gediskwalificeerd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:15

zilverkenny schreef:
en teveel op de hand rijd

zilverkenny schreef:
Ten eerste was de galop niet het probleem, en ten tweede had ik haar helemaal lange teugel gegeven en wilde mijn paard denk ik ook wel weg van de spanning die er hing.

Misschien dat de jury nog wel goede punten had die je kunt verbeteren wanneer het niet goed gaat.
Ik weet niks van het neurologische probleem, maar stijgeren is heftig verzet en misschien een reactie op/door het probleem. Echter kun misschien je jezelf nog verbeteren om een andere (mindere heftige) reactie te krijgen van het paard als het paard zich niet prettig voelt...

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:18

Wat rot TS! Vervelend dat je van de jury de proef moest rijden om vervolgens zo een commentaar te krijgen. Iedereen flapt er wel eens iets doms uit. Gewoon ademhalen , en volgende keer nog eens proberen, dan lukt het vast!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:18

En daarom rij ik geen dressuurwedstrijden... Voor mij blijft het gewoon een jurysport en ik blijf erbij, dat als een jury al ziet dat het niet goed gaat, ze al helemaal niet iemand moeten overhalen om verder te gaan. Wat ik ook raar vindt, dat jij het toch probeert, als je merkt dat je paard al niet goed loopt.

De jury trok natuurlijk te vroeg conclusies, zij kennen het hele verhaal niet, aan de andere kant verwachten ze wel een "gezond en fit" paard. Een paard staakt nu eenmaal niet voor niets; die van mij kan ook gruwelijk etteren en ergens niet langs willen lopen waar die al tig keer is langsgelopen, Maar staken zal hij niet zo maar doen. Als jury vind ik ook niet dat je het kunt maken om tegen iemand te keer te gaan, hooguit vragen te stellen en de oorzaak te achterhalen ipv alleen maar kritiek te geven.

Wij hebben het niet gezien, dus kunnen ook nooit een goed oordeel geven natuurlijk. Maar als je paard al zo veel staakt etc. rij dan de volgende keer gewoon niet de ring in...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:19

Een paard kan ook staken uit angst voor bijvoorbeeld iets wat wappert langs de ring en hij durft er niet langs. Als jij dan doordrukt "komaan erlangs" en het paard kiest eerder "toch liever niet baasje" dan kan dat wel eens resulteren in steigeren, omdraaien en wegrennen :) Als ze er uiteindelijk wel langsgaan zie je altijd dat dat met enige pit is en het liefst even uitwijken "want dat ding kan me opvreten".

Een paard dat staakt omdat ze alle prikkels niet kan verwerken hoort niet in de ring. Vooral als dat versterkt wordt omdat jij ook met spanning zit door wedstrijdstress. Het ene paard pikt dit makkelijker op dan het andere en dan heb wel eens een "overdose" en weten ze ook niet meer wat ze moeten. Daar moet je dan eerst thuis maar aan werken.

Jij zegt "het is neurologisch" kan een jurylid ook begrijpen als "paard is bang en onzeker maar fysiek in orde". Goed dat je dan de kans krijgt om buiten wedstrijd alsnog je proef te rijden als leerrijke, positieve ervaring voor het paard en de combi. Moest het echt fysiek fout gezeten hebben door pijn dan ga ik ervan uit dat de jury TS ook gelijk had gegeven dat ze ging afgroeten en anders hadden ze TS sowieso wel naar huis gestuurd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:25

maar ook het omgaan met verzet is belangrijk en de jury vond dit blijkbaar niet zo vriendelijk volgens mij :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:28

Daar heb je wel een punt :)

Vind het alleen nogal dubbel dat ze zien dat TS aangeeft "dit lukt niet" en ze groet af, dat ze dan toch gaan pushen om toch te rijden om het dan nadien zo af te kraken. Dat hadden ze dan even goed kunnen doen op het stukje dat ze zagen voor ze afgegroet had nee?

zilverkenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 13:29

Superwoman, die twee quotes achter elkaar vind ik een beetje onterecht zo...
Het is toch logisch dat ik geen proef kan rijden met de teugels helemaal lang, op een paard wat niet lekker loopt. Ga dan maar eens doorzitten en wijken etc.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:37

Varekaj schreef:
Een paard kan ook staken uit angst voor bijvoorbeeld iets wat wappert langs de ring en hij durft er niet langs. Als jij dan doordrukt "komaan erlangs" en het paard kiest eerder "toch liever niet baasje" dan kan dat wel eens resulteren in steigeren, omdraaien en wegrennen :) Als ze er uiteindelijk wel langsgaan zie je altijd dat dat met enige pit is en het liefst even uitwijken "want dat ding kan me opvreten".

