Ongevlochten op wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Ongevlochten op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:20

Ik heb wel eens drie uur staan rossen bij een zwartbonte die net een strontvlek had op het witte gedeelte. Toch bleef je een lzeer lichtgele schijn behouden. Ik zou het dan erg frustrerend vinden als de ruiter dan een zesje had gekregen met 'niet geborsteld'. Gelukkig nog nooit zo een jury meegemaakt.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:38

Bij mij krijgt iedereen hetzelfde punt voor de verzorging. Ongeacht de kleur van je paard. Allen als er echt iets aan schort, zoals een half uithangend haarnetje, een plastron in je nek ipv je hals, zulke dingen krijg je en punt aftrek.
Manen aan 1 kant mag gewoon volgens het boekje dus dan moeten wij als jury geen eigen regels gaan bedenken en er een punt afhalen lijkt mij.
Als het netjes hangt zou ik het gewoon doen TS.

En nee niemand moet een winstpunt op zijn verzoriging verdienen. Maar hoe zuur is het als je 2de bent met 1 punt minder dan nr 1 vanwege de jurysmaak op je verzorging?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:44

En wanneer is de verzorging perfect en krijg je een tien?
Dat zou toch eigenlijk moeten als het paard gewassen en correct getoiletteerd is, harnachement in orde en gepoetst, kleding ruiter helemaal in orde. Wat moet je nog meer den om een tien te halen?

Vanaf de M wordt de verzorging niet meer gepunt. TS, ik weet niet wat je start, maar ik zeg, lekker los die manen. Het gaat er toch om hoe je de proef rijdt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:47

leonie87 schreef:
Bij mij krijgt iedereen hetzelfde punt voor de verzorging. Ongeacht de kleur van je paard. Allen als er echt iets aan schort, zoals een half uithangend haarnetje, een plastron in je nek ipv je hals, zulke dingen krijg je en punt aftrek.

Dat bedoel ik :-)

Dus wij (paard glimmend en glanzend, knotten netjes, tuig gepoetst, laarzen kun je jezelf in zien :+ ) krijgen hetzelfde punt als iemand die gewoon even de mest heeft weggeborsteld, knotten erin heeft geknald, tuig niet gepoetst en misschien nog een vlek op de rijbroek van de vorige keer (zolang er tenminste geen plastron wappert oid).

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:52

Tja, ik vind het ook soms erg veel tijd kosten... Mijn paard heeft ook nog 4 hoge witte benen en aangezien ik een perfectionist ben, ben ik altijd erg lang bezig... Ik vind het dan soms ook erg jammer als ik 'maar' een zeven krijg en zie dat degene met een vies, vergeeld dekje en vieze laarzen ook een zeven krijgt...

TS; ik ben ook geen held in vlechten, ik heb zelfs een hekel aan dat gepiel met die manen, maar oefening baart kunst en ik ben van anderhalf uur naar een half uurtje gegaan en dan zitten ze er ook nog mooi in, haha! Je moet het er voor over hebben!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:52

Haha ja als het er gewoon verzorgd uitziet is dat wel de praktijk.
Als je vlekken in je broek hebt en je paard nog half onder de mest zit gaat er echt wel een punt vanaf hoor :).
Maar ik ga echt niet checken of ik mezelf in je laarzen kan zien :D

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:56

Ik laat vlechten aan een ander over :) Ik kan niet (meer) vlechten en op keuringen wil ik ze toch mooi getoiletteerd laten verschijnen. Is er iemand bij jou in de buurt TS om je paardje te vlecht?

De puntentelling voor verzorging heb ik nooit begrepen, ik heb ooit eens met een new forest gestart en kreeg een 5! op verzorging. Alles was netjes schoon en blinkend staart 1/4 gevlochten en manen netjes in knot. (heb zelfs de manen van mijn zus haar pony gedaan, die was te zenuwachtig) Bleek die jury niet van foresters te houden |o Mijn zus kreeg een 8 met melding mooie knotten 8)7

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 16:58

Zelf ben ik niet de snelste wat vlechten betreft, maar als ik het doe dan wil ik ook wel dat het goed gebeurd :o Ik ben dan vaak ook wel 45-60 minuten bezig om alles er netjes met naald en draad in te krijgen (8-9 knotjes) en toch zeker ook wel een minuut of 20 om na afloop alles er voorzichtig weer uit te knippen. Mijn paard gaat ook gewoon met knot en al de avond voorheen op stal en overdag gewoon met de groep mee het land op. Als er dan het een en ander sneuvelt, wat niet vaak voorkomt, kost me dat toch ook weer tijd om te herstellen. Het kan zeker sneller, maar persoonlijk vind ik knotten met elastiekjes niet mooi, dus dan doe ik er liever iets langer over, dan dat ik met halfbakken knotjes aan kom zetten :o

Paard is overigens keurig opgevoed en staat prima stil tijdens het hele gebeuren ;-)

De reden dat ik het voor mijn komende wedstrijd overweeg is dat ik een dag later een examen heb en het een en ander ook niet ten kosten wil laten gaan van de weidetijd van mijn paard. Het scheelt me een hoop tijd om niet te knotten en een halve dag kunnen leren voor mijn examen is ook best mooi meegenomen.

