Edit ik zie minemola reageert en ik kan geen reactie van mij terugvinden die erover gaat
even opletten met quote dus
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
suikermeisje schreef:misschien was die inderdaad te kort, maar volgens mij ben jij er wel bewust mee bezig, misschien daardoor ook het aangevallen gevoel. Maar ik bedoel mensen met overgewicht die het geen reet interesseert wat er op hun paard zit.
Snap jou nu ook wel, ik zou me ook aangevallen voelen, maar ik ging dus door op iets anders en niet op jou. Was misschien ook niet duidelijk, maar gelukkig nu wel![]()
ik snap ook dat mensen die ziek zijn willen paardrijden en mensen met overgewicht vind ik juist goed als die sporten, maar als het dusdanig ernstig is liever niet op een paard. Snap je me nu misschien beter? En ik kan helemaal niet over jouw situatie oordelen want sta er niet zelf naast.
Ashley5760 schreef:suikermeisje voel ik me aangevallen? Snap eerlijk gezegd niet helemaal wat je bedoeld met de reactie op mij? Volgens mij heb ik niet op je reacties gereageerd (of uberhaupt gelezen).
Edit ik zie minemola reageert en ik kan geen reactie van mij terugvinden die erover gaateven opletten met quote dus
minimelona schreef:Thanks! En ben het ook vrijwel helemaal met je eens. maar kijk anders eens in mijn profiel, zit ik zelf op mijn paard namelijk en die foto is van afgelopen januari...en ik ben echt groot en op moment veel te dik, maar weet zeker dat ze makkelijk kan hebben en ik zeg ook eerlijk; buiten een shire, haha, zijn er maar heel weinig paarden waar ik op moment opstap, omdat ik me inderdaad al heel snel te zwaar vind voor veel paarden, ook het hele hoge maar ranke type .... het is ook heel dubbel voor mij persoonlijk eigenlijk; ik vind dus ook dat ik nu zonder balans en gemis aan kracht idd niet meer meewerkend rijden kan en dus eigenlijk zou moeten stoppen met rijden, maar ik heb ook als 1 van zeer weinigen een 2e kans gekregen op leven, letterlijk en mijn paarden zijn ook letterlijk alles wat mij nog rest en vind dus ook dat ik deze kans moet en zal grijpen, niet eens alleen voor mijzelf maar juist ook voor mijn paarden, mits het lukken gaat snap je?
pfff, hoop dat ik het ga redden in het voor mezelf gestelde termijn, maar ben al blij met meer balans en kracht, dan kan ik vandaar uit verder conditie gaan opbouwen, want het is eigenlijk best heel moeilijk , maakt ook erg onzeker kan ik vertellen, maar ik blijf goede moed houden en probeer al helemaal niet te luisteren naar het afkeurende gemompel in mijn paardenomgeving, die ik erg goed voel, denk dat daar ook juist het aangevallen voelen ook mee meewerkte namelijk; je kent dat wel dat vele en onzinnige maar oh zo harteloze en ingemene gelul wat veel te veel paardenmensen maar al te graag doen om het dan steeds plots van onderwerp veranderen als jijzelf in de buurt komt, alsof ik uit een ei kom, weet je wel? Ik heb het in het begin ook steeds uitgelegd, maar mensen geloven je domweg niet, want ze zien niets aan je, daar begin ik dus ook 9 van de 10 x niet eens meer aan, want ook bij de "weters" is het geroddel alom aanwezig, ik zou soms wel eens voor een week willen ruilen met zon persoon, kijken hoe die erna zullen piepen, want stiekem vind ik mezelf dus een ongelofelijke doorzetter die vast blijft bijten en toch realistisch blijft en besef me trouwens ineens ook waarom ik niet graag meer in de bak wil rijden, want ik kan het weliswaar niet voorkomen nog; het uit balans en dus niet meebewegen met je paard, maar voel het nog steeds feilloos aan, wat me frustreert, en natuurlijk ziet de buitenwereld altijd die momenten en niet dat het nog steeds af en toe ineens weer helemaal super gaat... dus nogmaals sorry, want ik weet heel goed onderhand dat je in jezelf moet blijven geloven en vooral nooit in een ander, vergeet het af en toe wel eens...
