Terugloop inschrijvingen wedstrijden??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 13:48

Hier in twente zit idd het meeste altijd wel goed vol,maar we zijn hier ook met veel ruiters.

Wat mij opvalt aan wat jullie organiseren, is dat jullie in korte tijd meerdere concoursen organiseren.
Ik als ruiter zonder zak goud ( :+ ) moet dan keuzes gaan maken, want om elke keer weer in te schrijven, en zo rond de 60 euro per keer kwijt te zijn.... Is veel geld...

Dan kies ik een of twee keer je locatie, maar de andere keren niet,of juist een keertje een andere plaats omdat wisseling fijn is.

Qua indeling en wat je benoemd klinkt het als een hele fijne locatie, en zo te horen doe je er veel aan om wedstrijdruiters te werven, dus dat is absoluut een positief punt :j
Maar mensen gaan gewoonweg niet wekelijks concours rijden, kost veel geld,training, en dan ben je met een beetje pech zo alle klasses door. Wat doe je dan met je paard? :+

Ikzelf reed vroeger altijd fanatiek elke twee weken een concours hier in de omgeing, maar tegenwoordig alleen nog rasgebonden concoursen. Kost 5x zoveel geld ( paarden moeten er vaak overnachten ook) is vaak minimaal 2 uur rijden enkele reis, en rij hierdoor misschien nog maar 3 of 4 concoursen per jaar. Maar bevalt stukken beter omdat de sfeer zo leuk is en je veel mensen persoonlijk kent :D

Yucca

Re: Terugloop inschrijvingen wedstrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:06

Als ruiter ben ik ook minder wedstrijden gaan rijden (wij rijden hier in het buitenseizoen eigenlijk altijd op grasbodems en dat is prima). Eigenlijk om de volgende redenen:

- Inschrijfgeld te duur. 10 euro per proef vind ik er behoorlijk inhakken.
- De wedstrijden zijn me te groot en onpersoonlijk geworden.
- Het lijkt wel of alles tegenwoordig perfect geregeld moet zijn en daarom wordt alles meteen ook weer duurder. Mooie tenten, aankleding, vlaggen, ect ect. Hardstikke mooi allemaal, maar voor mij helemaal niet nodig.
- Aangezien ik zowel springen als dressuur start ben ik vaak een hele dag kwijt + de tijd die de dag van te voren kwijt bent met wassen, poetsen, vlechten ect. Die tijd heb ik er niet meer voor over.
- Wellicht telt ook wel mee dat diegene die wel geld genoeg hebben, dit ook heel erg laten blijken. Ik voel me een straatschoffie met mijn paard+harnachement tussen al het blingbling geweld. Het voelt gewoon niet prettig.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:33

Yucca, dat laatste heb ik idd ook. Dat wat er op concour loopt, loopt zwaar te pronken met t geld hebben van alles en iedereen mee. Ik voel me dan altijd zo van : kom ik aan met 1 paard, simpel trailertje, een vader of moeder die meegaat om te helpen en niks geen poespas mee heeft. Voelt soms zelfs kleinnerend(?)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:41

desi92 schreef:
Yucca, dat laatste heb ik idd ook. Dat wat er op concour loopt, loopt zwaar te pronken met t geld hebben van alles en iedereen mee. Ik voel me dan altijd zo van : kom ik aan met 1 paard, simpel trailertje, een vader of moeder die meegaat om te helpen en niks geen poespas mee heeft. Voelt soms zelfs kleinnerend(?)

Ik ook 1 paard, simpel trailertje, goedkope uitrusting (Behalve mijn zadel) en geen hulp....

Maar het lijkt wel heel wat, dus mensen kijken ook naar mij op concour, maar ze weten niet het bovenstaande ;)

Ik voel mij ook echt niet minder als iemand met 3 dure knappe knollen, vrachtwagen, konigs laarzen en een samshieldcap!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 14:51

Ik merk op de wedstrijden waar ik rij zeker een terugloop (kop van Overijssel, onder in Friesland en Drenthe en bovenin Flevoland). Ben zelfs al afgebeld omdat ze gewoon niet genoeg deelnemers kregen.

De prijzen en/ of prijzengeld boeit me niet zo, ik kom er om gejureerd te worden. maar het inschrijfgeld moet niet de pan uitrijzen. Overigens zijn er regels van het KNHS dat zodra je boven de 10,- aan inschrijving vraagt er geld tegenover moet staan en er zijn ook regels voor hoeveel.

