Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimberley12

Re: OS: Oneerlijk gejureerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:54

Ik ben het met Stef eens. Het zou onzin zijn dat Anky zou moeten winnen, omdat dit haar laatste keer was. Er zijn nog 3 combinaties die uit elkaar gaan, en die hadden ook graag gewonnen. Ben het er wel mee eens dat Anky veel hoger gepunt had moeten worden. Maar dressuur blijft een jurysport. En qua jurering speelt er denk ik ook wel een stuk in mee waar ze van houden qua beeld enz.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:57

En wie zegt trouwens dat het anky haar laatste keer was? Van salinero ja, van anky.... Dat heeft ze eerder geroepen ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:00

Ik snap niet zo goed waarom je in een jurysport niet zo kunnen streven naar goede jurering? Over de kur heb ik eigenlijk niet zo'n oordeel, maar bij de vorige proeven vond ik dat er af en toe opmerkelijk werd gepunt. Ook denk ik dat je voorgaande kurs wel degelijk een beetje moet kunnen vergelijken met die van vandaag. Er zal beslist wat verschil in zitten (jury's die relatief hoog of laag punten bv) maar het verschil moet niet heel groot zijn, want dan is er blijkbaar wel heel veel verschil in interpretatie van het beeld. En dan is het meer een loterij dan een sport, dat zou zonde zijn.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:32

stef schreef:
En wie zegt trouwens dat het anky haar laatste keer was? Van salinero ja, van anky.... Dat heeft ze eerder geroepen ;)

Dat is inderdaad nog maar de vraag! Ik hoop haar over 4 jaar (met Upido?) weer te zien schitteren! Ik kan me geen spelen zonder Anky herinneren en eigenlijk ook niet voorstellen. Maar voor nu... in ieder geval een memorabel afscheid van Salinero en een welverdiend pensioen...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:36

Mootje1980 schreef:
stef schreef:

Dat is inderdaad nog maar de vraag! Ik hoop haar over 4 jaar (met Upido?) weer te zien schitteren! Ik kan me geen spelen zonder Anky herinneren en eigenlijk ook niet voorstellen. Maar voor nu... in ieder geval een memorabel afscheid van Salinero en een welverdiend pensioen...

Ik denk het maar zo hoor. Ze heeft toch ook niet gezegd dat zij ging stoppen, heb haar alleen horen zeggen dat het salinero's laatste wedstrijd was.
Anky is een amazone in hart en nieren, zo iemand die echt leeft voor haar paarden en de sport, volgens mij moet er heel wat gebeuren wil zij stoppen met paardrijden.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:40

Of het oneerlijk was kan ik niet zeggen, ik vond het wel onduidelijk. Ik kon er nou niet echt een pijl op trekken. Dacht ik dat er een een super goede kur had gereden kreeg die relatief lage punten terug. Ik maak me er maar niet meer druk om.

Ben er wel voor om excessen bij het jureren in te dammen door bv de hoogste en laagste score weg te strepen. Er zaten af en toe wel hele grote verschillen tussen. En misschien wat meer duidelijkheid over wát ze nu willen zien. Willen ze een spectaculaire proef, waarin af en toe wat meer 'gereden' moet wordenof een wat brave maar wel heel vriendelijke proef.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 21:42

Even een reactie ter opheldering, ik denk dat er bokkers (waaronder stef) niet helemaal begrijpen wat ik bedoel. Ik heb de proef van Charlotte niet gezien, dus ga ik er niet over oordelen.

Maar, de proef van Adelinde heb ik wél gezien. En ik moet zeggen, ik vond het níet fijn. Waarom niet? Open mond, strenge handen van Adelinde. Daar kijk ik niet graag naar, en ik vind haar proef ook zeker overgewaardeerd.
Helen Langehanenberg haar Kur vond ik ook niet echt boeiend. Tegenvallen wellicht, tegenover de andere proeven. Zeker naast de proef van Anky vond ik haar echt geen 2% beter. Ook Edward vind ik ondergewaardeerd, maar dat vind ik ook van Patrick Kittel.

