Afmelden wedstrijden wegens overmacht en toch een rekening

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

simpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:53

chantalhaf schreef:
Ik heb me ook een keer afgemeld ( 1 dag voor de wedstrijd ) ivm blessure van mijn pony maar ik heb aan mijn vee arts een verklaring gevraagd en heb geen rekening van die vereniging gehad doordat ik die verklaring had.

Dit maakt geen verschil meer, wel of geen verklaring van de dierenarts. De vereniging beslist zelf of wel of geen rekening mogen sturen.

simpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:55

tamaramt schreef:
Ik heb eerder dit jaar tot 2 x toe een wedstrijd af moeten zeggen ivm vele sneeuw/ijs op de weg welke ik dermate gevaarlijk vond dat ik hierdoor niet met de trailer weg durfde.
Beide keren was het terrein ook niet ijsvrij; ik heb het geld van 1 wedstrijd terug gekregen omdat die wedstrijd afgelast werd door de weersomstandigheden.
De andere wedstrijd ging door en moest ik dus evengoed € 20 betalen.

Heel erg zuur vond ik zelf. Ik ga geen onnodig risico nemen met dergelijke weersomstandigheden en ik denk dat de verenigingen idd beter zouden moeten kijken naar dergelijke afmeldingen.
Niet op komen dagen etc is idd gewoon betalen vind ik.

Het probleem zit hem in het feit dat wij als organiserende vereniging wel alles hebben moeten regelen en betalen, denk aan jury's en prijzen. Als we de mensen niet het startgeld laten betalen, wie draait er dan op voor het verlies, de vereniging..... en dat kan ook de bedoeling niet zijn. (zelf lid van het wedstrijdsecretariaat van zowel een landelijke rijvereniging als een Kring).

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:56

Eliine schreef:
Kijk jij bent misschien eerlijk over je reden van afmelden en dit zijn twee vervelende situaties, maar ik kan me zo voorstellen dat er ook genoeg mensen zijn die er een stukje makkelijker over denken en te pas en te onpas niet op komen dagen op wedstrijd en zich (te) laat afmelden. Wanneer de regels soepeler zouden worden zouden verenigingen hier heel veel verlies op gaan draaien. En het is ook niet te doen voor een vereniging om per individu te besluiten of de reden van afmelding wel of niet voldoende is om geen inschrijfgeld te rekenen. Ik begrijp het wel dat ze een grens hebben gesteld. Je hebt tot zoveel dagen voor de wedstrijd om je kosteloos af te melden daarna moet er betaald worden. De jury moet ook betaald, de prijzen zijn al ingekocht, als iedereen maar lukraak af zou melden omdat je toch geen inschrijfgeld meer hoeft te betalen bij afmelding dan zou het een zootje worden. En ik ken persoonlijk maar weinig verenigingen die dikke winst draaien op wedstrijddagen, laat staan wanneer iedereen zomaar af kan gaan melden.

Hier ben ik het mee eens. Dus gewoon accepteren en betalen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:58

Ik kan me er niet zo aan ergeren Ibonn. Misschien zijn er geen andere opties, maar mijn mening blijft dat een organisatie niet voor de kosten hoeft op te draaien. TS geeft zelf aan dat ze geen dierenartsverklaring heeft, volgens mij is die ook niet geweest, en kan er wel eentje regelen. Dat is imo gewoon niet netjes, maar misschien ben ik wel een moraalridder..............

Het weer zou nog een optie kunnen zijn, net als een sterfgeval in de directe familie, maar ik vind ook dat als daar een uitzondering voor komt, misbruik zwaar bestraft mag worden. Kosten voor organisaties lopen ook op als iedereen zich zomaar af kan melden. Die kosten worden dan weer verhaald op de wel startende ruiters, niet op de wedstrijd zelf, maar wel bij de toekomstige wedstrijden.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 12:59

Het is een verplichte winkelnering geworden als je wedstrijden wil rijden en het KNHS heeft weinig oog voor zijn grootste melkkoe, de basissport. Grote bedragen in de organisatie, het centrum en de topsport. De contributie gaat alleen maar omhoog en de gehele organisatie wordt er niet klantvriendelijker op. Maar ja, wat doe je er aan? De verenigingen zelf hebben over het algemeen moeite om het hoofd boven water te houden, dus daar heb ik minder moeite mee.

simpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:00

:j[/quote]

Maar daar betaal ik ook geen contributie voor (voor een concert). ik betaal 70,- voor een startpas, 45,- contributie, ik ben gedwongen abonnee op de paard en sport, ik betaal kosten voor de vereniging waar ik lid ben en alle andere kosten die ze nog bedenken. Dus mag ik voor alles wat ik betaal ook iets terug verwachten? in het reglement staat alleen maar waar je als ruiter allemaal aan moet voldoen, maar er staat weinig in wat je van de verenigingen mag verwachten.