Een paard dat staakt omdat ze alle prikkels niet kan verwerken hoort niet in de ring. Vooral als dat versterkt wordt omdat jij ook met spanning zit door wedstrijdstress. Het ene paard pikt dit makkelijker op dan het andere en dan heb wel eens een "overdose" en weten ze ook niet meer wat ze moeten. Daar moet je dan eerst thuis maar aan werken.

Jij zegt "het is neurologisch" kan een jurylid ook begrijpen als "paard is bang en onzeker maar fysiek in orde". Goed dat je dan de kans krijgt om buiten wedstrijd alsnog je proef te rijden als leerrijke, positieve ervaring voor het paard en de combi. Moest het echt fysiek fout gezeten hebben door pijn dan ga ik ervan uit dat de jury TS ook gelijk had gegeven dat ze ging afgroeten en anders hadden ze TS sowieso wel naar huis gestuurd.

mijn paard heeft wel eens gestaakt toen er een hengst was, op inrijterein tegenaangegooit, hele terein rond gestijgerd en gebokt, erafgevallen, paard redde gelukkig sloot niet naar hengst . toch proef gedaan, hele bak rond gestijgerd . De jury had me wel al gezien op losrijterein en kreeg aleen maar lof over hoe ze nog soort van een proef heeft gereden

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:38

Vind het idd een raar verhaal en zou eigenlijk graag de versie van het jurylid horen, jammer dat dat niet kan. Ik snap Varekaj in die zin dat de ruiter meteen afgroet omdat het rijden slecht gaat, dan alsnog na de proef erop hameren hoe slecht het wel niet was is een gigantische open deur intrappen en vind ik overbodige negativiteit.
Schelden en onbeleefd gedrag is echter absoluut not done en daar eindigt ook mijn begrip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:42

Sowieso heb je bij zoiets altijd 2 kanten aan het verhaal. Jammer dat het zo gelopen is, voor mij hebben beide partijen er fout aan.

Verder helemaal eens met Gini :j

zilverkenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 13:49

Voor iedereen die het nog niet doorhad: ik ben het er zelf natuurlijk ook mee eens dat wat ik gedaan heb gewoon echt niet kan he.. En het zal ook niet meer gebeuren. In de toekomst ga ik gewoon zonder proef te rijden naar huis als het niet lekker gaat met losrijden.
Daar ging mijn topic ook niet over.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:54

Jammer zeg dat het zo gegaan is, je klinkt voor mij juist als een ruiter die te veel respect heeft voor de jury, daarom TOCH de proef gaat rijden vanwege de druk die de jury uitoefent, en lang netjes blijft onder de negatieve woordenstroom van de jury na de proef.

Als je dan niet gehoord wordt, de jury je wederom niet laat gaan als je zegt dat je het hier bij wilt laten...dan sta je met de rug tegen de muur eigenlijk en een ontploffing is dan de enige uitweg die je nog hebt, gezien de jury het afgroeten niet accepteert, je uitleg niet accepteert, en ook nog eens niet accepteert dat je het hierbij wilt laten (gezien ze je weer autoritair terugriep) omdat je naar haar geweldige kennis en kunde moest luisteren....

Jurylid heeft je gewoon met de rug tegen de muur gezet en jij hebt het laten gebeuren waardoor je ontploffing de laatste uitweg was.

Proef beëindigen was geen optie, uitleg geven was geen optie, gesprek zo netjes mogelijk beëindigen was geen optie.... blijkbaar wilde de jury alleen maar ja en amen van je horen.

Lijkt me ook niet de ideale houding van een jurylid, zo enorm overheersend.

Ik vind dat je erg lang heel netjes bent gebleven +:)+

Volgende keer dus wat resoluter zijn en ook echt weggaan na het afgroeten. Maarja, als je dan zo'n enorm bazig type hebt als jury kan ze je wellicht daarvoor ook nog wat aan je broek plakken, als je niet voldoet aan haar verzoek om toch de proef te rijden / haar commentaar aan te horen :=

Laten we het er maar even op houden dat alle partijen hier wat van kunnen leren :)

friendly

Re: gediskwalificeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 14:25

Ik vind t dubbel hoor.. Je kan t wel gaan hebben over de grote mond die TS gegeven heeft maar respect komt van twee kanten. Ondanks dat het een jury betreft hebben beide elkaar met respect te behandelen. Als TS de proef wil stoppen dan stopt t, punt. Jury heeft zich daar maar naar te schikken. TS is dom geweest zich te laten overhalen, zij kent het paard t beste en als jij voelt dat t m niet gaat worden, rijd je niet. Dat de jury nadat ze toch heeft gereden haar volledig de grond is boort is NOT DONE. Totaal respectloos, ja dan zou ik me ook laten horen. Ik laat me door niemand zo behandelen. En niemand heeft mij te vertellen dat ik een slechte ruiter ben en slecht met me paard om ga, waarom wilde ts ook alweer stoppen met de proef? Juist voor het paard. Nee ben niet te spreken over de jury, ik vind niet dat je uberhaupt als jury t recht hebt om ruiters zo af te branden, geef dan tips hoe t beter kan. Daar hebben ruiters nog wat aan.

