Moedeloos van beoordeling op stijlpunten in de klasse B

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:14

MariekeS_ schreef:
Scum schreef:
Dat blijft toch ook nog steeds zo? Alleen gaan de strafpunten nu minder zwaar meetellen.
Natuurlijk kun je als je dat perse wilt als jury toch nog iets aan doen door minder dan 55 punten te geven.

Nope, foutloze rit met min 55 stijlpunten = 2 winstpunten.
Minimaal 55 stijlpunten anders krijg je geen winst.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:27

Katja schreef:
MariekeS_ schreef:

Nope, foutloze rit met min 55 stijlpunten = 2 winstpunten.
Minimaal 55 stijlpunten anders krijg je geen winst.

Dat zeg ik, misschien een beetje onduidelijk maar met min 55 bedoel ik minimaal 55... ;)

Kortom, als TS normaliter tussen de 55 en 59 stijlpunten heeft in haar foutloze ritten, krijgt ze nu steeds 2 wp's ipv 0. Scheelt toch een boel...
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 07-09-13 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja

Re: Moedeloos van beoordeling op stijlpunten in de klasse B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:28

Waarom zeg je dan dat Scum geen gelijk heeft? Die zegt hetzelfde.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:31

Het blijft inderdaad zo dat als jij netjes en gecontroleerd je proef rijdt, je ook je winstpunten krijgt. Zo lees ik Scum's reactie. Maar ,wat niet zo blijft is het principe dat niet netjes rijden, hoe weinig fouten je ook maakt, geen winstpunt oplevert. Straks kan je dan namelijk alsnog gewoon winst rijden, terwijl dat nu niet zo is.

Wat ik bedoel met mijn reactie op Scum is dat er méér verandert dan alleen het feit dat strafpunten straks niet meer van je stijl af gaan...
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 07-09-13 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:32

Katja schreef:
Protocol kun je achteraf altijd ophalen. Veel mensen doen dat niet maar het is wel degelijk mogelijk.

hoi, ik heb een tijdje geleden voor het eerst gestart met mijn paard in de B. Nu wilde ik graag mijn protocol ophalen bij het secreariaat, maar zij zeiden dat protocollen tegenwoordig niet meer worden meegeven aan de ruiters. Dit vond ik wel een beetje raar, want wilde graag weten hoe ik beoordeeld was. Zou dit dan alleen op deze wedstrijd geweest zijn of heeft iemand anders dat ook wel eens gehad?
Volgend weekend weer een wedstrijd, kijken of ik dan wel mijn protocol meekrijg.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 21:39

Wat grappig deze discussie! Vanmiddag in de springring gezeten bij de parcoursbouwer.... En dus de B zitten kijken, en een hoop balken geruimd. Maar ik moet zeggen dat de meiden met het motto "lipjes getuit, borstjes vooruit" toch wel beter scoren :j Voornamelijk de langharige blondines... :+ Ik ben geen springruiter, maar van mij mag et dus wel afgeschaft worden. Of wellicht anders geregeld met foutloze ritten enz!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 00:47

Ik ben blij dat het terug gaat naar de oude regeling simpelweg omdat het nu bijna onmogelijk is om 2 winstpunten te rijden. Mijn dochter's paard tikte vandaag twee balkjes af maar zonder die balkjes was het nog maar één winstpunt geweest want ze had voor alles een zeven waardoor ze dat winstpunt met balkjes ook binnen had.
Nu vond ik één winstpunt terecht maar als ze foutloos was geweest was het een beetje jammer geweest.

Mijn dochter sprak vandaag een andere ruiter en ze hadden allebei last van het probleem dat ze te netjes willen met stijlrijden waardoor ze springfouten gaan maken.

Als je nooit winst kan rijden ook al ben je foutloos dan mankeert er toch iets aan je rijden. Mijn dochter heeft keihard gewerkt om van de zesjes zevens te maken en dat heeft ze voornamelijk voor elkaar gekregen door haar pony ( want met het paard is het geen probleem) beter voor elkaar te krijgen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 15:47

Dat is een mooie verandering :-)

Wij hebben een aantal keer gehad dat we op 57 of 58 punten eindigden. Inderdaad, voldoende voor stijl, maar door een balkje 4 punten er af. Vanaf 1 oktober zijn dit dus wel gewoon winstpunten :-)

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:42

Ik vind de overgang wel énorm, als de stijlbeoordeling hetzelfde blijft.
Anders pas bij 60 stijlpunten, na aftrek strafpunten, 1 wp. En nu plots geen aftrek strafpunten meer en bij 55 al 2(!!) winstpunten (bij foutloos pc).
Kijk, die strafpunten niet meer van de stijl aftrekken vind ik niet verkeerd. Maar om dan gelijk en de wp-grens 5 punten omlaag te zetten en ook nog eens 2 winstpunten te krijgen, vind ik wat vreemd. 1 winstpunt was ook wel voldoende geweest.
En nee, ik rijd sinds de nieuwe regeling heeeeeeeeeeel wat minder winstpunten tov daarvoor :P
Met 10 wp mag je al over naar het L, als je dat zo nodig moet. Dat komt ook vlug genoeg met 1 wp per keer.
Zo is eigenlijk de hele nieuwe regeling terug gedraaid naar het oude :+

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:55

Schrijf ik gisteren dat twee winstpunten bijna onmogelijk is had mijn dochter vandaag bijna twee winstpunten. Het is dat er een balkje af ging op de laatste hindernis waardoor ze net een puntje te kort kwam maar ik heb het idee dat de jury's er nu beter aan gewend zijn.

