[Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 01:02

Poeh, dat zijn geen leuke verhalen! Gelukkig heb ik het nooit zo ervaren. Toen ik nog bij de pony's reed reed ik een fjord. Ja, soms kwam je weleens een jury tegen die ik ook letterlijk heb horen zeggen: "een fjord hoort niet in de wedstrijdring". Punten waren dan ook belachelijk laag. Maar soms haalde ik ook flink hoge punten, gewoon omdat juryleden het zo knap vonden dat ik m'n fjord zo goed voor elkaar had. Dat compenseerde weer. Ik reed dan ook menig dure sportpony eruit met mijn fjord in wintervacht :D

Nu ik bij de paarden rijd met een gemiddeld paard met gemiddelde gangen ben ik het eigenlijk bijna altijd met de jury en mijn punten eens. Nog nooit het idee gehad dat ik onterecht lagere punten kreeg dan ruiters met dure wedstrijdpaarden met fantastische gangen.

Waar ik me veel meer aan erger is hoe er wordt omgegaan met de paarden op wedstrijdterrein. Zo dikwijls worden paarden afgestraft met sporen, zweep en hard geruk aan de teugels omdat ze even niet perfect lopen (wat dan 99 van de 100 keer nog de schuld is van de ruiter ook). Zal vast door de zenuwen komen maar komop, ik rijd tussen de paarden en daarmee voornamelijk tussen volwassenen; hou je zenuwen voor je en reageer je niet af op je paard!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 01:09

Apart, ponyopa heeft zelf veel ervaring en een kleindochter met een superpony gekocht door opa en maakt dingen mee die ik nog nooit ervaren heb. Niet in mijn eigen tijd als wedstrijdruiter maar ook niet in het jaar dat mijn dochter wedstrijden in Nederland rijdt.

Vraag me nu toch heel ernstig af welke regio er nu zo corrupt is. Ik hoor het graag.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 06:47

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze een telfout op het protocol hebben gezien.

Glenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 07:50

Hier ook van dat soort ervaringen.
Mijn moeder las laatst iemand voor die zich vergist in links en rechts,paard staakt aantal keer,valt uit de galop en oefeningen niet netjes afgewerkt.alles wat mis kon gaan ging ook mis.mijn moeder begreep niet waarom amazone niet had afgegroet daar de kans op een verliespunt zeer groot was,dit dacht amazone zelf ook.ze had uiteindelijk 180 punten!!!terwijl ik een constante proef reed zonder grote fouten en ik had 178???het had er vast niks mee te maken dat amzone en jury uit dezelfde provincie kwamen..

Chouchou

Re: [Algemeen] Ik hou van de paarde/pony sport maaaaaaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:24

Ben benieuwd naar alle volgende verhalen!

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 12:33

Yamcha schreef:
Van mij mag opa blijven posten hoor :D

Van mij ook, heb zoiets zelf gelukkig nog niet meegemaakt..
Wat een verhaal haha :=

ponyopa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 14:32

Hoi Allemaal,

Ik lees de antwoorden zo terug en krijg het gevoel of 70 % dit herkend en 20 % zich het niet kan voorstellen en de rest ( 10 % ) dit echt niet weet.
Kan daar ook wel een verklaring voor geven maar je zou er ook even over kunnen denken.
Kan op het moment ook heel positief zijn hoor, mijn kleindochter doet het super eigelijk elke wedstrijd wel een winstpunt soms twee en zelfs drie is wel gehaald. Maar ze heeft ook het geluk dat de pony mooi toont. Maar ze is zich ook nog wel bewust van het feit dat de andere pony net iets moeilijker was en het niet weg gaf.
Ook nu mag ze wel eens een mindere dag hebben daar word ze door de jury niet altijd voor gestraft.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:49

pfoe, wat is dát herkenbaar wat de TS beschrijft over proefverpesten helaas :(

Tijdens het proefje van een vriendin was er een moeder die haar dochter voorlas, en zó hard dat je de rest niet meer kon horen voorlezen. in dat geval de moeder van mijn vriendin. En een tweede situatie; diezelfde vriendin had ruzie met een meisje die daar dus ook op wedstrijd was, en dat meisje met haar hele famillie en aanhang bij de proef van mijn vriendin gaan kijken en arrogante blikken werpen, praten tijdens de proef etc. Proef was helemaal verpest.