en ik vertel dit dus niet omdat ik zielig ben of gevonden wil worden, voel me het tegenovergestelde eigenlijk, maar ik denk wel dat er bij zoveel meer mensen "een verhaal" achter zit en als je alles zou weten misschien wel blijkt dat die persoon uiteindelijk nog de minst slechte oplossing heeft gekozen. Wereld is niet zwart/wit, maar vol met kleur!

Sizzle schreef:Hmm, ik denk dat je het moet bijstellen naar 'onpassende combinaties'
Als je zwaar (niet extreem obese uiteraard) bent is dit niet perse het grootste probleem mits je een passend paard hebt en een goed passend zadel. Ik ken wel bijhoorlijk zware mensen die op zware maat Freibergers rijden waar die dieren echt nagenoeg niets van meekrijgen.
Ik zie eerder problemen met mannen die op fragiele springpaardjes zitten en daardoor opzettelijk een veel te lang zadel hebben bijv.
Of een normaal gewicht persoon van 1.80 die perse op een pony van 135 met een ultra kort ruggetje wil gaan zitten met een 17,5 inch zadel.
Koop een dier dat bij je past!
Sizzle schreef:Als je zwaar (niet extreem obese uiteraard) bent is dit niet perse het grootste probleem mits je een passend paard hebt en een goed passend zadel.
nadja15 schreef:Oftewel; dikke mensen kunnen en mogen niet paardrijden?
Maar wat mogen ze dan wel? Voetbal? Nee, daar lopen ze niet hard genoeg voor. Turnen? Nee, niet lenig genoeg voor. Je gaat mensen selecteren en beoordelen op bepaalde vaardigheden/functioneringen en dat vind ik ergens een vorm van discriminatie... Je gaat toch ook niet een Marokkaan weigeren bij een voetbalclub omdat ze nou eenmaal gewelddadiger zijn?

Sizzle schreef:Hmm, ik denk dat je het moet bijstellen naar 'onpassende combinaties'
Als je zwaar (niet extreem obese uiteraard) bent is dit niet perse het grootste probleem mits je een passend paard hebt en een goed passend zadel. Ik ken wel bijhoorlijk zware mensen die op zware maat Freibergers rijden waar die dieren echt nagenoeg niets van meekrijgen.
Ik zie eerder problemen met mannen die op fragiele springpaardjes zitten en daardoor opzettelijk een veel te lang zadel hebben bijv.
Of een normaal gewicht persoon van 1.80 die perse op een pony van 135 met een ultra kort ruggetje wil gaan zitten met een 17,5 inch zadel.
Koop een dier dat bij je past!
Sachet schreef:Bij welk maatje vinden jullie de amazone dan te zwaar?
Kan maatje 44 bijvoorbeeld nog?
minimelona schreef:bij mij persoonlijk gaat het uiteindelijk meer om het krachtverlies en geen conditie meer hebben na 2 jaar heel erg ziek te zijn geweest; ik vind dat eigenlijk een groter probleem dan het gewicht ansich want dat maakt dat je iid je paard gaat tegenwerken in de beweging en dat vind ik pas erg...
minimelona schreef:En het maakt mij niet uit hoor, want ik doe toch wel wat mezelf de juiste of in ieder geval de minst slechte oplossing lijkt voor mijn dieren.
minimelona schreef:Want nogmaals; het is een jurysport, dus take it or leave it en dat heeft uiteindelijk niet eens alleen maar met dikke mensen te maken, ook de ruiters met bv een bochel of rugproblemen (en dus werkelijk als een houten klaas zitten) of gewoon zelfs de goed uitziende ruiter die voor geen meter rijden kan, krijgen hiermee te maken...
