Dispensatie, te soepel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:13

demo_love schreef:
Relaxed schreef:
Maar weet je ook om welke reden ze dispensatie kreeg?

Ja, het paard was jong en nieuw dus ze waren nog geen 'combinatie'. Mijn idee: dan train je thuis wat langer door!

Nou idd.. Dan zijn ze imo idd te soepel in die dispensatie..

daffodil

Re: Dispensatie, te soepel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:38

Los van het feit dat ik me er persoonlijk niet aan stoor, vind ik wel dat ze best wat strikter mogen zijn in het toekennen van dispensatie. Precies wat hier al gesteld wordt, dan train je een jong paard wat langer door, of je start een paar keer HC. Ik snap niet zo goed waarom dat niet zou kunnen. Als het alleen om de ervaring gaat, kan dat toch altijd?

Ik heb het andersom overigens gevraagd destijds. Ik reed met mijn eigen paard L en ik had daarvoor ook al L gereden met een ander paard en had het paard van mijn man gestart tot in het M1 maar net geen winst gereden. Daarna is dit paard ongeschikt geraakt voor de sport. Met mijn eigen paard ingeschreven voor de ORUN cursus maar tegen het begin van de cursus raakte hij geblesseerd. Zodanig dat ik de gehele cursus er niet mee zou kunnen doen. Toen heeft mijn man een nieuw paard gekocht maar dit dier was niet geklasseerd en voor de ORUN heb je een L1 met winst paard nodig. Toen heb ik de KNHS een brief geschreven met de vraag of ik dit dier gelijk in de L1 mocht starten omdat ik het niet eerlijk vond ten opzichte van het paard om in drie maanden tijd de B te doorlopen én winst te rijden in de L1 terwijl ik m net op stal had staan. Dit werd goedgekeurd en gelukkig hoefde ik maar één wedstrijd te rijden :D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 08:15

Dat mag sowieso, als je twee paarden met winst in een bepaalde klasse gereden hebt, dan mag je elk paard in die klasse starten.

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 08:28

Ik moet ook in de L2 beginnen en M1 kampioenschappen en ik heb een jong paard (4 jaar). Ik ben gewoon lekker t hele jaar HC gaan starten, ik hoef geen dispensatie, vrijwillig de baan verlaten is toch HC en officieel hetzelfde :')

Kan me wel vinden in jouw brief

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 08:56

Jiill_ schreef:
Ik moet ook in de L2 beginnen en M1 kampioenschappen en ik heb een jong paard (4 jaar). Ik ben gewoon lekker t hele jaar HC gaan starten, ik hoef geen dispensatie, vrijwillig de baan verlaten is toch HC en officieel hetzelfde :')

Kan me wel vinden in jouw brief

Hier inderdaad hetzelfde. Vind het wel jammer dat ik geen L2 kampioenschappen mag rijden maar goed, ik begrijp het wel.

In welke klasse ben je HC gaan starten Jill? En hoe bedoel je vrijwillig de baan verlaten? Rijd je dan toch officieel maar groet je vlak voor het einde af dan?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:01

Aan de andere kant is het ook niet heel raar als ze er soepel mee om gaan... Komt er toch meer geld in het laatje dan wanneer men thuis door oefent ;).

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:13

Dat is een scherpe, Ashley5760! De deelnemerslijsten worden steeds korter voor kleinere wedstrijden en bij ons in de regio worden steeds minder wedstrijden georganiseerd, of twee dagen samengevoegd. De KNHS heeft tegenwoordig zeker een groot financieel belang vanwege de teruglopende deelname en het nieuwe centrum. On topic ben ik van mening dan thuis dooroefenen en HC starten van een betere wedstrijdmentaliteit getuigt dan dispensatie. Het eerder naar voren gebrachte idee dat - als men dispensatie heeft verkregen - men na een bepaalde score alsnog overmoet en de dispensatie daarmee eindigt, vindt ik een goede oplossing, maar waarschijnlijk administratief niet haalbaar. Prijsrijders (jong ding en middels onnodige dispensatie prijzen wegkapen om zodoende de marktwaarde van het dier alvast een boost te geven) doet de basissport, en dan met name de B, zeker geen goed.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:46

Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje gezeur.
Wat maakt het nu uit als meer ervaren ruiters op die manier in de B willen scoren? Je neemt toch voor jezelf deel aan wedstrijden, toch niet voor een ander?
Die ruiters blijven toch niet eeuwig in de B hangen en zijn ook niet in grote aantallen aanwezig op elk concours.
Het verhogen van de marktwaarde van een jong paard vind ik helemaal geen argument. Zou er persoonlijk niet warm of koud van worden bij aankoop of een paard een B proef door kan komen of niet. Het niveau is zo laag dat zegt niets over de kwaliteiten later in het hogere werk of over de aanleg van een dier om onder meer druk ook te presteren.

Ik mag zelf ook geen B meer starten maar ben gewoon een hobbyruiter. Mijn 4 jarige merrie heb ik de afgelopen maand voor het eerst gestart op twee wedstrijden in de klasse L2. Ze is sinds februari onder het zadel. Ze was drie maal eerste geplaatst en eenmaal tweede en heeft in totaal 6 winst gelopen.

Misschien moeten de ruiters in de lagere klassen die zich aan die enkele dispensatieruiter storen eens kritischer naar zichzelf kijken of misschien zelf thuis langer doortrainen en hun eigen klassering op concours niet ophangen aan die enkele meer ervaren ruiter. Niet vervelend bedoeld maar ik heb jaren geen L meer gereden. Het niveau in deze klasse vond ik recent gemiddeld genomen bedroevend. Als je je paard netjes aan de hulpen hebt staan je figuren goed afwerkt en fatsoenlijk op je paard zit moet het toch niet zo lastig zijn om in de B helemaal bovenin mee te doen lijkt mij....

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:51

Maar wat je wel krijgt, en dat is heel menselijk, is dat jury's gaan vergelijken. Als jij vlak na een ruiter met enorm veel ervaring en bijbehorende punten heeft gekregen moet rijden scoor jij sowieso lager dan als je met gelijke krachten had gereden. Daar is gewoon niet omheen te draaien hoe erg jury's het ook proberen. De een lukt het wel beter dan de ander maar het vergelijken blijft.

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:02

Ik heb hetzelfde "probleem" echter waarom zou je er een probleem van maken. Train lekker thuis goed door. Vaak zijn de eerste paar wedstrijden met een jong paard toch niet de besten. Ze moeten wennen aan van alles. Ik calculeer dat gewoon in. De eeste paar L1 wedstrijden zijn dan lekker oefenwedstrijden. Dat er dan druk op zou liggen vind ik overdreven daar ben je zelf bij . Eerste keer jong paard is toch altijd wel wat spannend hoe die reageerd op andere omgeving e.d. Soms kan ik dispensatie begrijpen maar ik weet ook van iemand die al jaren L reed met haar paard, paard werd niet goed. Ander paard gekocht dat paard had al veel ervaring en veel wpnt gereden. Ze heeft toch dispensatie aangevraagd om ervaring op te doen en vrolijk B gestart. Vervolgens ook vaak eerste met goede pnt. Dat vind ik dan weer niet nodig. Of maak dan de regel, bij 1 of 2 x goed gereden te hebben over naar de klasse waarin je hoort.
Of iemand die ook jaren gereden heeft tot Z tussendoor wel wat paarden maar nu even half jaartje niet, gaat nu paard rijden wat ZZZwaar heeft gestart heeft dispensatie gekregen om M1 te starten. Vind ik ook niet nodig. Je traint toch ook eerst thuis om aan elkaar te wennen dan maar paar weken later op wedstrijd. Ik zelf heb denk ik nu 3 jaar geen wedstrijden gereden en langer dan 3 jaar gelden Z. Moet mijn jonge paard ook in de L1 starten maar vraag geen dispensatie aan. Start gewoon pas als zij er klaar voor is. En de eerste zijn gewoon oefenrondjes :)