Daarintegen heeft TS ook absoluut onrespectabel gehandeld. En als je dan toch confrontatie aan gaat ,et de jury, wees dan ook volwassen en ga de HELE confrontatie aan en ga niet als t je niet bevalt halverwege weggalloperen. Wees dan ook zo volwassen dat je zegt: "ik ga nu weg, wij kunnen het hier niet eens worden, tot ziens".

En als je paard neurologisch niet in orde is, waarom m dit nog aan doen? Alleen al zonde van t geld als je je wedstrijd wel moet betalen en niet kunt rijden lijkt me. Ga lekker recreatief rijden ofzo, doe je t paard vast ook veel plezier mee denk ik?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 14:30

zilverkenny schreef:
Superwoman, die twee quotes achter elkaar vind ik een beetje onterecht zo...
Het is toch logisch dat ik geen proef kan rijden met de teugels helemaal lang, op een paard wat niet lekker loopt. Ga dan maar eens doorzitten en wijken etc.

Ik bedoelde dus dat er misschien een tussenweg is. Als ze teveel hand gebruikt,zal dat het verzet veregeren. Zeker wanneer het paard in verzet gaat in een proef,waar je in dit geval nog kansen kreeg van de jury,kun je het beste dat zo vriendelijk mogelijk proberen op te lossen. Desnoods met lange teugel een volte en dan nog even langs dat stukje om vervolgens alsnog af te groeten (en niet boos op je paard te worden wat sommige (ik denk niet de ts)nog wel eens doen)
Daarbij kun je met dit commentaar ook bewuster gaan denken of je veel hand gebruikt bij het normale rijden en misschien het eens anders te proberen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 14:40

Varekaj schreef:
Daar heb je wel een punt :)

Vind het alleen nogal dubbel dat ze zien dat TS aangeeft "dit lukt niet" en ze groet af, dat ze dan toch gaan pushen om toch te rijden om het dan nadien zo af te kraken. Dat hadden ze dan even goed kunnen doen op het stukje dat ze zagen voor ze afgegroet had nee?

Het kan als afkraken over komen,al verwacht ik niet dat die jury dat zo bedoelde. Sommige zijn niet zo kundig met netjes verwoorden en ook met het ontvangen van de kritiek kan het mis zijn gegaan. De jury gaf juist een extra kansen heeft daarna nog geprobeerd uit te leggen dat de ruiter bepaalde fouten maakte. Dat het paard ergens last van had kan los staan van de manier van rijden/oplossen van een probleem. Juist omdat je jury er tijd in stak,verwacht ik dat die juist goede bedoelingen had. Al kan het natuurlijk rottig over komen,misschien zit er wel een kern van waarheid in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 14:46

Ga er zelf ook van uit dat die persoon het goed bedoelde, anders had TS waarschijnlijk ook geen kans gehad om alsnog te rijden. Vind het ook wijzen op 1 grote vorm van miscommunicatie en gewoon foute dingen op het foute moment. Terecht dat de jury verbeterpunten aanwijst (daarvoor ga je toch net op wedstrijd? om te leren?) alleen is de manier waarop die soms gegeven worden niet altijd even netjes.

Hebben we op bokt ervaring genoeg mee denk ik, dat niet iedereen alles steeds hetzelfde opvat :P

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 14:54

Wat rot zo'n aanvaring. Probeer het gewoon achter je te laten, je geeft zelf al aan dat dit niet nog eens zal gebeuren.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 18:54

Frederique22 schreef:

Huh maar waarom was je dan gediskwalificeerd? Omdat je je paard op een verkeerde plaats uitstapte?[/quote]
omdat ik afstapte in de rijbaan en er niet uitgereden ben. ik was compleet klaar met de proef maar stapte toen af en ging naast mn paard de baan uit..

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 18:56

vervelende ervaring indd ts :( gelukkig zal t vast niet weer zo gaan als toen ;) en heb je zelf ook wel door dat je uit frustratie ws zo gereageerd hebt.hopelijk kun je vd week mis erachter komen of je paard ergens mee geholpen kan worden..succes iig groetjes deess

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 08:25

Als je besluit geen proef te rijden dan neem je voor jezelf dat besluit en dan laat je jezelf niet overhalen door een jury als jij jezelf daar niet goed bij voelt.

