[HK]M1 debuut; wie nog meer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mando

Re: M1 debuut; wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 08:16

Hier ook een hahaha..
Ik doe beide handen wat opzij zetten naar buiten en doe iets met mijn binnenbeen
Inderdaad als ik erover nadenk dan is het best wel ingewikkeld _O-

Mijn Blondje is prima in verzameling maar heeft geen lijf om uit te strekken
Alle vormen van wijken, travers, renvers enz enz doet ie met 2 hoefjes in zijn neus en vind ie ook helemaal geweldig. Maar vraag hem niet een uitgestrekte draf, daar zal ik nooit mijn punten op pakken.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 10:56

Vicky_88 schreef:
Fyen, wat jij doet is wijken over de hoefslag ;)
Wat je dus in feite doet is ongebogen op 3 sporen laten lopen.

Ik doe mijn buitenbeent naar achteren en buig daarmee het lijf om mijn binnenbeen. Met de binnenteugel vraag ik stelling en met de buitenteugel zet ik de schouder van de kant af

Klopt, ik weet dat het niet de manier is maar gek genoeg heb ik wel redelijk buiging om mijn binnenbeen.
Ik doe het ook alleen linksom omdat hij daar heel veel moeite heeft met het plaatsen van zijn binnenachterbeen onder de massa. Rechtsom doe ik het wel volgens het boekje :P

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 19:52

Hee, mag ik mij hier ook melden? :)

Ik rijd nu nog L2 maar heb de punten voor de M1 al binnen, ben alleen een beetje bang om over te gaan :o
Hij is qua gedrag nog niet altijd constant.

Schoudervoorbinnenwaarts moet nog wat bevestigd worden, middendraf moet nog beter, achterwaarts moet nog wat beter bevestigd worden. Genoeg om voor te trainen, ik hoop hem bij het nieuwe buitenseizoen klaar te hebben!

Schoudervoorbinnenwaarts doe ik bij inzet buitenbeen naar voren, en binnenbeen naar achteren (om te voorkomen dat hij doorschiet) en daarna gewoon binnenbeen op de plek houden zodat hij om m'n been buigt. Geen idee wat ik met mijn handen doe :+

Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke veranderingen qua jureren jullie het meeste zijn opgevallen (of tegengevallen) in vergelijking met de L2.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:14

Ik ben nu 2x gestart maar steeds net geen winst, maar dat komt wel. Had beide keren wat storingen en dat wordt dan wel afgestraft. Verder mooie 7s voor diverse onderdelen :)
Vind de proeven veel leuker om te rijden dan de L2 ben blij dat ik niet meer hoef te wijken, halsstrekken. En alles doorzitten vind ik ook wel fijn!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 20:17

Oh voor sbw maak ik de inzet alsof ik de diagonaal op rij, en hou m dan met mijn binnenbeen en buitenteugel langs de hoefslag, simpel :D

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 00:57

Ik ga er eens op letten als ik op t paard zit hoe ik sbw rijd. Gaat allemaal zo vanzelf.

Ben ook blij als ik het L2 uitmag, de proeven zijn saai, halsstrekken is bij ons niet veel, ligt er maar net aan wat voor n bui paard is. Op gras gaat t altijd beter haha, komt vast door t gras. Zo is die van mij wel.
Wijken is ook niet altijd ons sterkste punt geweest heeft erg lang geduurd dat ze echt gehoorzaamde erop.

Op naar de M1 :D

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 09:45

SBW is bij mij net als bij Nibbit: alsof je diagonaal op rijdt, maar dan met binnenbeen en buitenteugel begrenzen. Ook draai ik mijn eigen bovenlichaam in de diagonale richting, dus parallel aan de schouders van paard. Ik heb ooit geleerd dat SBW de enige oefening is waarbij je niet met je schouders op de rijrichting zit.

Wijken, sbw, travers en appuyementen gaan Duncan vrij makkelijk af, hoef ik ook niet veel te oefenen. Bij mij blijft het om tempo controle en nageeflijkheid gaan... Ik krijg zo de uitslag van de dierenarts van bloedtest van paardje, en dan ook verder overleggen wat we met die neurologische afwijking kunnen/ moeten. Het is minimaal, paard heeft er geen last van, dus ik ben niet van plan grote dure, risicovolle behandelingen te starten. Ben best zenuwachtig voor de uitslag...

