Wanneer is je paard een sportpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:25

Ik vind een sportpaard een paard dat intensief wordt uitgebracht in de sport. (de naam zegt het ook al: Sportpaard).
Uitzonderingen zijn jonge paarden, die nog niet uitgebracht zijn op wedstrijd maar hier wel voor getraind worden.
Dit zijn dus eigenlijk 'toekomstige' sportpaarden.

Iemand die zijn paard niet uitbrengt op wedstrijden heeft in mijn ogen dus een recreatiepaard. Waar ook niets mis mee is!
Maar je hebt dan meer een paard voor de lol dan een paard voor de sport.

Een tinker die maandelijks wedstrijden rijdt op L niveau vind ik dus een sportpaard, maar een kwpn'er die thuis op 'Z-niveau' traint vind ik nog steeds een recreatiepaard. (Deze heeft namelijk niet als doel om in de sport te presteren).

Schoentje

Re: Wanneer is je paard een sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:57

Dat laatste ben ik niet met je eens JumpingRider. Ik vind een paard dat thuis op Z niveau (ongeacht welke tak van sport) getraind word en daar de bjibehorende conditie, spiermassa en kracht bij heeft zeker wel een sportpaard, er word tenslotte intensief mee gesport maar alleen niet in wedstrijdverband.
Net zoals ik een koudbloed die alleen recreatief gereden word maar 1 x per jaar een clubwedstrijdje kloopt op BB niveau, maar verder niet in een sportconditie is, geen sportpaard vind, terwijl hij toch ooit wedstrijden loopt.
Verder blijf ik bij mijn eerdere post...

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 17:50

ik rij mijn paardje ook wel rond de 5\6 x per week en ze heeft dan een dag vrij (;
Soms ga ik ook eens lekker naar buiten of werk ik aan de hand met balkjes en van alles/
Maar ze gaat s'ochtends rond 9 uur de wei in en word rond 8 uur er weer uitgehaald, dus ze heeft het niet slecht :P
en ik ga wel vaak op wedstrijd :D

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:28

schoentje schreef:
Dat laatste ben ik niet met je eens JumpingRider. Ik vind een paard dat thuis op Z niveau (ongeacht welke tak van sport) getraind word en daar de bjibehorende conditie, spiermassa en kracht bij heeft zeker wel een sportpaard, er word tenslotte intensief mee gesport maar alleen niet in wedstrijdverband.
Net zoals ik een koudbloed die alleen recreatief gereden word maar 1 x per jaar een clubwedstrijdje kloopt op BB niveau, maar verder niet in een sportconditie is, geen sportpaard vind, terwijl hij toch ooit wedstrijden loopt.
Verder blijf ik bij mijn eerdere post...

Maar conditie, spiermassa en kracht is niet hetzelfde als werkelijk dat niveau rijden. Ik kan thuis wel een paar hindernissen van 1.50 springen, maar een heel parcours gaat nu echt nog niet.
En zo heb je ook paarden die de oefeningen van het Z1 kunnen maar in een B-proef op wedstrijd nog geen winstpunt kunnen halen.

Misschien moeten we de definitie van sportpaard maar aanhouden:
"Paarden die zowel gefokt als gehouden worden met als doel: het bedrijven van de wedstrijdsport"

Achja, misschien moeten we er gewoon maar helemaal geen label aanplakken. Het maakt ook niet uit wat je hebt toch, als je maar plezier hebt ;)

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:36

als je een sportpaard wilt/hebt. dan wil je van dit paard dat het een atleet word. dat is namenlijk de spoort en of dat nou springen is of dressuur. beide zijn atleten.
dus wanneer een persoon/ruiter. hiermee bezig is vind ik het een sportpaard.
wat is een endurance paard anders? dat zijn dus echte sporters.
daarbij ben ik overtuigd dat manege paarden de hoogste sport beoefenen die er maar is.
maar dat zijn dus geen atleten.