minimelona schreef:Ik voelde me idd wel aangevallen hoor, maar dat kwam eigenlijk meer omdat ik eigenlijk nooit geloofd ben wat mijn ziek zijn betreft, ja toen ik al met 1 been in het graf stond... en ik heb zo vreselijk hard moeten knokken in mijn 1ntje om de verzorging van mijn 2 paarden te kunnen volbrengen, en heb mezelf letterlijk af gezonderd van mijn familie en omgeving zodat ik mijn paarden kon houden,
minimelona schreef:Of dat dikke mensen niet mogen sporten en dat soort rare praat
lucifertje schreef:Tja, heb een leuke discussie gehad met de eigenaar van de sportschool waar ik sport.
Wil je afvallen of afslanken? Wat zie je immers? Je zit de kledingmaat van een persoon en niet het gewicht.
Nu neem ik mijzelf even als voorbeeld, ik ben aan de stevige kant, mogen een kilo of 5 er wel vanaf.
Als je meer zou gaan sporten dan ga je uiteindelijk je vet verbranden en ga je spieren aanmaken. Je spieren wegen meer dan je vetmassa.
Dus de conclusie van het gesprek, weeg je liever wat meer maar zit je strakker in je vel, of weeg je minder en 'blubbeld' het?
jasmijn78 schreef:Sachet schreef:Bij welk maatje vinden jullie de amazone dan te zwaar?
Kan maatje 44 bijvoorbeeld nog?
Het gaat niet om maten. Iemand van 1.80 met maar 44 is een heel ander verhaal dan iemand van 1.60 met maat 44. Dus maten zeggen te weinig. Ruiterfitheid is een combinatie van een gezond gewicht in verhouding met je lengte, een goede conditie, voldoende rompstabiliteit, balans en coördinatie. Als je als ruiter die aspecten goed voor elkaar hebt, en je kiest dan voor een paard dat bij je lengte past (dus met 1.80 lengte niet op een pony van 1.25) dan kan het haast niet misgaan.minimelona schreef:bij mij persoonlijk gaat het uiteindelijk meer om het krachtverlies en geen conditie meer hebben na 2 jaar heel erg ziek te zijn geweest; ik vind dat eigenlijk een groter probleem dan het gewicht ansich want dat maakt dat je iid je paard gaat tegenwerken in de beweging en dat vind ik pas erg...
Je hebt dus een gebrek aan balans en conditie. Dat is belastend voor je paard. Daarbij ben je ook nog eens zwaar, dus dat zorgt voor nog meer belasting voor je paard.minimelona schreef:En het maakt mij niet uit hoor, want ik doe toch wel wat mezelf de juiste of in ieder geval de minst slechte oplossing lijkt voor mijn dieren.
Eerder zeg je dat je het een jaar aan wil kijken en blijft rijden om te zien of je kracht en balans terugkomen. Maar daarmee kies je ervoor om je paard er dus een jaar lang mee te (over)belasten. Een andere oplossing zou zijn om een jaar niet op je paard gaat zitten (er andere dingen mee doen kan natuurlijk wel) en een gericht trainingsprogramma gaat volgen om je balans en kracht terug te krijgen en een gezonder gewicht te krijgen. Ik lees dat je ziek bent geweest en juist voor chronisch zieken zijn er veel programma's onder begeleiding van fysiotherapeuten en diëtisten die je goed op weg kunnen helpen. Jezelf trainen naast je paard lijkt mij de beste oplossing voor jouw dieren... Ik ben zelf ook een hele tijd ziek geweest en volg nu ook een trainingsprogramma om weer fit op mijn paard te kunnen stappen. Natuurlijk vind ik de training niet zo leuk als paardrijden zelf. Maar het idee om weer fit op mijn paard te stappen is voor mij een extra motivatie om het zo te doen.minimelona schreef:Want nogmaals; het is een jurysport, dus take it or leave it en dat heeft uiteindelijk niet eens alleen maar met dikke mensen te maken, ook de ruiters met bv een bochel of rugproblemen (en dus werkelijk als een houten klaas zitten) of gewoon zelfs de goed uitziende ruiter die voor geen meter rijden kan, krijgen hiermee te maken...
