Rode strik in staart...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 08:50

De merrie van mijn vriend wil ook nog wel eens slaan, dus hij doet ook een rood strikje in de staart bij openbare gelegenheden.
Maar het uitleggen wat het betekent, kost vaak meer tijd dat te zeggen dat ze kan slaan....

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 08:57

Toch ook nog maar even KNHS gebeld:
er is geen reglement waarin staat dat een rode strik gedragen mag worden. De man die ik aan de telefoon had adviseerde me het volgende:
laat de groom/voorlezer aan het begin van de proef even naar de jury lopen om uit te leggen dat er met de rode strik wordt gereden met de reden en of daar begrip voor is (zoals met alles is dressuur toch een jurysport)

Sandros

Re: Rode strik in staart...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 09:01

Heb het laatst weer aan paar mensen kunnen uitleggen die het wel grappig vonden maar niet snapte waarom. Vind het wel fijn en een beetje flauw van een jury om het op te merken. Vind dat je echt wel goed
ziet dat dat niet voor de versiering is.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 12:37

wel maf hoor dat juryleden er wat van zeggen.

Het lintje is namelijk geen versiering, maar zit er ter waarschuwing. Dus je beroepen op dat artikel die over versieringen gaat is sowieso hier niet van toepassing.
Ook dat jurylid die tegen iemand zei dat het lintje onzin was, want genoeg ruimte in losrijring: sry hoor maar wat een lompe hork zeg. Heeft zeker nog nooit bij een losrijring gestaan zeker, want dan had hij/zij wel geweten dat grote van de ring niet uitmaakt: er zijn er altijd wel 1 of 2 die lak hebben aan iedereen en andere combinaties afsnijden/opdrukken etc

Persoonlijk zou ik het zelf er niet uithalen als je de ring ingaat; je moet er tenslotte ook weer uit en wat als hij/zij slaat naar het paard wat jouw passeert de ring in? of anders wel als je op weg bent naar uitrijring?

En idd is het schrikbarend hoeveel ruiters/amazones niet weten waar dat lintje voor dient

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:15

Ik zie het regelmatig en weet ook waar het voor dient. :j

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:21

Ik was laatst op een soort wedstijdje (niet dressuur, maar meer cross achtig), waarbij mensen het niet zo hoog op hebben met de veiligheid. Mijn pony schopt normaal gesproken niet snel, maar daar liepen mensen continue achter haar langs of in volle galop op haar af. Toen haalde ze uit naar een paard (gelukkig niet raak) kreeg ik gelijk naar mn hoofd geslingerd waarom ze geen rood lintje in haar staart had hangen.. Ja sorry hoor maar het is toch vrij normaal om niet op 2 cm afstand langs een onbekend paard te lopen, of ben ik nou gek -.-
(maar ik zal in het vervolg braaf een lintje in dr staart hangen, heeft ze zelf ook wat meer rust)..

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:25

instellen dat degene die bokt :+ een blauw strikje in de staart van het paard doet zodat we zien wi er " bokkers " zijn :D :j :') :+

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:12

Als je paard kan slaan vind ik het min of meer een plicht om dat aan te geven met een rood lintje. Zeker bij het springen, omdat je dan vaak met heel veel combinaties in een kleine bak aan het rijden bent. De meeste springruiters weten dan ook wel wat het betekend.
Als iemand met een paard rondrijd dat slaat, zonder rood lintje, kan ik ook best pissig worden!
Dat we juryleden zijn die daar, zoals ik hier lees, iets van zeggen vind ik echt belachelijk. Zulke mensen hebben echt geen verstand van paarden en de veiligheid er omheen en zijn in mijn ogen dan eigenlijk niet jury waardig.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:22

Ik zie het zelden op wedstrijd, tot nu toe is het me 1x opgevallen en toen zij de proef in moest haalde iemand het uit de staart, zij hadden een soort klemmetje/haarspeldje ofzo.

Maar je moet sowieso oppassen vind ik, rood strikje of niet. Ik kan me zo ergeren aan ruiters/amazones die geen rekening met een ander houden en veels te dicht langs je rijden of achter je kruipen -:(-

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:23

Ook ik heb recent een opmerking gehad dat ik mijn paard niet mag versieren met een strik in zijn staart.....

