Poll: Nageeflijkheid verplicht bij KNHS B-proefje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nageeflijkheid verplicht bij KNHS B-proefje?

Ja
128 (60%)
Nee
83 (39%)

Totaal aantal stemmen: 211

Urielle

Re: Poll: Nageeflijkheid verplicht bij KNHS B-proefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 11:58

Bij uberstreichen mag het paard juist niet volgen. Bij halsstrekken moet hij volgen, bij uberstreichen moet hij in dezelfde houding doorlopen omdat je met je zit en been geslotenheid houdt. Ik vind dat verschil voor een B-paard echt nog wel te pittig.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:32

Zoiets als dit? Een andere vorm van binnenhand naar voren om te zien of het paard goed op de buitenteugel gereden word?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:35

Oh dat doe ik eigenlijk altijd even om te controleren. Geen idee dat het een naam had. Lijkt me inderdaad veel te ingewikkeld voor een B paard.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:39

Geryon schreef:
Oh dat doe ik eigenlijk altijd even om te controleren. Geen idee dat het een naam had. Lijkt me inderdaad veel te ingewikkeld voor een B paard.

De mijne is een B (simpelweg omdat ik nog nooit heb kunnen starten) maar bij hem geen probleem. Nu neem ik al oefeningen van hogere niveaus mee, maar in principe is hij officieel B klaar. Ben er zeker van dat een ruiter die goed te tijd neemt om een paard B klaar te maken dit ook zonder moeite kan doen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:47

Lara_Silver schreef:
Geryon schreef:

De mijne is een B (simpelweg omdat ik nog nooit heb kunnen starten) maar bij hem geen probleem. Nu neem ik al oefeningen van hogere niveaus mee, maar in principe is hij officieel B klaar. Ben er zeker van dat een ruiter die goed te tijd neemt om een paard B klaar te maken dit ook zonder moeite kan doen.

Als je alleen al kijkt naar dit topic.. B stelt dus eigenlijk helemaal niets voor, als je gewoon al een punt kunt halen als het paard niet nageeflijk loopt. Kijkend naar de eisen voor een winstpunt in de B, hoeft een B paard dus eigenlijk, uhm, niets anders te kunnen dan overgangen en gestuurd worden. Dus zou het wel veel te ingewikkeld zijn.

Natuurlijk ben ik van mening dat nageeflijkheid ook in de B gewoon een vereiste is. Dat ís paardrijden :D Zoiets wat een B paard (op z'n minst!) zou kunnen zijn, vind ik een ongetraind paard.

Maar al was nageeflijkheid wel een verreiste in de B. Goed uberstreichen gaat echt wel een stapje verder..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:50

Geryon schreef:
Als je alleen al kijkt naar dit topic.. B stelt dus eigenlijk helemaal niets voor, als je gewoon al een punt kunt halen als het paard niet nageeflijk loopt. Kijkend naar de eisen voor een winstpunt in de B, hoeft een B paard dus eigenlijk, uhm, niets anders te kunnen dan overgangen en gestuurd worden. Dus zou het wel veel te ingewikkeld zijn.

Natuurlijk ben ik van mening dat nageeflijkheid ook in de B gewoon een vereiste is. Dat ís paardrijden :D Zoiets wat een B paard zou kunnen zijn, vind ik een ongetraind paard.

Maar al was nageeflijkheid wel een verreiste in de B. Goed uberstreichen gaat echt wel een stapje verder..

Ik doe geen uitspraak over het niveau van de jurering in de B. Maar wat het reële niveau zou moeten zijn, B is basis en basis is een stabiele aanleuning. Maargoed dat is voor mij persoonlijk de betekenis van 'B klaar'. Uiteraard het is heel persoonlijk hoe serieus men de B neemt. Inderdaad als je dit topic leest niet zo ongelooflijk serieus daar heb je gelijk in.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:52

Urielle schreef:
Bij uberstreichen mag het paard juist niet volgen. Bij halsstrekken moet hij volgen, bij uberstreichen moet hij in dezelfde houding doorlopen omdat je met je zit en been geslotenheid houdt. Ik vind dat verschil voor een B-paard echt nog wel te pittig.

Hm - dit wordt een discussie over "wat is aanleuning".
Wat mij betreft is aanleuning, dat een paard mijn hand aanraakt, accepteert. (Maar svp. wel licht blijft, geen kilo's, graag.)

Ik vind dus sowieso, dat als ik naar voor ga, het dier "moet" volgen. (Doet-ie dat niet, dan loopt-ie achter het bit.)

Okee, geef je m tegelijktijd een schop (... nu ja, een krachtige drijvende hulp) dan kan het gebeuren dat dat niet gebeurt. (Maar waarom zou je...? Het doel is wat mij betreft 'controle' of we idd contact hebben, of het dier niet keurig in de krul, maar wel achter het bit loopt.)

En uiteraard is er ook nog het "laten vallen" van een paard dat oop de teugel is, daarbij wil je ook niet dat-ie volgt, maar eindelijk eens op eigen benen gaat lopen.