Met een winstpunt per keer ben je toch 10 wedstrijden verder. Als je niet elke week op wedstrijd kan ben je wel even bezig. Ben benieuwd hoe het straks weer gaat.
Twee winstpunten per keer gaat mijn portomonnee in elk geval een stuk aangenamer vinden.

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 23:23

Klopt, ik rijd altijd boven de 55 en foutloos. Gelukkig ben ik geen kamikazenpiloot hihi.
Maar het blijkt dus ook dat ik niet helemaal ongelijk had toen ik zei dat deze regeling de plank een beetje missloeg.
De KNHS gaat tenslotte niet zomaar de regeling weer versoepelen. Denk toch dat gebleken is dat het ietwat ver ging op deze manier.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:04

2 winstpunten halen met die 75+ regeling is echt niet onmogelijk. Gebeurt bij ons vrijwel elke wedstrijd dat de 1e 3 ongeveer boven de 75 zitten. Ik heb zelf ook al paar keer boven de 75 gehad, zelfs 1 keer met een balkje.

Vind het ook niet echt iets om te zeggen dat je nu beetje gelijk hebt TS. Er is iets in jouw rijden waarom jij die stijl niet krijgt.. Nu het weer terug gaat naar de 'makkelijkere' manier steken veel hun kop weer in het zand en gaat het niveau weer niet verder omhoog.
Ik vind het jammer dat de regeling weer veranderd word. De knhs had geloof ik 125 reacties gehad.. Die zeiden dit.. 125 reacties op alle paardensporters.. Wat is dat nou? Als je nadenkt zijn dat waarschijnlijk ook de mensen die geen winstpunt rijden..

En over het jury Aspect. Bij ons rijden ook vaak dezelfde personen hoge stijlpunten.. Maar misschien moet er andersom gedacht worden. Die hoge stijlpunten krijg je omdat je op een bepaalde manier rijd en daar zijn de juryleden het dus over eens. Het is dan in mijn ogen niet gek dat vaak dezelfde boven aan staan..

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:28

Belachelijke is dat jury's niet gehoord zijn terwijl zij in het L echt verbetering zien in het rijden. Gaat om minder dan 40 mensen die geklaagd hebben en wat ik ook raar vind is dat ze het op 55 zetten, laat het 60 en bij foutloos 2 punten. Hoop dat de jurering er ook op wordt aangepast....
Verder helemaal met Sann eens

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:57

Ben het deels met je eens Sann. Mijn ervaring is wel dat je met een moeilijker paard/pony harder moet werken in het parcours en dat wordt niet gewaardeerd.
Pony van mijn dochter deed het thuis goed maar in het parcours had ze haar handen vol en dat resulteerde in lage punten. Overigens haalde ze dan toch nog wel de 60+ maar dan ben je met een balk je winstpunt kwijt.
Nu springt hij een stuk beter na heel veel training en zijn haar stijlpunten ook meteen hoger.

Haar paard is een echt springpaard en daar haalt ze 8-en mee. Met de pony gaan de punten nu ook omhoog maar op dezelfde wedstrijd met dezelfde jury haalde ze met het paard flink hogere punten dan met de pony, gewoon omdat het er met het paard een stuk netter uitziet want bij hem hoeft ze niet bang te zijn dat hij een keer stopt.

Met name in de ponysport is het voor degene die de onervaren pony's rijden erg moeilijk geworden. De kinderen met de ervaren automaatjes eindigen altijd hoog, zelfs met meerdere balken. Wel heb ik het idee dat de jury's zich aan het ontwikkelen zijn en dat er dit jaar al eerlijker gejureerd wordt.

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 15:31

Dressuur is een jurysport, laten we van springen gewoon de simpele beoordeling houden. Eerlijker dan springen bestaat niet.
Foutloos is foutloos, een balk is 4 strafpunten, twee balken 8. Gaat het nooit oneerlijk. Iedereen wordt gelijk beoordeeld. Het maakt niet uit of je een mooi of lelijk paard hebt, een tinker of een dure kwpn'er. Het is gewoon de meest eerlijke manier van wedstrijd rijden en ik ben blij dat dat nu toch alsnog wordt ingezien door de KNHS.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:51

Ik vond het juist eerlijker dat het ging om hoe de ruiter het rondje reed en niet hoe goed je paard foutloos over de balken heen kon komen.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:19

Klopt Percy, dat is ook zo. Maar vaak zijn het wel die ruiters die later hoog scoren.. Die ruiters beginnen met een moeilijk onervaren paard en gaan daarmee aan de gang. In het begin is het overleven in de ring maar op een gegeven moment loopt het en dat zie je in de stijlpunten.
Met de pony's heb ik geen ervaring, daar zeg ik niks over.

