Vaak starten; hoe doen jullie dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:37

emilyslaluna schreef:
Ik Ik heb minimaal 2 (paarden) mensen of 3 (niet-paarden) mensen nodig om mij te helpen. Ze wil niet stil staan en om haar goed opgezadeld te krijgen is ook een kunst.
Gelukkig wil de vriendin van mijn moeder vaak mee maar of dat in het nieuwjaar zo blijft??

3 mensen mee?
Wat moeten die allemaal doen dan? Het lukt mij al niet om 1 iemand bezig te houden, laat staan 3.
En opzadelen kun je natuurlijk ook al thuis of in de trailer doen, hoef je op wedstrijd alleen nog maar hoofdstel in te doen.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 12:40

Toen ik nog wedstrijden reed, reed de eigenaar van mijn paardje altijd met de vrachtwagen als het niet verder was dan 25 km. Was het verder (beloftetrainingen in Uden in mijn geval :o ) dan keek ik ons pap eens lief aan :) Maar om te lezen vroeg ik altijd vriendinnen of mijn instructrice of ik kende wel mensen die er waren, altijd handig :j

Nu rijd ik even geen wedstrijden omdat mijn paard nog te onervaren is (sinds mei goed zadelmak), maar als ik dadelijk ga starten vraag ik ook gwn vriendinnen en mijn instructeur misschien ook, maar weet nog niet of ik dat durf.. :+

Zelf ga ik ook graag mee op wedstrijd, ik hoef er niks voor te hebben (al betalen ze wel altijd mijn eten en drinken) en vind het keileuk! Nadeel is alleen dat ik echt nog onervaren ben en het gevoel heb dat ik nu niet echt veel kan helpen.. :+
Jammer dat je zo ver weg woont, anders wilde ik wel mee :o :j

Casca

Re: Vaak starten; hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 13:12

Ik ga al jaren alleen op concour, als er nu iemand mee gaat moet ik echt even zoeken wat diegene voor me kan doen...

Wat Leonie als tip gaf is idd een goede, veel oefenen me trailerladen zodat dat echt goed bevestigd is! Daar wil ik nog aan toevoegen; ga oefenen met je paard naar les/andere locatie. Neem dan eens iemand mee die je niets laat doen, om te testen of je het alleen kan. Als er dan echt iets is kan die nog bijspringen.

Het proeven leren is iets wat je even moet oefenen. Ik leer ze ook altijd door ze in het klein uit te tekenen of de lijnen met m'n vinger op m'n bovenbeen uit te tekenen. De lijnen zijn vaak logisch.
Ik leer ze altijd in steekwoorden: rechtsom, van hand veranderen, wijken, e afwenden en voltes 15 meter, rechtsaf, wijken. En daar bij inbeelden dat je rondrijdt in de baan waarin je moet. Voordeel: er kan zo ongeveer een bom ontploffen naast de ring, ik ben zelf zo geconcentreerd dat m'n blik niet verder gaat dan het witte hekje :P
De tweede proef is vaak niet lastiger omdat daar hele andere lijnen in zitten, je komt steeds op een ander punt uit dus is een bepaalde oefening logisch m daar achteraan te doen.

Springen doe ik ook alleen, je kunt zo met anderen losspringen.

SGW doe ik ook alleen, proefje uit het hoofd, springen zoals hierboven, en de cross heb ik ook niemand bij nodig, even afstappen bij de dierenarts en hup, naar de start.

Ik woon net te ver weg, maar misschien is er iemand die je kent die naar hetzelfde concour gaat? Kun je elkaar een beetje helpen.

Ik en m'n paard weten niet beter dan dat we met z'n tweetjes zijn, en zijn volledig op elkaar ingespeeld. Heel fijn! Kan het iedereen aanraden! Met een nieuw, jong paard is het weer even afstemmen, maar ik ben van mening dat het met élk paard kan! Zo las ik ook iemand die er 2 of 3 mensen bij nodig heeft: euh, hoezo, verwend paard! Je hebt dat op stal toch ook niet nodig? Opzadelen in de trailer, of vastknopen aan de trailer, auto en trailer op de handrem, en leer maar wachten! Naar concour terrein gaan zonder mee te doen. Staat ze stil? Mooi, inladen en weer naar huis. Oefenen. Zou dat echt niet willen hebben.. Maar dat is ieder voor zich natuurlijk...

