Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
schoentje schreef:Dat laatste ben ik niet met je eens JumpingRider. Ik vind een paard dat thuis op Z niveau (ongeacht welke tak van sport) getraind word en daar de bjibehorende conditie, spiermassa en kracht bij heeft zeker wel een sportpaard, er word tenslotte intensief mee gesport maar alleen niet in wedstrijdverband.
Net zoals ik een koudbloed die alleen recreatief gereden word maar 1 x per jaar een clubwedstrijdje kloopt op BB niveau, maar verder niet in een sportconditie is, geen sportpaard vind, terwijl hij toch ooit wedstrijden loopt.
Verder blijf ik bij mijn eerdere post...
schoentje schreef:@JumpingRider, Je kunt thuis dus een paar hindernissen van 1.50m springen, maar je paard heeft daar dan toch een bepaalde sportconditie, spieren en kracht voor nodig.
Als jij alleen bosritjes rijd en dan van de een op de andere dag gaat springen, dan zul je dat toch op moeten bouwen, ook al heeft je paard misschien vroeger die hoogte wel geprongen.
Daarom blijf ik bij mijn eerdere post over gefokte en gemaakte sportpaarden.
Maar idd het label is eigenlijk niet zo belangrijk...

CaPrIoLe`79 schreef:Een sportpaard is een verzamelnaam voor alle paarden (dik, dun, krom, groot of klein) die een eigenaar in bezit heeft met als belangrijkste doel het presteren in de sport. Als een paard af en toe eens een wedstrijdje voor de fun loopt, maar de eigenaar dat paard vooral voor het buitenrijden of om thuis leuk te trainen heeft dan is het een recreatiepaard.
Of het doel door de eigenaar ook bereikt wordt is een andere zaak.
Lante schreef:Ik vindt een paard een sportpaard als het in de sport uitgebracht wordt en minimaal 4-5 keer per week intensief daarvoor getraind wordt.
Verder vind ik paarden die speciaal voor de sport gefokt worden ook sportpaarden, ook al worden ze niet getraind of uitgebracht.
liekec schreef:Lante schreef:Ik vindt een paard een sportpaard als het in de sport uitgebracht wordt en minimaal 4-5 keer per week intensief daarvoor getraind wordt.
Verder vind ik paarden die speciaal voor de sport gefokt worden ook sportpaarden, ook al worden ze niet getraind of uitgebracht.
Moet je even in mijn profiel kijken, naar die newforest. Die heeft ook een superhoge afstamming, en is ook als sport pony gefokt, maar er wordt nu amper iets mee gedaan, heeft een beertjesvacht en wordt met geluk 1 keer per week gereden. Is dat dan ook een sportpony?
liekec schreef:Lante schreef:Ik vindt een paard een sportpaard als het in de sport uitgebracht wordt en minimaal 4-5 keer per week intensief daarvoor getraind wordt.
Moet je even in mijn profiel kijken, naar die newforest. Die heeft ook een superhoge afstamming, en is ook als sport pony gefokt, maar er wordt nu amper iets mee gedaan, heeft een beertjesvacht en wordt met geluk 1 keer per week gereden. Is dat dan ook een sportpony?
),