Afgestraft op het niet invlechten van mijn IJslander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:50

Citaat:
Voor paarden en pony’s van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, is deze voorkeursvolgorde uiteraard niet van toepassing.

Let even op dit woord:

Voorkeursvolgorde

De voorkeursvolgorde is:
De manen:
a. Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen.
b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
c. Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen.
d. Totaal afgeschoren manen.
Bij voorkeur wordt vlak achter de oren een stukje manen verwijderd (‘derde oor’), zodat het hoofdstel een goede ligplaats heeft.

Oftewel, voorkeur gaat uit naar a, dan naar B enz.
Dus a t/m D mag, met de voorkeur naar A. koudbloeden hebben dus geen eerste voorkeur van volgorde. Dus als jij losse manen wilt, zul je ze zoals B moeten hebben, naar een zijde liggende manen van gelijke lengte. En anders moet je toch aan het vlechten.
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 24-10-12 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:50

MarliesV schreef:
Tja, het is wel erg streng afgerekend en dat vind ik ook wat overdreven. Maar je voldoet niet aan het regelement.

Je hoeft niet te vlechten maar dan moet je dus zorgen voor manen aan 1 kant en op gelijke lengte.
Lastig, ja maar niet onoverkomelijk.

Ik heb een haf met een giga dikke bos stug haar. Daar krijg ik ook geen knotten in, dat worden bloemkolen. Niet te doen. Oplossing: manen aan beide kanten en dan dus beide kanten een hengstenvlecht er in. Is meer werk maar staat wel verzorgt. Voor de stevigheid kan je een draadje meevlechten in de kleur van de manen, dan zakt het niet na een paar passen al uit.

Je voldoet wel degelijk aan het regelement zo: er staat namelijk dat voor Ijslanders, Friezen, Haflingers en een aantal andere rassen waarvoor een andere rassenstandaard geldt de voorkeursregels niet toegepast hoeven te worden.

En voor degene die het over de voorkeursvolgorde had (sorry herrinner me je naam niet zo meer): er staat dat er als rassenstandaard een andere wijze van toiletteren geldt, is de voorkeursvolgorde niet van toepassing. Dat is in mijn ogen, zoals bij de IJslander gebruikelijk is: manen aan twee kanten.

@Diaffodil: Oké snap het. Maar het is bij jou dan ook nog het verschil tussen een 7 en een 8 en als daar je winstpunt vanaf moet hangen... Maar een 4 is wel een beetje overdreven...
Laatst bijgewerkt door Bnet op 24-10-12 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:51

Ashley5760 schreef:
Cp12 je argument dat iemand die wel ingevlochten is het "wint" van iemand die niet ingevlochten is maar rijdt volgens rassenstandaard. Is pertinente onzin!
Het punt voor verzorging zou geen verschil mogen maken! Bovendien staat in de reglementen dat het is toegestaan.
Je kan hooguit zeggen, een ingevlochten paard geeft een strakker/stiller beeld wat in de algemene indruk positief kan opvallen ipv loswapperende manen die alle kanten uit gaan. Een jury zou er niet door beinvloed mogen raken, maar onbewust gebeurd dit soms toch (geen 10punten verschil) maar je laat een andere indruk achter.
Hoe dan ook een goede proef blijft een goede proef en je behoort gewoon je punten te krijgen waar je recht op hebt als je je aan het reglement houdt.

Het is NIET toegestaan.
Manen moeten naar één kant, en gelijke lengte.
Dat is nou eenmaal niet zo bij TS haar pony.

Ik vlecht mijn tinker d'r manen altijd, vind het gewoon netter en fijner rijden. Maar ik zou ze los kunnen laten, krijg geen punten meer voor verzorging in de M1, maar dan voldoe ik niet geheel aan reglement (zijn niet op 1 lengte)

Bnet

Re: Afgestraft op het niet invlechten van mijn IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:53

Blijkbaar is hier dus onduidelijkheid over het regelement... Is het geen idee om de KNHS hier eens naar te vragen?
Want ik interpreteer dit toch echt anders dan bijvoorbeeld MelanieB.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:54

BernetteO schreef:
MarliesV schreef:
Tja, het is wel erg streng afgerekend en dat vind ik ook wat overdreven. Maar je voldoet niet aan het regelement.