dat zou toch niet moeten kúnnen!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:00

Jammer dat opa zo gramieterig is (voor het volk uit de rest van NL: behoorlijk geërgerd) is...het belangrijkste is om zelf het plezier er in te houden. Iets wat nogal eens wordt vergeten op concours, zeker bij de dressuur.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:12

Ik start met niet meteen sportpaarden, maar heb echt niet het idee dat dat heel erg is.
Ja, mijn fjord is een keer door een jury uitgemaakt voor geit (wist zij veel dat ik ook bij het secretariaat hoorde), maar kreeg wel 2 x winst en werd 1e en 2e.
Prima dat ze het dan een geit vind, als ze maar eerlijk punt. (en dat deed ze)

Verder kan ik me op wedstrijden ook wel eens ergen over verbazen, maar zo extreem als ponyopa, nee,
niet meegemaakt.

Wel een ruiter die zijn entings papieren niet in orde had.
Die vervolgens wat heeft geritseld en op hetzelfde concours dag later weer kon starten.
Dat lijkt mij nou een vreemde zaak, federatie vertegenwoordiger had dit nooit moeten kunnen laten gebeuren. (want hij was gecontroleerd en meegenomen).

En ach ik weet ook wel dat er her en der eens een ruiter wordt gematst om zijn felbegeerde ene wp in de B te bemachtigen om te kunnen gaan springen.

Verder vind ik het wel meevallen.
Gezellig, tja, dat is kwestie van je wedstrijden beetje uitzoeken.
Sommingen zijn gewoon nooit gezellig, anderen wel.
Na paar keer starten her en der vind je vanzelf je plek wel ergens.

O, nog een keer gewonnen, wat het secretariaat zich niet kon voorstellen (en hadden me laatste gezet),
bleek alleen dat ze dus echt niet konden tellen daar.
Na hertellen bleek ik 1e te zijn, alleen jammer dat diegene die foutief 1e was, uiteraard al weg was.
(prijs aangepakt en foetsie, terwijl ik nog in een bak een protocol boven water moest grabbellen en punten
na moest tellen.)
Ging het melden en kreeg toen te horen, jij was toch met die fjord? Ja.
Maar dan kan je toch niet gewonnen hebben?! (en bedankt!)
Beetje jammer aan het geheel was dat je nou net eens geen beker kon winnen, maar lekkers voor je paard.
Helaas was dat op, kreeg dus geen prijs... (wat uiteraard ronduit belachelijk is, mijpart hadden ze zakje appels van de fruitschaal gegraaid.)
"Winnaar" was (toevallig) vriendje van de eigenaar van de stal.

Maar dat zijn paar incidentjes die op hele berg leuke wedstrijden in het niet verdwijnen en achteraf juist grappig zijn.

Zo ook dat ik bijna uit inrij ring werd gegooid, omdat ik daar niet hoorde...
(Was Z inrij ring) Tja, dat ik nou eenmaal op een D-pony rondtufte en ook nog eens het onfatsoen had om
met een cap op te starten.... Zegt niet dat we daar niet hoorden.

