Zo veel trainen en nog geen winstpunten in de l1

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Zo veel trainen en nog geen winstpunten in de l1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:12

Ik zie vooral heel veel mensen starten waarvan ik me afvraag waarom ze in hemelsnaam niet eerst eens lekker thuis dooroefenen. En als ze het nou echt als traiingsrondje zouden zien, dan snapte ik het nog. Maar nee, wekelijkse frustraties (best jammer voor het paard...), de jury was partijdig en hield niet van fjorden/friezen/vosjes etc etc...

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:15

Dat zie je inderdaad veel. Zie een aantal ruiters hier in de kring steeds opnieuw terug komen op concours (2x per week minimaal), en rijden iedere keer tussen de 155 en 170 punten. Sorry, maar dan weet ik niet wat je op concours aan het doen bent... :?

Of bijv. ruiters die in de B ruim een halfjaar nodig hebben (2x in de week op concours) om een keer 10 winstpuntjes bij elkaar te sprokkelen, over gaan naar het L1 en dan het raar vinden dat ze verliespunten (ja, je hebt ze echt!??!) rijden....
Laatst bijgewerkt door Picassox op 05-07-13 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:16

Het maakt ook maar net uit welke jury je hebt, hoe je paard loopt die dag, of je zelf scherp genoeg bent en hoe de andere concurrentie is. Bij ons rijden er hier in de L vaak ruiters die al veel langer rijden (meerdere malen paarden Z gestart) en paarden die hoger dan op een L niveau zitten.. Maar ja, laat het de pret niet drukken en ga nog harder eraan werken :D

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:17

Inderdaad, da's hier ook het geval. Geeft wel veel uitdaging. :))

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:17

Picassox schreef:
Dat zie je inderdaad veel. Zie een aantal ruiters hier in de kring steeds opnieuw terug komen op concours (2x per week minimaal), en rijden iedere keer tussen de 155 en 170 punten. Sorry, maar dan weet ik niet wat je op concours aan het doen bent... :?

Of bijv. ruiters die in de B ruim een halfjaar nodig hebben (2x in de week op concours) om een keer 10 winstpuntjes bij elkaar te sprokkelen, over gaan naar het L1 en dan het raar vinden dat ze verliespunten (ja, je hebt ze echt!??!) rijden....

Heb je ook gelijk in.. Maar er zijn ook ruiters en paarden die thuis een super combinatie vormen en echt wel hun niveau-waardig zijn en het op wedstrijd gewoon helemaal verknallen. :+ Dan lijkt het me toch dat je het wel op moet lossen door juist op concours te gaan!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:20

Een keertje filmen kan heel erg goed helpen :j Dan zie je precies wat er gebeurd en kun je vaak ook de punten van de jury beter plaatsen :-)

Ik heb laatst ook een twee proefjes laten filmen (ook L1). Ik zag mezelf plots allerlei rare dingen doen en veel meer bewegen op mn paard als dat ik zelf dacht (en als dat ik normaal doe :+ ). Op dat moment had ik 182 en 177 punten, maar ik weet zeker dat als ik er zelf in slaag en stuk stiller te zitten dat dit dan ook ten goede komt van de punten. Het paard liep netjes, alleen die ruiter erbovenop :n :+ .

Ik heb in elk geval mn huiswerk voordat ik weer op wedstrijd ga :-)

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:26

Filmen is ook een super tip! :D

Ik had juist het tegenovergestelde Apple :P Mijn paard liep echt netjes en ik zat er ook goed op, was heel erg tevreden met het plaatje! Maar mijn figuren _O- Het was gewoon lachwekkend hahaha zo slecht

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:29

Citaat:
Dat je meer training nodig hebt met een gewoon paard tegenover een 'ruige' is natuurlijk niet waar. Wat jij de 'ruige paarden' noemt zijn vaak ook niet de makkelijkste paarden. Vaak zijn dat paarden die al niet zo geschikt zijn voor de doorsnee B/L ruiter. Die paarden hebben waarschijnlijk net zoveel training nodig alleen op andere punten. Waar een 'gewoon' paard misschien behoorlijk moet oefenen om wat ruimte in de middendraf te krijgen zal zo'n ruige misschien meer training nodig hebben op de controle vanwege de sensibiliteit.

