Vriendjespolitiek. Juryleden - Ruiter/Amazone

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:53

Rhodos schreef:
Ik rij voor mezelf en 9,9 van de 10 keer kan ik me goed vinden in de jurering.
En van die 0,1 keer is de helft ook nog eens te hoog maar daar hoor je opvallend weinig mensen over. Sterker nog dan beginnen veel mensen te roepen dat ze eindelijk de punten hebben gekregen waar ze recht op hebben.

Malou9

Re: Vriendjespolitiek. Juryleden - Ruiter/Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:58

Nja anders moet je niet aan jurysport meedoen. Ik ben het eens met het voorgaande: Probeer als jury maar objectief te blijven. Zowel negatief als positief. Ik heb het andersom meegemaakt. Ik ken een instructrice die haar eigen lerlingen kritischer bekijkt. Is ook niet erg, daar heb je een puntje meer daar heb je een puntje minder. Ga zelf ook van de zomer starten met een papierloos paard, excemer en niet al te groot.

Ben heel benieuwd maar vertrouw erop dat ik beoordeeld word op mijn rijkunsten :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:00

Onze kinderen reden vaak bij hun eigen instructie, dan moesten ze echt laten zien wat ze in huis hadden, ze werden niet voorgetrokken of achtergesteld maar ging het slecht dan werden ze de week erop flink getraind, ging het goed dan kwam er een compliment. Door eigen instructie of familielid mag je niet meer gejureerd worden, waarom? Toch partijdigheid anders hadden ze vanuit de knhs deze regel niet opgesteld dus ergens zal er wel regelmatig wat gebeurt zijn.
Onze kids kwamen ook wel eens de ring uit en dan was het gevoel niet goed, na jaren voel je echt wel aan of je paard goed loopt,nageeflijk, met impuls enz, dat zag de jury soms niet en gaf toch twee, soms zelfs drie wp. ook dan vonden de kinderen dat die jury beter weer naar school kon gaan.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:01

Katja schreef:
Rhodos schreef:
Ik rij voor mezelf en 9,9 van de 10 keer kan ik me goed vinden in de jurering.
En van die 0,1 keer is de helft ook nog eens te hoog maar daar hoor je opvallend weinig mensen over. Sterker nog dan beginnen veel mensen te roepen dat ze eindelijk de punten hebben gekregen waar ze recht op hebben.

:j uiteraard :Y)

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:12

ik rij ook wedstrijden met m'n bonte, nogal kleine paardje (1.60) tussen de kwpn'ers, en ik ben tot nu toe voor mijn gevoel altijd wel eerlijk beoordeeld, soms had ik geen winst en dan wist ik vantevoren ook al dat dat geen winst zou worden, en als ik dacht nou dit ging wel goed ik denk wel winst, dan klopte dat meestal ook wel.

heb wel een keer tegen een meisje gereden en ik wist dat de jury een vriendin van haar was, maar zij had gewoon een supergoede proef neergezet en werd dus ook verdient eerste.

Ik heb zelf dus nog nooit wat meegemaakt van vriendjespolitiek.
je leest inderdaad vaak op bokt dat mensen weer benadeeld zijn met hun tinker/haflinger/fries, en soms zal het wel kloppen, maar het is wel makkelijk om de schuld altijd op de juryleden te schuiven.. Ik geloof best dat er ook een paar jury's zijn die niet eerlijk zijn en dat is ook niet te voorkomen.

maar de meeste jury's zijn gewoon eerlijk hoor!
Laatst bijgewerkt door Anne_Sproet op 27-11-12 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:14

Ik heb een bonte (officieel een pony:) heb een paar keer dressuur gestart, ik rij bij de paarden.
En ik moet zeggen op 1x na dat mijn gevoel en de jury toch aardig met elkaar overeen komen. En ook ik rij wp's tussen alle mooie KWPN paarden. Ik voel me niet benadeeld, die van mij heeft geen geweldige uitgestrekte draf. Zal ze nooit krijgen dus heb er prima vrede mee dat het een 5 of een 6 is.
Die ene keer heb ik de jury ook aangesproken. (beste man kleurde:) en voor mezelf besloten dat als deze beste man jury is ik niet met dit paardje start. Zonde van mijn en zijn tijd en scheelt een hoop ergenis.
Ik heb vaak op mijn protocol staan dat we samen veel plezier hebben, dat is ook zo daar doen we het voor.Dressuur is een jurysport wil of kan je dat niet accepteren zou ik afraden te starten.
Ik denk dat een hoop mensen geen realistisch beeld van hun paard hebben of te hoge verwachtingen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:52

Loetie84 schreef:
superlise schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen maar waar ik me groen en geel aan erger zijn die koudbloed wedstrijden!

