Jurering Koudbloedenwedstrijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 16:21

Susyb schreef:
Weet iemand hoe het met kruisingen nou precies zit.. Mijn paard is een fries x ?? en er zit dus geen papier bij... mag hij nou wel meedoen aan deze koudbloedwedstrijden (hij is heel modern en zijn behang hebben we er ook afgehaald dus echt fries waardig is hij niet)

Barokke paarden wedstrijden voor jou dan niet een optie?
(aangezien een Fries geen koudbloed is)

Overigens maak ik me ook schuldig aan het rijden van aparte wedstrijden.
Hoewel ik in de 3 jaar dat ik mijn zwarte heb, slechts 1 barokke wedstrijd heb gereden de rest gewoon reguliere wedstrijden.
En met mijn fjord reed ik doorgaans regulier, maar ook wel eens een koudbloed of fjorden concours.
Waarom, toch regulier, nou simpelweg, dat kan ik hier om de hoek doen, in straal van 5 km zeg maar,
dat scheelt nogal diesel kosten en daar reed ik ook gewoon mijn punten.
Waarom, toch barok/koudbloed/fjorden wedstrijden, voornamlijk vanwege de gezelligheid, ons kent ons,
paardjes vergelijken, is de jouwe ook een Brusvein wat leuk! (dat wat mensen met een warmbloed op een gewone wedstrijd
hebben). En het entourage eromheen, bij welke KNHS wedstrijd kan je ook even met je gelegenheids 4-tal
een proefje rijden?
En waar kan je ook nog even rondje onofficieel 80 cm springen met je D-pony terwijl je tussen de paarden rijdt?
En waar kan je ook nog behendigheid rijden, juist, op die "aparte" wedstrijden.
Het is vaak meer dan een wedstrijdje, het is een dagje uit.
(Dat is voor mij trouwens ook bv Strijense ruiterdagen (dat is reguliere wedstrijd), dat is ook dagje uit, maar dan anders,
lekker eerst je paard rijden en dan rondslenteren op het terein en paardjes kijken en eindelijk blije supporter mee hebben,
omdat die paarden geen bal aan vind, maar rondje fancy fair wel leuk vind.)

Overigens regelmatig met minder punten van koudbloed wedstrijd thuis gekomen dan KNHS.
En als ik bij een sinterklaas wil rijden, weet ik hier in de omgeving de verenigingen om te gaan starten ook wel.
Kortom het ligt er maar aan wat je doet met de punten die je rijdt, beetje realisme is dan nooit weg.

Kan niets zeggen van de punten op deze wedstrijd want ik heb de proeven niet gezien, moet wel zeggen,
de punten van de zondag ogen mij ook vrij hoog. Maar ik heb ook geen idee wat voor punten die starters normaliter
bij elkaar rijden. Mocht dat echt zo zijn, hoop ik dat de starters hun realisme niet kwijt raken en zich realiseren dat
dit een toevalstreffer was, maar dat er toch nog heel hard gewerkt moet worden.

Wat betreft KNHS juryleden, ken er zat die echt niet bekoord zijn door een haflinger, fjord, tinker of what ever in een
dressuur proef, maar ook die hebben de genoemde rassen wel eens bovenaan staan, gewoon omdat die dan hun
punten verdienden. Zolang ze gewoon punten wat ze zien, heb ik er geen problemen mee, dat ze een andere
smaak qua paard hebben dan ik.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:20

little_king schreef:
Dat lijkt me wel weer logisch.

Op gewone wedstrijden zie je regelmatig soepele bewegingswonderen lopen.
Hou je daarvan zal je op een koudbloeden wedstrijd het snel verveeld vinden.
Wat niet betekend dat gewoontjes in beweging geen wp waardig is.
Geen fouten, maar geen spektakel is nog altijd een wp.

Een Zeer correcte proef kan ook een koudbloed op elk onderdeel een 7 halen en dan kom je nog boven de 200 punten.....

Dus dat wel niet bewegen vind ik zo'n onzin.
Ja ze vallen "uit de toon" omdat ze kortbenig en geblokt zijn en niet zijn gefokt op hoge dressuur.
Maar goed afgericht kun je makkelijk 2wp per proef rijden ook tussen warmbloede. ;).

Dat veel koudbloedenwedstrijden sinterklaas wedstrijden zijn vind ik geen goed teken.
Zo zullen ze nooit integreren in de "normale" rubrieken want ze krijgen bij koudbloed wedstrijd 195 en op warmbloed net wel of geen wp.... Zeg eerlijk dan zou ik ook koudbloeden wedstrijden gaan rijden ;).