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-13 15:01

Ja, ik ga binnenkort een paar keer op een andere locatie rijden en ga dan gelijk oefenen door zoveel mogelijk zelf te doen. Ik word hier wel enthousiast van, wel zin in om dit met mijn paard op te pakken. Inderdaad, een lekker ongecompliceerd paard willen we!

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 15:23

Ik start gemiddeld 2 keer per maand, vriend gaat altijd mee als chauffeur, maar die wilt niet lezen. Ik werk zelf op een manege waar ook mijn paarden staan en waar dus ook veel meiden rondlopen die graag meewillen, dus ik heb eigenlijk nooit problemen met grooms vinden.

Soms krijg ik op het laatst pas te horen dat ik mag starten en dan zet ik weleens een berichtje op fb.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 17:00

asjemenou schreef:
emilyslaluna schreef:
Ik Ik heb minimaal 2 (paarden) mensen of 3 (niet-paarden) mensen nodig om mij te helpen. Ze wil niet stil staan en om haar goed opgezadeld te krijgen is ook een kunst.
Gelukkig wil de vriendin van mijn moeder vaak mee maar of dat in het nieuwjaar zo blijft??

3 mensen mee?
Wat moeten die allemaal doen dan? Het lukt mij al niet om 1 iemand bezig te houden, laat staan 3.
En opzadelen kun je natuurlijk ook al thuis of in de trailer doen, hoef je op wedstrijd alleen nog maar hoofdstel in te doen.

Vader houdt paard vast, moeder is fotograaf en vriendin is voorlezer en chauffeur :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:21

Dat moet je dan met 1 persoon toch ook makkelijk af kunnen?

Zou er zelf niet goed van worden zo'n drukte hihi

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:22

Ik heb mijn mama :)

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:29

vonneke schreef:
Dat moet je dan met 1 persoon toch ook makkelijk af kunnen?

Zou er zelf niet goed van worden zo'n drukte hihi

Mijn ouders gaan mee omdat ze het leuk vinden. Bovendien horen zij te kunnen rijden maar door de te kleine trailer hebben we tijdelijk een andere oplossing. Bovendien zijn mijn ouders (vooral mijn moeder) niet echt bekend met hoe je met een paard moet omgaan. En aangezien mijn merrie niet graag stil staat, is het een beetje moeilijk.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:32

Mijn ervaring is, is dat als er te veel mensen meegaan, dat ik te laat op mijn paard zit omdat we te veel staan te kletsen hahahaha.

nienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 21:44

Een heel handig vriendje, en ik spring is dus een stuk makkelijker dan dressuur. :o

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 01:21

leonie87 schreef:
Mijn ervaring is, is dat als er te veel mensen meegaan, dat ik te laat op mijn paard zit omdat we te veel staan te kletsen hahahaha.

Jij bent ook veel te gezellig! ;)

joketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 01:29

Ik ga ook soms alleen, is alleen wat onhandig voor het trailerladen maar lukt wel :). En proefje leer ik uit mijn hoofd. Vind het alleen maar handig dat ik niet afhankelijk ben van een voorlezer, als die dan eens niet komt opdagen krijg ik alleen maar stress :P

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 09:49

Ik heb nog een vraag voor de mensen die vaak alleen starten: een trailer aankoppelen, alleen, hoe doen jullie dat? Ik kan mijn auto er heel netjes voor parkeren en dan achteruit rijden, maar als ik dat alleen doe moet ik echt 20 keer opnieuw proberen voor ik met mijn trekhaakbol mooi aan de stang van mijn trailer sta. Mijn trailer is wel loodzwaar, ik krijg daar alleen geen beweging in, al is het een paar cm. Als er iemand anders bij is kan die aanwijzingen geven en sta ik van de eerste keer goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 09:52