Een stukje coulance voor een terechte afmelding. uiteindelijk doe jet het met zijn allen, betaal je het met zijn allen.

Ik zeg niet dat ik niks hoef te betalen, maar een deling van de kosten of het schadeloos stellen van een vereniging zou toch ook voldoende moeten kunnen zijn[/quote]

Maar daar heeft de vereniging waar je start en waar je niet lid van bent toch geen voordeel van? Die krijgen geen lidmaatschapdeling van het KNHS of jouw vereniging.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 13:04

Raddollcat ik zal wel moeten betalen als ik wil blijven starten. Dus dat gebeurt ook wel.

Ik start bij de volwassenen.

De kosten bestaan uit een jury en eventueel parcoursbouwer(s). De mensen van de vereniging die werken zijn vrijwilligers over het algemeen dus die kosten niks.

Ik ben gewoon even nieuwsgierig wat dat nou kost?

Roos PARDON???? met 1 regelen bedoel ik dat de wond er nog steeds zit en dat ik er NU een DA naar zou kunnen laten kijken. En niet dat ik zwart en achterbaks een nutteloze verklaring opvraag.

Wil jij je post aanpassen?
Laatst bijgewerkt door Greentea01 op 14-05-13 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Re: Afmelden wedstrijden wegens overmacht en toch een rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:05

Ja inderdaad, gewoon accepteren en betalen, meer kan je niet doen.

Zo is het nou eenmaal, leuk is het niet.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 13:06

Dat is waar Simpie

simpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:08

Marcella_e schreef:
Raddollcat ik zal wel moeten betalen als ik wil blijven starten. Dus dat gebeurt ook wel.

Ik start bij de volwassenen.

Dus even reëel... 1/5 heeft recht op een prijs. Meestal geld. Dus bij 25 starts heb je 5 prijzen.dus bij meer of minder starts heb je ook meer of minder prijzen.

De kosten bestaan uit een jury en eventueel parcoursbouwer(s). De mensen van de vereniging die werken zijn vrijwilligers over het algemeen dus die kosten niks.

Ik ben gewoon even nieuwsgierig wat dat nou kost?

Als jij net nummer 5 bent die afmeld is er voor niks een tweede prijs geregeld.... een beetje afhankelijk van de prijzen die worden weggegeven (bekers, gebruiksartikelen of prijzen) en het aantal deelnemers hou ik aan de dressuur tussen de 100 en 200 euro over en bij een gemiddelde springwedstrijd speel ik quitte (dit komt omdat je meer officials nodig hebt, meer vrijwilligers hebt rondlopen die ook willen eten en drinken enz.)
Laatst bijgewerkt door simpie op 14-05-13 13:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 13:09

Simpie aangepast. Maar ik stel een vraag en geen beschuldiging van vals te verkrijgen documenten en verklaringen.
Laatst bijgewerkt door Greentea01 op 14-05-13 13:11, in het totaal 2 keer bewerkt

simpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:10

Marcella_e schreef:
Simpie aangepast. Maar ik stel een vraag en geen beschuldiging van vals te verkrijgen documenten en verklaringen

Nee sorry foutje van mij heb mijn post aangepast....

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:10

Die kosten zouden je nog vies tegenvallen
Sowieso wil de knhs ook afdracht ontvangen per wedstrijd, per 4 deelnemers een prijs en linten
Evt huur van accomodatie
Daarnaast kost een jury je al minimaal 30-40 euro, daarbij nog drank en eten voor jury en schrijver en vrijwilligers
Steeds vaker hoor ik dat verenigingen vergoedingen geven aan vrijwilligers omdat er anders niemand is
Startgeld zo laag mogelijk houden om het voor iedereen leuk te houden
Tel uit je winst

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 13:11

simpie schreef:
Marcella_e schreef:
Simpie aangepast. Maar ik stel een vraag en geen beschuldiging van vals te verkrijgen documenten en verklaringen

Nee sorry foutje van mij heb mijn post aangepast....

Oh ook sorry van mijn kant dan!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:12

Nikka schreef:
De verenigingen zelf hebben over het algemeen moeite om het hoofd boven water te houden, dus daar heb ik minder moeite mee.