Leuke dingen, spontaan applaus van mensen die je totaal niet kent.
Kinderen die perse na je proef je pony willen aaien, want die grote zijn zo eng en deze is maar klein en ziet er zo lief uit. (is ook lief)
Jury die je complimenteerd dat je pony netjes voor elkaar hebt, ook al is het een "simpel" paard. (weet ik zelf ook wel).
Secretariaten die netjes wachten tot je je paard hebt gelaten voor ze de prijsuitrijking doen en eventueel zelfs komen helpen.
Secretariaten die bij mensen thuis (bijzondere reden overigens) coupons gaan ophalen, zodat iemand toch nog kans maakt op NL kampioenschap AV rijden.
Zadels die uitgeleend worden.
Mensen die je voor willen lezen.
Etc. Het is niet alleen maar rottigheid en ellende, het kan ook heel leuk zijn!
Spontane 4 tallen samen stellen om 4-tal proeven te rijden en ook paarden uit te lenen. (koudbloed wedstrijden)
En om dat leuke, daar doen we het voor.
Want met beetje geven en nemen kan wedstrijd ook heel leuk zijn!

vosje2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:18

Daar ben ik het helemaal mee eens Kendra!
Van mij mogen ze aan de protocollen een onderdeel "plezier in het rijden" toevoegen, t/m de subtop zelfs of misschien wel nog verder!!
Als je soms deelnemers met sacherijnige gezichten bij het losrijden en ook in de ring ziet, vraag ik me vaak af of ze eigenlijk niet liever waren gaan badmintonnen ofzo (niks tegen die sport).
Ik rijd zelf wedstrijden en mijn dochter ook, dus ik zie veel ruiters/amazones langskomen.

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:26

vosje2010 schreef:
Daar ben ik het helemaal mee eens Kendra!
Van mij mogen ze aan de protocollen een onderdeel "plezier in het rijden" toevoegen, t/m de subtop zelfs of misschien wel nog verder!!
Als je soms deelnemers met sacherijnige gezichten bij het losrijden en ook in de ring ziet, vraag ik me vaak af of ze eigenlijk niet liever waren gaan badmintonnen ofzo (niks tegen die sport).
Ik rijd zelf wedstrijden en mijn dochter ook, dus ik zie veel ruiters/amazones langskomen.

Aan een gezicht vind ik niet dat je kan zien of iemand er plezier in heeft als ik serieus aan het rijden ben wil ook niemand mij aankijken zo chagerijnig als ik kijk.
Maar ik heb onwijs veel plezier in het rijden en ben ook echt super blij en trots op mijn paardjes ook al ziet het er tijdens de proef er niet zo uit!

Vandaag nog een onderlinge wedstrijd gereden en tijdens het losrijden was het gewoon prut en dan bedoel ik ook echt prut veel te veel mensen in een 20*40 bak en dan nog een meisje wat van haar paard afvalt en heb hierdoor gewoon echt beroerd los gereden! daardoor ook niet echt een fijne proef gereden maar ja dat kan allemaal gebeuren! zoveel nadelen aan wedstrijden rijden maar het is soms gewoon wel fijn om even wat commentaar van buitenstaanders te horen (juryleden)

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:36

Doe mij maar de endurance, een paardvriendelijke sport, en iedereen ongeacht wat voor paard of pony wordt geaccepteerd! Tis gewoon 1 grote soap die dressuurwedstrijden!!!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 02:28

ponyopa schreef:
Hoi Allemaal,

Ik lees de antwoorden zo terug en krijg het gevoel of 70 % dit herkend en 20 % zich het niet kan voorstellen en de rest ( 10 % ) dit echt niet weet.
Kan daar ook wel een verklaring voor geven maar je zou er ook even over kunnen denken.
Kan op het moment ook heel positief zijn hoor, mijn kleindochter doet het super eigelijk elke wedstrijd wel een winstpunt soms twee en zelfs drie is wel gehaald. Maar ze heeft ook het geluk dat de pony mooi toont. Maar ze is zich ook nog wel bewust van het feit dat de andere pony net iets moeilijker was en het niet weg gaf.
Ook nu mag ze wel eens een mindere dag hebben daar word ze door de jury niet altijd voor gestraft.