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:34

Eerlijk gezegd was ik er niet van op de hoogte dat men zo soepel dispensatie kon krijgen. Als dat inderdaad zo is ben ik het helemaal met je verhaal eens.
Ik mag ook geen B meer starten, maar het komt niet in mij op om dan maar dispensatie aan te vragen, ook niet met een jong en onervaren paard. Desnoods start ik het een keer HC in de B, maar als je ze thuis een beetje voor elkaar hebt is een L1 proef ook geen grote moeite. En als ze ervaring op moeten doen maakt het niets uit of je B of L1 start, een slechte proef is in de B ook geen winstpunt waard.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:55

Heb je al antwoord van de klachtencommissie, ts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:01

moelly schreef:
Heb je al antwoord van de klachtencommissie, ts?

Nee, moest rekenen op binnen 2 weken, dus denk nog even geduld moet hebben

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:13

Goed verhaal TS!
happyjoyce schreef:
Eerlijk gezegd was ik er niet van op de hoogte dat men zo soepel dispensatie kon krijgen. Als dat inderdaad zo is ben ik het helemaal met je verhaal eens.
Daar heb ik me het afgelopen jaar ook over verbaasd. Meerdere mensen waarvan ik zeker weet dat ze Z+winst geweest zijn, nog een actieve combi vormen in M of Z met een ander paard en toch gewoon in de B beginnen. In deze regio is het best lucratief om een paar keer in de B vooraan te eindigen.

Als het werkelijk zo is dat zomaar dispensatie verleend wordt, mag dat weleens helderder gecommuniceerd worden door de KNHS. In het verleden werd nooit dispensatie verleend om B-dressuur te starten, waarom nu ineens wel?

Na een ernstige blessure en jaren revalideren ben ik dit jaar voor het eerst in bijna 12 jaar weer op wedstrijd gestart. Volgens Mijn KNHS mocht ik nog B-dressuur starten. Ik heb daar zelf nog wat over zitten dubben of het niet onsportief was om dat te doen. Als ik L had moeten starten, had ik er niet over gepiekerd om dispensatie aan te vragen. Dan maar een paar keer B HC. Overigens vond ik zo'n B-proefje en weer wedstrijdroutine krijgen nog best lastig :+. Maar L1 was amper lastiger geweest.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:20

Wedstrijd rijden gaat erom, dat je kijkt waar je staat in die wedstrijd, jou punten en jou plaatsing. Of je nou tegen Anky moet of niet. Ik zou echt niet willen dat er een andere groep komt voor 'amateurs en recreanten'. Hoe bepaal je dan wie wat is. Bovendien, ik krijg juist meer drang om goed te rijden wanneer ik tegen de beteren moet. Zij rijden nirt voor niets mee in die klasse en moeten ook nog rondsturen.

Voor sommigen is er misschien geen groot verschil ttussen L1 en B, maar voor een jong beestje gaat het wel sneller, er moet wat meer druk achter, opgerichter en moet alles snel achter elkaar. Ik snap goed dat je het paard de tijd wil geven om rustig die proef door te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:44

Franciska15 schreef:
Wedstrijd rijden gaat erom, dat je kijkt waar je staat in die wedstrijd, jou punten en jou plaatsing. Of je nou tegen Anky moet of niet. Ik zou echt niet willen dat er een andere groep komt voor 'amateurs en recreanten'. Hoe bepaal je dan wie wat is. Bovendien, ik krijg juist meer drang om goed te rijden wanneer ik tegen de beteren moet. Zij rijden nirt voor niets mee in die klasse en moeten ook nog rondsturen.
.

