Wondes door sporen: toegestaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:58

Tieneke schreef:
Het is en blijft idd een Philippaerts. Niet alleen bij de jury is dat misschien te merken, maar ook bij het publiek. Ze staan niet bepaald bekend om hun meest paardvriendelijke/rustige/nette manier van rijden, en toch krijgen ze een oorverdovend applaus, ook Olivier kreeg dat na deze rit.

[...]

Ik hoor veel positieve reacties over hun rijstijl. Die keren dat ik ze gezien heb vond ik het best netjes. :j
En waarom ze een oorverdovend applaus krijgen kan ik wel raden. :=

Toch vervelend dat de jury dit over het hoofd heeft gezien. Ben benieuwd naar de reactie die je krijgt op je mailtje!

EllyC

Re: Wondes door sporen: toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:18

Ik heb hier nog eens verder over na zitten denken.
Bij dit soort wedstrijden heb je toch altijd een controle na de omloop? Of vergis ik me nu?
Want anders zou die official het toch zeker gezien moeten hebben.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 17:21

Dat vroeg ik me ook al af, maar dan zou de diskwalificatie een feit moeten zijn. Hij staat gewoon in de ranking.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:29

dan was t misschien geen vers bloed? ik weet niet wat regel bij fei precies is maar bij de reining is ook altijd een check achteraf en daar ben je gediskwalificeerd als het vers bloed is, dat wil zeggen als je er een zakdoek tegenaan houd moet er een druppel op de zakdoek zichtbaar zijn.
als dat niet zo is, mogen ze je geen dq geven.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 17:34

Paard verscheen wit in de ring en de vlekken namen toe, daar ben ik zeker van. Is bloed opgedroogd na één parcours?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 17:45

Het FEI-reglement spreekt trouwens niet enkel over vers bloed. Er staat ook "marks that indicate". Dus of het vers bloed is of niet, lijkt me dan niet veel verschil te maken. Stel dat je dit op je paard hebt voor de start, dan laat je dat toch niet zo? Mag je uberhaupt de ring in met bloedvlekken?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:51

das lef hebben.. een mailtje sturen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:52

TinekeHorses schreef:
Ik heb altijd gedacht dat de Philippaerts zo netjes en vriendelijk reed.

Wie zegt dat hij niet netjes en vriendelijk reed?
Met een schimmel heb je dubbel pech, ten eerste zie je het direct en ten tweede heeft een schimmel vaak een erg gevoelig velletje en hoe witter ze worden hoe gevoeliger ze vaak worden.
Er zijn genoeg donkere paarden met spoorplekken maar dat valt simpelweg niet op.
Mijn schimmel heeft ook een dun velletje en daar prik je ook heel snel doorheen en een heel klein rood vlekje valt direct al op.
Ik wil het niet goed praten, doorsporen is nooit de bedoeling, maar met zo'n witte kan het heel snel gebeuren. Misschien twijfelde het paard een keer voor en sprong en drukte de ruiter even net iets meer aan en dan kan dit al gebeuren en daar ben je niet eens een scherpe spoor voor nodig.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:54

KarinvdM schreef:
TinekeHorses schreef:
Ik heb altijd gedacht dat de Philippaerts zo netjes en vriendelijk reed.

Wie zegt dat hij niet netjes en vriendelijk reed?
Met een schimmel heb je dubbel pech, ten eerste zie je het direct en ten tweede heeft een schimmel vaak een erg gevoelig velletje en hoe witter ze worden hoe gevoeliger ze vaak worden.
Er zijn genoeg donkere paarden met spoorplekken maar dat valt simpelweg niet op.
Mijn schimmel heeft ook een dun velletje en daar prik je ook heel snel doorheen en een heel klein rood vlekje valt direct al op.
Ik wil het niet goed praten, doorsporen is nooit de bedoeling, maar met zo'n witte kan het heel snel gebeuren. Misschien twijfelde het paard een keer voor en sprong en drukte de ruiter even net iets meer aan en dan kan dit al gebeuren en daar ben je niet eens een scherpe spoor voor nodig.

ik ben het wel met je eens, maar TS beschrijfd dat er meerdere vlekken bij kwamen . dan zal hij dus meerdere keren net wat meer drukken? dat vind ik best wel veel

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 17:56

Maar het was niet zomaar één heel klein rood vlekje. Op de foto nog wel, maar als ik me goed herinner was dat één van de eerste hindernissen. Op het einde waren er meerdere vlekken van verschillende vierkante centimeters.

En natuurlijk kan dat gebeuren, hebben schimmels dunnere velletjes, ..., en hij zal het vast niet zo bedoeld hebben, maar de reactie van de jury moet naar de reglementen zijn en die reglementen zeggen dat dit onmiddellijke uitsluiting betekent.