Gras of zand maakt me ook niet uit, als het maar goed vlak is. Een loodzware zandbak vind ik net zo onprettig al zo'n knollenveld...
Voorkeur voor starttijden hoef ik ook niet.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:20

Heb het nooit begrepen dat je tot en met M in Nederland tussen een paar in het gras gestoken bordjes moet rijden en de Z tussen de hekjes :( . Die Z ruiters moeten toch echt wel zonder hekjes kunnen, de lagere klasses hebben er baat bij met jonge, slingerende paarden.
Verder vind ik het jammer dat er in het noorden van NL veel clubs steeds dezelfde juryleden vragen, (eigen leden ook nog |( ) dus de uitslag is tevoren vaak al bekend. Hier in BRD mooie zandbanen, wel even duur en vaak heel goed geschoolde en ervaren juryleden. Op die manier mag het van mij wel wat kosten, hoewel ik als student natuurlijk ook beperkt in budget ben.
Dus: de kosten moeten beperkt (anders gaan mensen minder starten), de banen liefst zand, en inspraak in starttijden is voor sommige gevallen nou eenmaal onvermijdbaar (werk, veulen etc.) Dat is een service die er imo gewoon bijhoort.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:55

Daar leer je juist van sturen en de paarden gaan in elke klasse hoger rechter lopen.........
dus in het z mag je voortaan met hekjes omdat ze daar verwachten dat je paard inmiddels rechtgericht is :D :+

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:58

Ik zou trouwens wel willen starten op wedstrijden waar het startgeld bijvoorbeeld 5/6 euro is en er geen prijzen zijn, enkel rozetten. Dan heb je toch een beetje het idee dat je iets gewonnen hebt, zonder dat je je scheel betaald.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:03

listiglistje schreef:
desi92 schreef:

Ik ook 1 paard, simpel trailertje, goedkope uitrusting (Behalve mijn zadel) en geen hulp....

En dat snap ik dan weer niet. Dat men zich altijd moet vergelijken met de anderen en de ander daarom slecht noemen. Wees blij dat je een paard hebt, een trailer en iemand die ermee kan rijden en dat je op wedstrijd kan gaan.
Kijk toch gewoon naar jezelf en stop met die vooroordelen. Ik vraag me af of je ooit eens een week hebt meegelopen met die pronktrienen die schijnbaar maar met het geld kunnen smijten. Ook die mensen moeten er hard voor werken opofferingen maken.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:11

Gini schreef:
listiglistje schreef:

En dat snap ik dan weer niet. Dat men zich altijd moet vergelijken met de anderen en de ander daarom slecht noemen. Wees blij dat je een paard hebt, een trailer en iemand die ermee kan rijden en dat je op wedstrijd kan gaan.
Kijk toch gewoon naar jezelf en stop met die vooroordelen. Ik vraag me af of je ooit eens een week hebt meegelopen met die pronktrienen die schijnbaar maar met het geld kunnen smijten. Ook die mensen moeten er hard voor werken opofferingen maken.

Ow dat zal ook ongetwijfeld. Aan de ene kant is het natuurlijk gewoon jaloezie, haha. Maar aan de andere kant voel ik me gewoon niet prettig in een omgeving waar veel draait om het uiterlijk vertoon. En als je dan ook nog hoort hoe er gejureerd wordt in de jurywagen (springen) dan geef je de hoop wel eens op :Y)

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:20

orion456 schreef:
Nu is mijn vraag:
- aan andere mensen die wedstrijdsecretariaat doen: hoe is jullie ervaring hiermee? en hoe gaan jullie er mee om met terugloop aan inschrijvingen?
- aan de wedstrijdruiter/amazone: ben je minder wedstrijden gaan rijden afgelopen jaren? Waarom? Merk je iets van terugloop bij wedstrijden? Is er meer of teveel keus aan wedstrijden? Waar let je op bij het inschrijven van een wedstrijd (bodem, plaats, afstand??), wat vind je belangrijk waar een goede wedstrijd aan moet voldoen?
- aan iedereen: tips om meer inschrijvingen te krijgen???? Wat kunnen we nog verzinnen?

