Uitgesloten door baan verkennen, kinderachtig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:59

Toevallig gister bijna hetzelfde mee gemaakt!
Alleen mocht ik alsnog snel de ring verlaten en opnieuw buiten de ring beginnen :)
Was m'n eerste M1 buitenwedstrijd met m'n eerste paard in de M, dat zei ik ook tegen de jury dus dat was wel vriendelijk van d'r

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:59

Twee verliespunten voor deze fout vind ik er wel grof hoor. Aan de andere kant. Je vergeet het echt nooit meer :=

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:00

Sammie schreef:
Dat is het bij sommige jury's ook hoor :=

Ik ga mij pas dit jaar weer richtingen op wedstrijden, dus de rest zal wel oud en wat stoffig zijn :+

Citaat:
Maar wat doe je er dan ook?
:o? Moet ik deze opmerking snappen?

Ik bedoelde waarom ze in die baan reed.

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:00

kleinvosje schreef:
Het is reglementair vastgelegd dat het niet mag, deze jury houdt zich dus gewoon aan de regels. Dan is het dus persoonlijk of je dat kinderachtig vindt of niet.
Wat de peesbeschermers betreft: Als de jury er te laat achter kwam (na start 3e onderdeel) dat die dingen om zaten, mag ze de proef niet meer stil leggen en kan ze niets anders dan door laten rijden en de -2 geven. Had ze het wel voor 3e onderdeel gezien, dan had ze gebeld en de peesbweschermers af laten doen, had de combinatie overnieuw mogen starten en had dan ook -2 gekregen. Ook dat is reglementair vastgelegd. Dit laatste is zoals ik het lees ook gebeurd. Deze jury heeft in mijn ogen dus niets fout gedaan.

Uitsluiting hoeft niet meteen verlies te betekenen. Diskwalificatie wel. Maar dit is niet de taak van de jury om vast te stellen, die zet alleen op de protocol wat haar beslissing tot uitsluiting/diskwalificatie was, en de KNHS voert dat dan in en knoopt daar wel of niet verlies aan vast.

Dan mag je geen -2 meer geven.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:02

F_Orumster schreef:

Oh oke. :) Ik dacht dat die voor mij bedoeld was :D

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:02

Als jij afstapt nadat je proef klaar is en je bent nog in de ring, wordt je ook uitgesloten.....kan kinderachtig zijn en erg streng maar het is zo vastgesteld en daar heb je je aan te houden. Net als het uit de ring springen, drie keer de fout ingaan, langer dan 20 sec verzet.

En weer één die gewoon wat beweert, xxSasjuhh, laat maar zien waar het staat hoor, want je bewering is niet juist!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:03

Sammie schreef:
Dat is het bij sommige jury's ook hoor :=

helemaal mee eens. van de afgelopen maanden:
- commentaar dat ik M sgw startte (is L2 dressuurproef) met een zweep (is expliciet toegestaan in de sgw)
- zelfde jury: commentaar dat ik verplicht moest doorzitten bij een onderdeel, hij riep me speciaal bij hem bij het tweede onderdeel (regel is 1 punt aftrek)
- commentaar dat ik alleen in stap de ring mocht verkennen
- cursusleider van de jurycursus (!) die meldde dat zweep max 1.10 mag zijn (is even zo geweest maar was inmiddels al weer aangepast naar 1.20)
- idem van een jury (commentaar op coupon: let op lengte zweep)

ik heb heel wat keren een jurylid het reglement staan uitleggen, mn op de sgw's.

@sasjuh, jawel. Kijk maar naar mijn bericht met de reglementsteksten.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 13:05

Citaat:
Maar wat doe je er dan ook?
Citaat:
:o? Moet ik deze opmerking snappen?

Citaat:

Gewoonte denk ik :+ Na een lang indoor seizoen moet ik even weer omschakelen denk ik :P Stomme is dat ik vroeger in de M ook rustig rondjes in de baan bleef rijden, en als ik begon ging ik de baan uit om mooier over de AC lijn binnen te komen haha en nu ik de regelementen lees mag dat al helemaal niet! Nooit wat van gehoord en haalde altijd hoge punten en prijzen! :')

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:09

Dit staat gewoon in het regelement dus is er niets kinderachtigs aan, ik wilde dat wat meer juryleden en wedstrijd organiserende verenigingen de regels wat standvastiger hanteerden dan was er ook minder verwarring òver die regels.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 13:11

pizza64 schreef:
Dit staat gewoon in het regelement dus is er niets kinderachtigs aan, ik wilde dat wat meer juryleden en wedstrijd organiserende verenigingen de regels wat standvastiger hanteerden dan was er ook minder verwarring òver die regels.

