Stap jij op de jury af na een officiële wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stap jij op de jury af

Ja, als deze er is, altijd
8 (8%)
Ja, meestal
9 (9%)
Ja, als ik ontevreden ben.
18 (18%)
Ja, als ik tevreden ben.
Geen stemmen
Nee, dat durf ik niet.
13 (13%)
Nee. Waarom?
13 (13%)
Nee, die is er nooit.
8 (8%)
Nee, maar ik zou het wel willen.
9 (9%)
Nee, ik ga nooit naar de uitslag.
Geen stemmen
Nee, geen behoefte aan.
19 (19%)

Totaal aantal stemmen: 97

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:28

Ik rijd al jaren geen wedstrijden meer.
En toen was er slechte communicatie met de Jury.
Wat mij tegenwoordig opvalt is dat mensen die een B proefje lopen op sommige punten beoordeelt worden die pas in de L aan de orde komen.
Klopt dit?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 13:42

Ik stap eigenlijk alleen op een jury af als ik iets aan de beoordeling echt niet begrijp (wat tot nu toe eigenlijk niet is voorgekomen). Als ik het er niet mee eens ben, maar begrijp wel hoe de jury tot dat punt komt, heeft het weinig zin om daarover te discussieren.

Ik ben ook wel eens naar een jury toegegaan om haar te bedanken voor een hoognodige skup onder m'n hol. :o Ze was na m'n proef naar me toegekomen om te vertellen dat ik zo'n leuk paard onder me had, maar er toch écht aan moest gaan rijden. Het had me in m'n eerste proef m'n winstpunt gekost. Dat schudde me even wakker, waardoor ik mijn tweede proef (bij een andere jury) wel voor ruim winst reed. Tja, dan mag je zo'n mevrouw toch wel even bedanken!

Wel zie ik steeds minder dat jury's nog aanwezig zijn bij de uitreiking. Het wordt dan überhaupt moeilijk om nog een toelichting te vragen.

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:06

ik ben een keer op een jury afgestapt had toen hele lagen punten gereden en me coupon was zo goed als geen comentaar voor mijn gevoel ging het niet zo slecht
dus ik wou ten weten wat ik fout had gedaan (weet het nu nog steeds niet) dus ik liep naar de jury toe en vroeg heel beleefd wat ik verkeerd had gedaan.
begon die jury tegen me te flippen dat ik nog hoge punten had gekregen en eigenlijk veel minder verdiend(durf nu niet goed meer naar jury).
maar er zijn ook jury's die op je afstappen en je proef nog even met je bespreken (wat ik heel fijn vind).

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:18

moelly schreef:
Een 0 voor een onuitgevoerde oefening vind ik niks anders dan normaal..

met ik het totaal mee eens, ik had hem daarintegen wel uitgevoerd, en jury heeft deze ook gewoon dusdanig beoordeeld... terwijl ik van jury B een 0 kreeg.

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:33

Als ik het niet eens ben met de punten ed. vraag ik wel eens om uitleg,
Zo heb ik ooit met een voor mijn gevoel goede proef hele slechte punten gehad zonder dat daar enig commentaar bij stond.
Toen ben ik netjes gaan vragen om uitleg en tips , Jury en schrijfster was een echtpaar. kreeg ik als antwoord: ''Ja, we weten toch niet alle combinaties meer uit ons hoofd en het interesseert me eigenlijk ook erg weinig, je hebt de proef al gereden en kunt er toch niks meer aan doen.''
Sindsdien stap ik eigenlijk niet zo vlug meer op een jury af.

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:38

jumerenik schreef:
ik heb soms even met de jurie een gesprek.het fijne aan het gesprek is dat er dan pas vaak grote en algemeene punten komen. als ik een proep mijn teugels te kort heb, dan staat er aleen 'hij moet grootere passen maken' ofzoiets. terwijl als ik nog even praat ze gewoom zeggen van 'als je de volgende keer je teugels iets langer doet gaat het denk ik beter' dat vind ik diudelijker.