Dat is ook zo en ik denk dat een hoop mensen het onderschatten. Als je geen eigen accomodatie hebt dan moet je aan de manege vaak per start afdragen aan de manege. Ik heb bedragen tussen de 1 en 4 euro gehoord. Zelf ben ik al jaren vrijwilliger bij een sgw wedstrijd. Hier zit geen vereniging achter, klein budget wat allemaal net uit kan. De grond eigenaar heeft een paar jaar terug besloten om zijn terreinvergoeding te verhogen en dat is niet iets van een paar tientjes maar van een paar honderd euro geweest (van een bedrag met 3 cijfers naar een bedrag met 4 cijfers). Het budget was in 1 keer op, dan ben je als organisatie blij dat je iets achter de hand hebt. Gevolg was wel dat het startgeld het jaar erna omhoog moest. Dit was altijd een van de goedkoopste wedstrijden. Als iedereen dan zomaar kan afmelden en het startgeld fifty fifty verdeeld wordt dan kan deze organisatie wel een failissement aanvragen.

Marcella, zo kwam het anders wel op mij over. Ik bel even de DA en de verklaring is geregeld.

Prijzenschaal is trouwens 1/4, staat ook in het regelement ;)

Kosten parcourbouwer is wisselend. Een parcoursbouwer hier uit de buurt (woon vlak bij jou) vraagt voor 2 dagen 500€, stond naast hem met afrekenen. Jury is dacht ik 20€ per dagdeel + 0.28ct kilometervergoeding. Afdracht ruiter is wisselend, bij eigen accomodatie moet je daar natuurlijk de kosten voor onderhoud terrein, slepen bak (trekker rijdt ook niet voor niets) De meeste winst komt ui de kantineopbrengsten)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 13:13

Chessie schreef:
Die kosten zouden je nog vies tegenvallen
Sowieso wil de knhs ook afdracht ontvangen per wedstrijd, per 4 deelnemers een prijs en linten
Evt huur van accomodatie
Daarnaast kost een jury je al minimaal 30-40 euro, daarbij nog drank en eten voor jury en schrijver en vrijwilligers
Steeds vaker hoor ik dat verenigingen vergoedingen geven aan vrijwilligers omdat er anders niemand is
Startgeld zo laag mogelijk houden om het voor iedereen leuk te houden
Tel uit je winst

dus niet 1/5 maar 1/4 dus.

30-40 euro is dat per uur of per dag?

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 13:14

gr_roos schreef:
Nikka schreef:
De verenigingen zelf hebben over het algemeen moeite om het hoofd boven water te houden, dus daar heb ik minder moeite mee.

Dat is ook zo en ik denk dat een hoop mensen het onderschatten. Als je geen eigen accomodatie hebt dan moet je aan de manege vaak per start afdragen aan de manege. Ik heb bedragen tussen de 1 en 4 euro gehoord. Zelf ben ik al jaren vrijwilliger bij een sgw wedstrijd. Hier zit geen vereniging achter, klein budget wat allemaal net uit kan. De grond eigenaar heeft een paar jaar terug besloten om zijn terreinvergoeding te verhogen en dat is niet iets van een paar tientjes maar van een paar honderd euro geweest (van een bedrag met 3 cijfers naar een bedrag met 4 cijfers). Het budget was in 1 keer op, dan ben je als organisatie blij dat je iets achter de hand hebt. Gevolg was wel dat het startgeld het jaar erna omhoog moest. Dit was altijd een van de goedkoopste wedstrijden. Als iedereen dan zomaar kan afmelden en het startgeld fifty fifty verdeeld wordt dan kan deze organisatie wel een failissement aanvragen.

Marcella, zo kwam het anders wel op mij over. Ik bel even de DA en de verklaring is geregeld.

Prijzenschaal is trouwens 1/4, staat ook in het regelement ;)

Kosten parcourbouwer is wisselend. Een parcoursbouwer hier uit de buurt (woon vlak bij jou) vraagt voor 2 dagen 500€, stond naast hem met afrekenen. Jury is dacht ik 20€ per dagdeel + 0.28ct kilometervergoeding. Afdracht ruiter is wisselend, bij eigen accomodatie moet je daar natuurlijk de kosten voor onderhoud terrein, slepen bak (trekker rijdt ook niet voor niets) De meeste winst komt ui de kantineopbrengsten)

Had het dan eerst even gevraagd. De wond zit op een buigplek dus is nog steeds niet volledig gesloten. Zo doende dat er nog een DA naar zou kunnen kijken.

Ik zou het fijn vinden als je je post aanpast en excuus voor het verkeerd overbrengen

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:15

Per dagdeel, vaak zijn er dan kan ook oplopen tot 60-70 euro

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 13:18

En dan heb je bij het springen al minstens 2 jury leden zitten

en moet zeggen dat ik de parcoursbouwer veel geld vind vragen dan Roos

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:20

Onze vereniging (en vele anderen) werkt kostendekkend als iedereen die zich aanmeldt ook komt starten. Als je niet komt starten kost dit de vereniging dus geld, aangezien de kosten al gemaakt zijn. Lijkt me niet meer dan normaal dat deze doorberekend worden als je na sluitingsdatum afmeld.