daarbij een paard 5/6 keer in de week rijden vind ik echt te veel.
je moet je paard ook tevreden houden en afwisselen, en dan hoort dus ook een dressuurpaard een keertje een sprongetje/buitenritje te maken, een keer aan halster gelongeerd worden, maar ook een keer training aan de longe(dubbele longe/touw/bijzets) en dan 2 a 3 keer per week rijden is prima, en dan nog een dag evt wedstrijd erbij. ik zou dan dus mijn paard 1x trainen aan de longe met bijzet, 3x rijden waarvan 1 x sprongetje/buitenritje. 1x aan het halster laten longeren conditie opbouwen. en dan 2 dagen vrij. evt. voor een wedstrijd nog een keertje lekker aan de dubbele longe . maar 5 a 6 keer rijden in de week. word volgens mij echt teveel voor een paard en gaat dit geestelijk niet aankunnen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:39

@JumpingRider, Je kunt thuis dus een paar hindernissen van 1.50m springen, maar je paard heeft daar dan toch een bepaalde sportconditie, spieren en kracht voor nodig.
Als jij alleen bosritjes rijd en dan van de een op de andere dag gaat springen, dan zul je dat toch op moeten bouwen, ook al heeft je paard misschien vroeger die hoogte wel geprongen.

Daarom blijf ik bij mijn eerdere post over gefokte en gemaakte sportpaarden.
Maar idd het label is eigenlijk niet zo belangrijk...

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:52

schoentje schreef:
@JumpingRider, Je kunt thuis dus een paar hindernissen van 1.50m springen, maar je paard heeft daar dan toch een bepaalde sportconditie, spieren en kracht voor nodig.
Als jij alleen bosritjes rijd en dan van de een op de andere dag gaat springen, dan zul je dat toch op moeten bouwen, ook al heeft je paard misschien vroeger die hoogte wel geprongen.

Daarom blijf ik bij mijn eerdere post over gefokte en gemaakte sportpaarden.
Maar idd het label is eigenlijk niet zo belangrijk...

Wat vind je dan van een ouder paard dat 1.60 heeft gelopen maar met een nieuwe ruiter met geen ervaring alleen nog voor de lol wat sprongetjes maakt?
Hij heeft wel nog de conditie, spieren en kracht maar op dat moment vind ik dat het van een sportpaard naar een recreatiepaard is gegaan.
Maar je zou het natuurlijk ook een 'oud'-sportpaard kunnen noemen ;)

Ik denk dat er niet echt een goede definitie voor te geven is.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:01

Dan is het idd een gefokt en gebruikt sportpaard dat nu gebruikt word als recreatiepaard :)
Heb je mijn post op pagina 2 gelezen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 09:39

Voor mij is een paard is een sportpaard wanneer het zoveel kwaliteit heeft dat het verder zou kunnen komen dan het Z.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 12:24

Ook al is bijv een paard sport gefokt en het heeft niet de kwaliteiten ervoor..noem ik het geen sportpaard meer.
Het moet in mijn ogen wel prestaties leveren op een niveau wat intensieve training vraagt en pieken.

Een paard wat gewoon zo nu en dan een ritje maakt en voor de rest buiten staat of in een stal noem ik dan geen sportpaard.

Dus ook een niet gefokt sportpaard kan in mijn ogen zeker wel een sportpaard.

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:31

CaPrIoLe`79 schreef:
Een sportpaard is een verzamelnaam voor alle paarden (dik, dun, krom, groot of klein) die een eigenaar in bezit heeft met als belangrijkste doel het presteren in de sport. Als een paard af en toe eens een wedstrijdje voor de fun loopt, maar de eigenaar dat paard vooral voor het buitenrijden of om thuis leuk te trainen heeft dan is het een recreatiepaard.
Of het doel door de eigenaar ook bereikt wordt is een andere zaak. :=

Hier ben ik het volledig mee eens.

caramellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:44

Mijn pony is ook niet sportgefokt maar uiteindelijk bezit hij toch de kwaliteiten van een sportpony dus afkomst maakt niet altijd uit het zijn de kwaliteiten die je paard zelf bezit dat tellen.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:46

Lante schreef:
Ik vindt een paard een sportpaard als het in de sport uitgebracht wordt en minimaal 4-5 keer per week intensief daarvoor getraind wordt.