Zo heb ik een stalgenootje (hele lieve meid hoor en haar manier van rijden is prima) maar zij rijdt met haar tinker M2 & de laatst gereden 6 proeven zaten allemaal tussen de 155-165 punten.
Nu start ze 2 van die koudbloed wedstrijden (tussen die gewone wedstrijden door) en ze krijgt gewoon 7 !! Winspunten mee naar huis.. De eene 3 winst, paar weken later 4 winst.
Dan denk ik sorry maar als je op normale wedstrijden constant rond de 160 hangt, krijg jij zelfs op een goede dag geen 198 punten.

Nogmaals ik gun dat meisje het echt wel, maar voor mij bestaan ook geen speciale "oldenburgertjes wedstrijden" waar ik opeens even dik binnen kan halen..

Hier ben ik het roerend mee eens...

Die koudbloedwedstrijden zijn zo'n ramp niet, die zijn gewoon enorm gezellig en vriendelijk/fijn. Wedstrijden waar de afgunst er een keer niet afdruipt en waar actieve ruiters met koudbloeden samen genieten van een wedstrijd en elkaar het gewoon gunnen.
De ruiter waar jij op doelt heeft afgelopen weekend inderdaad 4 winst (verdeeld over 4 proeven) gereden. Eerlijk is eerlijk, de jury van de zondag was royaal, maar die van zaterdag zeker niet. Mijn inziens zijn die punten grotendeels verdiend gereden, heb alle 4 de proeven gezien en die zagen er keurig uit.
Kwaliteit van rijden afgelopen weekend was in het algemeen behoorlijk goed. Helpt misschien ook wel dat je op een dergelijke wedstrijd niet met de nek aangekeken wordt als je met je tinker, fjord, belg, shire of andere koudbloed komt rijden en je dus een stuk minder gespannen in de ring verschijnt ;)

En ik kan ook op reguliere wedstrijden rond de 160 rijden, maar de dag erna dik in de winst en ook nog in de prijzen. Hoeft niet altijd wat te zeggen.

Of er echt sprake is van vriendjespolitiek, ach altijd wel een keer dat het kan gebeuren. Dat een jury echt niets op een bepaald ras/kleur heeft, dat kan ook. Maar voor mijn gevoel is 99% van de juryleden gewoon correct.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:24

Eerlijk gezegd vind ik dat er behoorlijk royaal gepunt wordt op rassenwedstrijden. Je ziet het vaak genoeg dat mensen met andersoortige paarden (dit bedoel ik niet beledigend) op normale wedstrijden geen winst halen en hun punten moeten verzamelen op rassenwedstrijden.
Ik jureer zelf geen rassenwedstrijden omdat ik denk dat 'men' van mij niet vrolijk zou worden. Ik ga niet met kadootjes strooien omdat er alleen een bepaald soort paarden mee mag doen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:27

Ik heb het een paar x gedaan en was (positief) verbaasd over het nivo. Waren echt hele leuke haffies waar de gemiddelde kwpn-er nog wat van kan leren.
Afgelopen weekend nog een friezen wedstrijd gedaan. B impuls en L2, ik heb wel eens een mindere ring gehad.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:29

eenitraM schreef:
Instructeur met rijdende dochter krijgt geen punten van een bepaalde jury terwijl een ander jurylid de proeven controleert en hier dikke winst voor zou geven. Instructrice krijgt lesklant in de ring. Een 5-je wordt een 6 omdat zij weet dat de lesklant beter kan.. Springruiter van een handelsstal in de B. Hoge punten worden gegeven voor de verzorging en voor het HH+groeten terwijl deze een combinatie van tuigage en kleurtjes op het paard heeft liggen, paardlief niet gevlochten heeft en zelfs niet groet bij het binnenkomen van de ring. Jury die kijkt naar de afstamming van het paard en welke rijlaarzen+cap (het merk) de ruiter/amazone aan heeft.