Je hoeft niet te vlechten maar dan moet je dus zorgen voor manen aan 1 kant en op gelijke lengte.
Lastig, ja maar niet onoverkomelijk.

Ik heb een haf met een giga dikke bos stug haar. Daar krijg ik ook geen knotten in, dat worden bloemkolen. Niet te doen. Oplossing: manen aan beide kanten en dan dus beide kanten een hengstenvlecht er in. Is meer werk maar staat wel verzorgt. Voor de stevigheid kan je een draadje meevlechten in de kleur van de manen, dan zakt het niet na een paar passen al uit.

Je voldoet wel degelijk aan het regelement zo: er staat namelijk dat voor Ijslanders, Friezen, Haflingers en een aantal andere rassen waarvoor een andere rassenstandaard geldt de voorkeursregels niet toegepast hoeven te worden.

@Diaffodil: Oké snap het. Maar het is bij jou dan ook nog het verschil tussen een 7 en een 8 en als daar je winstpunt vanaf moet hangen... Maar een 4 is wel een beetje overdreven...

Nee, je voldoet niet. De voorkeursvolgorde komt te vervallen, niet het regelement bij de genoemde rassen.

Je moet dus:
*knotten
*vlechten
*kaal geschoren
*los maar dan aan 1 kant en op 1 lengte.

Het is niet zo dat je bij deze rassen de vrije keuze hebt, dat staat nergens.

Met losse manen aan beide kanten voldoe je dus niet aan het regelement.

Edit: er is inderdaad wel onduidelijkheid over. Maar ik heb dit ooit nagevraagd en kreeg bovenstaand antwoord. Vandaar mijn stellige overtuiging...

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:55

Had mijn bericht nog even aangepast: En voor degene die het over de voorkeursvolgorde had (sorry herrinner me je naam niet zo meer): er staat dat er als rassenstandaard een andere wijze van toiletteren geldt, is de voorkeursvolgorde niet van toepassing. Dat is in mijn ogen, zoals bij de IJslander gebruikelijk is: manen aan twee kanten.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:56

MelanieB schreef:
Citaat:
Voor paarden en pony’s van rassen waarbij een andere wijze van toilettering gebruikelijk is, zoals Fjorden, Haflingers, IJslanders, Shetlanders en Friezen, is deze voorkeursvolgorde uiteraard niet van toepassing.

Let even op dit woord:

Voorkeursvolgorde

De voorkeursvolgorde is:
De manen:
a. Gevlochten in één enkele rij van dubbel geslagen vlechtjes of knotjes die afgewerkt mogen zijn met wit band. De maantop mag daarbij los blijven, maar moet dan over de frontriem worden gedragen.
b. Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte.
c. Op andere wijze dan onder (a) aangegeven ingevlochten manen.
d. Totaal afgeschoren manen.
Bij voorkeur wordt vlak achter de oren een stukje manen verwijderd (‘derde oor’), zodat het hoofdstel een goede ligplaats heeft.

Oftewel, voorkeur gaat uit naar a, dan naar B enz.
Dus a t/m D mag, met de voorkeur naar A. koudbloeden hebben dus geen eerste voorkeur van volgorde. Dus als jij losse manen wilt, zul je ze zoals B moeten hebben, naar een zijde liggende manen van gelijke lengte. En anders moet je toch aan het vlechten.

Dit klopt inderdaad. Er word vaak over het woord voorkeursvolgorde heen gelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:57

Je kiest ervoor om mee te doen met een jurysport. Die dus per definitie subjectief is. Sommige jury´s letten heel erg op de presentatie (en terecht, want dat staat in de regeltjes). Omdat jij toevallig een IJslander hebt geldt die regel dan effetjes lekker niet voor jou? :+

Nee hoor, leer maar gewoon invlechten. Want dat jij een kleine pony hebt met dikke manen is ook jouw keuze :D dan heb je dus meer werk met dit soort wedstrijden.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:59

BernetteO schreef:
Had mijn bericht nog even aangepast: En voor degene die het over de voorkeursvolgorde had (sorry herrinner me je naam niet zo meer): er staat dat er als rassenstandaard een andere wijze van toiletteren geldt, is de voorkeursvolgorde niet van toepassing. Dat is in mijn ogen, zoals bij de IJslander gebruikelijk is: manen aan twee kanten.