Wat een jury er van vindt staat er uiteindelijk los van. Het gaat er om welke mentaliteit je er zelf op nahoudt. Wil je het beste voor je paard of gaat je eigen plezier boven alles?minimelona schreef:Ik voelde me idd wel aangevallen hoor, maar dat kwam eigenlijk meer omdat ik eigenlijk nooit geloofd ben wat mijn ziek zijn betreft, ja toen ik al met 1 been in het graf stond... en ik heb zo vreselijk hard moeten knokken in mijn 1ntje om de verzorging van mijn 2 paarden te kunnen volbrengen, en heb mezelf letterlijk af gezonderd van mijn familie en omgeving zodat ik mijn paarden kon houden,
Ik wil jouw leed niet bagetaliseren, maar zijn wij allemaal geen paardenliefhebbers die ondanks ziekte en tegenslag zo goed mogelijk voor hun paard willen zorgen? Die verantwoordelijkheid hebben we allemaal als paardeneigenaren.minimelona schreef:Of dat dikke mensen niet mogen sporten en dat soort rare praat
Ik denk dat niemand hier heeft gezegd dat dikke mensen niet mogen sporten. Die moeten juist sporten! De meeste reacties hier zijn gebaseerd vanuit het oogpunt welzijn van het paard. Te zware ruiters en/of ruiters met een slechte conditie zijn vaak een extra en soms een overbelasting voor paarden. Als paardenliefhebber wil je toch de belasting voor je paard tot een minimum beperken? En dat veel paarden geen (duidelijke) signalen afgeven dat een ruiter te zwaar is... Het zijn prooidieren, die zullen niet snel laten merken dat ze pijn hebben. En vaak als de signalen wel duidelijk zichtbaar worden is het vaak al te laat. Dat wil je toch voorkomen?lucifertje schreef:Tja, heb een leuke discussie gehad met de eigenaar van de sportschool waar ik sport.
Wil je afvallen of afslanken? Wat zie je immers? Je zit de kledingmaat van een persoon en niet het gewicht.
Nu neem ik mijzelf even als voorbeeld, ik ben aan de stevige kant, mogen een kilo of 5 er wel vanaf.
Als je meer zou gaan sporten dan ga je uiteindelijk je vet verbranden en ga je spieren aanmaken. Je spieren wegen meer dan je vetmassa.
Dus de conclusie van het gesprek, weeg je liever wat meer maar zit je strakker in je vel, of weeg je minder en 'blubbeld' het?
Het jammere is dat heel veel paardensporters zich nog nooit verdiept hebben in hun eigen lichaam en hun conditie. Dat lees je af aan veel onnozele discussies over maten, kilo's etc. Of geneuzel over de draagkracht en bouw van het paard. Zoeken naar argumenten om vooral maar niets aan jezelf te hoeven doen, zo komt dat vaak op mij over. Ze weten van alles te vertellen over hun paard, maar over hun eigen lichaam... Het gaat om het totaal, alle aspecten van invloed op ruiterfitheid. Maar dat lijkt wel niet echt te vallen.... En voor alle duidelijkheid: als je slank bent en maatje 36 hebt ben je nog niet automatisch ruiterfit. Daar komt dus meer bij kijken.
vencedor schreef:Weetje eigenlijk is het te gek voor woorden. Er mag wel gezegd worden dat een ruiter te lang is voor een paard, er mag ook gezegd worden dat een ruiter te klein is voor een paard, er mag over het paard gezegd worden dat hij te zwaar of te licht is. Maar over het (zware) gewicht van een ruiter mag niks gezegd worden....hoe krom?
Citaat:nd echt dat als je te zwaar bent je niet te paard moet stappen en de jury daar best wat over mag zeggen. Al is het maar iets in de trant van 'ruiter zit paard in de weg'.