Dan wil je eigenlijk geen jurycommentaar maar instructie, dat is iets anders. Een jury kan zeggen dat je paard niet voldoende door het lijf beweegt en dat je daardoor de punten hebt gekregen die je hebt. Hoe je dat dan moet verbeteren kan je instructeur je uitleggen.

Trouwens, wat rot dat je dyslectisch bent. Heb je wel eens geprobeerd je posts door de spellingcontrole te halen voor je ze op bokt zet? Dat maakte het wat leesbaarder.

Nies_

Re: Stap jij op de jury af na een officiële wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:41

Hoofdletters en spaties heeft niks met dyslectie te maken, maar maakt het ook een heel stuk leesbaarder. Niet kunnen of niet willen is wel een verschil hè.

Ik kan me wel heel goed voorstellen dat een jury niet meer goed weet wie je bent en op welk paard dat je reed. "Ik ben die met dat zwarte jasje op die bruine", jaa. Dat schiet niet op :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:47

Meestal herken ik de jury niet meer dus een soort van 'ik durf niet' want ik durf niet op een vermoedelijke jury af te stappen die misschien wel gewoon eigenaar of (groot)ouder is :o
Of ik heb niet echt iets specifieks om te vragen maar wil graag hun algemene indruk, maar weet dan niet wat ik moet vragen.

Ik ben denk ik drie keer achteraf zelf nog naar de jury gegaan.
Memorabele keren:
- Ik ging toelichting vragen maar had nog geen coupon terug. (jury moest na de pauze de volgende klasse gaan doen dus ik kon ook niet meer later terugkomen). Hij had geen idee wie ik was, dus ik proberen uit te leggen. Ja, ik was met de zwartbruine net voor de eerdere pauze. :j 'O, nou, dat ging toch heel aardig? Heb er niet veel op aan te merken vandaag, er is door bijna iedereen keurig gereden hoor.' Bedankt hoor, ik was die ene uitzondering die er niks van bakte gezien de punten en plaatsing :+
(en er stond bar weinig op het coupon)
- Ik kende een jurylid nog van vroeger en ging zijn mening even vragen. Tja, ik kan er weinig van zeggen, zei hij. Dus ik drong nog een beetje aan, want er is toch altijd wel iets te verbeteren? Tjaaaaaa, hij moet meer gesloten, meer opgericht en dan nog meer schwung erin. Maar daar is die pony gewoon niet op gebouwd, dat ga je er nooit uit kunnen rijden. Ik ben verbaasd dat je er L2 mee rijdt.' (Lees: stop er maar gewoon mee)
Heel fijn als je met een voormalig ggk ponydekhengst rijdt die ondanks zijn aparte kleurtje als vader toch ook een kaderscore-dressuurpony heeft. :+
Hij had trouwens wel een (klein) winstpunt gegeven voor de proef.

En ook leuk: de keer dat de jury na de proef elke deelnemer nog even aansprak en tips gaf. Behalve ik. En ik was laatste. Toen kreeg ik echt het gevoel dat de jury maar niks meer had gezegd omdat het toch nooit iets zou worden (was iets van 174, niet diep dramatisch verder)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:13

heidy_wilco schreef:
Scum schreef:
Ik zie dat er pas een paar mensen gestemd hebben. Mijn ervaring is dat in alle jaren dat ik jureer, de keer dat mensen serieus iets kwamen vragen 3x is geweest. En ik ga toch al heel wat jaren mee.

Nu even een vraag aan jou en andere juryleden: Zouden jullie het niet erg vinden als we direct naar de proef om commentaar vragen? Nou moet de hele klasse dat nou niet doen natuurlijk :+
Maar als ik bijvoorbeeld wat wil vragen over iets dat in de proef niet zo goed ging en ik graag wat tips wil, zouden jullie dat op prijs stellen?

