Stappend naar wedstrijd hoe lang is eerlijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EmptyWords

Re: Stappend naar wedstrijd hoe lang is eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 12:32

ik vond zelf ook wel dattie het moet kunnen, we gaan regelmatig meerdere uren het bos in.
de route is overigens door de polder, dus geen bulten oid. maakt t dus alleen maar minder zwaar. op de wedstrijd zijn mensen die ik ken, waardoor ik t paard wel aan hun trailer vast kan zetten.

we gaan t gewoon proberen, t startgeld ben ik toch al kwijt, dus als de proeven niets zouden zijn weet ik dat ook weer.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:36

Heel veel plezier! Wie weet is het wel juist ideaal, dat bleek het voor mij en mijn stuiterbal in elk geval wel :D

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 12:37

Hou je er ook rekening mee dat het zondag 26 graden word met alleen maar zon! En dan heb je in de polder dus nergens schaduw.
Daarnaast denk ik wel dat 11 km goed te doen is hoor.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 12:38

ik heb geen stuiterbal, integendeel zelfs.. maar misschien zal hij wel wat minder kijken... we merken het wel. hij zal er iig neit dood aan gaan :)

er zijn wel veel bomen langs de route, ik heb hem gister even met de auto gereden, zodat ik de weg weet. er is daar ook wel water te krijgen, dus tussendoor kan hij wel wat drinken

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:35

Sonja schreef:
20 km Holterberg doen wij in anderhalf tot twee uur hoor, en wij zijn geen jakkeraars.

Het gaat om 2x 7 minuten een B-proefje mensen. 't Is niet dat dat paard urenlang het commandocentrum van NASA moet leiden ofzo.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Paarden kunnen (weliswaar op hoog niveau) touren van 160 km aan, laat staan 22 km + 12 minuten concentratie. :')

Je gaat het dus doen, super! Ik zou hem waar die kan drinken ook even afkoelen bij de hals bijvoorbeeld.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:42

Mooi om te lezen dat de meeste dressuurruiters liever hun paard op de trailer zetten (alsof dat geen concentratie/energie kost) dan 11 km stappen.
En alle endurance ruiters zeggen; doen! (Hier nog 1)

Als je paard dit niet aan kan, moet je toch echt terug naar af en niet naar een wedstrijd ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:49

Inderdaad Ethelate, heb mijne vaak genoeg na een lange rit bezweet uit de trailer gehaald, echt van achter de oren tot aan zijn benen, gewoon omdat die op alles ging letten (er gebeurde niks vreemds, geen verstappingen etc.) en het zo veel energie kostte.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:12

Met dat verschil dat enduranceruiters paarden hebben die hierop getraind zijn. En zelfs enduranceruiters beginnen met wedstrijden over 20 km. Paard van TS zou dat moeten doen + twee dressuurproeven. Paard zal niet dood neervallen nee, dat heb ik niet gezegd. :')

Maar dat is misschien gewoon een verschil in denken. Ik ga niet zo dikwijls op wedstrijd en als ik ga dan ga ik om te presteren. Ik rij voor de prijzen. Dat wil ik in de meest optimale omstandigheden doen, niet met een paard dat er al een flinke buitenrit op heeft zitten. Misschien daarom dat ik aanraadde om het niet te doen.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:16

Wij zijn laatst ook te voet naar een clinic hier in de buurt gewandeld.
Paard aan de hand (wegens rugproblemen), en een vriendin mee zodat er altijd iemand bij was om ze bv. mee vast te houden.
(ze werd namelijk wel héél druk op de terugweg, dus ieders aan 1 kant van paard en zo op een snel stapje naar huis :+ volbloed forever ;) )
Ik denk dat het ongeveer 12 à 15 km was, wel een stuk langs/door het bos.
Heb zelfs achteraf de route nog aangeduid :
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 4943_n.jpg

(de twee rode lijntjes die in een omgekeerde V staan, daar waren we verkeerd gelopen :+ )

Paard kon daar in een paddockje staan, zodat ook zij wat kon bijkomen.
Ook hebben we eens een zoektocht meegereden en daarvoor moesten we toch ook wel dik 2 uur stappen heen en terug.
Toen zijn we in totaal zo'n 8 uur weggeweest, en onze paarden hebben nergens last van gehad.

Dus gewoon doen, als je paardje het aankan zou ik het zeker proberen!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:17

20km is pas sinds dit jaar mogelijk, daarvoor was het 26km.
Plus het gemiddelde endurance paard heeft dan al meer als een uur in de trailer gestaan en moet die 20 km (of meer) in een veel hoger tempo afleggen.
Niet echt een vergelijking met 11 km stappen voor 2 proefjes.
Ik vind het een mooie warming up en naderhand een goede cooling down.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:21

Als je paard gewoon goed in conditie is, gewoon gaan. Laatst zelf ook eerst een behoorlijke pittge priveles gehad van een halfuur, dan wordt er dus veel meer gevraagd dan tijdens de proeven, nog zeker anderhalf uur het bos ingeweest. Stap, draf en galop. Geen enkel probleem. Bij terugkomst stond ie me nog aan te kijken van zijn we nu al terug? Daarna lekker verzorgd. Kan best.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 16:26

Een paard stapt sowieso sneller dan een mens, en je kunt heus ook wel een drafje en een galopje doen hoor.. Zeker de terugweg als het paard (meestal) toch wel weer graag naar huis wil, schiet het aardig op..
Veel succes zondag!