Bij springen ben ik puur voor Nederland, maar bij Dressuur ben ik voor de beste combinatie. Carl Hester en Uthopia was een genot om naar te kijken. Charlotte Dujardin heb ik helaas niet gezien tijdens de OS, maar bij vorige evenementen wel en daar heb ik van haar genoten. Ik vind het daarom ook heel goed van haar dat ze goud heeft, en had ook niet anders verwacht!

[edit]
NoekAa_ schreef:
Of het oneerlijk was kan ik niet zeggen, ik vond het wel onduidelijk. Ik kon er nou niet echt een pijl op trekken. Dacht ik dat er een een super goede kur had gereden kreeg die relatief lage punten terug. Ik maak me er maar niet meer druk om.

Ben er wel voor om excessen bij het jureren in te dammen door bv de hoogste en laagste score weg te strepen. Er zaten af en toe wel hele grote verschillen tussen. En misschien wat meer duidelijkheid over wát ze nu willen zien. Willen ze een spectaculaire proef, waarin af en toe wat meer 'gereden' moet wordenof een wat brave maar wel heel vriendelijke proef.

Dat laatste zal niet mogelijk zijn, aangezien elke jury iets anders wilt zien. Maar je zult er wel een middenweg in kunnen vinden, bijvoorbeeld meerdere jury's, en elke jury een ander aspect laten beoordelen.
Of inderdaad de hoogste en laagste score wegstrepen.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:46

waar het bij charlotte in de overgang galop-piaffe fout ging, ging het bij Valentina Truppa veel beter op hetzelfde onderdeel. maar zij is 15de geworden. je kan/mag op 1 foutje gewoon niet de hele rit afkeuren.

over de plaatsing van anky, ik denk dat wij Nederlanders er toch ook anders tegenaan kijken, bij de gedachte dat dit de laatste keer was voor deze combinatie werd ik al emotioneel(ben tegenwoordig een beetje emotioneel incontinent) dan ziet alles er al veel mooier uit. dressuur is nooit objectief, maar Charlotte ree gewoon goed, Adelinde ook, en nummer drie ook. ze hebben gewoon verdient gewonnen. als anky had gewonnen had ze het ook verdient, maar het is nu eenmaal niet zo.

misschien gaat anky nu helemaal 100% op reining, jammer dat dat nog niet op de os is.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:47

De hoogste scores zitten inderdaad aan het eind. Hoe zit dat dan eigenlijk met de volgorde van starten? (of is dit een suffe vraag) Zal de startlijst dan zo zijn opgesteld dat de favorieten als laatst komen of komt de jury dan in de 'flow' ?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 21:48

PocoGaucha schreef:
waar het bij charlotte in de overgang galop-piaffe fout ging, ging het bij Valentina Truppa veel beter op hetzelfde onderdeel. maar zij is 15de geworden. je kan/mag op 1 foutje gewoon niet de hele rit afkeuren.

over de plaatsing van anky, ik denk dat wij Nederlanders er toch ook anders tegenaan kijken, bij de gedachte dat dit de laatste keer was voor deze combinatie werd ik al emotioneel(ben tegenwoordig een beetje emotioneel incontinent) dan ziet alles er al veel mooier uit. dressuur is nooit objectief, maar Charlotte ree gewoon goed, Adelinde ook, en nummer drie ook. ze hebben gewoon verdient gewonnen. als anky had gewonnen had ze het ook verdient, maar het is nu eenmaal niet zo.

misschien gaat anky nu helemaal 100% op reining, jammer dat dat nog niet op de os is.

Nee, ik had Anky geen medaille gegeven naar aanleiding van haar proef. Het was een hele goede proef en goed gescored, maar hoger dan Brons had ik sws niet verwacht. De moeilijkheidsgraad ligt veel hoger dan 4 jaar geleden, en naar mijn idee is Anky met Salli niet beter geworden in die 4 jaar, dan dat ze was in HongKong :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:48

Jammer? Hmmz, misschien maar beter, krijg je nog meer gezeur van.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:51

Marjoow schreef:
PocoGaucha schreef:

Nee, ik had Anky geen medaille gegeven naar aanleiding van haar proef. Het was een hele goede proef en goed gescored, maar hoger dan Brons had ik sws niet verwacht. De moeilijkheidsgraad ligt veel hoger dan 4 jaar geleden, en naar mijn idee is Anky met Salli niet beter geworden in die 4 jaar, dan dat ze was in HongKong :)

het blijft de jury die beslist, ik doelde meer te zeggen dat we het de winnaars gewoon moeten gunnen.

waarom zou je (nog meer) gezeur krijgen met reining? het lijkt mij juist leuk, maar ik zit niet in dat wereldje.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:55

Juist omdat er heel veel niet in het wereldje zitten en niet verder komen dan scherpe bitten en scherpe sporen....

