Hindernissen makkelijker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:56

Ze hebben een aantal jaar geleden de B proeven aangepast, simpeler gemaakt. Ben ik het nog steeds niet mee eens, waarom is het axc binnenkomen en halt en groet zo moeilijk? Gewoon goed oefenen.

Maar, waarom blijft het springen dan wel 1 meter, en wordt dat niet simpeler? Ok, ze hebben het op stijl nu, maar het parcour is er niet anders om.
Ik vind dus, als je het verschil tussen dressuur en spingen idd groot geworden. Het dressuren is heel laagdrempelig, het springen niet.

Dat sommige paarden vanuit stilstand over een bepaalde hoogte kunnen, gaat het hier niet om. Zet anky of edward op je paard en die rijdt er na een paar weken een Z proef mee. Dat betekent toch ook niet dat we allemaal in het Z moeten beginnen, 'want het is zo makkelijk'?! En daarbij, lijkt me geen fijn parcour, elke keer stilstaan. Want dat is ook nog het verschil, de paarden hebben de hindenissen nog nooit gezien, een hek staan ze vaak al voor re drentelen.

Hoe ze er invulling aan gaan geven, is aan de knhs. Ik vind het een goed initiatief om de drempel lager te maken.
Laatst bijgewerkt door Casca op 08-09-13 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

SuzanH

Re: Hindernissen makkelijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 10:00

Zo wel ideaal zijn! Ik vind een meter te hoog om nu te starten. Ik rijd sinds mn 13e altijd al bij de paarden. Nooit durven starten vanwege de hoogte..

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 10:21

Casca schreef:
Ze hebben een aantal jaar geleden de B proeven aangepast, simpeler gemaakt. Ben ik het nog steeds niet mee eens, waarom is het axc binnenkomen en halt en groet zo moeilijk? Gewoon goed oefenen.

Maar, waarom blijft het springen dan wel 1 meter, en wordt dat niet simpeler? Ok, ze hebben het op stijl nu, maar het parcour is er niet anders om.
Ik vind dus, als je het verschil tussen dressuur en spingen idd groot geworden. Het dressuren is heel laagdrempelig, het springen niet .

Ik vind dat dressuur zo niet te vergelijken is met springen. Dressuur kun je altijd trainen en hogerop komen. Als je bang bent met springen voor de 1 meter zou je nooit verder komen dan de BB. Oke je kunt dan officieël BB starten maar je komt toch niet hogerop als je 1 meter te hoog vind. Hindernissen worden nou eenmaal steeds hoger dus daar heb je lef voor nodig anders haal je het niet. Dus IK zou er de meerwaarde niet van zien om het te verlagen.

margreet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 10:35

Daar ben ik het niet mee eens marissa161.
Als je de BB steeds beter gaat rijden en vaker parcoursen gezien hebt krijg je door het steeds meer te doen waarschijnlijk meer vertrouwen om ook hoger te starten.
Tenminste dat is bij mij zo!

Ik heb jaren niet meer gesprongen (e-pony is geen springwonder) en door de BB steeds meer vertrouwen gekregen en paard heeft ook steeds meer gezien! Toch vind ik de stap naar de B wel hoog! (al wel een paar keer gesprongen). Ik zou het er dus zeker mee eens zijn als ze er wat aan gaan doen!

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 10:41

Idd margreet, je bouwt vertrouwen en een constant grondtempo op. Helemaal mee eens.

Als je dingen niet durft kun je met kleine staplen bouwen naar waar je wel durft en uiteindelijk ook wel een M of Z parcour..

original_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 10:44

Vind het enerzijds een goed initiatief omdat ik van mening ben dat ieder paard een B proefje kan lopen, maar niet ieder paard geschikt is om een B parcours te springen. Anderzijds was is vorige week op concours waar het naar mijn mening relatief laag stond en vond ik dit vervelend rijden dus kan er ook wel mee inkomen dat er een hoop mensen zijn die geen veranderingen willen hebben. BB officieel maken maar instromen op B ook toestaan zou dus een mooie middenweg zijn maar dat word dan ook lichtelijk chaotisch.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 10:47

Casca schreef:

Ik vind dus, als je het verschil tussen dressuur en spingen idd groot geworden. Het dressuren is heel laagdrempelig, het springen niet.