Zoals sommigen ook aanhalen is het de bedoeling dat ik mijn punten op rijstijl behaal en niet op de knotjes in haar manen :o We zijn pas net in de B begonnen, dus het tijdperk dat verzorging niet meer gepunt wordt duurt nog wel even. Vaak is het ook zo dat punten voor verzorging nog gegeven worden op het wel/niet gunnen van een winstpunt.

Opmerkingen als waarom ik uberhaupt paardrijd laat ik maar achterwege. Gaat echt helemaal nergens over :?

Ik ga er nog even over nadenken wat ik voor mijn wedstrijd dit weekend ga doen. Ik heb nog nooit eerder zonder knotten gestart, dus het voelt een beetje raar om het niet te doen. Qua tijd zou het echter zoveel schelen dat ik toch twijfel om het gewoon eens te proberen.

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:00

Goed oefenen dan kun je het straks in kwartiertje...

Met springen doe ik het ook wel eens niet maar bij dressuur vind ik het wel zo netjes.. Ik moet wel, die van mij is net een shetlanders, piekt alle kanten uit..

En ja het kost echt veel tijd (heb een schimmel en was me het ongans af en toe) maar het hoort erbij dus ja staat wel ingecalculeerd in de tijd bij mij haha

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 17:00

aikon schreef:
Ik laat vlechten aan een ander over :) Ik kan niet (meer) vlechten en op keuringen wil ik ze toch mooi getoiletteerd laten verschijnen. Is er iemand bij jou in de buurt TS om je paardje te vlecht?

Ik ben juist vaak degene die nog even voor anderen staat te knotten :o

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:06

ChelseaII schreef:
Tja, ik vind het ook soms erg veel tijd kosten... Mijn paard heeft ook nog 4 hoge witte benen en aangezien ik een perfectionist ben, ben ik altijd erg lang bezig... Ik vind het dan soms ook erg jammer als ik 'maar' een zeven krijg en zie dat degene met een vies, vergeeld dekje en vieze laarzen ook een zeven krijgt...

TS; ik ben ook geen held in vlechten, ik heb zelfs een hekel aan dat gepiel met die manen, maar oefening baart kunst en ik ben van anderhalf uur naar een half uurtje gegaan en dan zitten ze er ook nog mooi in, haha! Je moet het er voor over hebben!

ik heb je even een pb gestuurd over de witte benen van je paard :P

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:11

leonie87 schreef:
Manen aan 1 kant mag gewoon volgens het boekje dus dan moeten wij als jury geen eigen regels gaan bedenken en er een punt afhalen lijkt mij.
Als het netjes hangt zou ik het gewoon doen TS.

En nee niemand moet een winstpunt op zijn verzoriging verdienen. Maar hoe zuur is het als je 2de bent met 1 punt minder dan nr 1 vanwege de jurysmaak op je verzorging?

Hoezo dan een winstpuntje op de verzorging?

Als een combinatie het eerste onderdeel goed uitvoerd dan krijgt ie daarvoor een 8, als de rest bagger is wordt van die eerste 8 toch geen 7 gemaakt omdat die anders een winstpunt heeft?
En dat laatste wordt wel gedaan en openlijk verteld door juryleden.
Als een combinatie op de verzorging een 8 verdient dan hoort men die ook te krijgen, ongeacht wat dan het totaal is op de coupon, winst of geen winst, 1 wp of 2.

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:11

@Nicky_rilana; ontvangen :D

TS; als het voor een xtje door tijd gebrek niet lukt, laat je ze toch lekker los! Het mag en misschien voelt het niet prettig, omdat je het bijna niet ziet bij andere ruiters/amazones, maar daar moet je dan maar lak aan hebben!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:14

Zoals wordt gezegd mag het en mag er ook niet op afgestraft worden.
Ik krijg vaak friezen/haflingers met losse manen, ja het mag maar voor het strakkere beeld zou ik persoonlijk zelfs een haf of een fries invlechten. Kwestie van handigheid ik ben in 15/30 min klaar (afhankelijk van elastiekjes of naald en draad) en heb het er in max 15min ook weer uit...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:17

ook met naald en draad kun je oefenen zodat je sneller wordt.
En met elastiekjes kun je ook mooie knotten maken
met elastiekjes, in 15 minuten geknot.
Afbeelding

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:19

Alane, op die knotten ben ik jaloers. :wow:

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:21

ik heb altijd zo iets met naald en draad
Afbeelding

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:28

bij het springen zie je het wel regelmatig dat een paard niet ingevlochten is, maar bij de dressuur is het eigenlijk volledig "not done".
En ook al mag het, meeste jury' maken een onderscheid tussen ingevlochten of niet. En om het voorbeeld van de bonte met een vage verkleuring van de strontvlek, nee die krijgt als de rest netjes in orde is niet minder punten, maar moest het witte echt wit zijn, en er is een ex aequo dan zijn er jury's die dan op verzorging toch een puntje meer gaan geven, om de inzet te belonen.