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:56

Anky heeft Upido toch nog staan? Lijkt mij dat ze daarmee aan de slag gaat.

Hoe dan ook, ben van mening dat het jurysysteem niet deugt.. alleen al door de discussies die achteraf worden gehouden.. Of dat bericht van die supervisor dan..
deze: http://horses.nl/sport/dressuur-sport/d ... en-winnen/

wat een slap verhaal..

ik ben voor het wegstrepen van de hoogste en de laagste score.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:57

Mootje1980 schreef:
De hoogste scores zitten inderdaad aan het eind. Hoe zit dat dan eigenlijk met de volgorde van starten? (of is dit een suffe vraag) Zal de startlijst dan zo zijn opgesteld dat de favorieten als laatst komen of komt de jury dan in de 'flow' ?

Dat eerste. :)
Is op basis van de ronde daarvoor.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:09

stef schreef:
Juist omdat er heel veel niet in het wereldje zitten en niet verder komen dan scherpe bitten en scherpe sporen....

dat is bij dressuur en springen net hetzelfde. daar wordt het ook nog vaker 'even' 'goed' gebruikt.

onze hockey mannen maken het trouwens weer goed, 8-1 is het nu, echt zielig

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:20

Om heel eerlijk te zijn: roepen dat het een jurysport is en dat je je er maar bij neer moet leggen, vind ik ook hele dikke onzin.

Juryleden krijgen ook gewoon een opleiding, en er gelden gewoon beoordelingscriteria. Als juryleden zich al niet aan die criteria houden, kun je je afvragen wat het nut van wedstrijden nog is.

Zelfs over de rangorde van verschillende aspecten zijn gewoon protocollen opgesteld. Het moet mogelijk zijn om 1 lijn te trekken. Die lijn kan ook voorafgaand aan een wedstrijd worden uitgedragen, zoals de laatste tijd steeds wordt gehamerd over harmonie en ongedwongenheid. Als dat wordt uitgedragen, moet je er ook op kunnen bouwen dat die lijn wordt aangehouden.

De regels zijn eigenlijk heel helder. Ze moeten alleen wel consequent worden toegepast. Gebeurt dat niet, dan mag daar best commentaar op komen. Iedere amazone/ ruiter moet toch vooraf weten wat er gevraagd/ verwacht wordt? Wat wel en wat niet gewaardeerd wordt?

In mijn ogen is die lijn soms helemaal niet meer terug te vinden, en heeft een ruiter geen enkele zekerheid over wat wel en wat niet gewaardeerd wordt naar de maatstaven zoals die gelden.

Verschillen kunnen wel voortkomen uit het verschil in positie van juryhokje. Maar zelfs bij turnen kan de jury tot op een honderste secuur bepalen wat de uitgangswaarde van een turnproef is. De moeilijkheidsgraad.

Als het in de basissport zo helder wordt overgebracht wanneer iets een onvoldoende is, waarom is dat dan op het hoogste niveau niet meer terug te zien?

Edit: ik zou het niet "oneerlijk" willen noemen, omdat het dan lijkt alsof je uitgaat van een bepaalde intentie van juryleden die je niet kunt bewijzen...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:28

Citaat:
En dat gaat niet, omdat iedereen een andere Kur rijdt. Ze beoordelen echt wel alle onderdelen, maar niet als een proef. Ze beoordelen dus een uitgestrekte draf over de diagonaal , niet of ie van bordje naar bordje gereden is. Dit omdat de jury niet weet of het de bedoeling is van bordje tot bordje te rijden of niet. De ruiters leveren niet van te voren hun proef op papier in.

badeendje schreef:
Ja dat begrijp ik, maar dan zouden ze alsnog een cijfer kunnen geven voor dus bijv. de aanleuning, zo bedoelde ik het.