Dat is ook niet mijn insteek, dat wordt veel te ngewikkeld! Maar die laatste zin gaat het mij om, ze rijden in een klasse waar ze niet in thuishoren, en dat rondsturen als ervaren ruiter wel een stuk makkelijker dan voor mensen die weinig wedstrijdervaring hebben.
En natuurlijk kijk je waar je staat, maar bij oneerlijke concurrentie kan je met een goede b-proef toch weinig klaarmaken qua goede plaatsing.

De regel dat bij 30 winstpunten moet promoveren is er ook niet voor niks, om bovenstaande te voorkomen

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 19:53

Ik snap je insteek maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat sommige om die reden toch dispensatie aanvragen.

Ik ben in juni ook met een nieuw paard gestart, paard had in het verleden L2 gelopen en ik rijd Z.
Ik zou dus of in de L1 of in de L2 mogen beginnen.
Echter was het paard al 2 jaar niet op wedstrijd geweest en om die reden had ik dispensatie aan mogen vragen.
Op dat moment zag je er niet vanaf dat ik een paard uitbreng in het Z, het leek meer op een bixie rondje :+
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om toch L1 te starten maar ik snap dat bepaalde mensen overwegen om toch B te starten, en dan heb ik het niet over de punten en evt. prijzen maar echt puur voor het ritme van het paard.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:25

Ik snap je insteek wel Tess! Ook mooi dat je je hier hard voor maakt +:)+

Als je nl in het B kijkt zitten daar soms wel echte beginners, die niet weten hoe je eigenlijk
een proefje rond moet sturen of er lukt het e.e.a rijtechnisch nog niet.
Niet erg, maar voor dit soort combinaties is het B wel bedoeld!
Voor hen is het echt een kennismaking met de basissport en als je dan al die ervaring om je heen ziet
losrijden en je eindigt iedere keer onderaan of halverwege, tja dat werkt dan niet echt motiverend....

Als ze dan al 2 x Z gereden hebt (pony/paard), dan weet je echt wel hoe je een proef moet rondsturen
en hoe je een paard rijtechnisch op orde kan krijgen, ook al is het een jong paard!
Ik snap de motivatie van deze ruiters ook niet om dispensatie aan te vragen,
er komt alleen een paar pasjes wijken bij en een paar meter meer doorzitten.
Dat moet een ervaren ruiter makkelijk kunnen, op een jong paard heb je dat zo erop zitten!

Ik heb zelf meerdere keren M (Nu Z) gereden en jonge paarden opgeleid, maar geen haar op mijn hoofd
die eraan denkt om in het B te beginnen, want ik vind mezelf ervaren genoeg om L te starten met een jong paard.
Ik heb dit dus ook gedaan met mijn huidige paard, ik heb hem gewoon langer thuis gehouden,
zodat we ook gelijk winst konden rijden in het L1.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 10:54

friendly schreef:
Maar wat je wel krijgt, en dat is heel menselijk, is dat jury's gaan vergelijken. Als jij vlak na een ruiter met enorm veel ervaring en bijbehorende punten heeft gekregen moet rijden scoor jij sowieso lager dan als je met gelijke krachten had gereden. Daar is gewoon niet omheen te draaien hoe erg jury's het ook proberen. De een lukt het wel beter dan de ander maar het vergelijken blijft.

Nee dat is niet waar, tenminste ik hoorde dat altijd van iedereen. Inmiddels ben ik zelf jury en ik denk nooit die vorige kreeg een 8 voor middendraf deze is ook goed maar wel minder dus een 7.
Je kijkt echt puur naar de kwaliteit van een oefening, en hangt daar een cijfer aan.
Je hebt wel eens combi's die als "basis cijfer" gewoon niet lager dan een 7 score als ze simpel rondrijden, en iets meer geven al gelijk een 8 hebben. Maar je hebt ook mindere paarden die super netjes zijn afgericht (vaak is dit het verschil prof vs hobby ruiter, maar niet altijd hoor ;)) en daardoor ook 7 gemiddeld score.
Natuurlijk heb je wel eens dat je achteraf denkt eigenlijk had de vorige een 7 moeten hebben, deze is beter, maar dan geef je "deze" gewoon de 8 en heeft de vorige geluk. Als je dan denkt ik moet verschil laten zien in punten want deze was beter dan die, gaat het compleeeeet de mist in ;). Vandaar dat we dit als jury absoluut niet mogen doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:07