Je moet het woord: 'Voorkeursvolgorde' zien. = Voorkeur van volgorde.
Dus de A t/m D (knotten, losse manen naar 1 kant en gelijke lengte, andere wijze van invlechten, totaal afgeschoren manen) is volgorde, A B C en dan D. Dus de 1ste voorkeur is A, 2e is B enz.
Met koudbloeden is de voorkeursvolgorde uiteraard niet van toepassing dus is er geen voorkeur van volgorde. :) Maar is er geen 1ste voorkeur (zoals er bij andere paarden de voorkeur eerst naar A gaat enz)

Hopelijk snap je 'm zo, gooi bijna volgorde en voorkeur door elkaar :Y)
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 24-10-12 13:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:00

Dit is voor de IJslander dus manen aan twee kanten. Maar inderdaad het woord voorkeursvolgorde staat er ook.
Deze regel is in mijn ogen dus hartstikke dubbelzinnig en levert daarom hier de nodig verwarring en discussie op.

TS: zou je het KNHS niet eens kunnen mailen met je foto's? Gewoon los van het feit of een 4 terecht is of niet, maar met de vraag of dit is toegestaan omdat dit uit het regelement dus niet geheel duidelijk is?
Ik zou ook wel willen mailen hoor, maar heb geen foto's van mij op wedstrijd met mijn IJslander.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:02

BernetteO schreef:

Dit is voor de IJslander dus manen aan twee kanten. Maar inderdaad het woord voorkeursvolgorde staat er ook.
Deze regel is in mijn ogen dus hartstikke dubbelzinnig en levert daarom hier de nodig verwarring en discussie op.

TS: zou je het KNHS niet eens kunnen mailen met je foto's? Gewoon los van het feit of een 4 terecht is of niet, maar met de vraag of dit is toegestaan omdat dit uit het regelement dus niet geheel duidelijk is?
Ik zou ook wel willen mailen hoor, maar heb geen foto's van mij op wedstrijd met mijn IJslander.

Andere wijze is gebruikelijk, vaak is het 'gebruikelijk' bij koudbloeden om de manen los te hebben.

Maar dan moet het nog wel netjes naar een kant hangen en op gelijke lengte.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:03

Als voorkeursvolgorde NIET van toepassing is, hoeft men zich daar ook niet aan te houden. Het mag dus wel. MelanieB, je zegt het eigenlijk zelf al.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:03

Ik zat op het secretariaat van de wedstrijd van TS.
Als jury zijnde schrok ik wel toen ik het protocol aan het natellen was.
Ik zou ook een puntje eraf gehaald hebben net zoals Daffodil en dan op een positievere manier verwoord hebben dat de manen niet voldoen aan wat in het reglement beschreven staat.
En inderdaad de jury was al weg toen we de prijsuitreiking gingen doen.

TS misschien is het een idee om de manen allemaal naar 1 kant te vlechten als je pony op stal staat en dan met de manen los je proef te rijden. Dan hangen ze als je de vlechten eruit haalt allemaal naar dezelfde kant, hoppa wat haarlak erop en dan blijft dat wel zitten.

Overigens heb je je outfit inderdaad prachtig aangepast op de kleuren van je pony, alleen je kleur lippenstift knalt er echt teveel uit en hierdoor zijn jullie een flets geheel met knal rode lippen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:05

De regeling lijkt mij volkomen duidelijk en zoals MelanieB aangeeft. Ik zie geen mogelijkheid om dat anders te interpreteren.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:12

Voor het nette had je de manen net zoals je soms in de western sport ziet in hele kleine staartjes kunnen verdelen. Als je steeds maar een paar cm neemt zie je amper dat er staartjes inzitten, maar ze hangen wel netjes naar 1 kant. Eventueel net voor de rit de staartjes eruit en dan hangen de manen nog steeds mooi naar 1 kant.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:15

Het gaat nu om interpretaties, maar.....