En tot op zekere hoogte: al deze "spelletjes" zijn hartstikke nuttig, als je aan het rijden bent!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:53

Maar bij überstreichen is het dus de bedoeling dat je paard met dezelfde hoofd/hals houding blijft lopen, en niet volgt? Hoe maak je het je paard dan correct duidelijk wanneer deze de hand wel of niet moet volgen? Ben nu lekker aan het oefenen met meer met zit rijden dus ben benieuwd :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 12:57

Lara_Silver schreef:
Maar wat het reële niveau zou moeten zijn, B is basis en basis is een stabiele aanleuning. Maargoed dat is voor mij persoonlijk de betekenis van 'B klaar'. Uiteraard het is heel persoonlijk hoe serieus men de B neemt.

Nou, dat is een visie.

Die ik niet deel. Ik zie de basis van de africhting als een ontspannen paard, dat in correcte tact loopt en aan de hulpen is. Overgangen worden braaf gereden (= het dier is aan het been) en bij overgangen naar een langzamer gang kan het dier het gewicht op de achterhand nemen. (Dat is het eerste, dat ik een jong paard leer als ik er voor het eerst op zit, het is een natuurlijk gegeven, hij moet alleen weten, dat het ook kan onder onnatuurlijke omstandigheden zoals met zadel en ruiter.)

Een beetje scheef mag nog, erg spetterend hoeft het niet te zijn - en nagefelijkheid is voor mij geen basis. Op basis van ontspanning, training van de achterhand etc. en de aanwezigheid van "een goede hand" komt de nagefelijkheid langzaam in beeld.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:04

Evelijn schreef:
@Janneke2... ik snap niet helemaal wat jij verkeerd vind aan het Skala der Ausbildung?

Dat in jouw ogen veel jury's zitten te slapen tijdens de proef is toch wat anders dan dat het skala de verkeerde weg is?

Het is één takt... daarna souplesse en vervolgens aanleuning.... en die aanleuning moet juist passend zijn bij niveau... dus in de B hoor je geen krullen te zien... en valse knikken hebben niks te maken met aanleuning... (behalve dat je ze als jury wel moet kunnen onderscheiden)

Wat ik vooral fout vind, is hoe het skala wordt gebruikt.
Volgens mij moet je alle 6 "punten" tegelijkertijd doen. Waarbij geldt, dat je moet bedenken, dat een paard dingen zoals verzamelen van nature al kan (..alleen met ons aan boord kost het extra kracht) en "aanleuning" kent een dier van nature niet. (Teugels, ruiters, allemaal mensendingen.)
Rechtrichten is ook "niet natuurlijk" (een paard is scheef en net zoals wij links- of rechtshandig, etc.) dus ook daar moet je je eisen heel laag stellen in het begin, maar er wordt WEL aan gewerkt.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:06

Het is niet verplicht, in de zin als je paard niet nageeft / in aanleuning word je niet uitgesloten. Het is wel gewenst en je basis. Dus mocht dit nog niet aan de orde zijn, zou ik niet starten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:53

BaileyMix schreef:
Maar bij überstreichen is het dus de bedoeling dat je paard met dezelfde hoofd/hals houding blijft lopen, en niet volgt? Hoe maak je het je paard dan correct duidelijk wanneer deze de hand wel of niet moet volgen? Ben nu lekker aan het oefenen met meer met zit rijden dus ben benieuwd :)

Op dezelfde manier als je een paard laat verzamelen. Het beenvraagt extra impuls op en aansluiten met je zit zorgt dat hij dat niet omzet in voorwaartse beweging maar gaan sluiten. Daarbij wordt een paard ook korter in het frame en dat heb je nodig voor het uberstreichen.
Maar ik vind verzameling voor een B-paard echt nog niet aan de orde. Imo zou het op dat niveau eerder achter het bit wegkruipen worden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:32

@Janneke2... dus jij werkt ook met Skala... maar dan allemaal tegelijk? Ik bedoel ik snap ook wel dat je het niet als echt afzonderlijke stappen moet zien... maar er zit wel ergens een opbouw in.. de eerste fase dus takt, ontspanning en souplesse, aanleuning worden gezien als elementen die essentieel zijn bij beginstadium voor onder het zadel... maar dat is volgens mij dan maar korte periode.

Aanleuning... ik vind wel dat aantal hier wel erg veel onder verstaan... en dat prachtige aanleuning pas bereikt kan worden als paard voldoende impuls, rechtgericht en verzameling heeft... omdat het dan pas echt aan de teugel komt... maar aanleuning is naar mij inziens gewoon het accepteren van het bit... en daarmee een zachte contante verbinding en heeft dan eigenlijk niet zo zeer te maken met de hoofd-hals houding.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:40

Mensen bedenken vanalles zelf erbij, dat mag natuurlijk best. Maar aanleuning heeft in het skala gewoon een definitie (veerkrachtige verbinding die ontstaat nadat het paard in nageeflijkheid voorwaarts en eventueel neerwaarts gereden wordt). Niet meer niet, niet minder. En in het skala komt aanleuning na takt en losgelassenheit, dus in de basis zijn dat voorwaardes voor aanleuning.