Ik rijd zelf ook regelmatig wedstrijden (gemiddeld ong. 2x p.m. soms meer, soms minder). Ben persoonlijk niet minder gaan starten, maar alles bij elkaar is het in der loop der jaren wel fors duurder geworden :o
Waar ik op let bij het inschrijven is dat er een ruime inrijbaan aanwezig is en goede bodems. Zowel voor de inrijbaan als voor de ring. Het maakt mij verder niet uit of het op gras of op zand is, als het er terrein er maar goed bij ligt.
Tevens geef ik de voorkeur aan prijzengeld. Bekers/lintjes en gebruiksvoorwerpen heb ik niks aan en vind ik ook niet meer passend bij het inschrijfgeld wat tegenwoordig gevraagd wordt, € 10,00 of meer.....
Ik start graag op de wat grotere concoursen waar de concurrentie ook wat hoger ligt, dan bijv. op de "lokale manege wedstrijdjes". Ik rij zelf liever een half uur langer voor een wedstrijd die aansluit bij mijn voorkeuren, dan dat om de hoek op een wedstrijd start die dat niet doet.
Voorkeur aangeven vind ik zelf ook prettig (denk hierbij ook aan werk), maar als het niet kan dan is dit ook geen probleem. Goed georganiseerde wedstrijd vind ik ook belangrijk, dus op tijd de starttijden online. Geen uren/onnodig wachten met het bekend maken van de uitslagen, etc...

Ik start zelf ook vaak in Kootwijk en vindt het persoonlijk een prettige wedstrijd. Mooi terrein met goede bodems en goed georganiseerd. Grote ringen met leuke deelnemers. :)
Alleen met jonge/bangere paarden ga ik er niet snel heen. De wedstrijd is vaak druk en rumeurig. Zo ligt de losrijbaan van de dressuur precies naast het losrijden van het springen. Dit zou op zich niet zoveel moeten uitmaken, maar doordat er bosjes tussen staan kunnen ze het springen niet zien maar ze horen het wel. Dit levert vaak veel spanning op. Ik ken meer ruiters die bewust niet in Kootwijk starten omdat het daar altijd drama is met hun paard :Y)

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 16:26

Bedankt voor de overweldigend veel reacties. Daar kan ik wel wat mee. Ga zo door zou ik zeggen......

Ik ben zelf btw ook wedstrijdruiter: ik vind een fijne bodem wel belangrijk, daarbij prefereer ik zandbodems, maar goed vlak gras is ook wel prima. Ik ga in ieder geval niet meer naar knollenvelden, ook niet voor selectiewedstrijden (want die worden bij ons echt op de slechtste velden gehouden).
Ik vind het inschrijfgeld van 10 euro te doen. Het moet ook niet duurder worden. Prijzengeld is fijner dan een beker of gebruiksvoorwerp.
Verder vind ik een vriendelijk en snelwerkend secretariaat ook wel fijn altijd (wij doen daar ook zeer ons best voor om snel prijsuitreikingen te kunnen doen).

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:51

Ik start gewoon helemaal niet om het geld. Ik kan alleen in het zomerseizoen starten omdat ik geen trailer heb. Startkaart aanvraag + alle KNHS bureaucratie + geld per proeven maakt dat ik voor die paar wedstrijdjes 's zomers omgerekend heel veel geld betaal.
Dat steek ik liever in fatsoenlijk lessen en een goede (dure) smid.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:58

Ik start het liefst op zand, en zoek daar ook wel een beetje de wedstrijden voor uit.
De leuke concoursen..... bijvoorbeel dconcours Hoogland start ik op gras.
En nog enkele kleinere wedstrijden waar ik weet dat de organisatie goed is en de sfeer prettig is.
Verder zoek ik op zand de wedstrijden uit.

Prijzen maakt mij niet zo heel veel uit, bonnen, geld bekers, gebruiksvoorwerpen maakt me niet uit.
ik moet zeggen..... vind bekers nog steeds erg leuk! Maar dat komt misschien door t feit dat ik nog maar 5 jaar in totaal start...
en meestal prijzengeld of bonnen win. dan is een beker toch nog best cool! hahaha!

als het inschrijfgeld omlaag gaat en daardoor alleen linten gegeven worden vind ik het ook prima, het is best prijzig om tegenwoordig te starten

Laats had ik me opgegeven voor een avond wedstrijd, er stond bij we beginnen om 18 uur met de klasse B.
Ik heb me ingeschreven met de vraag of ik AUB als 1 van de laatste mocht starten ivm werk,

ik moest als 7e starten van de 15 ofzo.... hier baald ik van want dit ging ik niet redden qua tijd.
dus ik we weer een mail uit gedaan met de vraag of ik AUB ;later mocht starten.
Nee was het antwoord, dit vind ik echt heel jammer! het maakt me niet uit of ik als laatste eerste of middenin start... maar juist die dag
had ik mn tijd echt nodig.
Dat daar geen rekening mee gehouden word vind ik niet netjes.
Eerste en laatste keer dat ik daar ingeschreven heb... jammer!