Je had ook af kunnen stappen, singel gaatje los kunnen maken en weg kunnen lopen, dat is in dat geval jouw keus, jury protest of niet.

Ik zou wel in de toekomst het aankijken en als het blijkt dat met losrijden je paard zijn dag niet heeft hem gewoon afzadelen en lekker naar huis gaan.
Volgende keer weer beter.

Je moet wel iets mee voor jezelf opkomen en het niet zover laten komen dat er nu is gebeurt.
Dat is voor beide partijen niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 09:34

Ik heb maar een vraag, is een paard met een neurologisch probleem wel een sportpaard?

Als je weet dat je paard dit heeft en bij losrijden merk je het al, dan ga je niet je proef in, dan zeg je voor de proef af........het gaat nl niet om de ruiter alleen, maar krijg wel het gevoel, heb een paard, dus moet wedstrijden rijden, heb een paard wat dat daar eigenlijk niet voor geschikt is, maar daar hou ik geen rekening mee....

Ben wel benieuwd welke naam dat neurologische probleem heeft. Als een paard niet gezond is, vind ik trainen voor wedstrijden en wedstrijd rijden discutabel, maar kennelijk vinden veel bokkers dat dat niet zo is.....

De jury zal je de volgende keer herkennen, en als een jury niet ziet dat een paard geblokkeerd is, heb ik helemaal een rare smaak....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 10:09

Russl,ik vind het ook dicutabel. Je doet het overkomen of iedereen in dit topic daar geen problemen mee heeft. Maar het topic gaat daar niet over,vandaar dat ik er niet op in ben gegaan. Wij zijn geen d.a en weten ook niet in welke mate het paard er last (pijn of ongemak) van heeft. Het zou mijn keuze ook niet zijn,om met een paard dat niet 100 % gezond is te starten. Ieder z'n ding.....

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 10:16

We weten nu maar 1 waarheid (die van TS) en dat is niet de big picture.

In het algemeen wil ik wel reageren.
Vaak ga ik kijken bij wedstrijden (dressuur, springen en western) en wat mij dan opvalt dat er zo weinig tegen (soms grof) geweld gedaan wordt tegen paarden.
Ruiters die al zagend en trappend (met de scherpste variant sporen die ze kunnen vinden) een proef lopen of springen en die dan ook nog vooraan eindigen :( .
Laatst was ik op een indoor waar een paard letterlijk de ring in/door werd geslagen en geschopt. Het dier zweette hevig en uitte zijn pijn door te reageren met slaan met zijn achterbenen.
De jury liet dit talloze malen herhalen. Op mijn vraag waarom deze persoon niet zo snel mogelijk werd afgebeld werd gezegd (door omstanders) dat het een grote naam was, met grote sponsers achter zich.
En dat maakt het dan wel goed?? Die persoon zou van mij nog geen dood paard in handen krijgen. Ik snap niet dat dit kan in NL op een officiële wedstrijd. Ik snap ook niet waarom ruiters dit willen. Dit is absoluut geen reclame voor je bedrijf.
Ook wat ik zie in de inrij-arena's |( . Dan vraag ik mij altijd af: stel dat je bij zo iemand je paard in training hebt staan en die zich op deze manier gedraagt tov je paard. Hoe gaat dat thuis dan als er niemand staat te kijken??
Jury's moeten veel eerder en veel strengen optreden tegen dit soort ruiters (ongeacht de naam) en veel eerder een boete opleggen voor excessief gebruik van sporen en/of zweep. Diskwalificatie bij onheus bejegenen van je paard vind ik een gepaste straf en zou ook al in de voorring moeten gebeuren. Maar ja, er is geen jury die dat durft denk ik want ook in de ruitersport zijn de deelnemers en eigenaren niet altijd lieverdjes.

Dat een jurylid jou aansprak doet mij vermoeden dat het er niet aardig naar je paard uitzag. En de manier waarop zal geen schoonheidsprijs verdienen maar die krijgen jullie dan beiden niet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 10:18

Een paard dat in lichte mate atactisch is, heeft ook een neurologisch probleem maar kan prima mee in de sport. Ik ken er zat die tot op hoog niveau mee lopen maar toch licht atactisch zijn. Maar die mensen weten hoe er mee om te gaan en zullen dit niet als excuus gebruiken. Zo'n dier zou volgens de normen ook niet 100% goed zijn, maar kan het uitstekend doen met de juiste training.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 10:40

Hoe dan ook, wij zijn er niet bij geweest. We kunnen alleen af gaan op het verhaal van TS.

Wat je nu in ieder geval weet is dat je nooit gedwongen kunt worden om te starten als jij dat zelf niet wilt. Ook als een jury daar toch op aandringt. Niet meer doen dus in de toekomst.