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:54

In de B begin je met de Basis.. Dus als jouw basis een niet nageeflijk paard is dan zul je daar in de hogere klasses vanzelf tegenaan lopen... Zo ken ik er genoeg die hun paarden in de krul trekken maar daar in hogere klasses tegenaan lopen.... In de krul betekend uiteraard niet nageeflijk...

Natuurlijk verwacht men niet bij een B-proef dat alles perfect is etc. maar het is wel de basis... En die begint onder andere met aanleuning...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:02

Evelijn schreef:
@Janneke2... dus jij werkt ook met Skala... maar dan allemaal tegelijk?

Ja, klopt. ;)
Wat uiteidelijk punt 6 is, verzameling, daar begin ik dus mee, de eerste of 2e minuut als ik bovenop een jong paard zit: "Ook met mij aan boord kun je stoppen op de achterhand". (Meestal is dat met grondwerk goed voorbereid en gebruik ik "een touwtje om de hals", wat Linda Tellington een balansteugel noemt.)
Het kost het dier kracht, dus de eerste dag 3x doen, 4x "braaf!!!" en afstijgen - maar het is ook een soort levensverzekering. (Een jong dier dat hard gaat uit levensvreugde is 1 ding, maar een jong dier dat gaat racen omdat hij zijn evenwicht kwijt is, bang wordt - nee, dank u.)

Rechtrichten is in het begin alleen maar grote voltes vragen, en de korte zijdes rijden als halve grote voltes, maar graag wel met correcte stelling en buiging.
En: "het schot maakt het paard ook scheef" (bovenop zijn natuurlijke scheefheid) dus rijd ik de lange zijdes met een schemerend binnenoog. "Scherpere" voltes en dingen als schouderbinnenwaarts komen later wel, maar het is rechtrichten. (Ook hier kun je met grondwerk veel voorbereiden, zaak is wel, om het kort en speels te houden bij een jonkie.)

Het swingen ontstaat uit een goed gespierd, blij en tevreden paard: de happy atlethe. (Waar correcte gang en tact en ontspanning een duidelijke rol in spelen.)

En idd, wat je schrijft:
Evelijn schreef:
maar aanleuning is naar mij inziens gewoon het accepteren van het bit... en daarmee een zachte contante verbinding en heeft dan eigenlijk niet zo zeer te maken met de hoofd-hals houding.
daar kan ik prima mee uit de voeten. En ook dat kun je met een prille 3-jarige in praktijk brengen.
(En ik heb de teugels niet nodig als rem en ik wil geen kilo's in mijn hand en dan zijn prille 3 jarigen heel braaf.)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 17:07

Je kunt wel zeggen dat B basis is. Maar dat is toch wel wat anders dan alleen maar rondsturen en op de letter de oefeningen uitvoeren. Dat is het absolute begin(ner). Maar als je denkt aan wedstrijden rijden, dan zul je toch wel met iets meer moeten komen.
Ik vind het doodzonde dat ik leerlingen krijg die vol trots roepen, ik ben L1 /L2. En die paarden lopen niet in de aanleuning. Zijn vaak niet aan het been ook.

Leanne9999

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 21:45

Mijn pony loopt niet met een giraffe nek maar ook niet nagefrelijk ( sommige stukken wel ) zou je dan hogere punten krijgen dan als je paard een giraffe nek loopt ? Of is dat dan het zelfde

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 21:52

ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik heb voor nee gestemd, omdat ik denk dat als het verplicht gaat worden dat er meer ruiters gaan zagen om "nageeflijk" te rijden. of zeg ik iets doms?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 22:01

;) och, ik zeg hetzelfde, "dus misschien samen dom" _/-\o_

Ik heb liever dan iemand netjes op gewicht halt houdt, dan maar twee of drie meter voor of na de letter - dan dat de handrem er op gaat.
(En dat zie ik te vaak: in de krul, hard trekken 1 meter voor de letter en dan winstpunten krijgen.)

Ik beschouw mezelf als een matig goede ruiter, dwz: bakken fouten maar op de correcte manier.
Lui die hun paard in de krul rijden etc. beschouw ik als 'slechte' ruiters, als denkbaar erg lieve mensen die geen benul hebben van de beginselen van correcte dressuur.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 22:10

Een 'ontspannen en in aanleuning gaande paard' is in mijn ogen echt het pure begin. Zonder een ontspannen paard dat mooi aan de teugel loopt krijg je nooit een mooie verruiming of zijgang.

Dus ja ik vind het 'verplicht' in het opzicht dat als het niet vertoont wordt, je gewoon de punten niet hebt verdient.

...Oh en ik zie net dat dit topic uit 2013 komt :')

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 18:23

Omdat dit een topic is uit 2013 wat omhoog is gehaald plaats ik hier een slotje.
In dit geval is het verstandiger om een nieuw topic te openen met daarin je eigen casus :)

Succes!