Het al dan niet vlechten is maar een onderdeel van het punt verzorging, daar vallen nog meer dingen onder, zoals is het paard in goede conditie?, is alles schoon?, is de ruiter/amazone netje gekleed, etc

Als aan al die andere voorwaarden wel voldaan is kan je als jury hiervoor geen onvoldoende geven.

aan TS, ik zou bij de KNHS om opheldering van de regel vragen, zoals ik het nu zie interpreteerd een ieder dit namelijk anders en is het ook voor meerdere interpretaties vatbaar.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:16

Ik reed een aantal jaren geleden wedstrijden met een warmbloed met een enorme bos manen aan twee kanten... Met manen trekken werd hij compleet gek, dus dan maar netjes knippen en veel te grote knotten erin, maarja, het waren knotten:) dus dikke maken aan twee kanten: het is te doen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:16

Ben nu wel benieuwd wat de rastypische toilettering bij Friezen is....

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:17

Zilfstar schreef:
Ben nu wel benieuwd wat de rastypische toilettering bij Friezen is....

Hengstenvlecht zie ik vaak, maar weet natuurlijk niet of dat ras typisch is...

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:18

Ik ga mee met MelanieB: de voorkeursvolgorde is dan niet van toepassing op de genoemde rassen, maar de reglementen wel. Oftewel, als jij met een Fries/IJslander/etc. met manen volgens optie C rijdt, mag je daar niet minder punten voor krijgen dan een KWPN'er conform optie A. Maar je moet wel aan één van de opties A t/m D voldoen. Met manen aan twee kanten voldoe je daar niet aan.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:21

Inderdaad, je mag dan afwijken van de VOLGORDE wbt de voorkeuren, niet van de gehele regel zélf.
Al vind ik een 4 wel erg laag...

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:27

Ja dat is dan inderdaad jullie interpretatie, waar ik op zich wel iets in zie.
Wat ik dan wél heel raar vind: Hoe kan het dan zo zijn dat de TS hier niet eerder op gewezen is? Dat er juryleden zijn die er wel een 7 of 8 voor geven?
(en dat is bij mij overigens ook zo)

Kijk, dat er regels zijn prima, logisch. Maar deze regel wordt door verschillende mensen verschillend geïnterpreteerd.
Maar blijkbaar is de regel onder juryleden zelf ook niet geheel duidelijk, of is het overgrote deel dan zo vergevingsgezind?

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:27

Hengstenvlecht aan 2 kanten van de manenkam maken.
Als je strak genoeg vlecht met vochtige manen heb je geen last dat het uitvalt.
Kleine plukjes per keer.
Staat ook nog super mooi.

Mijn paard heeft super lange manen maar ik vlecht ook altijd op wedstrijd.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:30

MelanieB toch raar dat afgelopen jurycursus (april 2012) nog benadrukt werd hier niks mee te doen en paarden naar rassenstandaard mogen verschijnen. Uberhaubt is het punt verzorging achterhaald en zijn ze bezig dit er helemaal af te halen naar wat ik vernomen heb.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:32

Bij het mennen nog nooit commentaar gehad op losse manen bij mijn shetten.
Heb pas 1x gevlochten (toen het 28 graden op een kampioenschap was zodat ze beter haar warmte kwijt kan), verder altijd lekker los.

Onder het zadel deed ik vaak een klein hengstenvlechtje (cm of 10, alsof je een groot 3e oor had) omdat er onder het zadel wel vaak een 5 gegeven werd met commentaar op het niet vlechten. Helemaal een hengstenvlecht zakte altijd uit en trekken bij een stamboek pony die naar de keuring moet kan echt niet (dan word je op de keuring direct de ring uit gestuurd).

Imo is het op de foto een verzorgde combinatie die gewoon een goed cijfer daar voor hoort te krijgen. Mocht de jury echt een hekel hebben aan ongevlochten manen misschien 1 puntje er af (ook al ben ik het er zelf dan nog niet mee eens), maar niet meteen een 4, dat vind ik wel heel zwaar bestraft.