Verder vind ik paarden die speciaal voor de sport gefokt worden ook sportpaarden, ook al worden ze niet getraind of uitgebracht. :)

Moet je even in mijn profiel kijken, naar die newforest. Die heeft ook een superhoge afstamming, en is ook als sport pony gefokt, maar er wordt nu amper iets mee gedaan, heeft een beertjesvacht en wordt met geluk 1 keer per week gereden. Is dat dan ook een sportpony?

don110

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:30

bij ons staan de paarden 24/7 buiten, en vrijwel alleen maar sportpaarden! worden allemaal uitgebracht in de sport, ik rijd nu een paard wat nu niet meer uitgebracht wordt, maar wat wel op M niveau heeft gelopen. Dan vind ik het nog steeds een sportpaard, en als iemand thuis traint op hoog niveau, maar niet op wedstrijd, vind ik het ook heel zeker een sportpaard! En een paard wat een hele goede afstamming heeft, maar niet zo getraint wordt, vind ik eigenlijk nog steeds een sportpaard.. over koudbloeden kom ik niet uit, haflinger bij ons wordt uitgebracht in de sport, en is het type sport haf, dus dat vind ik dan wel weer meer sport type dan de ouderwetse bijv...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:39

En wat dan met ijslanders? Die mogen zelfs niet geschoren op wedstrijd verschijnen, en die krijgen me toch een serieuze berenvacht... kan je moeilijk geen sportpaarden noemen, ze hebben hun eigen WK en een ijslander in telgang (de snelle variant he ;) ) is toch overduidelijk aan het (top)sporten.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:12

Sommigen vinden eigenlijk een paard wat gefokt is als "sportpaard" gelijk een stempel sportpaard krijgt.
Tuurlijk deze zien er ook idd meer uit als sportpaard (in spe).
Maar ook deze paarden moeten bij de juiste mensen terecht komen om een sportpaard te worden!
Ik heb heel wat uren bij jury's geschreven tijdens dressuur wedstrijden, maar er zijn echt ruiters bij die de meest schitterende paarden met super afstammingen in de ring verschijnen maar nog geen winstpunt in de B voor elkaar krijgen. Zo kwam er een keer een in de ring met een super mooie Krack C, liep met z'n voorbenen bekant tot aan z'n neus zo goed kon die bewegen en strekken, maar een gebroken lijn of volte dat bleef uit....
Maar goed dat geldt natuurlijk voor alle type paarden...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:33

liekec schreef:
Lante schreef:
Ik vindt een paard een sportpaard als het in de sport uitgebracht wordt en minimaal 4-5 keer per week intensief daarvoor getraind wordt.

Verder vind ik paarden die speciaal voor de sport gefokt worden ook sportpaarden, ook al worden ze niet getraind of uitgebracht. :)

Moet je even in mijn profiel kijken, naar die newforest. Die heeft ook een superhoge afstamming, en is ook als sport pony gefokt, maar er wordt nu amper iets mee gedaan, heeft een beertjesvacht en wordt met geluk 1 keer per week gereden. Is dat dan ook een sportpony?

in principe wel; de pony zou met de kwaliteit die erin is gefokt moeten kunnen presteren ook al wordt er nu niets mee gedaan.
daarentegen heb ik bijvoorbeeld een E pony. hij loopt m1 dressuur en B springen. beide disciplines kan hij heel goed. Maar het is geen sportpony, want hij kan nooit verder komen dan Z. straks natuurlijk dan wel een goede leerpony voor iemand die de sport in wil; dat dan weer wel :D

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 00:28

ik vindt dat een sportpaard regelmatig per week getraind wordt. dus 5/6 keer per week en ook wedstrijd gericht. Niveau vind ik niet aan de orde.

Rozenkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 00:54

Een paard is een paard en wordt niet als 'sportpaard' geboren. Ik vind dat je moet kijken wat bij jou en je paard past. T is maar hoe je de 'sport' bekijkt. De een vindt zz en wedstrijden rijden belangrijk, voor de ander is het n sport om alle parelli levels te doorlopen. T zijn de verwachtingen van een ruiter naar het paard toe, en de combi, het karakter, bouw en talenten van het paard.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 09:30

liekec schreef:
Lante schreef:

Een new forestpony is niet per se sport gefokt. Ze doen het wel vaak erg goed in de sport, maar dat vind ik wel wat anders. KWPN en NRPS zijn rassen die raskenmerken hebben die gesteld zijn omdat ze bijdragen aan een goed sportpaard (of pony). De raskenmerken van een New Forestpony zijn vooral nog steeds rastypisch. Een topsportpony van dat ras dat te weinig in het NF type staat, maar verder wel correct gebouwd is wordt bijvoorbeeld geen ster of niet goed gekeurd voor de dekdienst. (ik heb zelf topsport New Forestpony's gefokt, dus grappig dat je dit ras aan haalt).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 22:00

Wat is een sportpaard?

