Beoordeling op uiterlijk paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardjes123

Re: Beoordeling op uiterlijk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:29

Ik ken toevallig ook jury´s die zelf op een fries rijden, die jury´s benadelen vast al die ruiters op kwpners ;) . Ik rij zelf op een appaloosa, maar merk tot nu toe alleen nog maar positieve berichten en de punten die we rijden zijn de punten die we gewoon verdient hebben

Romee_Sifra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:54

samen met mn zus rijd ik ook heeeel af en toe een wedstrijdje, ik rij een zwarte kwpner van Ferro en zij een stoere fjord. je zie wel vaak mensen kijken mn zus heefd er schijt aan. in de proef wordt ze volgens mij wel wat lager beoordeelt terwijl ze een betere houding heefd dan ik.. ik weet het niet of het echt aan het uiterlijk van het paard licht.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:47

Beetje jammer altijd, van die mensen die alles op de jury afschuiven.

Ik start al van jongs af aan met arabische volbloedpaarden en dan vaak ook nog schimmels, dus absoluut niet het 'standaard grote, bruine sportpaard'. Zowel bij de pony's als tussen de paarden heb ik eigenlijk geen rare dingen meegemaakt qua jurering. 1x kreeg ik bij de pony's hele lage punten in de L1, waarna ik aan de jury ben gaan vragen wat er fout was. Deze mann gaf heel eerlijk toe dat hij niet gecharmeerd is van een arabier in de dressuurring, nouja jammer dan :+
Bij de paarden heb ik het 1x gehad in de M2 (met een av van 1.46), dat de jury overal 'pony' voor liet schrijven. Normaal is het commentaar dan bijvoorbeeld 'scheef halt' en nu was het 'pony staat scheef halt'. Na vergelijken met andere coupons uit dezelfde klasse, bleek dat ze dit alleen bij mij had gedaan :+

In een wedstrijdgeschiedenis van 8 jaar lang bijna ieder weekend op pad, vind ik 2x een aparte jury tegenkomen erg weinig..

Vaak is het inderdaad gewoon een excuus om de ruiterfouten af te schuiven, stel je voor dat je eens naar je zelf zou kijken en zou zien dat je toch niet zo geweldig rijdt als je zelf dacht..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:59

Anoeska schreef:
Sommige paarden zijn nou eenmaal meer geschikt voor de dressuursport. Het is geen gezelligheidsbijeenkomst, het is een wedstrijd. Dus met een beter paard, krijg je ook betere punten (als je een soortgelijke proef zou rijden).

Maar een dressuurproef is toch bedoeld om de mate van africhting, gehoorzaamheid van het paard en samenwerking van de combinatie te laten beoordelen? Of zeg ik nou iets heel naiefs?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:40

Ja, maar het perfecte beeld van een onderdeel is niet afhankelijk van wat voor ras je hebt. Een KWPN-er kan nou eenmaal meer strekken dan een fjord (om maar een vb te noemen) en zal dus sneller een hoger punt krijgen voor dat onderdeel.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:48

Helaas heb ik met mijn tinker wel eens een jury getroffen die helemaal niet gecharmeerd was van mijn vlek... Lage punten gereden en vervelend commentaar op het protocol. Ik was er helemaal een beetje van slag van. Commentaar als daar moet een kar achter ben ik niet van gediend. Ik doe mijn uiterste best en het moet niet uitmaken waar ik op zit... Gelukkig maar 2 keer een nare jury mee gemaakt helaas wel achter elkaar wat er voor gezorgt heeft dat ik een aantal maanden niet heb willen starten. Bij de 2e jury trouwens wel verhaal gehaald ( zat een boekje te lezen terwijl ik in me proef bezig was ) haar commentaar.... Wat doe je dan ook op een lompe koe... Affijn die heb ik helemaal de huid volgescholden en klacht in gediend bij KNHS . Gelukkig waren en nog meer meiden met diezelfde klachten tegen deze jury ( wel allemaal verschillende koudbloedpaarden trouwens )
Overigens ben ik wel weer lekker aan het starten en doen we het hartstikke goed :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:00

mickydo schreef:
Affijn die heb ik helemaal de huid volgescholden en klacht in gediend bij KNHS .
Dan hoop ik dat de betreffende jury ook werk heeft gemaakt van jouw scheldpartij... Iets met een pot en een ketel??

Voor negatieve reacties en opmerkingen hoef je overigens geen haflinger/tinker/fjord of wat dan ook te hebben, dat kan je met een 'gewoon' rijpaard ook krijgen.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:46

Tja, je hebt dat enkele jurylid dat zich laat leiden door zijn of haar sympathieen of antipathieen.
We zijn ze met een AV en een grote zware Welshcob tussen de paarden gelukkig zelden tegengekomen.Bij de pony's veel meer last gehad van een in de regio vaak aktief jurylid, die er geen geheim van maakte een bloedhekel te hebben aan Welshpony's."Er is maar 1 goede plek voor een Welsh en dat is de slager", aldus dit jurylid .
En als je dan de ring binnenkomt op een pony, waar het ras met grote letters opstaat....

Met de Cob hebben we het maar 1 keer gehad en jammer, jammer, jammer was dit net op de Hippiade in de M2.
Beide juryleden maakten zich al voor de proef op een denigrerende manier vrolijk over die idioot, die met een uit Engeland geimporteerd paard dressuur dacht te moeten rijden.
Hoe stom kun je zijn. (Zo werd het letterlijk gezegd)
Een proef waarvoor spontaan door omstanders geklapt werd mocht niet baten.
Laatst met nog geen 160 punten .
De ervoor startende KWPN combinatie, die 2 maal de ring verliet en meerdere keren staakgedrag vertoonde stond er in punten flink boven.
Tja, dan heb je dikke pech op het verkeerde moment.
Die ene procent op de honderd.
Kortom.. ...
Ja hoor, het komt voor dat je gediscrimineerd wordt,
alleen zijn dat de spelden in de juryhooiberg.
Gewoon trainen, trainen, trainen!
Succes.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:48

Anoeska schreef:
Ja, maar het perfecte beeld van een onderdeel is niet afhankelijk van wat voor ras je hebt. Een KWPN-er kan nou eenmaal meer strekken dan een fjord (om maar een vb te noemen) en zal dus sneller een hoger punt krijgen voor dat onderdeel.