Ik heb trouwens wel eens een gesprek gehad met een jurylid. We reden dan 2 proeven bij dezelfde jury. Eerste proef ging bagger (Mijn fout!) en hij had mij wat tips gegeven en gezegt, dat ik nog even goed moest oefenen in de inrijbak, en ik daarna een goede proef ging laten zien. Nou, is dus gelukt. Dat vind ik erg fijn aan even een goed gesprek met de jury. Die kan me vaak net even op wat dingetjes wijzen, en zorgen dat ik de volgende proef beter rijd. Ik vind het zelf soms nog erg lastig om op wedstrijd hetzelfde te rijden als thuis, en dan word ik even weer wakkergeschud.

Nou, als iedereen commentaar gaat vragen dan loopt de rubriek natuurlijk enorm uit. En dat kan niet de bedoeling zijn voor de ruiters die nog moeten starten en daardoor langer moeten losrijden.
Als er een paar mensen iets komen vragen is dat voor mij geen probleem, al zal niet elke jury hetzelfde daarop antwoorden. En als jury kun je je de combinatie die net gestart is beter herinneren dan wanneer je er 35 hebt gehad en de rubriek al afgelopen is.
En het ligt er aan wat ze komen vragen. Vissen naar de punten zit er bij mij niet in. Iemand die oprecht geinteresseerd is in tips die wil ik graag even te woord staan.

Anders ligt het als iemand na de prijsuitreiking met een aanvallende houding naar je toekomt, vragen waarom hij/zij zo weinig punten heeft, want normaalgesproken heeft hij/zij bij andere juryleden er altijd veeeel meer. Zo iemand wil toch niet horen wat er slecht was. Zo iemand wil alleen rechtvaardigen dat de lage punten niet kloppen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 10:16

Wat ik opvallend vind is dat de meerderheid vooralsnog stemt voor geen behoefte aan. Hebben jullie er geen behoefte aan omdat het protocol voldoende informatie geeft of vind je het al snel best?

Een groot probleem is natuurlijk het ontbreken van de jury. tenzij deze een andere klasse aan het jureren is, is deze eigenlijk verplicht bij de uitreiking te zijn, mits deze binnen 30 minuten plaatsvind. Dit is ook iets waar de vereniging op kan letten. Sommige verenigingen betalen ook pas na de vereniging je vrijwilligers vergoeding om er zeker van te zijn dat je blijft. Dat zou dan ook weer niet nodig moeten zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:21

ik heb er geen behoefte aan omdat ik op heel specifieke vragen tot op heden geen antwoord heb gekregen. Daarnaast kan ik me er meestal wel in vinden, en hecht ik geen waarde aan een eenmalig jury-oordeel dat in mijn ogen de plank volledig misslaat (te hoog of te laag). Pas als ik structureel verrast ben door mijn punten, ga ik me afvragen waar ik de boot heb gemist. En bovendien ga ik primair op wedstrijd om op te leiden, en vind ik de punten minder interessant. Bij een cross zou ik daar eerder behoefte aan hebben, maar daar heb ik die kans echt nog nooit gehad.

Ik zou wel graag de stijlbeoordeling van het springen toegelicht krijgen, dat vind ik regelmatig een soort dobbelen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:22

Geen behoefte aan omdat het weinig nut heeft. Ik mag aannemen dat je samen met je instructie bezig bent om je paard beter te laten lopen. Laat je dan werkelijk je hoofd hangen naar het oordeel van een jury? Dat zou niet verstandig zijn. Stel je voor dat die jury zegt, ja het moet veel vorowaartser en jij gaat daar als een malle mee aan de gang en de keer daarna zegt de volgende jury ik vind het te gehaast.

Een jury is ook maar een mens, heeft zijn/haar voorkeuren en beoordeelt de proef naar de maatstaven van de KNHS. Je instructeur is degene die je verder helpt, niet de jury. Film je proef en bespreek deze met je instructeur, daar heb je veel meer aan dan aan een jury te vragen wat hij/zij ervan vond.