Wij besluiten als vereniging wel eens om in bepaalde situaties toch geen startgeld aan te rekenen, maar dit is dan uit medeleven met de ruiter / amazone, en wij nemen dan dit verlies voor lief.
Echter bijna nooit in situaties als die TS beschrijft. Op een gemiddelde wedstrijddag bij ons met 30 deelnemers (60 proeven) komen +/- 3 mensen om welke reden dan ook niet starten, dat is best veel.

Overmacht is overigens een heel rekbaar begrip, en wordt vaak ten onrechte opgevoerd...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:20

In geval van een landelijk weeralarm vind ik dat de KNHS haar verantwoording moet nemen en alles moet af lassen, dat doen ze niet want ze laten het aan de verenigingen over om dit wel of niet te doen. En wat gebeurt er, de verenigingen die de centen willen laten de wedstrijd doorgaan. Heb ooit een keer een wedstrijd gehad in de winter, zonder weeralarm trouwens, kwam al heel voorzichtig de parkeerplaats op want het leek erg glad, stap uit en lag op mijn plaat. Ben weer ingestapt en naar huis gegaan. Toch wilden ze geld zien, ik heb het niet betaald en daarmee stond ik in mijn recht want een organiserende vereniging moet zorgen voor een veilige omgeving en dat was hier niet het geval.

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:22

Bigone, de KNHS is daar ook wel heel sneaky in, want als wij als vereniging op zo'n moment besluiten om niet door te laten gaan dan moeten we wel gewoon afdragen aan de KNHS. Ergo, de KNHS wil die inkomsten zelf niet laten schieten!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 13:25

Deze betreffende wedstrijd had overigens alleen al 2 x 40 starts in het L. Tevens liep alles een uur uit vanwege de drukte. Ik ben wel wezen kijken ivm het starten van een kennis dus ik weet dat het druk was.

Dat kleine verenigingen het zwaar hebben snap ik en als je van 30 deelnemers 3 mensen mist heb je het over 10% dus dat is best veel.

Overmacht is zeker rekbaar. Maar een weeralarm waarbij de weg opgaan afgeraden wordt vind ik dan weer niet rekbaar.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:27

nina88 schreef:
Tsja.. Is het voor de vereniging ook niet overmacht? Zij kunnen er in principe ook niets aan doen dat jouw paard een blessure heeft opgelopen bijvoorbeeld. Alles is al georganiseerd en ze rekenen op de komst van de deelnemers die zich hebben opgegeven.
Ik denk dat het gewoon een beetje het risico is van een sport met dieren.

Wat ik wél een goed punt ter discussie vindt, is dat je ook gewoon een rekening krijgt als jouw plekje opgevuld wordt met iemand van de wachtlijst. Het verschilt per vereniging hoe ze hiermee omgaan, maar bij sommige verenigingen krijg je de rekening alsnog en vangen zij dus dubbel startgeld, in feite omdat iemand zo netjes is om zich vooraf af te melden.

Hier ben ik het wel mee eens.
Als je je netjes op tijd afmeld en er staat al iemand op de wachtlijst waarmee ze jou plekje kunnen opvullen dan zou de vereniging geen rekening meer moeten sturen. Maarja, zie dit maar eens te controleren bij alle wedstrijdsecretariaten.

Voor mijzelf weegt het betalen van het startgeld nooit mee bij het afmelden. Als het overmacht is door een paard dat niet fit is of een gevaarlijke situatie door het weer dan meld ik me af en betaal ik het startgeld als ze daar om vragen. Maar krijg ook regelmatig een mailtje terug bedankt voor het afmelden zonder rekening.

Zelf heb ik ook een aantal jaren het wedstrijdsecretariaat van een vereniging gedaan en bij ons was netjes afmelden geen rekening sturen maar niet op komen dagen zonder afmelden was een rekening nasturen. Werd die rekening niet betaald dan ging de naam op een lijstje en de volgende wedstrijd het antwoord dat ze niet konden starten.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 13:29

Patty83 schreef:
Bigone, de KNHS is daar ook wel heel sneaky in, want als wij als vereniging op zo'n moment besluiten om niet door te laten gaan dan moeten we wel gewoon afdragen aan de KNHS. Ergo, de KNHS wil die inkomsten zelf niet laten schieten!

Dat vind ik van zo'n grote overkoepelde organisatie niet echt netjes nee