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:06

Ik was gisteren ook aanwezig op jumping Mechelen en heb hem ook zien rijden met dat paardje. Ik vind het een beetje fout dat men zegt dat de jury dit had moeten zien. Om even een situatie te schetsen, ik heb het paard zien lopen, maar ik zat in de hoek, vrij ver van de piste en heb dit niet gezien. De jury zat ongeveer op dezelfde afstand van mij, maar dan hoger. Het verbaast me niet dat ze dit niet hebben gezien, en geloof me, normaal let ik hier ook hard op ;)

En hij heeft gewoon de pech dat hij een schimmel heeft... Ik heb hem al meerdere malen zien rijden, onder andere ook met andere paarden en hij rijdt naar mijn mening heel proper. Ik vind het vreemd dat het paard 1 bloedvlek heeft en dat hij direct al wordt onderuitgehaald met de reden; 'en ik dacht dat die altijd zo netjes en vriendelijk reed'
Wij kunnen ons paard ook eens per ongeluk open halen met een spoor hé ;)

Ok, de jury had het misschien moeten zien, maar waarom wordt er hier nu een heel verhaal rondgedraaid? dat begrijp ik niet echt... het kan de beste ruiter gebeuren, zo zie je maar ;)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 18:12

Het was niet één bloedvlek. Gedurende de proef veranderde hij meermaals van hand en het is niet zo dat dit pas op het einde zichtbaar was. Ik zei nog tegen een vriendin gedurende het parcours dat ik me afvroeg of ze hem niet moesten "uitbellen".
Een jury had dit wel degelijk moeten zien, waar ze ook zaten, in de ring of bij een controle. Daar is een jury voor, niet om sommige dingen wel of niet te zien. Als een jury pas dingen gaat zien in een bepaalde hoek, op een bepaalde hoogte, op notabene de flank van het paard, dan is de jury zeer slecht gepositioneerd.

Het is nu niet alsof de vlekken aan de onderkant van de buik zaten, maar gewoon aan de zijkant.

Het kan de beste ruiter gebeuren, maar ook de beste ruiter moet uitgebeld worden als er iets in strijd met de reglementen gebeurt, reglementen die hier ook duidelijk over zijn.

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:20

Tieneke schreef:
Het was niet één bloedvlek. Gedurende de proef veranderde hij meermaals van hand en het is niet zo dat dit pas op het einde zichtbaar was. Ik zei nog tegen een vriendin gedurende het parcours dat ik me afvroeg of ze hem niet moesten "uitbellen".
Een jury had dit wel degelijk moeten zien, waar ze ook zaten, in de ring of bij een controle. Daar is een jury voor, niet om sommige dingen wel of niet te zien. Als een jury pas dingen gaat zien in een bepaalde hoek, op een bepaalde hoogte, op notabene de flank van het paard, dan is de jury zeer slecht gepositioneerd.

Het is nu niet alsof de vlekken aan de onderkant van de buik zaten, maar gewoon aan de zijkant.

Zoals in mijn post eerder gezegd, heb ik die bloedvlekken niet gezien. Dit hangt samen met de slechte locatie waar ik zat, een beetje vergelijkbaar met de jurytoren. Ik denk dat de jury daar dan toch vrij slecht zit... Maar ik vind het wel waar dat iemand van de jury (op de grond) het had moeten zien, normaal staat er toch iemand ter controle aan de paddock? Of de pistemeester, moet deze dit normaal niet zien? Zij hadden het moeten melden bij het buitengaan.

Versta me niet verkeerd, ik vind ook dat ze dit hadden moeten zien. En van mij mogen ze hem alsnog diskwalificeren, dat zijn nu eenmaal de regels. Maar ik vind het zo jammer dat gewoon zijn naam hier door het slijk wordt gehaald, want ik heb hem altijd proper weten rijden. Maar ik krijg nu opeens de indruk dat door dit voorval iedereen zegt: 'bah wat een slechte ruiter'. Terwijl dat hij dit zeker niet is

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 18:23

Het is logisch dat zulke reacties daarop volgen, maar dat is niet waar het mij om gaat of ging in dit topic. Ik heb zijn naam genoemd en ik vind niet dat dat fout is, maar bij mijn weten haal ik hem niet door het slijk. Over de rijstijl van de familie kan ik gewoon kort zijn: ik vind het zeker geen slechte ruiters en dat heb ik ook nooit beweerd, want ik zou het hen absoluut niet na doen. Maar ik vind wèl dat ze behoorlijk strenge handen hebben en zeker papa Ludo heeft niet de meest fantastische zit om van naar huis te spreken. Dat is mijn mening en een ander mag een andere mening hebben, geen probleem :)