Ikzelf kan altijd moeilijk mijn mond dichthouden als ik in de springwagen zit mee te schrijven. Ook heb ik 1 keer over gedreigt de auto uit te stappen bij een dressuurwedstrijd omdat de desbetreffende jury helemaal stapel was van de ruiter die in de ring reed op dat moment (Lees: lesklant bij de ruiter, samen op dezelfde stal staan) en zij geen eerlijke punten gaf. (Ik weet dondersgoed wanneer een overgang voldoende is, wanneer de AC-lijn scheef wordt opgereden, wanneer een paard niet goed vierkant staat en wanneer er een tactfout te zien is in de middendraf.)

Ik heb ook mijn favorieten jury's. :D Maar ik meld me ook bijna af als ik weet dat die verschrikkelijke }:0 weer jury speelt.

Hoe zit dat toch? Wat doen jullie er aan? Zouden jullie hier wat van zeggen? En vooral, wat zijn jullie ervaringen op dit gebied?!

Volgens mij hoef je in de B niet meer te groeten bij het binnenkomen :o .
Wat ben jij ontzettend negatief zeg. Gun een ander een keer wat.

@ Fitzroy Bij de Friezenwedstrijden wordt niet gestrooid met punten. Tenminste niet de wedstrijden waar ik dit jaar heen ben geweest.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 27-11-12 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:30

Toch zet ik er mijn vraagtekens bij als iemand consequent onder de 170 of onder de 190 in het Z zit en opeens op de rassenwedstrijden wel winst en vaak nog dikke winst ook rijdt. Dan gaat er toch iets niet goed in de jurering.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:35

Ik ook hoor, en ik gun het meisje het van harte en het zou leuk zijn als ze op ''gewone'' wedstrijden ook leuk mee kan rijden maar als jij de gehele maand 6 proeven lang op zulke lage punten zit (terwijl ze het zelf super fijn vond gaan) en dan opeens op zo'n rassenwedstrijd met 25 punten meer thuis komt, hoef je mij verder niets uit te leggen hoor :+

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:43

een paar weken geleden op concours geweest. een klein concours. En ja helaas ook vriendjespolitiek bij 1 persoon. Jury en ruiter kenden elkaar duidelijk. L2 debuut, iedereen heeft echt gelijk gereden en er zat niet veel verschil in met wat ik heb gezien. Maar met de prijsuitreiking. Meisje 1e prijs met bijna 200 punten. Krijgt een hand van de jury met een dikke vette knipoog. En niet alleen van de jury, van alle mensen die er waren. Kennen elkaar duidelijk.
Verder heb ik nog niet echt wat mee gemaakt als vriendjespolitiek gelukkig, dus ik wil zeker niet iedereen over één kam scheren. en ik zeg, volgende keer beter. Ik rijd liever geen winstpunt en de nodige eerlijke punten erbij wat ik kan verbeteren dan dat ik 3 wp's rijd die ik krijg omdat ik de jury ken.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 21:08

FriesWytske schreef:
eenitraM schreef:
Instructeur met rijdende dochter krijgt geen punten van een bepaalde jury terwijl een ander jurylid de proeven controleert en hier dikke winst voor zou geven. Instructrice krijgt lesklant in de ring. Een 5-je wordt een 6 omdat zij weet dat de lesklant beter kan.. Springruiter van een handelsstal in de B. Hoge punten worden gegeven voor de verzorging en voor het HH+groeten terwijl deze een combinatie van tuigage en kleurtjes op het paard heeft liggen, paardlief niet gevlochten heeft en zelfs niet groet bij het binnenkomen van de ring. Jury die kijkt naar de afstamming van het paard en welke rijlaarzen+cap (het merk) de ruiter/amazone aan heeft.

Ikzelf kan altijd moeilijk mijn mond dichthouden als ik in de springwagen zit mee te schrijven. Ook heb ik 1 keer over gedreigt de auto uit te stappen bij een dressuurwedstrijd omdat de desbetreffende jury helemaal stapel was van de ruiter die in de ring reed op dat moment (Lees: lesklant bij de ruiter, samen op dezelfde stal staan) en zij geen eerlijke punten gaf. (Ik weet dondersgoed wanneer een overgang voldoende is, wanneer de AC-lijn scheef wordt opgereden, wanneer een paard niet goed vierkant staat en wanneer er een tactfout te zien is in de middendraf.)

Ik heb ook mijn favorieten jury's. :D Maar ik meld me ook bijna af als ik weet dat die verschrikkelijke }:0 weer jury speelt.