Als ik dit bericht lees wordt er van uit gegaan dat het zo is als het is volgens ponyopa. Of we herkennen het en zijn het eens met ponyopa of we kunnen het ons niet voorstellen of we weten het niet.
Wat een enorme nonsens. Ik heb het tot nog toe nooit ervaren en heb wel goede ervaringen. Maakt dat mij tot iemand die het zich niet kan voorstellen of het niet weet?? Nogal beledigend vind ik dat. Ik vind dit werkelijk niets toevoegen. Spijtig genoeg.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:28

Ik als Bixie-jurylid heb zelfs wel eens meegemaakt dat de organisatie naar mij toe kwam met het verzoek wat hoger te punten, want er waren bijna geen stempels te vergeven :oo

Tja, ik jureer wat ik zie, in de Bixie kun je per onderdeel 4 punten krijgen en als je geen goede hulpen geeft is dat er al 1 minder, gaat de oefening niet goed, weer een punt minder en ga zo maar door.

Diegene die goed rijdt komt bij mij op de 1e plek!
Tja, soms maak je daar geen vrienden mee :')

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 11:45

Ik rijd al 20 jaar wedstrijden met heel veel verschillende paarden en heb echt zelden problemen met onsportiviteit.
Wat ik wel zie bij de subtop is dat er mensen zijn die punten krijgen waar ik het niet aan af zie.
Maar daar heb je dan ook maar een paar juryleden waar de kans op belangenverstrengeling dus ook groter is.
Ik kan me er ook niet druk over maken,heb zelden punten gekregen waar ik het niet mee eens was.
Soms iets meer dan verdiend,soms iets minder.

Nooit gehad dat mensen opzettelijk mijn of anderen hun proef verstoorden en nooit gehoord of meegemaakt dat mensen een jury omkopen.
En als het wel gebeurd:lekker belangrijk want het is geen wereldbekerwedstrijd en ze gaan er echt niet beter van rijden.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 14:48

Toch zijn sommige jury's niet blij met koudbloeden en hebben wel bepaalde voorkeur

jihoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:40

rox_en_wilvy schreef:
Doe mij maar de endurance, een paardvriendelijke sport, en iedereen ongeacht wat voor paard of pony wordt geaccepteerd! Tis gewoon 1 grote soap die dressuurwedstrijden!!!

zo voel ik het dus helemaal niet.
Ik heb vanmorgen weer wedstrijd gehad en iedereen heeft elkaar succes gewenst, tijdens het losrijden waren er praatjes over en weer en als iemand klaar was werd er door meerdere gevraagd hoe het was gegaan.
en eigenlijk gaat het ongeveer zo waar ik ook kom.
snap ook echt niet waar het vandaan komt dat er zo word afgegeven op dressuurjury's

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 16:49

ik ging laatst oefenspringen op een redelijk sjieke manege.
kanjertje had een flinke wintervacht en kwam binnen als ee teddybeer.
en die meiden lachten me uit.
nou ik heb mn ding gedaan maar moest stiekem lachen toen ik won.
even laten weten dat het niet uit maakt hoe je dr uit ziet en hoe duur je pony is.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:01

Ik heb toch het idee dat mensen (zoals opa hier) het vaak makkelijker vinden om te denken dat het aan de concurrentie ligt, of aan de jury. Of aan de paraplu in de hoek. Of aan de bak. Ik snap het ook wel, want dat is altijd makkelijker dan eens goed in de spiegel te kijken wat er bij de ruiter zélf niet goed gaat. Toch is dat ergens ook weer jammer, met zo'n instelling zul je dus nooit kritisch zijn op je eigen rijden en eigenlijk ook niet verder komen.

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:18

Gulpje schreef:
Ik heb toch het idee dat mensen (zoals opa hier) het vaak makkelijker vinden om te denken dat het aan de concurrentie ligt, of aan de jury. Of aan de paraplu in de hoek. Of aan de bak. Ik snap het ook wel, want dat is altijd makkelijker dan eens goed in de spiegel te kijken wat er bij de ruiter zélf niet goed gaat. Toch is dat ergens ook weer jammer, met zo'n instelling zul je dus nooit kritisch zijn op je eigen rijden en eigenlijk ook niet verder komen.