Ik noem mezelf altijd recreatie ruiter, maar werd daarin laatst gecorrigeerd, omdat ik ook wedstrijden rijdt
en ook nog eens toch enigzins wedstrijd gericht train.

Wat voor paarden heb ik dan.
Tja, ehhhhh, recreatie paarden? Of sportpaarden?

Ik heb een Z1 +16 wp bij de paarden fjorden merrie (deels geschoren, dat dan weer wel }> ),
die klasse 2 endurance startgerechtigd is (voor die 2 sporten gepensioeneerd op af en toe onofficieel dressuurwedstrijdje na),
maar ik heb wel dit jaar haar voor het eerst in 2 jaar op het districts kampioenschap mennen gestart
en daar is ze reserve kampioen geworden in de B, maar who cares.
Is ze dan sport pony of recreatie paard??
Persoonlijk vind ik dat voor een fjord, een topsport pony, oke, gepensioeneerde sport pony.

Heb dan nog staan.. haar dochter (jaarling), even de knuppel in het hoenderhok gooien.
Die is sport gefokt!! (grapje uiteraard) want moeders is Z1 met winst en vaders ook.
Is dat dan nu een geboren sport paard, of toch een recreatie paard?
(in mijn ogen moet ze de naam sportpaard zelf verdienen, de toekomst zal het leren,
waarbij haar toekomst grotendeels afh. is van haar ruiter, want die bepaald het pad dat ze zal
gaan bewandelen.)

Dan heb ik nog een knabstrupper, barok paarden ras, schijnt dat die gemaakt zijn voor klassieke rijkunst.
Geloof niet dat hij dat ook vind, maar dat is een ander verhaal.
Wat is hij dan?
Wegens verhuizing van mij en blessure van hem tijden niet gestart, is hij dan omdat ik nu niet
start wegens omstandigheden ineens geen sportpaard meer? (hoop er volgende week weer op te zitten)
En als ik hem weer start wel?
Ook als hij niet gestart wordt, wordt hij uiteraard gewoon gestraind, dus als hij dan sportpaard zou zijn,
zou het dat ook blijven.
Overigens wil ik hem niet scheren, hij is zwart, zwart vind ik mooi, als je dat scheert krijgt hij raar grijs kleurtje,
vind ik lelijk. Dus dat is mijn reden om hem liever niet te scheren.

Las ook ergens dat een koudbloed zowiezo geen sportpaard kon zijn, ach.. dan zijn mijn toppers
gewoon recreatie paarden.
Ook goed, zolang ze maar van mij zijn ik er plezier van heb en zij ook nog lol in het leven hebben.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 22:06

Maar je kan toch ook een sportpony hebben (dus die je vaak traint voor springen of dressuur) en geen wedstrijden rijden? dus lessen, 4/5 keer in de week intensief rijden en verder rustiger aan, dan kan je bijv. wel willen dat je pony goed word in iets maar het niet hoeven showen. ik hou namelijk zelf niet van wedstrijden en als ik een of ander warmbloedig paard goed regelmatig train zou ik het ook een sportpony noemen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:05

Ach iedereen verstaat er iets anders onder..en is het erg belangrijk?

Een sportpaard is imo een paard die voor de sport gefokt is..met het daarbij behorende temperament en gangwerk..of een paard die zich bewezen heeft in de sport en dan vanaf M/Z niveau want alles daaronder is gewoon basis.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:08

Hm.. maar een sportpaard kan toch ook hard werken zonder dat er wedstrijden mee gereden wordt? Want inderdaad anders vind ik het meer een wedstrijdpaard.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 11:12

Dit wordt een beetje dezelfde discussie als dat andere topic 'Paardrijden is geen sport"..
Dus:

- Of paardrijden is een sport, en dan zijn dus alle paarden die gereden worden of daarvoor bedoeld worden sportpaarden.

- Of paardrijden is geen sport, dus er zijn ook geen sportpaarden.

Of:

- Paardrijden is alleen een sport als je het in wedstrijdverband doet. Paarden zijn alleen sportpaarden als ze in de sport uitgebracht worden.

En vice versa..

:D