Dat sommige paarden vanuit stilstand over een bepaalde hoogte kunnen, gaat het hier niet om. Zet anky of edward op je paard en die rijdt er na een paar weken een Z proef mee. Dat betekent toch ook niet dat we allemaal in het Z moeten beginnen, 'want het is zo makkelijk'?! En daarbij, lijkt me geen fijn parcour, elke keer stilstaan. Want dat is ook nog het verschil, de paarden hebben de hindenissen nog nooit gezien, een hek staan ze vaak al voor re drentelen.

Hoe ze er invulling aan gaan geven, is aan de knhs. Ik vind het een goed initiatief om de drempel lager te maken.

Helemaal mee eens.
Stel je koopt een groen paard. Je kan bij wijze van na 4 weken training al een B-dressuurproef starten en goed voor de dag komen. Maar slechts 4 weken trainen met een groen paard voor een B-springproef, vergeet het maar!
Daarom vindt ik dat het best wat laagdrempeliger mag worden. B staat immers voor Beginner, niet voor Zwaar. En mag dus best een beetje simpel zijn.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 13:09

Ik vind de drempel vooral voor de pony's heel hoog. Iedereen die op een paard rijd rijd al heel veel jaar, dus kunnen vaak beter rijden etc. Kinderen zijn vaak wat angstiger en moeten in de cb springen al meteen 70 cm rijden. Dat is in vergelijking toch veel hoger!?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:40

Kinderen zijn wel vaak minder angstig hè.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:47

Weet niet of het al gezegd is, maar bij het B parcours is het bij foutloos 2 winstpunten en barrage rijden, dit was eerst ook anders.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:50

Ik vind het ook een goed plan.
Hier in België kan je elke klasse rijden die je wilt, maar dan op regionaal niveau.. Eens je nationaal wil rijden is de hoogte mij ook te veel. Ik heb een 4 jarige die enkele proeven meegelopen heeft in de jonge paarden reeks.. Maar ik vind 1m- 1m05 eigenlijk te hoog voor een 4 jarige. Finale staat dan ook 1m10. Is dacht echt nodig?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:51

Casca schreef:

Dat was ook alleen maar om aan te geven dat de hoogte echt niet te hoog is. Je kunt mij echt niet wijsmaken dat een paard niet over de meter komt, sorry. Dat de ruiter het eng vind, dat kan natuurlijk, maar dan begin je toch gewoon laag en ga je steeds iets hoger, angst weg. Uiteraard is iedere keer stilstaan geen feest, daarom heb ik ook nog niet gestart en spring ik ook geen hoge hindernissen. Buiten dat zullen we bij de paarden moeten starten, wat voor ons kwa hoogte dus eigenlijk M zou zijn en dan zitten we ook nog met de afstanden, M2 dus eigenlijk :')

Ik hoop in ieder geval niet dat ze alle klasses makkelijker gaan maken, wie weet komt er wel een B1 en B2, net zoals dat je dat bij de dressuur hebt met het L, M en Z, dat was vroeger ook niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:55

In Zwitserland heb je 60-70 en 80-90 bij officiele wedstrijden.
Echter mag je die alleen officieel starten met 'brevet' (soort diploma). Met Brevet mag je niet hoger.
Als je een startkaart hebt mag je alleen 80-90 springen als je nog geen winstpunten hebt of het paard nog nooit eerder punten gehaald heeft.
Met startkaart mag je beginnen waar je wilt vanaf 1 meter.

De 80-90 is razend populair, daar zitten ook veel 50+ ruiters in en mensen met koudbloeden bijvoorbeeld.

Ik ben pas met mijn 30e voor het eerst echt gaan springen en was ontzettend blij met de 80-90cm.
Ik moest namelijk eerst nog leren niet mijn adem in te houden tijdens het parcours _O-

De spanning op zo'n werstrijd is gewoon heel anders dan op een oefenparcours.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:00

Volgens mij is het hoogteverschil tussen de BB en de B het grootste probleem. Ik zou voorstellen om de BB op te trekken naar 90 cm, maar wel als oefenrubriek te blijven beschouwen. Is gezien de opbouw in de andere klasses ook veel logischer (steeds 10 en later 5 cm per klasse erbij). En doordat het een oefenrubriek blijft, is het ook nog leuk voor de ruiters die graag meteen in de B willen beginnen.