Veel oefenen ;)

Ik rijd hem er nagenoeg in 1x onder

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 09:53

Seltje schreef:
Ik heb nog een vraag voor de mensen die vaak alleen starten: een trailer aankoppelen, alleen, hoe doen jullie dat? Ik kan mijn auto er heel netjes voor parkeren en dan achteruit rijden, maar als ik dat alleen doe moet ik echt 20 keer opnieuw proberen voor ik met mijn trekhaakbol mooi aan de stang van mijn trailer sta. Mijn trailer is wel loodzwaar, ik krijg daar alleen geen beweging in, al is het een paar cm. Als er iemand anders bij is kan die aanwijzingen geven en sta ik van de eerste keer goed.

Vaak oefenen :D hier is het nooit een probleem...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 09:54

Seltje schreef:

Auto kopen met achteruitrijcamera :D
Maar ook zonder op de camera te kijken rij ik hem vaak al de eerste keer er goed onder, alleen is de camera dan handig voor de laatste cm dan weet je tot hoever je gaan kunt en hoef je niet uit te stappen met -10 of regen :brr:

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 09:54

Ik kan de trailer wat nar voren trekken..

Heb wel gezien dat er veel trailers zijn met een spiegel voorop, misschien is dat een idee om te monteren? Een schuine spiegel zodat je vanuit de auto kunt zien hoe je staat.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 10:17

Ik stap 6 keer uit als dat nodig is. :+

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 10:30

Mijn BE instructeur had een 'vangbek', een metalen driehoekig ding dat de haak het laatste stukje richting de koppeling begeleidt. Handig ding omdat je er dan een paar cm naast kan zitten en hij er toch onder schuift.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:38

Idd, vaak genoeg oefenen. Als menner moet ik op wedstrijd afkoppelen, wagen uit mn auto, met slecht weer weet aankoppelen zodat ze weer de trailer op kunnen.
Ik heb inmiddels wel een kleine trailer omdat ik maar kleine ponys heb, maar ook met een grote trailer is t geen probleem.

ShannonF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 11:39

Ik ga vaak alleen soms is er iemand die met me mee gaat dus voor de gezelligheid. Ik leer mijn proeven uit mijn hoofd. Ik heb een bus die omgebouwd is dat er paarden in kunnen. Een soort van paardentaxi. Er kunnen 2 paarden in. Met genoeg ruimte waar ik kan opzadelen. Ik vind het altijd wel gezellig hoor als er iemand mee gaat, maar ik heb er een hekel aan als ik iemand er toe "verplicht" om elke keer mee te gaan. Ik wil op wedstrijd en daar ga ik niet telkens iemand mee lastigvallen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:27

Seltje schreef:

mijn trailer is niet zwaar :)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 17:15

Seltje schreef:

Idd oefenen maar ik heb nog wel een truckje geleerd bij mijn examen. Je rijd achteruit tot je denkt dat je recht voor staat en er bijna bent. Dan stap je uit. Er recht voor staan, moet het probleem niet zijn als je goed spiegelt (houd de reflectoren aan), maar de afstand is soms wat lastiger. Kijk hoeveel je nog moet. Bv 1 stap of 2. Dan kijk je waar je horizontaal aan zou moeten staan gezien vanuit je bestuurders stoel. Je zoekt dus een eikpunt. Stap weer in en rijd achteruit tot je je eikpunt bereikt hebt. Als het goed is zit je er nu precies onder. Na een tijdje heb je dit truckje niet meer nodig en rijd je hem blind eronder. :D

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 17:18

Gelukkig gaat mijn vader altijd trouw mee! Vaak gaat mn moeder ook mee als het kan en mn vriend. Maar ik red me ook prima met mn pa alleen. Hij wordt ook regelmatig gevraagd of hij ook even wil voorlezen, hij zegt dan ook altijd ja :j