Ik ga er van uit dat de "onervaren" ruiters hier ook bij de pony's hebben gereden, dus zo onervaren zijn ze niet. Waar het bij de wedstrijden wel vaak om gaat is het feit dat als mensen startgeld betalen dan ook voor de prijzen in aanmerking willen komen en niet HC willen starten, jammer maar wel begrijpelijk. Als je een jong paard hebt dat nog niet klaar is voor de B dan blijf je gewoon thuis. En onervaren ruiters, daar geloof ik niet zo in. Daarnaast is het ook zo dat een goede en handige ruiter in principe met een jong paard gewoon winst kan lopen in de L. Het hangt vaak meer van de ruiter dan van het paard af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:16

bigone schreef:
Ik ga er van uit dat de "onervaren" ruiters hier ook bij de pony's hebben gereden, dus zo onervaren zijn ze niet. Waar het bij de wedstrijden wel vaak om gaat is het feit dat als mensen startgeld betalen dan ook voor de prijzen in aanmerking willen komen en niet HC willen starten, jammer maar wel begrijpelijk. Als je een jong paard hebt dat nog niet klaar is voor de B dan blijf je gewoon thuis. En onervaren ruiters, daar geloof ik niet zo in. Daarnaast is het ook zo dat een goede en handige ruiter in principe met een jong paard gewoon winst kan lopen in de L. Het hangt vaak meer van de ruiter dan van het paard af.

Sjonge wat een vooroordelen.. Ik nodig je graag uit om een keer mee te gaan jureren, dan zul je zien dat er in de B echt veel onervaren volwassenen rond rijden. Er zijn écht mensen die pas op latere leeftijd beginnen met (wedstrijden) rijden.. Echt waar.. :+

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:16

bigone schreef:

Als ik hier bij de pony's kijk t/m het L2 (wat ik heel vaak doe), dan kun je dat vergelijken met B nivo paarden....dus voor hen zal het ook best moeilijk zijn om in te stromen :)

Meisje wat hier alles won bij de pony's t/m het L2, was bij de paarden gestart in het L1 en reed daar continu 160 punten,dus er zit wel degelijk verschil in...

Daarbij ponyruiters hebben meestal slecht(er) (club)les en weten vaak niet hoe ze daadwerkelijk een proefje moeten rijden. (als ik ze dat vertel hebben ze dat echt nooit gehoord)
En bij de paarden wordt het toch allemaal wat technischer wil je goed mee kunnen komen!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:17

Relaxed schreef:
bigone schreef:

Sjonge wat een vooroordelen.. Ik nodig je graag uit om een keer mee te gaan jureren, dan zul je zien dat er in de B echt veel onervaren volwassenen rond rijden. Er zijn écht mensen die pas op latere leeftijd beginnen met (wedstrijden) rijden.. Echt waar.. :+

Helemaal mee eens, ga maar eens langs de kant staan bij een B rubriek!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:27

Haha; alsof iedereen maar ouders heeft die met hun kroost op wedstrijd willen; mijn ouders moesten er niks van hebben! :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:57

bigone schreef:

Jemig wat een vooroordeel... Ik begon pas met rijden toen ik 15 was, mijn moeder zelfs pas toen ze 60 was dus lang niet iedereen heeft een pony wedstrijdtijd meegemaakt. Daarbij zullen er ook een boel pony ruiters zijn die niet kunnen of willen starten vanwege allerlei redenen.

Ontopic: ik vind de brief wel een goede, maar denk inderdaad wel dat de financiëen ook zeker mee zullen spelen bij de KNHS.