POLLO

Re: Jurering Koudbloedenwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 18:42

Ik ga vooral (met of zonder paard) naar de koudbloedwedstrijden omdat de sfeer daar ontzettend leuk en gezellig is. Wat ik dus bij de regulieren wedstrijden mis. Hier in de buurt tenminste.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 19:07

Ik quote Maarten van der Heijden (Internationaal GP-jurylid en directielid KNHS) even uit de laatste BIT. Misschien een mooie aanvulling?

"Het maakt niet uit of jouw paard wel of niet het perfecte dressuurmodel heeft. Toont hij het gevraagde op de juiste manier, dat is waar het om gaat. Je maakt het jezelf wel lastiger als je een paard hebt met een minder functioneel exterieur. Maar met een Fjord, Tinker, Fries of wat voor ras dan ook kun je ze allemaal verslaan, als je de africhting beter voor elkaar hebt dan de rest. Dus geef nooit op."

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 19:10

shirleyp schreef:
Ik quote Maarten van der Heijden (Internationaal GP-jurylid en directielid KNHS) even uit de laatste BIT. Misschien een mooie aanvulling?

"Het maakt niet uit of jouw paard wel of niet het perfecte dressuurmodel heeft. Toont hij het gevraagde op de juiste manier, dat is waar het om gaat. Je maakt het jezelf wel lastiger als je een paard hebt met een minder functioneel exterieur. Maar met een Fjord, Tinker, Fries of wat voor ras dan ook kun je ze allemaal verslaan, als je de africhting beter voor elkaar hebt dan de rest. Dus geef nooit op."

Dat is mooie quote!

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:39

Ik heb vol verbazing dit topic doorgelezen. Voorop gesteld, we hebben allemaal zelf voor ons paard gekozen. En we hebben er allemaal zelf voor gekozen om wedstrijden te gaan rijden met dit paard. De KNHS biedt ons, tegen betaling, de mogelijkheid om wedstrijden te rijden. Voor die wedstrijden geldt een reglement. En wat blijkt nu, er is een uitzondering op dit reglement. De koudbloeden krijgen een eigen reglement. De koudbloed mag wel op de reguliere wedstrijden starten, maar de niet koudbloed mag niet op de koudbloed wedstrijd starten. Ergens gaat er iets mis.

Ik heb zelf 4 jaar geleden gekozen voor een ouder paard. In zijn jonge jaren liep hij tot in het M1, vaak met winstpunten en bijna altijd in de prijzen. Een paar jaar geleden ben ik met hem weer dressuurwestrijden gaan rijden. Ik wist dondersgoed dat ik een ouder en minder lenig paard had. MIJN keuze om te gaan starten. Tot in het L1 met 3 winstpunten met hem gereden, maar we moesten keihard werken. We hebben lol gehad en daar ging het mij om. Grand Prix zou het nooit worden. Maar, als ze nu eens wedstrijden voor ruiters met een ouder paard gaan organiseren... Ik zie mogelijkheden _/-\o_ En tja, dan kun je wel aan de gang blijven. Laten we toch niet uitzonderingen op de landelijke regel gaan verzinnen.

Op de reguliere wedstrijden zie je inderdaad die elastieke dressuurpaarden rondlopen die de voorbenen nog net niet achter de oren leggen als ze een leuk drafje laten zien. Ziet er gaaf uit, maar ik dank er hartelijk voor om op een rillerige Jazz of een strondeigenwijze Gribaldi te stappen. En dat is weer mijn keuze. Ik koos voor mijn paard en een knallende dressuurcarrière zat er niet in. Wist ik van tevoren.

Wedstijden speciaal voor koudbloeden lijkt me prima. Maar hou die buiten de officiële puntentelling. Gezellige onderlinge wedstrijden tellen ook niet mee. Sounds a bit like...

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:57

Wat ik nu wel jammer vind is dat mensen nu denken dat je het echt cadeau krijgt.
Ik heb met mijn ogen gezien dat het niet het geval is, ik dacht bij een paar dat ze een winstpunt hadden omdat het een koudbloed wedstrijd was, nou niet dus.
Misschien iets minder streng maar heb het idee dat er dan een minder strenge jury zit. Of een jury die meer kijkt naar de ontspanning of manier van oplossen. Het is ook maar net welke jury je waar tegen komt.
Eerlijk, heb me wel afgevraagd wat sommige in een bepaalde klassen deden, maar he misschien een rot dag, net terug van herstel. Wat kan ik daar over zeggen ik ken de combinaties niet.
Daarbij denk ik dat niet alleen op koudbloed wedstrijden.
Sommigen gaan elke week op wedstrijd en halen vanzelf een keer de punten, doen er ook genoeg bij de reguliere sport.
Bij pesse kende ik 2 jury leden al, heb niet het idee gehad dat ze meer punten gaven.