Hoe zit dat toch? Wat doen jullie er aan? Zouden jullie hier wat van zeggen? En vooral, wat zijn jullie ervaringen op dit gebied?!

Volgens mij hoef je in de B niet meer te groeten bij het binnenkomen :o .
Wat ben jij ontzettend negatief zeg. Gun een ander een keer wat.

@ Fitzroy Bij de Friezenwedstrijden wordt niet gestrooid met punten. Tenminste niet de wedstrijden waar ik dit jaar heen ben geweest.

:')

Echtwel!

(Lezen, springwedstrijd)
Laatst bijgewerkt door eenitraM op 27-11-12 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:09

Uit eigen ervaring, onzin dat er op rassen of koudbloedenwedstrijden met punten gestrooid word.
Zo heb ik op een reguliere wedstrijd, tussen de paarden, m'n hoogste score behaald.
En ben ik in mei dit jaar op een tinkerwedstrijd ook gewoon beoordeeld met erg lage cijfers omdat het ook voor geen meter ging.

Kan me in alle punten vinden, vind mijn eigen punten vaak nog hoger dan ik zelf verwacht.
De sfeer en gezelligheid is vaak waar je voor kiest om mee te doen aan een koudbloeden of rassen wedstrijd. Samen deel je de liefde voor een bepaald ras en helpt iedereen elkaar.
Dat is op een reguliere wedstrijd wel eens anders, waar er vaak nog niet eens een goedemiddag vanaf kan.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:04

Fitzroy schreef:
Toch zet ik er mijn vraagtekens bij als iemand consequent onder de 170 of onder de 190 in het Z zit en opeens op de rassenwedstrijden wel winst en vaak nog dikke winst ook rijdt. Dan gaat er toch iets niet goed in de jurering.

Mmm apart...
Ikzelf reed dit concours ook mee met mijn Tinkermerrie in het M1
Ook 2 winst meegenomen, maar met alle respect..... Op reguliere concoursen eindig ik met mijn 2 Tinkers ook 9 vd 10 keer in de bovenste regionen. Tegen al die KWPN'ers
En op rassenconcoursen ook vaak zat GEEN winst gereden }:0

Snap het ' vriendjespolitiek' idee niet zo mbt rassen concoursen eigenlijk...
Ja... Rasconcoursen zul je misschien iets hoger scoren dan regulier.. maar dat komt omdat men tegen soortgelijke dieren strijd en dat het uitgangspunt is en niet tegen peperdure dressuurpaarden met gangen van hier tot Tokio.
Daar kunnen de meeste koudbloeden qua gangen gewoonweg niet tegenop, en rijden op gewone concoursen qua punten dan lager omdat de bewegingsmonsters nou eenmaal hoger eindigen.
Maakt bv de oefeningen niet makkelijker, klasse blijft een bepaalde klasse immers.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:38

er zijn altijd wel jury s die met punten strooien.....op rassenwedstrijde komt heg zeker wel eens voor
maar nieg vaker dan op reguliere wedstrijden...
ik rijd met mijn tinker nu in het Z1 en he afgelopen weekend ook gereden op een koudbloedenwedstrijd....en heb van de 4 proeven 1 winst gereden er is zeker zondag aardig streng gejureerd maar wel rechtvaardig.
overigens rij ik regulier dezelfde punten ongeveer en heb zeker 3 kwart van mijn bekers en punten gewonnen op reguliere wedstrijden.
op een enkele wedstrijd na eindigde ik in de top 3 en heb heel wat wpners achter me gelaten.
dus de stelling van sommige hier gaat niet altijd op...

de sfeer is wel stukken gezelliger op de koudbloedwedstrijden...iedereen staat voor elkaar klaar en iedereen gunt de ander ook de punten...

romy46

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:50

Vriendjespolitiek heb je overal en kan je niet tegen gaan, moet je ook niet willen, Je rijdt de wedstrijd voor jezelf, dus als een ander, in jouw ogen, dan te hoge punten, of te laag, doet dat niks meer of minder af aan jouw prestatie.

Je zou haast geen jury meer willen worden of zijn, want het is bij sommige niet gauw goed, en een "rotte appel" moet het dan verpesten voor de rest.

Ik vindt het prachtig als een niet "dresuurtypisch" paard bijvoobeeld eerste wordt! Maar dat vindt ik net zo goed van een uber dressuur gefokt paard!