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:59

orion456 schreef:
Bedankt voor de overweldigend veel reacties. Daar kan ik wel wat mee. Ga zo door zou ik zeggen......

Ik ben zelf btw ook wedstrijdruiter: ik vind een fijne bodem wel belangrijk, daarbij prefereer ik zandbodems, maar goed vlak gras is ook wel prima. Ik ga in ieder geval niet meer naar knollenvelden, ook niet voor selectiewedstrijden (want die worden bij ons echt op de slechtste velden gehouden).
Ik vind het inschrijfgeld van 10 euro te doen. Het moet ook niet duurder worden. Prijzengeld is fijner dan een beker of gebruiksvoorwerp.
Verder vind ik een vriendelijk en snelwerkend secretariaat ook wel fijn altijd (wij doen daar ook zeer ons best voor om snel prijsuitreikingen te kunnen doen).

Absoluut een must! :-) dat kan ik altijd erg waarderen!
Misschien moet ik me ook maar es bij jullie inschrijven!

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:03

[quote="Gini"
[/quote]

[/quote]

Kijk toch gewoon naar jezelf en stop met die vooroordelen. Ik vraag me af of je ooit eens een week
hebt meegelopen met die pronktrienen die schijnbaar maar met het geld kunnen smijten. Ook die mensen moeten er hard voor werken opofferingen maken.[/quote]

sterker nog, heb er.een hele zomer gewerkt en ze waren nog te beroerd om me er voor te betalen.
bij ons in de hoek lopen ze er gewoon mee te koop en zijn ze er ook nog eens arrogant bij omdat zr
alles maar van pappie en mammie krijgen.
ik moet t zelf betalen wat ook de reden is dat ik bijna niet meer start omdat t.niet te doen is

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:05

gretoes schreef:
orion456 schreef:

Absoluut een must! :-) dat kan ik altijd erg waarderen!
Misschien moet ik me ook maar es bij jullie inschrijven!

Nou dat laatste is wel heel fijn.

Vorig jaar starte ik om 16.00 uur.
Er waren nog 3 deelnemers na mij (was een klein concourse met 6 ringen.)

Begint om half 7 de prijsuitreiking.
Heel fijn. Ik was 1ste.. Maar wist mijn punten zelfs tijdens de prijsuitreiking nog niet.
Moest er nog achteraan gaan om mijn coupon alsnog te krijgen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:08

Ik denk dat het tijd wordt voor een ouderwetse landelijke bond nààst de KNHS. Net zoiets als de LRV in belgië. Je ziet ook steeds meer profs met hun jonge paarden terug in het belgische LRV starten, omdat ze dan geen vermogen aan startgelden kwijt zijn als ze alle weekenden met een volle vrachtwagen met paarden op concours willen. Het belangrijkste voor die jonkies is toch vooral kilometers maken en veel zien. In nederland zie je steeds vaker dat zulke combinaties op oefenterreintjes worden klaargestoomd en pas op officiële wedstrijden in actie komen als ze klaar zijn voor het hogere werk. Zo`n nieuwe bond zou als doel kunnen hebben: goedkoop, simpel en gezellig. Zeker weten dat de wedstrijden dan weer veel combinaties en publiek zouden aantrekken.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:10

CaPrIoLe`79 schreef:
Ik denk dat het tijd wordt voor een ouderwetse landelijke bond nààst de KNHS. Net zoiets als de LRV in belgië. Je ziet ook steeds meer profs met hun jonge paarden terug in het belgische LRV starten, omdat ze dan geen vermogen aan startgelden kwijt zijn als ze alle weekenden met een volle vrachtwagen met paarden op concours willen. Het belangrijkste voor die jonkies is toch vooral kilometers maken en veel zien. In nederland zie je steeds vaker dat zulke combinaties op oefenterreintjes worden klaargestoomd en pas op officiële wedstrijden in actie komen als ze klaar zijn voor het hogere werk. Zo`n nieuwe bond zou als doel kunnen hebben: goedkoop, simpel en gezellig. Zeker weten dat de wedstrijden dan weer veel combinaties en publiek zouden aantrekken.