Mee eens, want als ik nu een combi voor me zou hebben wat ook in de baan rijd voor de tijd zou ik wel denken 'ohw en die mag wel gewoon starten?' Terwijl ik tien euro heb weggegooid voor die proef wat ik gisteren niet mocht starten.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:19

XxSasjuhh schreef:
kleinvosje schreef:
Het is reglementair vastgelegd dat het niet mag, deze jury houdt zich dus gewoon aan de regels. Dan is het dus persoonlijk of je dat kinderachtig vindt of niet.
Wat de peesbeschermers betreft: Als de jury er te laat achter kwam (na start 3e onderdeel) dat die dingen om zaten, mag ze de proef niet meer stil leggen en kan ze niets anders dan door laten rijden en de -2 geven. Had ze het wel voor 3e onderdeel gezien, dan had ze gebeld en de peesbweschermers af laten doen, had de combinatie overnieuw mogen starten en had dan ook -2 gekregen. Ook dat is reglementair vastgelegd. Dit laatste is zoals ik het lees ook gebeurd. Deze jury heeft in mijn ogen dus niets fout gedaan.

Uitsluiting hoeft niet meteen verlies te betekenen. Diskwalificatie wel. Maar dit is niet de taak van de jury om vast te stellen, die zet alleen op de protocol wat haar beslissing tot uitsluiting/diskwalificatie was, en de KNHS voert dat dan in en knoopt daar wel of niet verlies aan vast.

Dan mag je geen -2 meer geven.

Bedoel je geen -2 meer geven omdat de jury het te laat zag? Jazeker krijgt de ruiter dan -2 aangerekend:

6. Wanneer de jury verzuimd heeft in te grijpen vóór de inzet van het 3e onderdeel, mag de combinatie de proef verder uitrijden, zonder verdere consequenties voor de beoordeling, echter met het aanrekenen van een vergissing op deze overtreding. Zou dit de 3e vergissing zijn, dan volgt alsnog uitsluiting.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:20

pizza64 schreef:

Amen. Het is de omgekeerde wereld dat een jury wordt "aangevallen" als deze de regels goed toepast, omdat de rest te coulant is, of de regels gewoonweg niet goed kent en toepast. Zou een hoop "gezeur" schelen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:20

daffodil schreef:
Als jij afstapt nadat je proef klaar is en je bent nog in de ring, wordt je ook uitgesloten.....kan kinderachtig zijn en erg streng maar het is zo vastgesteld en daar heb je je aan te houden. Net als het uit de ring springen, drie keer de fout ingaan, langer dan 20 sec verzet.

Dat is niet helemaal waar. Wij hadden laatst wedstrijd bij ons op stal, waarbij de korte zijde bij A gedeeltelijk afgesloten was (oorspronkelijk 20x60 bak) door middel van drie hekjes. Een combinatie reed in de B achter een van de hekjes langs (uit de bocht gevlogen in galop) en was voor het volgende hekje weer terug. De jury wilde haar uitsluiten vanwege het verlaten van de ring tijdens de proef, maar volgens de reglementen kan dit alleen wanneer het een volledig afgesloten ring betreft. Wanneer de ring niet volledig is afgesloten, wordt het bestraft als een fout in het programma.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:24

dat hangt er vanaf. Als de hele ring is afgesloten, met alleen een vaste opening bij A, geldt het toch als afgesloten ring, en is uit de ring springen wel uitsluiting.

jouw voorbeeld klintk als het er tussenin zit.
Citaat:
Artikel 130 – Verlaten van de ring tijdens de proef
1. Indien een paard tijdens de proef tussen het moment van binnen rijden en verlaten van de ring bij A, bij een gesloten ring, met alle vier de hoeven buiten de ring terecht komt volgt uitsluiting van de desbetreffende combinatie, ook wanneer zich bij de letter A een vaste opening bevindt of de deelnemer er voor gekozen had de ring niet door een helper te laten sluiten en de ring derhalve niet geheel is afgesloten.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:25

Oppassen dat je niet -5 komt te staan. Als dat gebeurd moet je verplicht de L2 overnieuw rijden :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:27

Ik ben uitgesloten terwijl een groot deel van de ring bij A niet dicht was, maar wel genoeg om me uit te kunnen sluiten en dus 2 minpunten. Het was ook een 20x60 ring met een paar hekjes bij de hoeken. Ik heb de reglementen er toen op na geslagen en vond dat deze regel voor meerdere uitleg vatbaar is als er weinig hekjes staan en een hele grote opening, maar toch blijft het dus opletten. Volgens mij gaat het artikel nog verder...

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:28

vur schreef:
Ik ben uitgesloten terwijl een groot deel van de ring bij A niet dicht was, maar wel genoeg om me uit te kunnen sluiten en dus 2 minpunten. Het was ook een 20x60 ring met een paar hekjes bij de hoeken. Ik heb de reglementen er toen op na geslagen en vond dat deze regel voor meerdere uitleg vatbaar is als er weinig hekjes staan en een hele grote opening, maar toch blijft het dus opletten. Volgens mij gaat het artikel nog verder...

