Laag cijfer op verzorging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 16:54

Laurahh schreef:
Ook hier iemand met een Haflinger waarbij ik de manen best los kan laten. Ze zijn op 1 lengte en als ik een halsdeken op doe hangen ze mooi naar 1 kant. Toch vlecht ik altijd in, een hengstenvlecht weliswaar aangezien het te lang is voor knotten. Het ziet er veel netter en rustiger uit en is een kleine moeite ;)

Ik heb het vaak geprobeerd maar dr manen zijn veel te dik om te vlechten het zakt uit dat vindt ik nog lelijker dan los :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 16:57

superwoman schreef:
Janine1990 schreef:
Waarschijnlijk was de jury niet helemaal goed op de hoogte van de reglementen. Jij nu wel, dus een volgende keer als het weer gebeurt kan je de jury gewoon wijzen op de reglementen. Als ik me niet vergis moeten ze die ook bij zich hebben. Althans, de jury waarmee ik regelmatig ging schrijven, had de reglementen altijd bij zich.

En als je je winst moet halen op de verzorging, moet je je maar eens achter de oren krabben. En eens in het boekje lezen waar verzorging allemaal op slaat. Dat heeft ook te maken met de conditie van het paard te maken.

jury juist wel! ts iets minder ;)
invlechten heeft voorkeur, de losse manen naar 1 kant is toegestaan...

Met uitzondering van haflingers wat er ook bij staat :)

Overigens had het cijfer geen invloed op wel of geen winst behalen.

Ik rij al jaren op haflingers en heb dit nog nooit gehad.

Peppertree

Re: Laag cijfer op verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 16:58

TS, lees mijn stukje even door. Misschien dat je dan ziet waar de jury het op heeft gebaseerd.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 17:10

Yvank_ schreef:
Laurahh schreef:
Ook hier iemand met een Haflinger waarbij ik de manen best los kan laten. Ze zijn op 1 lengte en als ik een halsdeken op doe hangen ze mooi naar 1 kant. Toch vlecht ik altijd in, een hengstenvlecht weliswaar aangezien het te lang is voor knotten. Het ziet er veel netter en rustiger uit en is een kleine moeite ;)

Ik heb het vaak geprobeerd maar dr manen zijn veel te dik om te vlechten het zakt uit dat vindt ik nog lelijker dan los :)

Hier ook dikke manen, kwestie van pektouw meevlechten en daarna ook nog eens helemaal vastzetten met pektouw. Het kan wel ;)
Ben trouwens wel benieuwd hoe ze dat in de nieuwe reglementen gaan verwoorden, even een kijkje nemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 17:16

Al geprobeerd maar naast dat je dat heel erg ziet gaat het alsnog pluizen en zakken -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 18:09

Ik zie in de nieuwe regels nog niet veel anders maar wellicht kijk ik er over heen :D

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:33

Die gaan in vanaf 1 april. Staan ze al op de KNHS site?

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:34

Ja, maar ook ik kan weinig verschillen ontdekken met de vorige versie..

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:40

Heb het even gecheckt maar het staat er nu wel degelijk anders:

http://www.knhs.nl/objects/00031790.pdf
Richtlijnen voor de verzorging van het geheel
Conditie en toilettering paard/pony:
Het paard/de pony wordt in wedstrijdconditie voorgesteld. Het al dan niet dragen van hoefijzers is voor de beoordeling
niet van belang. Voor de wijze van het correct toiletteren van het paard/de pony wordt een aantal mogelijkheden
gegeven in voorkeursvolgorde. Voor paarden en pony’s van rassen waarbij een andere wijze van toilettering
gebruikelijk is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, zijn deze richtlijnen uiteraard niet van
toepassing.
De manen:
a. Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band.
De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen.
b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
c. Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen.
d. Totaal afgeschoren manen.
Bij voorkeur wordt vlak achter de oren een stukje manen verwijderd (‘derde oor’), zodat het hoofdstel een goede
ligplaats heeft.
De bovenkant van de staart:
a. De haren van de staart ingevlochten over een afstand van tenminste een vierde deel van de staartwortel. Het
mee vlechten van gekleurde linten is niet toegestaan.
b. De haren van de staartwortel ‘bijgetrokken’.
c. De haren van de staartwortel ‘bijgeknipt’ of ‘bijgeschoren’.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:48