*\o/* Ik wacht echt serieus al maanden op iemand die deze stap durft/gaat zetten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:13

Weet wel dat ze in de LRV dressuur rijden op stoppelvelden. :D

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:14

Ik ken het terrein in Kootwijk trouwens nog van toen ik bij de pony's reed, toen mocht ik daar eenmaal per jaar starten op de Welshdag (weet even niet meer hoe dat precies heet). Prachtig terrein, het is dat het veel te ver weg is eigenlijk anders was ik er vast regelmatig te vinden.

Wat hier in de omgeving trouwens vaak wel helpt om het aantal inschrijvingen in ieder geval constant te houden is bijvoorbeeld een competitie uitschrijven (3-4 wedstrijden op dezelfde locatie met extra prijzen voor de beste over alle wedstrijden). Ook het rijden van een finale tussen de beste ruiters uit de verschillende klassen, dagprijs voor de hoogst scorende combinatie ed kan aantrekkelijk zijn. Wat ik ook zie tegenwoordig is 2 proeven rijden stimuleren door bv de 2e proef een stuk goedkoper te maken waardoor bijna iedereen 2 proeven rijdt.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:16

Gini schreef:
Weet wel dat ze in de LRV dressuur rijden op stoppelvelden. :D

:=
Maar wel logisch dat men mooie achterbergbodems enzo verwacht bij duurdere wedstrijden en startkaarten etc.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:17

- aan de wedstrijdruiter/amazone: ben je minder wedstrijden gaan rijden afgelopen jaren? Waarom?
Ik ben minder wedstrijden gaan rijden omdat de lol eraf is gegaan, de wedstrijden zijn duur en ik heb er minder in in gekregen. Nu ik een nieuw paard heb is de zin om wedstrijden te starten weer helemaal terug en ik ga volgend jaar ook weer beginnen! Wel ga ik minder vaak starten omdat de kosten hoog zijn.
Merk je iets van terugloop bij wedstrijden?
Nee, omdat ik geen wedstrijden meer rijd.
Is er meer of teveel keus aan wedstrijden?
Op startlijsten in deze regio zijn binnen 5 a 10 km al zeer veel wedstrijden.
Waar let je op bij het inschrijven van een wedstrijd (bodem, plaats, afstand??), wat vind je belangrijk waar een goede wedstrijd aan moet voldoen?
Afstand op de eerste plaats, bij buitenconcours hoeveel ringen er zijn (niet te groot), en als de bodem ergens slecht was kom ik er niet meer.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:21

Hier in de omgeving zie je het ook (zuid-holland). Elk weekend kun je wel op (dressuur)wedstrijd. Mensen met een trailer kiezen dan toch al snel de concoursen uit waar ze goede faciliteiten hebben (hier in de buurt zie je ook veel mensen die te paard naar wedstrijd komen, die hebben wat minder keuze). Veel kleinere verenigingen stoppen met het organiseren van wedstrijden of de wedstrijden zijn veel kleiner. Het komt ook regelmatig voor dat een wedstrijd wordt afgelast wegens 'te weinig inschrijvingen'.

Ik krijg nu per e-mail aankondigingen voor wedstrijden van verenigingen. Op die manier wordt het aantal deelnemers weer wat opgehoogd.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:42

Zelf als wedstrijdruiter vind ik een goede bodem toch echt wel het belangrijkst, en ga ik vaak naar wedstrijden die dichtbij zijn. Dingen waar ik me aan erger soms zijn te weinig parkeergelegenheid, op donderdag ineens je categorie verplaatsen zodat je al je mensen die mee gaan op wedstrijd ( lezen en chauffeur in mijn geval) moet gaan lastig vallen omdat de tijd ineens veel veranderd. Lang wachten op prijsuitreikingen vind ik ook vaak vervelend, net zoals verenigingen die geen lintjes geven heb een keer gehad kreeg ik zo'n goedkope kerstman kaars. Het liefst prijzengeld maar ik rij ook vaak op een vereniging welke alles altijd super regelt en bekers als prijzen hebben, daar staat wel tegenover dat deze vereniging altijd een ringmeester en parkeerwachter heeft wat ik toch erg fijn vind. Ja €10,- of €12.50,- is best veel maar ik heb het er best voor over eigenlijk.