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:26

He een M1 topic:)!!! leuk om te lezen. Ik heb de punten voor de M1 nu ook binnen met me bonte peerd. Ik denk dat ik de hele winter door blijf trainen ( want lekker negatief denkend, rond oud en nieuw niet trainen met het vuurwerk, skivakantie en er zal vast en zeker sneeuw en vorst komen (geen binnenbak beschikbaar) denk ik dat ik in Maart ga starten:) haha

Zoals ik nu paar keer heb gelezen die zweep, ik ga daar ook tegen aan lopen. Ik rij altijd met zweep sinds ik het paard heb…. dus dat word nog flink oefenen zonder. Iemand tips?
En met inrijden, rijden jullie dan wel met zweep?

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:28

Sharonaa_ schreef:
Ik ga er eens op letten als ik op t paard zit hoe ik sbw rijd. Gaat allemaal zo vanzelf.

Ben ook blij als ik het L2 uitmag, de proeven zijn saai, halsstrekken is bij ons niet veel, ligt er maar net aan wat voor n bui paard is. Op gras gaat t altijd beter haha, komt vast door t gras. Zo is die van mij wel.
Wijken is ook niet altijd ons sterkste punt geweest heeft erg lang geduurd dat ze echt gehoorzaamde erop.

he volgens mij heb ik laatst gereden tegen jou :+

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:32

Bloedwaardes van Duncan zijn gelukkig goed *\o/* Gaan nu de hoeveelheid haver opvoeren...

Wat betreft neurologische afwijking gaan we ook niet verder. Hij heeft het waarschijnlijk altijd al gehad. Als het verergert gaan we natuurlijk wel actie ondernemen :)

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:39

Hi, mag ik mij hier ook melden?

Ik ben eind januari 2013 gestart in de B en na 12 wedstrijden mocht ik al starten in de L2.
Ik heb dit weekend L2 + 10 behaald en mijn plan is om nog even door te rijden in de L2 omdat we al zo snel zijn gegaan.
Als het goed voelt ga ik me inschrijven voor de M1.
Dat kan over 3 weken zijn maar ook over 3 maanden, en bindt er geen tijd aan vast.
Schouderbinnenwaarts gaat al voldoende maar kan zeker nog verbeterd worden!

Ik ben Liset en ben 17 jaar.
Ik studeer in Leeuwarden en woon in Meppel.
Mijn paard staat in broekhuizen, ik maak dus iedere dag aardig wat km's :P
Mijn paard heet Baie Rose en is een KWPN merrie van Gribraldi.
Ik heb haar nu +/- 15 maanden en ben helemaal gek op haar :)

Dit zijn wij:
Afbeelding
Nog in de L1:
Afbeelding

:evaw:

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:48

Ik heb ook onderling al m1 gestart en dat ging goed met winstpunten dus ga ook de overstap landelijk maken.

Ben je eigenlijk verplicht om met sporen te rijden in het M? zweep mag niet meer heb ik al begrepen. Mijn paard heeft dit niet nodig in het rijden maar vind alles snel eng waardoor het dan toch wel handig kan zijn om een zweepje in je binnenhand te hebben.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 10:51

Sporen zijn verplicht ja :j

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:21

Nee is niet meer verplicht.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:27

volgens mij ook niet :)

Leuke merrie hierboven! Goed dat je gewoon kijkt wanneer jullie er klaar voor zijn!

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 13:11

FleurHunter schreef:
Sharonaa_ schreef:

he volgens mij heb ik laatst gereden tegen jou :+

Jaa klopt nu je t zegt keek even in je profiel. In vaassen en in epe wat ik me kan herinneren beide keren reed je voor mij.
Wat leuk zeg om mensen tegen te komen wat een toeval.

FleurHunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:08

he volgens mij heb ik laatst gereden tegen jou :+[/quote]

Jaa klopt nu je t zegt keek even in je profiel. In vaassen en in epe wat ik me kan herinneren beide keren reed je voor mij.
Wat leuk zeg om mensen tegen te komen wat een toeval.[/quote]

Wat leuk!! Gister ben je niet gestart he in Vaassen?

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:41

nee heb nu ff ivm werk geen tijd om te starten. dit jaar start ik alleen op vrijdag 27 december nog in Zevenaar. Verder weer in het nieuwe jaar. Hopen dat ik dan men laatste puntje binnen haal.
Als ik M1 start, start ik eerst wat oefen of HC wedstrijdjes om het gevoel een beetje te krijgen en kijken hoe een pony beoordeeld wordt en in hoeverre ze er klaar voor is op wedstrijd zelf. Thuis gaat het goed namelijk.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:42

Vicky_88 schreef:

Oh ik dacht ook weer wat te weten.. :')

Toen ik nog m1 reed was het volgens mij nog wel verplicht :+

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:37

Aranel schreef:
Vicky_88 schreef:

Oh ik dacht ook weer wat te weten.. :')

Toen ik nog m1 reed was het volgens mij nog wel verplicht :+

:')
Klopt, is onlangs gewijzigd. Volgens mij tegelijk met de afschaf van het hoedje.