Nou ben ik best wel benieuwd.. Ik rijd een tinker. als ik 1 hengstenvlecht maakt, dan word dat zo'n dikke hoop dat ik 't amper kan vlechten. Nu had ik het de vorige keer op deze manier (zie foto) gedaan. Zou dit (uiteraard in een nettere conditie) wel toegestaan zijn?
Overigs rijd ik (nog) geen wedstrijden, maar ben ik wel nieuwschierig. Knotten gaat uiteraard niet lukken :+ en losse manen is gruwelijk irritant van deze lengte :)

Afbeelding

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:55

Jolandaa_ schreef:
Nou ben ik best wel benieuwd.. Ik rijd een tinker. als ik 1 hengstenvlecht maakt, dan word dat zo'n dikke hoop dat ik 't amper kan vlechten. Nu had ik het de vorige keer op deze manier (zie foto) gedaan. Zou dit (uiteraard in een nettere conditie) wel toegestaan zijn?
Overigs rijd ik (nog) geen wedstrijden, maar ben ik wel nieuwschierig. Knotten gaat uiteraard niet lukken :+ en losse manen is gruwelijk irritant van deze lengte :)

[ Afbeelding ]

Vind het er netjes uitzien, goed verzorgd dus waarom niet?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:55

Wauw wat een vlecht jolanda,

Maar TS, ik zou ook gewoon gaan vlechten, desnoods een dubbele hengstenvlecht als het te veel is voor 1 vlecht, en géén conditioner in de manen doen als je ze wast, ook niet al te veel detangler oid gebruiken.
Het is ook een kwestie van oefenen, ik ben nog bezig om ze mooi strak te krijgenn

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:01

voordeel bij een paard met smetvrees.. Haar manen worden 1 a 2x per jaar gewassen. Dubbel zoals op de foto lukt ook, en 3 dus ook. Wel wat langer werk, maar ik kreeg gewoon kramp omdat het zo veel haar is om vast te pakken :)

Detangler zeker niet te veel in de manen doen. Ik heb bij deze tink haar manen een beetje verkloot door anti klit. Detangler is wel beter en breekt de haren niet af, maar maakt het wel glad. Bij deze lengte blijft het wel goed zitten. ik hervlecht 't 1x per week..

Haarlak zou ook kunnen of evt tussendoor een stiekje doen :)

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:03

Ik gebruik nooit antiklit of dergelijke en was de manen hooguit 1x per jaar in de zomer, worden ze ook niet glad :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:15

Ik was de manen wel vaak anders is het geen kijk ze ligt graag in de modder en stront :')

Maar uit de nieuwe regels blijkt dus idd ook dat het gewoon mag.

Vlechten krijg ik gewoon echt niet voor elkaar :n kan ook liggen aan mijn slechte polsen maargoed eer dat ik in de ring ben heeft pony al een coupe á la stopcontact :')

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:20

Volgens de oude mocht het ook. Volgende keer gewoon met het proevenboekje naar de jury. Daar staat nl. ook in dat het mag. En het mag dus niet zo zijn dat een jury een lager cijfer geeft, omdat hij het niet mooi vind.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:42

Da's net hoe je het leest, FriesWytske. Het had ook zo geleden kunnen worden dat het niet mocht. Vandaar de verwarring.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:51

Ik heb pas geleden ergens gelezen dat je niet persee hoeft in te vlechten, maar dan gelden wel een paar regels, een 2 ervan:
1. alle manen naar één kant (zoals je al zei)
2. alle manen op één lengte (en dat is meestal niet het geval bij een haflinger, dus misschien bij jou ook niet)
Wel stond erbij dat de jury ingevlochten wel het liefste ziet, maar het is dus nog steeds niet verplicht. Ik denk dat je wel minstens een 7 had moeten krijgen als je de regels van hierboven hebt opgevolgd.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:00

Even over die tinker.. ja lijkt mij dat dit een prima vlecht is, want:

c. Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen.
Het zijn ingevlochten manen, alleen op een andere manier dan bij a staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:19

Heb een mail terug van de knhs.
Ze zullen het betreffende jurylid aanspreken over het feit dat dese rassen niet gevlochten hoeven te worden.

Foxylady117

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:12

Vervelend TS! Toch is een zes wel een redelijk cijfer. De opmerking dat je je pony eigenlijk moet invlechten klopt niet, maar het cijfer op zich wel. Het is namelijk een voldoende, dus echt afgestraft heeft deze jury je niet. Desalniettemin is de opmerking niet juist. Hopelijk wordt het jurylid weer even herinnerd dat losse manen wel mogen, als ze netjes verzorgd zijn! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:15

Maar als de rest is een 8 heeft is het wel degelijk minder natuurlijk.