Dat "perfecte beeld" is anders wel geënt op de moderne sportwarmbloed. Jammer. Niet alleen voor andere types paard maar ook omdat je met een "perfect beeld" plaatjesrijderij in de hand werkt.

KWPN is trouwens niet eens een ras B-)

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:53

KarinvdM schreef:
mickydo schreef:
Affijn die heb ik helemaal de huid volgescholden en klacht in gediend bij KNHS .
Dan hoop ik dat de betreffende jury ook werk heeft gemaakt van jouw scheldpartij... Iets met een pot en een ketel??

Voor negatieve reacties en opmerkingen hoef je overigens geen haflinger/tinker/fjord of wat dan ook te hebben, dat kan je met een 'gewoon' rijpaard ook krijgen.

Nee dat heeft ze niet , en dat is maar goed ook. Als jury moet je gewoon niet zo achterlijk gedragen en blij zijn dat er mensen hun best doen om je te laten zien wat ze al kunnen.
Als een combinatie je dan niet bevalt hoef je dat niet te uiten op een manier waarop deze jury dit deed.
Ik denk niet dat ik de enige ben die een tegen reactie van het zelfde lage niveau had gegeven.
De manier waarop ze mij en mijn paard behandelde schoot bij mij erg verkeerd.....

roomsxzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:19

Ik denk niet dat er veel jury's zijn die zo zijn.
Tuurlijk een jury heeft ook zijn voorkeur qua paard, maar als jij met je haflinger/fjord/fries een betere proef rijdt dan een KWPN paard jij daar ook je punten voor krijgt!
ze zullen je heus niet lagere punten geven omdat je niet met een dressuur gefokt paard rijd.
Wel denk ik dat de KWPNers of andere dressuur gefokte paarden mooiere gangen hebben, maar dat komt omdat voor de dressuur zijn gefokt.

Zelf heb ik ook een fjordXwelsh pony maar ik heb er nog nooit last van gehad, met een fjord/haflinger/fries moet je gewoon iets langer oefenen!

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 14:44

ja ze zitten er tussen, maar nee lang niet allemaal..
ik weet dat wij niet de mooiste combi zijn die er rond loopt.
Paard is een echt paard.. niks van dat iele smalle kwpn wat er nu rond loopt maar echt nog een ouderwets stevig paard. aangezien ik ook niet de lichtste ben en sommige mensen vinden dat mensen van mijn kaliber niet op een paard horen te zitten. rijden wij ook niet altijd de beste punten. intereseert mij niet, het commentaar vind ik belangrijker. als ik van 1 jury te horen krijg; goh. nog veel te sleutelen maar een stuk vooruit gegaan en een ander zegt; je paard moet afvallen, hij kan zichzelf niet dragen.. ga eerst maar eens thuis trainen voor je op cc verschijnt.. nouja sorry, dan zit er wel degelijk een verschil in.
Ja hij was te dik. en Ja hij is heeeeel wat kilo's kwijt geraakt. en Ja ik doe er alles aan om ook kilo's kwijt te raken.
Maar hij zal nou eenmaal nooit dat iele sportpaardje worden waar 'de rest' mee rijd.
is dat een tekort koming van mij? of van een jury die graag het ideale plaatje ziet?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 14:59

het mag niet maar het gebeurt wel..Met mijn vorige paard was ik niet zon mooie combi, groot paard klassiek type, veel wit op het hoofd, hoge witte benen en ik ben heel klein en smal. Nu met mijn huidige paard kan ik belabberd rijden en dan nog scoor ik net zo hoog als ik op dat andere paard heel hard mijn best had gedaan. Nou moet ik wel zeggen dat mijn huidige paard ook beter beweegt. Staat ook regelmatig onderaan mn coupon, mooi duo, mooie combinatie, leuk paard. Voorheen nooit gehad, maar ook mijn punten gereden, je moet er iets harder voor werken denk ik.

roomsxzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 15:24

vencedor schreef:
het mag niet maar het gebeurt wel..Met mijn vorige paard was ik niet zon mooie combi, groot paard klassiek type, veel wit op het hoofd, hoge witte benen en ik ben heel klein en smal. Nu met mijn huidige paard kan ik belabberd rijden en dan nog scoor ik net zo hoog als ik op dat andere paard heel hard mijn best had gedaan. Nou moet ik wel zeggen dat mijn huidige paard ook beter beweegt. Staat ook regelmatig onderaan mn coupon, mooi duo, mooie combinatie, leuk paard. Voorheen nooit gehad, maar ook mijn punten gereden, je moet er iets harder voor werken denk ik.

Mee eens, ik denk dat de ruiters met een wat steviger paard, of niet een KWPNer iets harder moeten werken, om hun paard net zo mooi te laten lopen. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 15:46

Het "beeld" in de ring is belangrijk en als dat een paard is die goed door zn lijf loopt met een fijne aanleuning en nette tactzuivere gangen dan maakt het niet uit wat voor een ras het is.

Wel is het mijn ervaring dat als je je paard niet {genoeg} voor elkaar hebt je wel sneller wat lagere punten hebt met een simpel paard dan met een goede beweger.