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:28

Tieneke schreef:
Het is logisch dat zulke reacties daarop volgen, maar dat is niet waar het mij om gaat of ging in dit topic. Ik heb zijn naam genoemd en ik vind niet dat dat fout is, maar bij mijn weten haal ik hem niet door het slijk. Over de rijstijl van de familie kan ik gewoon kort zijn: ik vind het zeker geen slechte ruiters en dat heb ik ook nooit beweerd, want ik zou het hen absoluut niet na doen. Maar ik vind wèl dat ze behoorlijk strenge handen hebben en zeker papa Ludo heeft niet de meest fantastische zit om van naar huis te spreken. Dat is mijn mening en een ander mag een andere mening hebben, geen probleem :)

Ik volg je wel qua rijstijl van die familie, dat is me ook al opgevallen. Dat van die strenge handen gebeurt jammer genoeg veel op die hoogte...
En dit beperkt zich niet enkel tot het springen, maar ook tot de dressuur die in de voormiddag te bewonderen was :)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 18:31

Volledig mee eens. Het insnoeren van het hoofd naar de borst was veel te populair.

Ik heb ook nergens geschreven dat dit bij Olivier is gebeurd door zijn rijstijl, want ik wil zeker geloven dat het op een ongelukkige manier is gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:32

Het gaat er ook gewoon om dat hij een voorbeeld voor de sport is en zeker voor jonge ruiters, dan kunnen dit soort dingen gewoon niet. Daar moet het FEI gewoon heel streng in zijn, maar in meerdere dingen, op het inrijterrein zie ik teveel dingen die echt niet mogen. Maar daar word altijd een oogje toegeknepen...

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:40

Ik beschuldig je nergens van Tieneke, maar ik had het eerder op de post van iemand anders gemunt.

@Joolien: helemaal correct!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:47

Bloedende flanken zijn imo nooit goed te praten. Sommige paarden zijn er idd gevoeliger voor dan anderen, maar als je dat weet rijd je toch niet met sporen?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:58

Dat er bloed op de flanken zit wilt niet zeggen dat die ook bloeden he ;) Als je met je spoor het bloed uit gaat wrijven wat zéker op een schimmel goed zichbaar is betekend niet dat het meteen overal open ligt. Neem wel aan dat die jury niet blind is en gewoon het verschil tussen wit en rood kan zien.

Maar nog steeds snap ik niet dat je een paard open kan trappen. Het is mij nog nooit gelukt terwijl mijn oude schimmel ook aardig wat poffers met het been heeft gehad.
Ook een Quarter die ik rijd met scherpe sporen en ook die heeft nooit open gelegen is daar is nooit haar af gegaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:01

WhySoWhite schreef:
Dat er bloed op de flanken zit wilt niet zeggen dat die ook bloeden he ;) Als je met je spoor het bloed uit gaat wrijven wat zéker op een schimmel goed zichbaar is betekend niet dat het meteen overal open ligt. Neem wel aan dat die jury niet blind is en gewoon het verschil tussen wit en rood kan zien.

Maar nog steeds snap ik niet dat je een paard open kan trappen. Het is mij nog nooit gelukt terwijl mijn oude schimmel ook aardig wat poffers met het been heeft gehad.
Ook een Quarter die ik rijd met scherpe sporen en ook die heeft nooit open gelegen is daar is nooit haar af gegaan...

Die gasten zijn zo sterk in de benen, die drukken het op kracht kapot.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 19:04

Maar 1 plek moet wel vers bloed geweest zijn om er andere vlekken door te krijgen. Droog bloed maakt geen nieuwe vlekken.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:04

Dan moet je dus constand je been er vol in gedrukt houden? Als ik drijf is het even spoor er tegen en meteen weer los en als die na 2x niet reageerd is het even snel ''klats'' maar ook even snel er weer vanaf.

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 20:25

Sommige paarden hebben ook wel erg dun huidje. Kijk naar bijvoorbeeld schurende halsters of hoofdstellen. Het ene paard heeft ook eerder plekken bij de singel dan andere. Ik praat het zeker niet goed, maar wil alleen zeggen dat het wel meerdere oorzaken kan hebben. De mijne is heel flegmatiek en een staker maar daar heb ik er eigenlijk nog maar 1x doorheen geprikt en dat was met sporen met fijne wieltjes die krengen zijn zo scherp. Draag ze nu nooit meer, wel grove wielen of andere lange sporen.

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:59

Ik ben ook benieuwd naar de reactie van FEI :)