Overigens is mjin ervaring dat commentaar geven (als jury zijnde) ook niet altijd gewaardeerd wordt en net wat hierboven staat, als je het bij één doet ben je eigenlijk verplicht om het bij iedereen te doen omdat die ander anders concludeert dat ie de moeite niet waard is. Als je dan bedenkt dat verenigingen je zo vol mogelijk plannen, is hier simpelweg geen tijd voor omdat je anders een uur uitloopt. En daar zit ook niemand op te wachten toch?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:26

Ik wil het wel graag, maar heb al zo vaak gehad dat ik niet meer wist wie nu de jury was. Ook als er een schrijver en een jury zitten kan ik vaak niet meer voor me halen wie nu wie was. Daarom durf ik er vaak niet meer op af te stappen.

Maakte ook nog vaak mee dat er gewoon echt geen jury meer te vinden was na de prijsuitreiking. Dat vind ik wel echt jammer.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:32

Mijn zusje is M jury en ik ga heel vaak met haar mee schrijven. Zij zet zowiezo altijd een algemene opmerking op het protecol zodat de combinatie weet waaraan gewerkt moet worden maar ook positief commentaar. :j
Zij blijft ook altijd wachten tot de uitslag (al is dit op grote wedstrijden niet altijd mogelijk) en is bereid om vragen te beantwoorden. Graag zelfs :j , maar het valt mij op dat dit maar heel weinig wordt gedaan..... wellicht omdat zij al heel veel opmerkingen op het protecol heeft geschreven?

Het valt mij op dat (bij ons in de regio) lang niet alle juryleden wachten tot de prijsuitreiking. Vind ik echt een slechte zaak, het hoort immers bij hun 'taak'.... :(

Ik zou nooit na de proef naar de jury rijden, altijd pas bij de prijsuitreiking. Ik vind niet dat je dat kunt maken om tijdens het jureren daar op in te gaan.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:38

Kan wel bij de taak horen maar als het secretariaat te lang wacht met een prijsuitreiking, is de jury toch echt weg. En dat mag ook gewoon. Vergeet niet dat het vrijwilligerswerk is en je al driekwart van je dag kwijt bent met een jurydienst. Misschien dat een jury ook nog andere dingen te doen heeft?

Afgelopen zondag wachtte het secretariaat een uur (!) met de prijsuitreiking, dat zou lekker zijn als je daarop moest gaan zitten wachten....

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:45

daffodil schreef:
Kan wel bij de taak horen maar als het secretariaat te lang wacht met een prijsuitreiking, is de jury toch echt weg. En dat mag ook gewoon. Vergeet niet dat het vrijwilligerswerk is en je al driekwart van je dag kwijt bent met een jurydienst. Misschien dat een jury ook nog andere dingen te doen heeft?

Afgelopen zondag wachtte het secretariaat een uur (!) met de prijsuitreiking, dat zou lekker zijn als je daarop moest gaan zitten wachten....

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik doe zelf het secretariaat van de paarden en ik zie niet in waarom een secretariaat niet binnen een half uur (bij een binnenwedstrijd) de uitslag klaar kan hebben.
Soms heb ik het idee dat ze alleen maar de kantine willen spekken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:47

Jup :j

Helaas zijn veel jury's al weg :+
Maar als het kan maak ik meestal wel een praatje, als er dingen op staan die naar mijn gevoel niet kloppen vraag ik toelichting. Want soms klopt het dan wel. En ook als de punten veel hoger uitvielen dan verwacht :+

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:48

little_king schreef:
Direct na de proef niet, dat gaat niet bij een drukke tijdplanning.
Bij de uitslag is de jury er 9 van de 10 keer niet meer en meestal ben ik het wel eens met de punten.

Officieel is de jury verplicht om te wachten tot de uitslag/prijsuitreiking, meen ik.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 10:59

Nee een jury is verplicht tot een half uur na de laatste start aanwezig te zijn, het is de taak van de vereniging om binnen deze tijd de uitslag bekent te maken. Nou doe ik het ook gewoon voor mijn lol en ik zit met regelmaat naderhand nog lang te kletsen met het secretariaat of deelnemers.