Gisteren M1 debuut gehad. Had 172 punten. Had ietsjes meer verwacht, zo rond de 178. Wel veel ervaring opgedaan. Paard heb ik nu 1 keer gestart en rijd ik niet zo vaak. Had 'm zaterdag gereden maar de keer ervoor was een dikke maand geleden dus mag dan niet klagen. Eigenaresse was ook super blij, hij liep fijn. Voor zijn doen heel los en zeker ruimte voor verbetering.
Had 2 mooie 7ens voor de middendraf. Gewoon KM maken. komt goed.
In de Z1 heb ik echt zitten prutsen :') wil ik het ook niet meer over hebben haha
Jonkie in de L2 ondanks megaspanning hele fijne stukken kunnen laten zien en een mooie winstpunt gereden :)

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 15:51

Ik meld mij ook graag! Ik lees ook al mee in het andere M1 topic, maar daar zijn er inmiddels al veel Z gestart. :P

Wij hebben in augustus onze laatste punten in de L2 gehaald. Ik heb mijn M1 debuut nog niet gemaakt en ik heb nog geen idee wanneer die zal zijn. :P Ik ben sinds september niet meer op wedstrijd geweest en ik heb de laatste weken erg weinig getraind. Die van mij vind de galop nog erg moeilijk, dus hier moeten we nog goed op trainen. Bij schouderbinnenwaarts heb ik snel last van impulsverlies. Nog heel wat puntjes om aan te werken, maar we hebben gelukkig geen haast. :)

Zal nu even het topic doorlezen! :D

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 16:43

Sharonaa_ schreef:
Als ik M1 start, start ik eerst wat oefen of HC wedstrijdjes om het gevoel een beetje te krijgen en kijken hoe een pony beoordeeld wordt en in hoeverre ze er klaar voor is op wedstrijd zelf. Thuis gaat het goed namelijk.

Serieus? Is HC starten dan niet wat zonde, je betaald hetzelfde maar komt niet in aanmerking voor wpt of prijzen?
En een verliespunt heb je al helemaal niet snel ;) Ik zou dan gewoon gaan starten en dan zie je het wel?

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:06

Misschien dat we het ook wel gewoon doen hoor nibbit. Maar vind zelf de overstap wel eng haha. Het klinkt ineens zo hoog en zoveel maargoed. Nog even goed oefenen en misschien moeten we er dan maar gewoon voor gaan. Debuut wordt in 2014.
Verder ben in in de andere klasses nooit in de buurt gekomen van verliespunten mijn laagste ook was 164? Maar dat was ook wel ontzettende drama.

Caro_MarjaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 13:11

Ik meld mij ook hier. Ik ben 2 jaar geleden voor het eerst in mijn leven wedstrijden gaan rijden (ik wordt over 2 weken 48 :D ) en afgelopen mei ben ik M1 gestart. Ik heb nu 2 wp en rij vaak tussen de 170 en 180. Het is het steeds net niet. Op dit moment loop ik erg tegen mezelf aan, mijn eigen onkunde en een paard dat zich van nek tot schoft vastzet waardoor de nageeflijkheid wat problematisch is. Bovendien ben ik behoorlijk gespannen op concours en dat heeft z'n weerslag op het paard die door mijn spanning geen impuls meer heeft ;-(
Vorige week heb ik een 3daagse clinic gehad en dat was echt een eyeopener. Veel geleerd over mijn houding en hoe ik dat vastzetten van de hele hals van het paard moet gaan oplossen. Met al die aanwijzingen zijn we nu weer aan het trainen en gaan we ons weer voorbereiden op het eerstvolgende concours.

Wiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:34

Leuk een M topic! Ik meld mij ook graag. Heb mijn punten voor het M1 al binnen, maar wil nog even flink oefenen voordat ik ga starten. Heb zelf nog nooit M gereden dus vind het behoorlijk spannend. Leuk om jullie reacties en ervaringen te lezen! De planning is om het voorjaar/nieuwe zomerseizoen toch maar de overstap te gaan maken. :) Met mijn nieuwe instructrice heb ik steeds constantere punten, en begint ze steeds constanter en fijner te lopen, nu dit nog volhouden!

Vinden jullie dat er veel verschil in de proeven zit? zoals gebroken lijn of rechtsomkeert in galop? En hoe oefenen jullie dat, door op te bouwen? Zelf vind ik het erg lastig om in evenwicht te blijven zitten, maar dat gaat ook steeds beter door verder uit te breiden.