Meer training op bepaalde gebieden had ik inderdaad kunnen zeggen. Maar wat jij zegt is ook generaliseren. Want niet ieder goed paard is niet geschikt voor een B / L ruiter en super sensibel. Zijn ook genoeg doorgetrainde of hooggeklasseerde paarden die in B en L meerijden, en ja dat is dus wel makkelijker rijden. En niet ieder ' gewoon" is paard braaf en rustig. Ken er genoeg die niet heel bijzonder zijn en waarbij ruiter wel alle zeilen bij moet zetten om fatsoenlijk rond te kunnen komen. Verder vind ik het ook niet erg om hard(er) te moeten werken. Dat is een KEUS die ik zelf gemaakt heb door dit paard te kopen. Als die andere dieren dan winnen is dat gewoon verdiend.

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:29

Joolien schreef:
Even een aanvulling: Zeggen dat je tegen sterkere combinaties moet wil zeggen dat jou combinatie gewoon niet sterk genoeg is, niet andersom.

+1

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:30

Picassox schreef:

Nou ja, je weet niet elke wedstrijd. Ik rij ook OF vooraan mee OF ik bungel op eenzame afstand achteraan. :o
Er zullen genoeg ruiters (en organisatie en juryleden) zijn die zich afvragen wtf ik op het concoursterrein doe. Tja, thuis doet ie het, op concours niet altijd en dat geldt voor mijzelf als ruiter dus ook 8-)
Kunnen we allebei relaxed blijven dan kunnen we een aardig M-proefje wegzetten, zij het dat het slordige figuren rijden mij zeer bekend voorkomt (te paard voelt het zo netjes, jury denkt wat zit je nou in vredesnaam te doen!!!!) , komt er bij een van de twee spanning in het spel dan kan ik wel weer naar huis.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:34

soeraya schreef:
Joolien schreef:
Even een aanvulling: Zeggen dat je tegen sterkere combinaties moet wil zeggen dat jou combinatie gewoon niet sterk genoeg is, niet andersom.

Dat is helemaal waar.
Maar het neemt niet weg dat de lat de afgelopen jaren steeds hoger is gelegd.
Waar je 10 jaar geleden 190 voor kreeg, krijg je nu 160 voor..
En voor de ''gewone'' ruiter met het ''gewone'' paard die alleen leuk basissport wil rijden kan dat wel eens jammer zijn.

Big_Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:39

Ik heb ook een springpaard (M+ springen) die ik in de dressuur start (L1+ dressuur).
Ik heb met mijn paard geen problemen op wedstrijd, sterker nog ik rijd bijna altijd boven de 195.
Ik moet nog één winstpunt en dan ga ik naar de L2

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:43

Mijn paard, kruising Fries van 1.57 rijdt ik L2 dressuur mee. Regelmatig eindig ik bovenin en punten tussen de 183 & 192.
Je ziet de mensen kijken en lachen als je ermee binnenkomt maar de meeste rijdt ik toch mooi voorbij met de punten ;)

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 13:45

Picassox schreef:

Ik rijd met mijn paard ook nog steeds na een jaar B, vorig jaar 3x gestart toen werd ze ziek.. Alle 3 de keren tussen de 155 en 168 gereden.. Waarom.. Paard blokkeerde helemaal op vreemd terrein.. En enige manier om daar vanaf te komen is kilometers maken. As zondag ga ik dan ook gewoon voor het eerst dit jaar weer op pad, ondanks ik weet dat we geen winst gaan rijden, maar we zijn wel weer een ervaring rijker en ze is weer op vreemd terrein geweest :j

En als we die kilometers hebben gemaakt, ben ik ervan overtuigd dat we zeker winst kunnen rijden, makkelijk.. Want als ik nu al 165 kan rijden, terwijl ze soms ineens in de ankers staat, overal mee bezig is behalve met mij, dan moeten we vast 180 kunnen rijden als alle aandacht wel bij mij is.

Filmen is iets waar ik altijd heel blij mee ben, omdat je dan inderdaad dingetjes ziet voor verbetering en zelf les ik een x per week :)

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 20:27

@ vencedor

Ik generaliseer absoluut niet. Ik zeg dan ook, VAAK zijn het paarden die al niet zo geschikt zijn voor B/L ruiters. En daarbij denk ik dat wij een beetje verschillen van mening betreffende een 'ruig paard' . Daarbij noemde ik alleen maar als voorbeeld bij een 'gewoon' paard bijvoorbeeld de middendraf. Tuurlijk kan een gewoon paard ook lastig zijn. En wat betreft een hooggeklasseerd paard rijden, dat is absoluut niet altijd makkelijker. Ik heb een Z2 paard dat ik verhuur, en die nu al weer met zijn 4e amazone Z2 mag gaan starten, maar dat is echt geen makkie. Voor sommigen was het al moeilijk om hem gewoon maar rechtuit te laten lopen. Ben je handig en kan je zo'n paard goed rijden, dan rijd je de punten idd ook snel bij elkaar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 20:41

Super dressuurpaard?