Dat is precies waarom ik dit topic heb geopend Lizzy! Ik vind het jammer dat mensen niet komen vragen waarom. Vooral als ze wel die gelegenheid hebben en duidelijk vragen hebben.

daffodil ik ben het met je eens dat je idd eraan moet werken met je instructrice. En zeker als je het op film hebt kan je het mooi bespreken. maar een jury kan er wel een frisse blik op werpen of zien wat er nu juist in de proef fout of goed gaat. Een filmer staat immers niet op C. De tips die je krijgt hoef je niet gelijk mee te nemen in je training. Je kunt eruit pakken wat je nuttig vind toch?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:01

Persoonlijk zou ik ook graag tips van de jury horen, maar sommige jury's geven erg de indruk daar níet voor hun lol te zitten. En dat vind ik zo jammer! Dan durf ik eigenlijk niet te vragen of ze nog commentaar willen geven. Hoe doen jullie dat, gewoon lak aan hebben en toch vragen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:03

tja, ik ben niet altijd even onder de indruk van de kwaliteit van de juryleden en dan heb ik ook geen behoefte aan hun advies.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 11:15

@ Picassox, Het is vrijwilligerswerk dus als ze het niet leuk vinden of geen antwoord willen geven moeten ze wat anders gaan doen. Misschien staat hun gezicht gewoon zo en valt het reuze mee als je er eenmaal mee staat te praten.

@ Lielle, als je alleen voor de ervaring van je paard gaat, oke dan is dat protocol niet zo heel belangrijk, maar met op wedstrijd gaan betaal jij wel voor de kundigheid van de jury. Als jij de kwaliteit onder de maat vind kan je mijn inziens beter of een klacht indienen of gewoon op ander terrein gaan rijden zonder extra kosten te maken.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:23

Tja, daar heb ik ook gelijk in! Ik ga binnenkort toch eens op een jury af na m'n proef.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 11:31

leonie87 schreef:
@ Lielle, als je alleen voor de ervaring van je paard gaat, oke dan is dat protocol niet zo heel belangrijk, maar met op wedstrijd gaan betaal jij wel voor de kundigheid van de jury. Als jij de kwaliteit onder de maat vind kan je mijn inziens beter of een klacht indienen of gewoon op ander terrein gaan rijden zonder extra kosten te maken.

ik betaal deels voor het starten in een wedstrijdomgeving, zodat mijn paarden daarin ervaring opdoen. En wta het tweede gedeelte, ik heb het iig recent niet zo erg meegemaakt dat ik een klacht zou willen indienen. Maar ik ben wel vaak verbaasd over het kennisniveau en het rijtechnisch inzicht van juryleden, en dan heb geen behoefte aan verder advies. En dan kan het gerust zijn dat ik heel hoge (of juist heel lage) punten heb gekregen, maar dat staat daar los van. Ik heb mijn instructeurs (die ik zelf heb uitgezocht) om me te begeleiden en te adviseren, ik 'betaal' een jury om me te beoordelen. En dan is het aan mij wat ik met dat oordeel doe. En veel juryleden zou ik dus niet kiezen als instructeur, en dan heb ik dus geen behoefte aan advies. Ik heb wel wat situaties gehad waarin ik hun oordeel nader toegelicht had willen zien maar tot op heden heb ik dat niet gekregen. En zoals al eerder gezegd, mn in het springen is daar veel ruimte voor verbetering.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 11:37

Ja met Springen zou ik het ook graag zien Lielle! Daar krijg je puur je punten en je ziet maar wat je ermee doet. Keer extra lief lachen schijnt soms ook nuttig te zijn en dat moet niet kunnen. Misschien eens de knhs erover aanschrijven?

haha Picassox, ik ben benieuwd!