Ik heb gelukkig voor mezelf niet de ervaring dat ik ooit te laag gejureerd ben, weleens dat ik het te hoog vond... en kijk eerst naar je punten per onderdeel, dan gelijk reageren op het eindtotaal!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:51

Als jullie goed lezen dan kun je zien dat ik het heb over rassenwedstrijden in het algemeen en niet over een specifieke wedstrijd. En of het dan een Friezenwedstrijd, tinkerwedstrijd, Haflinger of barokke paardenwedstrijd is doet imo niet terzake. Het is ook niet zo vreemd dat er daar hoger gescoord wordt, er zitten ook juryleden die het leuk vinden om dat ras te beoordelen anders ga je er niet zitten. En die zien het dan vast met iets rozere bril dan normaal. Ik ken echt mensen die hun punten alleen daar vandaan halen of gehaald hebben.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:59

Heb altijd geleerd dat als je al je wedstrijdresultatem bij elkaar op teld en dan deelt door je aantal starts je gemiddelde is wat je verdiend. En ja, de ene keer zit de jury iets lager dan je verwacht en de andere keer wat hoger. En ja, heb ook wel eens een jury getroffen die dingen suggereerde die kant nog wal trof. Als je geen kritiek kan of wil horen moet je gaan springen. Dan niet in de B, maar hoger.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 00:24

Als je altijd van je gemiddelde uitgaat, dan zou je dus altijd hetzelfde rijden. Je verbeterd nooit en je tijd ook nooit een mindere proef. Dat is toch onlogisch?
Ik ben ooit 1e geworden in de ene proef en bij de laatste 5 in de andere proef met een groot puntenverschil en dat was echt terecht hoor! Als ik dan van mijn gemiddelde uit zou gaan dan hadden beide jury's dus ongelijk volgens jou?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 00:26

Bedoelt ze niet het gemiddelde van wat je dan rijdt? Dus soms verdien je 180 maar krijg je 170 en een andere keer verdien je 170 en krijg je 180.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 07:32

Dat bedoel ik ja. Al je punten van een seizoen. Niet op een wedstrijd. Dat optellen en delen heeft geen meerwaarde nee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:09

Sharonaa_ schreef:
een paar weken geleden op concours geweest. een klein concours. En ja helaas ook vriendjespolitiek bij 1 persoon. Jury en ruiter kenden elkaar duidelijk. L2 debuut, iedereen heeft echt gelijk gereden en er zat niet veel verschil in met wat ik heb gezien. Maar met de prijsuitreiking. Meisje 1e prijs met bijna 200 punten. Krijgt een hand van de jury met een dikke vette knipoog. En niet alleen van de jury, van alle mensen die er waren. Kennen elkaar duidelijk.
Verder heb ik nog niet echt wat mee gemaakt als vriendjespolitiek gelukkig, dus ik wil zeker niet iedereen over één kam scheren. en ik zeg, volgende keer beter. Ik rijd liever geen winstpunt en de nodige eerlijke punten erbij wat ik kan verbeteren dan dat ik 3 wp's rijd die ik krijg omdat ik de jury ken.

Gebeurt helaas, zelfs bij een regiokampioenschap werd er één op de eerste plek gezet doordat ze (achteraf) het buurmeisje van de hoofdjury was, hij gaf haar 15 pt meer (185, oude telling) terwijl ze bij de tweede jury 160 had. Ze werd met 1 pt verschil kampioen.
Achteraf werd er schande van gesproken maar daar koop je als nm 2 niets voor, deze had 172 van beide jury's. Het meisje kon er niets aan doen en heeft zich zelfs nog verontschuldigt bij nm 2, ze schaamde zich kapot want ze vond zelf ook de punten zeer onterecht, ze vertelde dat ze nog nooit had gewonnen, zelfs niet in de prijzen was gevallen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 13:23

Geen vriendjespolitiek maar beter gezegd afschuifpolitiek..... Kijk nou eens NIET naar wat anderen krijgen of hoe anderen rijden, investeer in je EIGEN rijden zodat de jury's niet meer om je heen kunnen. Dat eeuwige gemier en zoeken naar excuses, met die instelling kom je nooit ver.

En wb rassenwedstrijden, ik vind wél dat daar in t algemeen hoger wordt gepunt dan gemiddeld. En de mensen die daar ineens enorme punten rijden terwijl ze normaal gesproken bij lange na geen winst rijden moeten dat ook wel weten van zichzelf, toch?