Ik rij L1 met een springgefokt paard, krijg zeer terechte punten (tussen 173 en 183, vier winst uit zes proeven). Nog niet heel veel in het L1 gestart, maar de puntjes ook lang niet op de I.

Het valt mij voornamelijk op dat mensen gewoon een compleet onrealistisch beeld van zichzelf hebben (en dan bedoel ik een te positief uitgevallen beeld van zichzelf) en het liefst de standaard omlaag halen, omdat het hen beter past (lees ik overigens ook een aantal keer terug in dit topic, paard zou in de B niet rond hoeven lopen, waar halen jullie het vandaan). Als je zo graag aan die standaard wilt voldoen, ga dan eens kijken waar die anderen met hoge punten aan voldoen, en werk daar aan! Het komt je allemaal heus niet aangewaaid en dat zou niet best zijn ook!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 20:44

Ik bedoelde het zeker niet aanvallend! Had het over ruiters die na 30x op concours nog steeds niet verder komen dan net-geen-verliespunt, vervolgens 9 vd 10 keer roepen dat de jury slecht jureerd of partijdig is... Dan vind ik dat je kritischer naar jezelf moet kijken.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 20:47

Sonja schreef:
Ik denk dat veel ruiters gebaat zouden zijn bij het loslaten van het idee om tegen anderen te rijden. Een goede jury vergelijkt niet, maar beoordeelt puur wat hij ziet.
Laat de klassering los. Rij voor jezelf! Zorg dat je je proef op een mooie manier aan elkaar rijdt, dan komen die punten ook echt wel goed.

EN even een tipje: westernruiters trainen regelmatig een keer bij een jurylid.
Dat ie ik dressuurruiters naar mijn smaak veel te weinig doen. Laat je nou eens lekker in een training beoordelen door de ogen van de jury. Is ZO leerzaam!

oefendressuur is zeker leerzaam, maar goede instructie moet je ook kunnen vertellen hoe een bepaalde oefening uitgevoerd moet worden in de ring (anders zou ik andere instructie zoeken)

Sowieso als je geen winst rijdt in het L1, want dan ligt het echt aan je rijden....

Ik snap ook nooit die ruiters :o altijd klagen het rijden ging zo fijn, maar ik krijg nooit geen punten, dan moet je toch vraagtekens gaan zetten?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 20:53

Urielle schreef:
Picassox schreef:

Nou ja, je weet niet elke wedstrijd. Ik rij ook OF vooraan mee OF ik bungel op eenzame afstand achteraan. :o
Er zullen genoeg ruiters (en organisatie en juryleden) zijn die zich afvragen wtf ik op het concoursterrein doe. Tja, thuis doet ie het, op concours niet altijd en dat geldt voor mijzelf als ruiter dus ook 8-)
Kunnen we allebei relaxed blijven dan kunnen we een aardig M-proefje wegzetten, zij het dat het slordige figuren rijden mij zeer bekend voorkomt (te paard voelt het zo netjes, jury denkt wat zit je nou in vredesnaam te doen!!!!) , komt er bij een van de twee spanning in het spel dan kan ik wel weer naar huis.

Inderdaad, zo-een heb ik er ook. Thuis ga ik zitten en hij doet het, maar dan op wedstrijd.. Het is of prijs of net geen verlies. :+

Nou ken ik er ook wel die nooit boven de 170 uitkomen en het toch goed vonden gaan, tja, dan vraag ik me idd af wat je daar doet. Uiteraard hadden ze ook altijd nét een stomme jury.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 21:40

Citaat:
Ik generaliseer absoluut niet. Ik zeg dan ook, VAAK zijn het paarden die al niet zo geschikt zijn voor B/L ruiters. En daarbij denk ik dat wij een beetje verschillen van mening betreffende een 'ruig paard' . Daarbij noemde ik alleen maar als voorbeeld bij een 'gewoon' paard bijvoorbeeld de middendraf. Tuurlijk kan een gewoon paard ook lastig zijn. En wat betreft een hooggeklasseerd paard rijden, dat is absoluut niet altijd makkelijker. Ik heb een Z2 paard dat ik verhuur, en die nu al weer met zijn 4e amazone Z2 mag gaan starten, maar dat is echt geen makkie. Voor sommigen was het al moeilijk om hem gewoon maar rechtuit te laten lopen. Ben je handig en kan je zo'n paard goed rijden, dan rijd je de punten idd ook snel bij elkaar.