Hier zijn wel echt snelle vlechters/knotters hoor. Ik ben meestal een klein uurtje bezig, maar da's met de staart erbij.

Voor naald en draad, maken jullie dan eerst gewone vlechtjes met elasiekjes die jullie achteraf vastzetten met naald en draad of vlechten jullie de draad mee in en zetten alles vast met draad?

ChelseaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:34

Ik vlecht ze eerst met een elastiekje en zet ze dan vast met naald en draad.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:34

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:44

bedankt, ga ik eens proberen. Mijn paard heeft net iets te dikke manen om mooi te krijgen met elastiekjes, ik moet er namelijk 2-3 gebruiken om de knot vast te houden en gezien ze niet zo houdt van uitdunnen (ik vind anders witte elastiekjes wel iets hebben in zwarte manen)

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:47

mijn D pony had ook dikke manen, ik vind dat alleen maar fijner met naald en draad krijg je mooiere knotten van.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:55

Nibbit schreef:
Wassen kost echt veeel meer tijd dan vlechten, dus TS wees blij dat je geen lichtgekleurd paard hebt, dan was je nog 2 uren extra kwijt :P

Maar waarom denk je dat andere kleuren niet gewassen worden dan?
OK, momenteel rij ik niet dus staat alles hier op standje varken buiten :Y) , maar normaal gaan alle paarden dagelijks na het werk onder de spuit en voor concoursen sowieso ook in de shampoo om alle stof en vuil er zeker uit te hebben (of ik moet echt te weinig tijd hebben, maar dat is dan bij onverwachte omstandigheden, anders sta ik desnoods om 4 uur 's nachts te wassen). Dus ongeacht of het een vos, een bruine, een zwarte of een schimmel is, ik doe er evenveel mijn best voor. Alleen de ene moet wel 6 keer overnieuw gewassen omdat er nog iets op zit en de andere maar 1 keer, maar ik kan dus echt niet zeggen dat het extra werk sowieso in de lichte paarden of de hoge witte benen zit, dat ligt helemaal aan de 'netheid' van het paard. Ik heb dus zelf de meeste 'last' van hele donkergekleurde paarden, omdat ik vind dat je zulke paarden ook totaal glanzend en stofloos moet binnenrijden dus ook op wedstrijd moet daar nog eens extra ontstoft en liefst voor ik de ring inga ook nog een keer. Op schimmels zie je toch nauwelijks glans dus daar valt stof ook veel minder op, als die thuis goed vertrekken en ze hebben geen stomme grapjes als tegen de stang mesten, blijven ze ook wel netjes tot in de ring.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:06

Ik vind eigenlijk ook dat vlechten erbij hoort. En het is ook leuk om te doen, je moet het alleen even doorhebben. Als je 2 uur bezig bent moet je misschien proberen wat minder knotjes te maken, probeer ze wat dikker te maken. Ik ben ongeveer 40 minuten bezig met een stuk of 10/11 knotjes zonder naald en draad. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:06

musiqolog schreef:
Relaxed schreef:
Waarom ga je dan uberhaupt op concours? De wedstrijd an sich is ook een tijdvretend gebeuren.. Of waarom rijd je dan paard? Paardrijden kost immers ook bakken met tijd.. :+

Opmerking van het hellend vlak. Ik vermoed dat AndreaB het rijden en de wedstrijden op zich een stuk minder vervelend vindt. Dáárom dus.

Citaat:
Tja sorry hoor, invlechten hoort er gewoon bij.. :n

Waarom? Het is toch officieel toegestaan om zonder vlechten te starten? Als jij het een aanfluiting vindt, moet je vooral blijven vlechten, maar je kunt het een ander niet verbieden.

Wat een onzin.. Stallen uitmesten is ook minder leuk dan het rijden zelf en dat doe je toch ook gewoon als je je paard aan huis hebt staan? :? Idem voor wedstrijden, bij alles is wel iets minder leuks, maar dat wil niet altijd zeggen dat je het dan maar gewoon niet moet doen.. Zou wel lekker makkelijk zijn trouwens :+

Ik had mijn paard binnen een uur gevlochten, gewassen (4 witte benen!), gepoetst en staart uitgeplozen op de trailer staan.. Aan TS dus om wat sneller te leren vlechten ;)