Ik heb het nagevraagd bij de KNHS ZH: "de KNHS is blij dat ruiters hun verantwoordelijkheid nemen en duidelijk aangeven, dat er bij hun paard afstand gehouden dient te worden, om vervelende situatie te voorkomen.
Echter de jury kan een rode strik zien als een versiersel bij het paard. In het wedstrijdreglement dressuur artikel 118 lid 10 is hierover het volgende opgenomen:
Het versieren van de staart of van enig ander deel van het paard door middel van voor het paard oneigenlijke dingen, zoals linten en bloemen of anderszins, is niet toegestaan.Wij raden deze ruiter dan ook aan om het strikje volgende keer bij het betreden van de ring even uit de staart te halen".

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 16:37

even voordat je de dressuurring in gaat strikje eruit halen.

Wel krijg ik soms het gevoel dat sommige ruiters met strikje menen alle ruimte op te kunnen eisen en zelf niet uit de doppen kijken.
Dat andere er extra rekening mee houden is fijn. Maar eerst vetantwoordelijke is toch de ruiter zelf.
Dus niet voor je voorganger schieten bij weinig plek.

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:57

Ik rij altijd met mijn rode lintje, gaat er pas uit als ik weer bij de trailer ben. Aangezien ze ook naar mensen wil slaan vindt ik dat wel zo verstanding. Heb er nog nooit een jury over gehoord en vind het heel raar dat er niets over in de regelementen staat!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:21

Jasmijn1989 schreef:
Aangezien ze ook naar mensen wil slaan vindt ik dat wel zo verstanding.

Ik vroeg me idd ook al af waarom daar geen rekening mee gehouden werd. Ik ga volgend jaar weer met een paard wat pas 1 wedstrijd gelopen heeft en toen ineens uithaalde naar alles en iedereen (thuis, met les en clinic nog nooit gedaan :? ) dus daar gaat *better safe then sorry* ook een rode strik in, maar ik ga mijn groom echt niet vragen die strik er dan uit te halen :n Doen we thuis wel weer als ik weet dat de voetjes aan de grond blijven.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:40

Ik vind dat als jij gewoon een losse staart hebt met een roodlintje de jury zich moet schamen als ze dat als versiersel zien..

Ik neem aan dat hun bekend zijn van het "rode strikje dus let op paard trapt" idee en dan vind ik het een beetje jammer dat je er commentaar op krijgt.

Ook ik heb afgelopen weekend weer gezien wat het effect is van dus dat uit de staart halen bij voor ik het spring parcour in mocht.. resultaat ander meisje kwam even vragen hoeveel voor haar staat te dicht op mijne met als gevolg een trap naar achter.. gelukkig raakte hij het paard niet maar voor het zelfde geld had hij dat been wel geraakt en dan?

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:16

Misschien wordt het toch tijd dat de KNHS hierover iets in de reglementen opneemt? Het is toch al algemeen bekend, maar wel prettig als het ergens na te lezen is

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:19

Doen we bij onze merrie ja, bij het inrijden op jumping omdat iedereen daar gewoon vlak achter je langs rijdt en ze wel eens durft trappen...

LdeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:51

Blij als mensen een rode strik in de staart van hun paard doen, voor iedereen beter!

AmberSammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:04

Ik zie niet zo vaak pony's/paarden met een rode strik in hun staart. Op onze manege geldt de regel nog gewoon

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 05:08

Bij de mensen die zeggen dat je hem er niet uit kunt krijgen voor je de ring in gaat, vraag ik me af hoe je hem er dan in krijgt? Volgens de reglementen is het nu eenmaal niet toegestaan, dus verwijderen voor je de ring in gaat. Niets vreemds aan dat verzoek imo. Idd kun je hem meT een haarklipje zo vast zetten voor het losrijden.
Overigens heb ik ook de indruk dst mensen het vaak alleen doen om meer ruimte voor zich op te eisen bij het losrijden. Als ruiter blijf je ten alle tijden verantwoordelijk voor het gedrag van je paard, dst kun je niet afschuiven op een rood lintje.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 08:24