Mee een ruiters kan paard maken of breken. Ook goede paarden kunnen belabberd voorgesteld worden. En mindere paarden heel netjes gereden worden!

net wat janine zegt, realistisch zijn en realistische doelen stellen. geloof ook dat het op een Z2 paard niet aangewaaid komt hoor. Maar je leert er wel makkelijker op voelen, tenminste,,, als je dat ruitergevoel hebt.

Vind het ook altijd heel makkelijk om het af te schuiven op de jury...Vooral als het vaker dan eens voorkomt

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:00

44Myrthe44 schreef:
En voor de ''gewone'' ruiter met het ''gewone'' paard die alleen leuk basissport wil rijden kan dat wel eens jammer zijn.

Ik weet niet of de lat hoger is gelegd, ik kan eerder schrikken van het niveau.
Als gewone ruiter met een gewoon paard kun je prima meekomen in de basissport, mits je goed genoeg rijd. En misschien dat je in de hogere klasses niet vooraan staat, maar dat moet je dan ook niet als doel hebben. Dan kan "gewoon" goed genoeg zijn voor een winstpunt, maar niet voor de top 3.

Ik denk dat geregeld het probleem is dat de ruiter geen realistisch beeld heeft van eigen kunnen of kunnen van het paard of beide.

Edit; TS, bovenstaande is niet naar jou persoonlijk, aangezien je verder geen beeldmateriaal hebt laten zien. Ik vind het goed van je dat je open staat voor feed-back. En zeker niet denken dat je dus "slecht" rijd, misschien kan je gewoon nog een hoop verbeteren. En dat moet je als leuk zien om te gaan doen. Wel plezier houden in het rijden hoor!

TS, jezelf filmen is een goed idee. Je kan na ook na afloop een keer naar de jury lopen en eens horen wat er in hun ogen aan ontbreekt.
Laatst bijgewerkt door Grit op 05-07-13 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:01

Grit schreef:
44Myrthe44 schreef:

Ik weet niet of de lat hoger is gelegd, ik kan eerder schrikken van het niveau.
Als gewone ruiter met een gewoon paard kun je prima meekomen in de basissport, mits je goed genoeg rijd. En misschien dat je in de hogere klasses niet vooraan staat, maar dat moet je dan ook niet als doel hebben. Dan kan "gewoon" goed genoeg zijn voor een winstpunt, maar niet voor de top 3.

Ik denk dat geregeld het probleem is dat de ruiter geen realistisch beeld heeft van eigen kunnen of kunnen van het paard of beide.

TS, jezelf filmen is een goed idee. Je kan na ook na afloop een keer naar de jury lopen en eens horen wat er in hun ogen aan ontbreekt.

Ik denk ook niet dat de lat hoger is gelegd, maar er zijn in de jaren meer mensen gaan paardrijden, het is geen elitesport meer. Daardoor wordt het niveauverschil op concours ook steeds groter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 08:06

Urielle schreef:
Picassox schreef:
Een paard moet wel degelijk aanleuning hebben, hij hoeft alleen niet volledig nagevelijk te lopen in de B.

Maar je rijdt toch echt geen winst zonder nageeflijkheid in de B, nog erger: meestal moeten ze minstens al heel netjes in de krul voorwaarts-neerwaarts lopen en de prijswinnaars hebben de paarden ook vaak al mooi gesloten.

Dat is dus echt niet weer.

Ik jureer door heel Brabant en kreeg ook de klasse B voor mijn neus.
Een paard wat keurig in een stille aanleuning loopt maar niet door de hals is kan bij mij echt winnen.

Maar het probleem is vaak dat de paarden niet stil in de aanleuning zijn. Wisselen van halslengte en hoogte.

Maar wanneer de aanleuning stil is en de proef keurig verreden kunnen ze makkelijk winnen

Dat is ook meerdere malen voorgekomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 08:07

soeraya schreef:
Joolien schreef:

Dat is helemaal waar.

Dat lijkt me erg overdreven. Dan zou er of enkel nog brandhout meerijden of toppers die toen al goed mee konden...

90% van de ruiters/amazones op concours zijn een gewone ruiter met een gewoon paard. Gelukkig hoef ik niet aan 90% van de deelnemers 160 pnt uit te delen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 08:11

soeraya schreef:
Joolien schreef:

+1

+1
De jury beoordeeld jou proefje en niet wat alle anderen doen of gedaan hebben.