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:07

Buitenom dat, snap ik niet echt de reden van dit topic.
We zitten niemand in de weg met de koudbloedwedstrijden.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:10

Ineke_Britt schreef:
Wat ik nu wel jammer vind is dat mensen nu denken dat je het echt cadeau krijgt.
Ik heb met mijn ogen gezien dat het niet het geval is, ik dacht bij een paar dat ze een winstpunt hadden omdat het een koudbloed wedstrijd was, nou niet dus.
Misschien iets minder streng maar heb het idee dat er dan een minder strenge jury zit. Of een jury die meer kijkt naar de ontspanning of manier van oplossen. Het is ook maar net welke jury je waar tegen komt.
Eerlijk, heb me wel afgevraagd wat sommige in een bepaalde klassen deden, maar he misschien een rot dag, net terug van herstel. Wat kan ik daar over zeggen ik ken de combinaties niet.
Daarbij denk ik dat niet alleen op koudbloed wedstrijden.
Sommigen gaan elke week op wedstrijd en halen vanzelf een keer de punten, doen er ook genoeg bij de reguliere sport.
Bij pesse kende ik 2 jury leden al, heb niet het idee gehad dat ze meer punten gaven.

Nee dat wil ik ook absoluut niet zeggen, maar ik ken wedstrijden/gevallen waar je het wel echt kado krijgt. (Maar net zo goed ook wedstrijden waar dat niet is hoor).
Maar als jury zijnde vond ik het 'opvallend' dat er zo 'geselecteerd' werd op wel of niet koudbloed gericht als jury zijnde.
(Als ik namelijk bij andere wedstrijden aanbied om geen reiskosten te rekenen, vragen ze of ze me elke wedstrijd in mogen plannen ;)).

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 21:16

POLLO schreef:
Buitenom dat, snap ik niet echt de reden van dit topic.
We zitten niemand in de weg met de koudbloedwedstrijden.

Reden: Ik wil graag weten of je op een koudbloedenwedstrijd meer punten krijgt dan op reguliere wedstrijden. Ik merk dat er veel zijn die aangeven dat er soepel gejureerd wordt, maar dat dit geen emmers met winstpunten zijn. Leonoor geeft een mooi kijkje achter de schermen, hoewel anderen daar kritisch op reageren. Ik vind het een fijne en open discussie.

Volgens mij is er door meerdere mensen in dit topic al aangegeven dat Koudbloedwedstrijden an sich niet het probleem zijn, maar dat soepele jurering wel tot concurrentievervalsing, verkeerde verwachtingen of imagoschade van de sport kan leiden. Daarnaast zet Illusion hierboven mooi uiteen waarom zij vindt dat het vreemd is dat er voor Koudbloeden aparte wedstrijden worden georganiseerd. Blijkbaar zitten deze wedstrijden sommige mensen dus wel in de weg.

Ik heb mijn vragen en visie ook bij de KNHS neergelegd. Ik ben benieuwd naar hun reactie.

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:21

dan zou je rechtstreeks aan verschillende juryleden kunnen vragen hoe hun kijk is als ze op een koudbloedwedstrijd jureren.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:22

Shirley, laat je hier (of eventueel per pb) even weten wat de KNHS zegt hierop, want ik ben ook benieuwd naar hun reactie.

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:26

Ik snap je punt wel Ashley. Ik zit niet in de organisatie maar snap ook wel dat ze daar rekening mee willen houden.
Er zijn nu eenmaal jury's die echt een hekel hebben aan paarden in de dressuur die geen dressuur bloed hebben. Een vriendin van mij is een keer gevraagd wat ze in de ring deed, het was immers een springpaard. Kom ik even later met mijn fjord....
En als je koudbloeden niet mooi vindt (en dat mag, het is een kwestie van smaak) is het niet leuk om daar een dagdeel naar te kijken waardoor je misschien wat negatief beïnvloed bent.
Ik snap dat je als jury een punt geeft naar wat je ziet, maar een 6 en een 7 liggen dicht bij elkaar. Een paar keer een dikke 6 is anders op de lijst dan een kleine 7.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 21:33

Leonoor schreef:
Shirley, laat je hier (of eventueel per pb) even weten wat de KNHS zegt hierop, want ik ben ook benieuwd naar hun reactie.

