe we eerst de baan door gingen :+ Dat sloeg gewoon echt nergens meer op :+ :P Hij is echt al een heel eind verbeterd.

Ik (en een hoop andere mensen) zien ook echt wel de potentie in hem.

En nee, het gaat niet alleen om die 2x 5 minuten in de baan. Maar het zou mooi en leuk zijn als die 2x 5 minuten in de baan ook zo gepunt worden als je verwacht/zou willen. Meestal punt ik mijn eigen proef lager dan dat een jury mij geeft, als de jury zich niet druk maakt om een haf in de baan iig.

goed, nu inschrijven voor DAH.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:54

haha ja klopt, bij DAH ja, geen idee waarom die jury er was

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:57

Mousmous schreef:
@ Marcella

Een jurylid mag een klasse niet beoordelen als er lesklanten van haar in die klasse meerijden. Ik neem aan dat de organisatie dat ook opgemerkt heeft als jij dat op die wedstrijd ook gehoord hebt. Dat zou ik dan toch bij het secretariaat gemeld hebben.

Klopt dit is inderdaad gemeld. ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 21:04

Als je er niet tegen kan dat de dressuurwereld een jurysport is, vooral niet meer op wedstrijd gaan, met welk paard dan ook. Ik denk dat er meer dan genoeg mensen al hebben bewezen dat je ook met een ander ras dan een KWPN'er gewoon hoog in de sport kan komen. Die zullen ongetwijfeld hetzelfde gevoeld hebben, maar die hebben gewoon doorgezet, met goed resultaat! Maakt die bevooroordeelde jury's niet minder dom en oneerlijk hoor, maar soms moet je daar gewoon boven staan en het juist als een uitdaging zien zo te rijden dat ze er niet meer om heen kunnen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 06:59

Voordat je hier op bokt hoe dan ook een jury de schuld kan geven van het feit dat ze te laag gepunt zouden hebben, zou je toch een filmpje van de proef moeten zien. Nu wordt er alleen maar geoordeeld naar het gevoel dat TS heeft. Dat gevoel kan misschien wel heel onterecht zijn. Daarbij kan het ook niet zo heel beroerd gepunt zijn, ze is met een wp naar huis gegaan. Ja, dat je in de 190 wil rijden is mooi, maar waren de proeven dat daadwerkelijk waard geweest?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 07:42

Ik ken je verhaal. Het gebeurt niet alleen bij koudbloeden, maar ook heel vaak bij bonte paarden. Ik heb een bonte Quarter kruising en krijg in het dagelijkse leven heel vaak complimenten over zijn uiterlijk, maar ondanks de complimenten wordt er in de wedstrijdwereld toch heel vaak op hem neergekeken. Nu is mijn paard zeker niet gemakkelijk en loopt hij voor het moment absoluut nog niet winstwaardig, maar wanneer ik mijn proeven dan met anderen vergelijk, die grote fouten hebben gemaakt zoals zich vergissen of verkeerde galop etc etc, zullen zij toch nog vér boven mij staan ondanks dat ik een proef zonder fouten heb afgelegd, maar dat mijn paard minder netjes loopt.

Ik heb ook altijd gezegd "bij dressuur rij ik voor mezelf en doe ik het voor de lol", maar uiteindelijk trek ik het me toch altijd wel aan. Ik moet minstens dubbel zo hard werken om rond te komen met mijn paard tijdens een proef, en ik krijg er gewoon geen waardering voor, dat is gewoon heel frustrerend, vooral als je anderen ziet rijden die rijtechnisch beschamend zijn om aan te zien, maar nu eenmaal een makkelijk wedstrijdpaard hebben.

Trouwens, er is mij ook heel vaak gezegd "verkoop die knol toch gewoon en koop je aan fatsoenlijk sportpaard" of "met hem zul je toch nergens geraken", en dat kwetst mij dan ook ontzettend hard, maar wanneer mensen zoiets zeggen geeft mij dat aan de andere kant ook net de motivatie om ervoor te blijven gaan en hun het tegendeel te bewijzen! Als de dag ooit komt dat ik winstpunten haal met mijn paard ga ik ook persoonlijk iedereen afgaan en ze dwingen hun woorden terug te trekken, de vuile zakken :')
Dus gewoon blijven doorzetten TS, hoe frustrerend het ook is!
Laatst bijgewerkt door Snollygoster op 17-03-14 07:50, in het totaal 1 keer bewerkt