Maar dat gebeurt ook, dat valt onder de algemene impressie. Kijk maar eens naar de link hieronder, een beoordelingsstaat van een Kür op muziek.
http://knhs.nl/objects/00022720.pdf

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:38

winnie03 schreef:
Ik ben ook van mening dat er iets niet klopt in deze jurering. Ik kan er maar niet over uit, ongeacht of ze terecht gewonnen heeft of niet, dat een proef als deze 90% heeft gescoord. Grijs gebied of niet een proef waar zo'n grove storing in voorkomt mag geen 90% kunnen scoren. Daarnaast vond ik de passage van Valegro vele malen minder sterk dan de passage-piaffe van Parzival.

Toen Toot 91% behaalde tijdens de WEG sprong hij ook in galop aan tijdens de uitgestrekte draf en waren er onderdelen onstabiel.

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:03

MerelxG_R schreef:
Wat ik er van vind? Dat we eens moeten stoppen met al dat gezeur over wel/niet eerlijk gejureerd/gereden bladiebla.

Mee eens :j
het si al lang bekend dat het een jury sport is.
Zo is het in je voordeel en ook zo weer in je nadeel.
Vind het jammer want begreep dat Adeline het erg goed deed.
Maar het is en blijft een jury sport :)

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:06

gummie begrijp wel wat je bedoelt.
Maar wat de een mooi vind hoeft het andere jury lid niet zo te zien.
Het blijven uiteindelijk ook maar mensen die ieder een eigen mening heeft en
een andere kijk geeft op een oefening :j

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:51

nikkielvis schreef:
gummie begrijp wel wat je bedoelt.
Maar wat de een mooi vind hoeft het andere jury lid niet zo te zien.
Het blijven uiteindelijk ook maar mensen die ieder een eigen mening heeft en
een andere kijk geeft op een oefening :j

Nee, dat wordt steeds maar gezegd maar is feitelijk onjuist. Het gaat niet om "wat een jury mooi vindt". En het gaat niet om een mening, maar een goed onderbouwd oordeel, dat zijn basis kent in een uitgebreide juryopleiding die weer gebaseerd is op de beginselen van de dressuur. Daar hoort niks "mening" aan te zijn. Dan zou je de paardensport moeten opdoeken.

Ik las vanmorgen in de krant overigens dat Sjef EXACT hetzelfde meent. Ik quote hem maar even:

De oplossing is simpel: een handboek in elkaar zetten, zodat dat ook bij bijvoorbeeld turnen het geval is. Janssen: "Dat kost een paar jaar, maar dan ben je voor eens en vor altijd van het gezeur af."

Zelfs het vorbeeld turnen had ik ook al aangehaald, geheel tot mijn (positieve) verbazing zegt Sjef Janssen precies hetzelfde. Zou bijna gaan deken dat mijn idee helemaal niet zo gek, onhaalbaar of fout is :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:53

Nou ja, je moet ook nog handhaven. Dus helemaal van het gezeur ben je nooit af. Dat houdt dus in dat je jury's die overduidelijk niet volgens de richtlijnen jureren er ook op aan moet spreken.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:59

Klopt, maar er wordt gedaan alsof het niet mogelijk is, alsof het alemaal nu eenmaal subjectief is, en alsof we ons ermaar bij neer moeten leggen dat meningen verschillen. E dat is imo onzn. Dan kun je net zo goed wedstrijden afschaffen, want dan is het een wilde gok of je iets wel of niet juist doet in de ogen van de "kenners".

Je moet toch ergens naartoe kunnen trainen? Je moet toch weten wat er gevraagd en gewaardeerd wordt? Willekeur hoort geen plaats te hebben in de sport.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:00

Sja turnen als voorbeeld. Dat kan natuurlijk wel, maar dan moet er inderdaad nog heel wat gebeuren. Voor het kurrijden wordt dat toch lastig omdat je dan door de combinaties van onderdelen op een moeilijkheidsgraad uitkomt en ik weet niet of men daar wel een klap op durft te geven.