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:30

Veel succes op wedstrijd, geen probleem als je 11 km moet rijden :) Is een goede warming up, drafje tussendoor, kan je je paard al goed losrijden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:36

11 km is niet veel, af n toe draf en galop tussendoor is veel minder vermoeiend als dan alleen maar in stap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:52

Gini schreef:
Met dat verschil dat enduranceruiters paarden hebben die hierop getraind zijn. En zelfs enduranceruiters beginnen met wedstrijden over 20 km. Paard van TS zou dat moeten doen + twee dressuurproeven. Paard zal niet dood neervallen nee, dat heb ik niet gezegd. :')

Vergelijk je nu een kort ritje van 11 km om in stapje en drafje los te rijden en 11 km uitstappen terug naar huis met een endurancewedstrijd van 20 km?

*\o/*

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:22

Ja, want mensen die een endurancerit van 20 km rijden zijn echt al supercompetitief en moeten echt al high-tech spullen hebben om hartslag en dergelijke bij te houden. :D

Persoonlijk denk ik dat 11 km heen en terug + 2 dressuurproeven rijden intensiever is dan die endurancerit. Daarom vond ik het een gekke vergelijking dat een endurancepaard dit wel aan zou kunnen.

Daarbij ging het mij ook niet om "niet aankunnen". Een paard zal hier niet dood bij neervallen. Maar ik zou het met mijn paard niet doen. Ik wil op wedstrijd en ik wil presteren en ik wil dat kunnen doen met alle luxezorgen voor mijn paard. Lekker even rusten met een hooinetje, lekker wat water drinken, geen gewicht op de rug.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 18:34

Vroeger deden we niets anders met de ponyclub. Alles tot 15 km enkele reis werd als groep te voet afgelegd. Stap en draf heen, de hele dag op het terrein. 8 tal en individueel defile en sommigen nog springen. En s avonds weer terug te voet. Eigenlijk nooit een probleem mee gehad. Ze kwamen goed losgereden maar zeker niet moe aan en s avonds waren ze wel moe van de hele dag bezig zijn maar niet stijf of uitgewoond.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 09:15

EmptyWords schreef:
tis 11 km

11km? Daar doe je te paard geen 2 uur over :-) Lekker stappen, dan beetje draven of galopperen, dan is hij al losgereden als je op het terrein komt :-) Anderhalf uur is realistischer of wellicht een uur en 15 minuten.
De terugweg zal sneller gaan :-)

Zorg dat je daar aankomt vlak voordat je de proef in moet (kun je al iemand anders je laten aanmelden en betalen?). Rij tijdens je buitenrit zinnig los zodat je dat daar niet meer hoeft te doen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 09:18

Gini schreef:
Ja, want mensen die een endurancerit van 20 km rijden zijn echt al supercompetitief en moeten echt al high-tech spullen hebben om hartslag en dergelijke bij te houden. :D

20 km, die Enduranceritten ben ik nog niet tegen gekomen en zijn pas net mogelijk :D In praktijk zit Klasse 1 zit meestal tussen de 26 en de 38 km in en daar kom je gewoon in mee zonder 'high-tech spullen' . Maar goed, dat is al genoemd en ook off-topic :-)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 09:24

Wat dus mijn punt bevestigd. :D

Norrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 09:36

gewoon doen, kan makkelijk :-)

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 09:45

Ik heb dit ook een paar keer gedaan! Was heel leuk behalve 1 keer toen het ging onweren... ;)
(in me profiel heb ik nog een foto met me witte rijbroek onder een regenpak helemaal zeiknat geregend op t paard :P

Edit: toen met die regen was voor dressuur, maar heb dit ook met B en L springen gedaan.
Laatst bijgewerkt door anne3000 op 06-07-13 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 09:45

Gewoon lekker doen! Als je vaker langere bosritten maakt moet je paar dat zeker wel redden hoor!
Ik heb het een aantal keer gedaan over een afstand van 6/7 km, door het bos en ook juist gewoon gedraafd en een galopje gedaan, was hooguit 3 kwartier onderweg. Voordeel was, ik hoefde hooguit nog 5/10 min los te rijden, door het ritje was ze al gewoon helemaal lekker los en warm, ik begon dan ook al in het bos met alvast wat op te pakken en te 'rijden'. 2x 7 min een b-proefje is in mijn ogen niet zwaar voor een paard, het vermoeiende van een wedstrijd vind ik eerder de gehele onderneming met alles wat daarbij komt kijken (evt vroeg opstaan, hele dag druk, evt een gestressde baas, rit in de trailer etc). In de proeven heb ik nooit het idee gehad dat m'n paard al moe was oid. Terugweg was vooral voor mezelf vervelender, maar zoals hierboven ook al gezegd, die ging meestal nog wat sneller dan de heenweg ;)

Nu is dat wel een kortere afstand, maar als je paard een goede conditie heeft moet het prima lukken allemaal hoor, en ik zou echt niet alleen gaan stappen, lekker wat draven kan ook prima, gewoon op een vlak stuk rechtuit draven is echt niet enorm vermoeiend.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 10:21

het is allemaal vlak, moet 1x door een dorp heen (doesburg) maar dat zie ik niet als probleem.

we vertrekken op tijd en we zien wel :)

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 10:30

Als ik in het bos rij dan maak ik ritten van zo rond de 17 km in 1,5/2 uur. Paard komt fris en fruitig weer bij de trailer en we racen niet. Veel drafwerk, klein stukje galop en uitstappen. Dit kan wel hoor. Gewoon onderweg stukje draven en eventueel wat eerder weggaan zodat je paard daar even kan rusten. Lichtjes lostijden en lekker naar huis stappen.