Ik vind dit juist alles behalve eerlijk in het springen frutsels. Nu is het geen kwestie meer van welke ruiter het 'beste' rijd, maar welk paard het 'beste/ braafste' springt.
Iedereen werd in die stijlpunten beoordeling ook eerlijk beoordeeld.. Alleen vind niemand het leuk als die geen 2 wp rijd want het ligt vrijwel altijd aan de jury ipv aan zich zelf.
Hoe het nu weer gaat is de weg van de minste weerstand en het heeft niks met eerlijk wedstrijd rijden te maken.

mbl_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 17:54

Een jury zit daar niet om het talent van een paard te beoordelen. Die zit daar om te beoordlen wat hij/zij ziet in de ring. Dus 'verschuil' je niet achter dergelijke redeneringen, maar kijk eens kritisch naar wat je laat zien. Als zoveel jury's het met elkaar eens zijn, dan is er dus echt wel iets wat maakt dat zij vinden dat jij nog niet klaar bent voor het L.

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:46

Ik heb een pony die heel erg snel is, en ik af en toe niet kan houden:P In het begin bij mij, kreeg ik ook veel lage punten en dat kwam doordat mijn pony zo snel ging, ik geen controle had en dus ook niet aan mijn houding dacht. Misschien moet je aan je instructrice/instructeur vragen of er ook iets beter kan met springen? Zelf doe ik nog niet zo lang aan springwedstrijden, en ik denk dat de anderen het wel beter weten ...:)
succes en groetjes my ;)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:20

Ik vind het heel erg jammer dat we weer teruggaan naar het oude systeem, want dat is deze wijziging in mijn ogen voor zover ik het uit de paard & sport kan herleiden. Twee jaar terug met heel veel poeha dit systeem introduceren en zeggen dat het er omgaat dat we ruiters en paarden goed opleiden. Met als redenering dat door het nieuwe systeem mensen minder gaan proberen de paarden koste wat kost van het hout af te houden, omdat het veel belangrijker is dat er correct en met ritme gereden wordt. En dat dan nu op basis van 125 reacties op de social media dat weer helemaal terugdraaien...Voor mij niet te snappen en misschien zelfs wel een reden om mijn vrije weekenden anders in te gaan delen. Ik had graag meegedacht, maar ik heb niet de behoefte om dat dan via facebook/twitter etc te doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 22:27

Ik vind het ook prima als ze teruggaan naar het oude systeem. Wij springen niet zo heel veel, maar als we springen ging het toch wel netjes, beheerst en foutloos parcours. En dan net geen winst hebben omdat de jury net je houding niet goed vindt of wat dan maar ook. Wat ze niet goed vinden bleef een raadsel, want je krijgt nl. geen protocol te zien. En als je om uitleg ging vragen wat er dan precies niet goed ging vonden ze hem bijvoorbeeld niet gretig genoeg op de sprong. Pure willekeur van de jury. Werd er idd ook wel moedeloos van.

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 07:19

Juist Babootje, dat is dus precies wat ik wilde zeggen. Ik had ook precies steeds dezelfde jury's. Totaal 3 verschillende in onze regio en ja jij start een beetje dezelfde wedstrijden en de jury jureert ook een beetje diezelfde wedstrijden. Er was er eentje die wel in elk geval een van de twee rondjes winst gaf en soms ook alle twee de rondjes. De andere 2 juryleden zagen mij gewoon minder graag. En ik ben blij dat het nu gewoon een eerlijke beoordeling wordt voor iedereen.
En wat vooral ook leuk en leerzaam is en wat ik echt gemist heb? De barrage kont weer terug!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:49

Die hadden we hier in de omgeving toch al nooit :P

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:35

O ja, en in het geval ze hem niet gretig genoeg vonden op de sprong, had de jury het startveld tot 2 x toe omgegooid zodat we bijna een uur uitliepen. En op mijn vraag wat er dan precies voor aanmerkingen waren op de stijl van springen kreeg ik geen antwoord. Tja, ben niet zo snel kwaad te krijgen maar..... ik was toen wel even klaar met springen.
Met dressuur merk je ook wel dat het een jurysport is en kan het punten aantal van jury tot jury erg verschillen; de een geeft nu eenmaal net een puntje hoger. Maar in het algemeen kan ik me wel goed vinden in de commentaren op de protocollen en daar kun je dan ook wat mee.
Maar met springen wordt dat commentaar totaal niet gegeven, zodat je dus ook niet weet waar je aan moet werken. Daar waar juryleden vroeger alleen maar balken hoefden te tellen; moeten ze nu beoordelen en daar hebben ze duidelijk moeite mee. Dressuur juryleden krijgen ook best een grondige opleiding mee maar spring juryleden zijn met een spoedcursus bijgeschoold en daar zit m het probleem ook. Daardoor lijkt de beoordeling willekeurig.