Fitzroy schreef:
Bij de mensen die zeggen dat je hem er niet uit kunt krijgen voor je de ring in gaat, vraag ik me af hoe je hem er dan in krijgt? Volgens de reglementen is het nu eenmaal niet toegestaan, dus verwijderen voor je de ring in gaat. Niets vreemds aan dat verzoek imo. Idd kun je hem meT een haarklipje zo vast zetten voor het losrijden.
Overigens heb ik ook de indruk dst mensen het vaak alleen doen om meer ruimte voor zich op te eisen bij het losrijden. Als ruiter blijf je ten alle tijden verantwoordelijk voor het gedrag van je paard, dst kun je niet afschuiven op een rood lintje.

Dus als ik met mijn paard aan het losrijden ben in een vrij kleine losrijbak met veeeel ruiters die zo ongeveer op de kont van jou paard zitten en de mijne heeft daar simpel weg een hekel aan en slaat had ik dat moeten verkomen?

Dan ben ik benieuwd hoe? als ik namelijk afwend en oversteek rijdt er daar ook weer iemand op mijn kont..

Mijn paard is op stal super braaf..
in de trailer net zo, komt hij er af stap ik op gaat er een knopje om en wordt het een enorme dribbel kont.. ik rijdt daarom ook netzolang tot ik in 1 keer door kan rijden de ring/bak in omdaar verder terijden laat ik hem stil staan gaat hij draaien komt hij rustig een klein stukje om hoog en ik heb geen zin om die onnodige stres te veroorzaken..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:18

Ja, jij bent verantwoordelijk voor de gedragingen van je paard. Dat is net als wanneer je paard losbreekt en een ongeluk veroorzaakt. Kun je misschien niets aan doen maar je blijft aansprakelijk. Als je paard echt zo gevaarlijk is heb je niets in een kleine binnenbak te zoeken. Dat kun je niet afdoen met een rood strikje.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:28

Een rood lintje is niet verplicht, noch hoeven andere mensen te weten wat het betekend. Als jouw paard mept en hij slaat een ander paard een gebroken been, dan maakt het niets uit dat hij er te dicht op zat, dan is het jouw verantwoording...

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:44

Doe bij mijn merrie op ritten altijd een rood lint in. Ze krijgt het nogal snel benauwd als er een paard kort achter haar loopt of gelijk een zot langs ons crost. De mensen reageren altijd heel aardig en vragen zelfs of ze op een bospad voorbij mogen steken.
Laatst waren we met een goepje vertrokken en zag er iemand mijn lintje. Zegt die halve gare:" ik ga nu dicht achter je rijden, als ze uithaalt straf je haar onmiddelijk dan kun je het haar afleren". Wist niet wat ik hoorde en voor ik het besefte reed hij bijna tegen haar kont en gaf ze zijn ijslander een lel. Gelukkig niet hard maar ben ik even boos geworden, pfff.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:46

Leuke reacties van mensen die zeggen dat je verantwoordelijk bent voor het gedrag van je paard. Dat is misschien wel zo, maar waarom uitlokken als je het kan voorkomen door het plaatsen van HET rode lintje.

Ik zie het als bumperkleven. Diegene die dicht op mij rijd met zijn wagen is zelf toch verantwoordelijk voor zijn gedrag. Als ik een noodstop moet maken en hij of zij klapt achter op mij is zij schuldig niet ik. Dit komt door het feit dat dit verboden is. Hetzelfde geldt bij het rijden met je paard. er zijn tich mensen die het helaas leuk vinden om te kontenkruipen en dan vind ik het fijn om te zien dat er een waarschuwing aan de staart hangt. Ben je dan nog steeds eigenwijs is het helaas voor jou bij blessures of erger.

En ga er maar vanuit dat de verzekering net zo denkt. Hier in België tenminste wel.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:56

Maar met een auto rijdt iedereen ongeveer even hard, dezelfde kant op, en op dezelfde weghelft. En als ze afslaan geven ze meestal eerst richting aan en zie je remlichten. ;)