Ik merk het zelf ook hoor... Een BB-parcours fietsen we fluitend door en op B-hoogte wordt het meteen een heel stuk lastiger. In een B-parcours is er geen tijd en ruimte voor mijn twijfel en gemuts. Geen ramp hoor, we trainen gewoon nog even door :) Maar een kleinere overstap van BB naar B zou ik erg prettig vinden.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 15:35

xSlvna schreef:

Daar ben ik het echt niet mee eens, ik ken zat kinderen die angst hebben.
Volwassen ruiters, geen een. ;)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 15:37

joeluna schreef:
xSlvna schreef:

Daar ben ik het echt niet mee eens, ik ken zat kinderen die angst hebben.
Volwassen ruiters, geen een. ;)

Zowel kinderen als volwassen kunnen bang aangelegd zijn.
Ligt totaal niet aan de leeftijd ;)

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 15:40

Daar heb je ook gelijk in, ik vind voor kinderen van 7-10 ofzo vind ik 70-80 cm al een behoorlijke hoogte. 1 m voor een paard is volgens mij wel te doen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 15:41

Over het algemeen hebben kinderen wel minder angst, volwassenen zien overal veel meer de gevaren van. Zelf was ik wel zo'n angsthaaskind, maar springen vond ik wel leuk. Later vond ik springen best eng, maar nu gaat het wel weer, alleen in-uitjes heb ik het niet zo op (dat zijn tot nu toe ook de enige waar ik mee in t zand beland ben) :) :')

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:53

Ik heb het ook in de Paard&Sport gelezen ...
Mar ik snap er nog niet veel van :7 :P

veronique100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 17:52

Ik denk dat het bij kinderen echt een kant is, het is of heel angstig, of ze hebben totaal geen angst, daar tussenin zit bij kinderen bijna niks imo.
Bovendien denk ik niet dat de hoogte een probleem is qua angst of niet, maar toch ook meer wat betreft moeilijkheid.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:06

Ik vind het ook een goed plan, B staat wel voor beginners, maar voor de meeste beginnende springers (waaronder ikzelf) is B niet echt iets wat je zo even doet. Dat je op veel plekken nu BB kunt starten is hartstikke leuk, maar ik mis nog het 'echte' wedstrijd gevoel, daarbij krijg je ook geen stijlpunten, dus je zit nog steeds een beetje in het vage of je wel B kunt gaan springen.

Big_Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:12

Ik vind dit zo'n onzin.
Ruiters die B niveau niet halen kunnen toch oefenpaecours springen.
B parcours zijn technisch gezien ontzettend simpel en de hoogte is een mooie beginhoogte. Parcours ervarig kun je op doen in de BB.
Voor iemand die echt de springsport in wil ( en zn paard ook potentie voor heeft) is B zeker niet te hoog gegrepen na goede trainingen.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:18

Niet iedereen die wedstrijden rijdt, wil de 'sport' in en heeft een paard met 'potentie' voor die discipline. Iedereen moet wedstrijden kunnen doen toch? Als je dan niet hogerop komt, dat kan ik begrijpen. Maar iedereen moet de laagste klasse kunnen starten, ook als je niet beslist naar het z hoeft en je paard niet zo'n springtalent is. En dat de B goed genoeg is, zeggen de mensen die het kunnen hebben. Maar uit dit topic blijkt ook wel, tenminste, in mijn ogen, dat er genoeg mensen zijn die deze drempel toch wel erg hoog vinden!

Big_Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:23

Voor dat soort mensen en paarden worden zat onderlinge wedstrijden georganiseerd, op dat niveau.
Waarom MOETEN mensen perse knhs starten als ze dat blijkbaar niet kunnen.
Alsof een onderlinge wedstrijd minder is

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:24

Als je toch niet hoger op wil zie ik niet in waarom je persee officieel zou moeten starten en al helemaal niet waarom mensen die wel echt hogerop willen daarom eerst vreselijk simpele klasses uit moeten rijden.