Zal ik doen! Fijn dat je zo open reageert steeds. Ik wil overigens echt jullie Koudbloedwedstrijden niet verpesten hoor, maar mocht er iets van mijn vermoeden kloppen, is het misschien wel iets dat onder de aandacht van de KNHS gebracht moet worden. Zo wordt de dressuursport er immers alleen maar beter op! En als mijn vermoeden niet klopt is dat toch alleen maar mooi?

Pollo, een zondag wildvreemde juryleden bellen en vragen hoe ze gepunt hebben vind ik niet echt realistisch en volgens mij wordt niemand daar beter van. Ik bewandel netjes de weg naar de KNHS en probeer daarnaast meningen te peilen op een klankbord als Bokt. Als je last hebt van mijn werkwijze, klik dan alsjeblieft een ander topic aan.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:48

Even een korte opmerking tussendoor (wellicht is dit al ergens in dit topic genoemd). Ik ben die uitslaglijst aan het bekijken en wat schetst mijn verbazing???? Een Fries is tegenwoordig een koudbloed?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:49

Euhm, een fries is helemaal niet een koudbloed? Alleen staan doorgaans de koudbloedwedstrijden ook open voor friezen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:50

Meestal staat er bij het uitschrijven van die wedstrijden, koudbloeden en Friezen.
Weet niet hoe ze het nu hadden gedaan.

Als je rest van het topic had gelezen had je ook gezien dat ik iemand ook al de weg naar barokke paarden wedstrijden had gewezen met een kruising Fries. (aangezien het inderdaad geen koudbloed is)

En als je een AV hebt kan je ook terecht op AV wedstrijden.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:51

Nee hoor, elke organisatie weet dat een fries geen koudbloed is. Meestal staat er in het vraagprogramma vermeld dat de wedstrijd is opengesteld voor koudbloeden en friezen.
Hier zijn al discussietopics over geweest, dus voor het overzicht lijkt het me niet gemakkelijk om deze discussie hier verder te voeren.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 22:03

Ik start zelf op koudbloedenwedstrijden en normale wedstrijden, en ik heb zelf eigenlijk nooit echt een verschil gemerkt qua jurering tussen beiden. En dat terwijl er nauwelijks koudbloedenwedstrijden worden georganiseer, meen 2 indoor in heeze, en 2 a 3 in de zomer in helden/heeze. Ik rijd dus voornamelijk reguliere wedstrijden tussen de kwpn-ers mee, wat voor mij echt geen enkel verschil uitmaakt. De laatste keer dat ik er een heb gereden werden er echt erg nette proeven neergezet voor zover ik heb gezien, en was de beoordeling ook zeker tercht. Ik vind het erg gezellige wedstrijden, en met name in de zomer wanneer er behendigheid en dergelijke is, hangt er altijd een superleuke sfeer, waarin iedereen elkaar aanmoedigt, en er geen haat/nijd onderling is, wat ik vaak erg jammer vind bij normale wedstrijden!

POLLO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 22:37

shirleyp schreef:
Leonoor schreef:

Zal ik doen! Fijn dat je zo open reageert steeds. Ik wil overigens echt jullie Koudbloedwedstrijden niet verpesten hoor, maar mocht er iets van mijn vermoeden kloppen, is het misschien wel iets dat onder de aandacht van de KNHS gebracht moet worden. Zo wordt de dressuursport er immers alleen maar beter op! En als mijn vermoeden niet klopt is dat toch alleen maar mooi?

Pollo, een zondag wildvreemde juryleden bellen en vragen hoe ze gepunt hebben vind ik niet echt realistisch en volgens mij wordt niemand daar beter van. Ik bewandel netjes de weg naar de KNHS en probeer daarnaast meningen te peilen op een klankbord als Bokt. Als je last hebt van mijn werkwijze, klik dan alsjeblieft een ander topic aan.

Ik bedoel het ook niet zoals je hier verwoord.
Op bokt is toch ook een topic voor juryleden? Dacht ik ooit is gezien te hebben.
Daar zou je de vraag ook kunnen stellen. Iets in de trend van: als je op een koudbloed wedstrijd gaat jureren hoe kijk je er dan naar? zoiets.
Ik heb geen last van je werkwijze, ik ben ook benieuwd wat de KHNS erover te zeggen heeft.
Alleen de KHNS jureert niet, dat doen de juryleden.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 22:50

Citaat:
waarin iedereen elkaar aanmoedigt, en er geen haat/nijd onderling is, wat ik vaak erg jammer vind bij normale wedstrijden!