Ben ik het ook wel mee eens hoor bij ons op de ponyclub ligt het ook vaak aan de jury Hij was zo streng Hij vond mijn pony niet mooi Het is een vrouw die zijn strenger.......ga maar zo door
Nou heb ik niets te klagen hoor mijn dochter rijdt meestal dik een winstpunt maar ja dan wordt er gezegd jullie hebben ook een z pony tuurlijk daar wordt het wel iets makkelijker van maar heb nog nooit een ponyuit zichzelf zien wijken of schouderbinnenwaarts zien lopen enig talent voor het rijden is toch wel goed dan. Bovendien heb ik ook een pony gekocht waar ze van kan leren dus wat is dan het probleem ze is ook eerder uit de B en L1 gegaan daardoor maar mijn dochter kan er niets aan doen dat iemand anders dan geen winst punt rijd (zal wel aan de jury liggen haha)

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:13

Welkom op bokt!

helaas om je verhaal te lezen! erg onsportief!

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 01:47

Ik lees ook even mee in dit topic. Zulke dingen kom je inderdaad regelmatig tegen, helaas. Erg jammer van de wedstrijdsport :(.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 12:56

Ik word altijd zo misselijk van dit soort topics. Allemaal bij elkaar klagen hoe slecht het wel niet gesteld is met de wedstrijdsport en vooral met die vreselijke juryleden. Allemaal verhalen, waarvan de waarheid op geen enkele manier te controleren is. Ik vind het altijd een beetje sneu. Als je het nodig hebt om op 1 of ander forum je gal te moeten spuien.

Ik ga in iedere geval altijd met veel plezier op wedstrijd. Heb vaak leuke gesprekken met mede-ruiters en organiserende verenigingen. En als ik het ergens niet mee eens ben, of iets niet begrijp, dan stap ik nog even naar de jury. En dan hebben we daar vaak ook nog een leuk gesprek over. Voor mijn gevoel is het 90% je eigen instelling. En steeds maar blijven jenken dat de jury je benadeelt heeft, omdat je een koudbloed, tinker/fries/bonte enz. heb, is voor mij geen professionele wedstrijdinstelling.

Niemand verplicht je om deel te nemen aan wedstrijden, zeker als het allemaal zo vreselijk is, waarom zou je dan nog gaan.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:06

Ik denk, zoals ik al eerder gezegd had, inderdaad ook dat veel mensen gewoon niet kritisch genoeg op zichzelf zijn en dan is het gewoon veel makkelijker om de jury of de omstanders maar de schuld te geven.
Allicht zal er wel eens een minder correcte jury bijzitten en allicht zal er wel eens iemand expres een ruiter of paard af proberen te leiden, maar als ik ook hier dan weer lees dat mensen expres gaan praten langs de kant... Praten?! Leer nondejuu maar gewoon fatsoenlijk fatsoenlijk rijden en je paard africhten en zorg maar dat ze tegen pratende mensen, lopende mensen, een muziekje, etcetera kunnen! anders heb je gewoon geen drol op een concours te zoeken vind ik!

Daarbij vind ik dat men best wel wat meer respect mag hebben voor juryleden. Deze mensen geven voor een habbekrats hun vrije dag op om in een koud hok of hete auto te gaan zitten en jullie te beoordelen! Zonder deze mensen zijn er geen concoursen.

Wanneer je niet tegen een jurusport kan, ga dan springen of stop met wedstrijden rijden. Met het springen maak ik de praktijken die hier beschreven worden nooit mee, maar trouwens bij die enkele dressurwedstrijden die ik in de afgelopen jaren gereden heb ook niet, al merk ik wel dat de onderlinge sfeer bij het springen vaak iets beter is.