Een open ring is een ring waar alleen de letters staan.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:29

mavantos schreef:
Oppassen dat je niet -5 komt te staan. Als dat gebeurd moet je verplicht de L2 overnieuw rijden :)

Het ziet ernaar uit dat het wedstrijd secretariaat NG heeft ingevuld, dan blijft ze dus gewoon op 0

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:30

mavantos schreef:
vur schreef:

Een open ring is een ring waar alleen de letters staan.

Nou, volgens mij ook als alleen de hoeken hekjes hebben hoor. Maar goed, er staat dat als je ervoor kiest om een helper de opening niet dicht te latend doen. Toen had ik mijn helper vier hekjes neer moeten laten zetten (en die stonden er dus niet), dus hoezo een keuze. Maar goed. Gebeurd is gebeurd. Ik kijk de volgende keer wel uit.

kleinvosje

Re: Uitgesloten door baan verkennen, kinderachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:31

Een open ring is inderdaad ook als er alleen hekjes in de hoeken staan.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:31

Ja, dan hangt het er inderdaad weer van af wat ze verstaan onder een "vaste opening". De beste oplossing is om dan toch maar binnen de hekjes te blijven denk ik. :+ ...Behalve als je in het M of hoger zit, de proef nog niet begonnen is en je om de ring heen kan rijden.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:32

CK88 schreef:
Mijn instructrice heeft geen schuld, is het 3e paard waar ik M mee rijd dus ik had het moeten weten. Maar niemand heeft me er ooit op gewezen. Ik reed altijd gewoon mooi rondjes in de baan voor de proef :P
Maar mijn instructrice zei dat het per 2013 ook veranderd was en dat ze er nu strenger op zijn?

Ik heb 16 jaar geleden voor het laatst M gereden en toen mocht het ook al niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:34

mavantos schreef:

:n

Citaat:
Artikel 108 - Degradatieregeling
1. Klassen B t/m ZZ-Zwaar.
Degradatie naar de daaronder gelegen lagere klasse vindt plaats bij het bereiken van een stand van -10 in de huidige klasse, met dien verstande dat in de klasse L1 verliespunten in mindering worden gebracht tot de stand L1+0 is bereikt. Degradatie van de klasse L1 naar de klasse B is niet mogelijk. In de klasse B worden geen verliespunten geregistreerd. Na degradatie begint men in de nieuwe klasse zonder winstpunten.

en als toevoeging, als TS met haar andere paarden al twee keer M1 geklasseerd is geweest, zou ze na 1 keer L2 starten ook weer gewoon naar het M1 mogen (versneld promoveren), in het onwaarschijnlijke geval dat ze op M1-10 zou uitkomen.

@Vur:

hier het hele artikel (even uit het reglement van 2010 knhs.nl is te traag)
Citaat:
Artikel 130 - Verlaten van de ring tijdens de proef
1. Indien een paard tijdens de proef tussen het moment van binnen rijden en verlaten van de ring bij A, bij een gesloten ring, met alle vier de hoeven buiten de ring terecht komt volgt uitsluiting van de desbetreffende combinatie, ook wanneer zich bij de letter A een vaste opening bevindt of de deelnemer er voor gekozen had de ring niet door een helper te laten sluiten en de ring derhalve niet geheel is afgesloten.
2. Indien een paard, na een proef die is geëindigd na het voor de tweede maal groeten, tussen het moment van voorwaarts gaan na het groeten en het verlaten van de ring bij A, bij een gesloten ring, met alle vier de voeten buiten de ring terecht komt, wordt het aan de (voorzitter van de) jury overgelaten te beslissen of de desbetreffende combinatie, gezien de omstandigheden, al dan niet wordt uitgesloten.
3. Met inachtneming van de maximale tijd van onderbreking van de proef van 60 seconden, zal het verlaten van een niet geheel afgezette ring (bv. het achter een bordje om rijden) worden bestraft als een vergissing in het programma.
4. De deelnemer dient te allen tijde de ring te paard te verlaten. Indien dit niet geschiedt wordt het aan het oordeel van de (voorzitter van de) jury overgelaten te beslissen of de desbetreffende combinatie, gezien de omstandigheden al dan niet wordt uitgesloten.
5. Indien de deelnemer bij het verlaten van de ring wordt gedwongen af te stijgen omdat de ring of rijbaan niet door derden wordt of kan worden geopend en de deelnemer derhalve de ring niet te paard kan verlaten, dan volgt geen uitsluiting.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:39

daffodil schreef:

Ik probeer me hier steevast aan te houden, maar soms is de opening zo laag en smal, dat het met mijn -soms een tikkeltje lompe- reus van 1.80 niet lukt. Ik rij dan altijd naar de uitgang en stap daar af. Gelukkig nog nooit op aangesproken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:39