Ook dat kan op een gewone wedstrijd.
Een glimlach en een 'succes' voor degene die na je start en het wordt er al veel leuker op. Na de tijd vragen hoe het ging of evt hoeveel punten deze onbekende had, iedereen vind wat aanspraak gezellig? Vooral op de kleinere wedstrijden en indoor waar er toch al veel minder mensen zijn :)

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:10

Nibbit schreef:
Ook dat kan op een gewone wedstrijd.
Een glimlach en een 'succes' voor degene die na je start en het wordt er al veel leuker op. Na de tijd vragen hoe het ging of evt hoeveel punten deze onbekende had, iedereen vind wat aanspraak gezellig? Vooral op de kleinere wedstrijden en indoor waar er toch al veel minder mensen zijn :)

Nou inderdaad.. ik moest laatst in de nood even voor een vriendin lezen en ik lees nooit dus had geen flauw idee wat ik moest lezen..
Ik vraag gewoon netjes aan de voorlezeer voor mij
'Het is toch proef 16 eerst en dan 17' :)? (was M1)
Werd ik vervolgens door dat mens (wat haar instructrice bleek te zijn) afgekat met 'dat weet ik niet hoor! Dat soort dingen moet je maar zelf regelen want zij rijd al M2'

Ik zeg inderdaad altijd tegen diegen die na mijn paard komt en ons passeerd naar de bak even 'succes'!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:37

Achja, sommige mensen kunnen zo aardig zijn.. Zo stond er eens een vrouwtje allemaal leuk bij mijn pa te doen over selecties en wat dr paarden allemaal 'al' wel liepen (lees L2/M1 :') ) en toen kwam natuurlijk de vraag aan paps welke bij hem hoorde, ja de fjord! Nou toen was t 'gesprek' gelijk afgelopen, haha. Zijn toch ook altijd zat mensen die een fjord (of niet rijtypisch/dressuur paard) zien en dan allemaal leuk in je gezicht doen en als je dan meer punten hebt dan hun trekken ze hun kop niet meer open, jammer hoor.

Ik heb tot nu toe een keer een fjordenwedstrijd gereden en ik vind het dan wel heel leuk om al die fjorden zo te zien lopen. Al valt mijn fjord nooit zo in de smaak geloof ik, heb tussen de KWPN'ers altijd wel een compliment, maareh.. :') Mijn punten waren inderdaad idioot hoog, waren écht mijn 2 slechtste proeven ooit en ik had alsnog een winstpunt, terwijl ik vaak rond de 160-170 rijd als paardlief de bokkenpruik op heeft en toen was ze echt op dr 'best' (ze kan het wel hoor, ben ook vaak zat 1e). :+ Maar er zijn evengoed reguliere wedstrijden waar je je punten kado krijgt en ook wedstrijden waar je je punten wel verdient, maar ze niet krijgt, dus om nou te zeggen dat dat echt aan die koudbloedwedstrijden ligt..
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 24-03-13 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:37

Ik vergeet vaak mijn collega ruiters succes te wensen :o maar dat is omdat ik helemaal gefocused ben op mezelf...

Ik rijd nl de proeven uit mijn hoofd (M2) en ben vooraf de onderdelen/voorbereiding door aan het nemen in mijn hoofd,
plus ik moet altijd zelf in de gaten houden wanneer ik de ring in moet en meestal ook nog afstemmen met de ringmeester hekje open/hekje dicht.
Eenmaal de ring inrijden is ook optimale concentratie/focus, daardoor vergeet ik wel eens de rest...

Maar met losrijden of na de proef maak ik gerust een praatje, is geen verwaandheid/arrogantie of een ander niets gunnen :)

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:54

Ik rij verschillende wedstrijden, zowel normale wedstrijden als haflingerwedstrijden.
Het ligt er maar net aan of de locatie dichtbij is en of ik op die datum vervoer heb.

Mijn resultaten zijn op beide wedstrijden gelijk. Ik heb zelfs mijn laagste ooit gereden op een haflingerwedstrijden en op 'normale' wedstrijden rij ik vaak hoger dan op haflingerwedstrijden.

Ik vind het belachelijk dat juryleden je paard afkeuren omdat het niet zo'n draf heeft als totilas :n Volgensmij gaat dressuur om jouw rijvaardigheden en de africhting van je paard. Als mijn haflinger met haar korte pootjes en korte hals correct dressuurmatig loopt, waarom zou ik dan minder punten krijgen omdat ze niet zulke specta gangen heeft als een warmbloed? Naar mijn idee slaan sommige mensen hier echt de plank mis wbt het doel van de dressuur.

Ik vind koudbloedenwedstrijden hartstikke leuk en ik kies ervoor omdat deze vaak rustiger en beter georganiseerd zijn dan andere wedstrijden, niet omdat ik daar meer punten rij..