Waarom wilde ik ookal weer een schimmel?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:12

Rianneke schreef:
Ik heb een aardig witte schimmel en die was ik de dag van te voren met shampoo van effol. Daarna spuit ik flink wat antiklit in die haarbos zodat het ook geen vuil meer aantrekt en dan zet ik haar in een stal met alleen maar schoon stro en ga ik om de zoveel tijd kijken of ze nog gepoept heeft zodat ik dat ook weg kan halen... Op de dag zelf gebruik ik babydoekjes om evt vieze plekjes weg te poetsen.
Het is wat werk met een schimmel, maar als ze mooi schoon zijn kan ik er ook echt ontzettend van genieten :j

Zo waar! Het is toch echt heel edel een mooi schone schimmel. :)

Lara

Re: Waarom wilde ik ookal weer een schimmel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:20

Ik lees hier toch hele goede tips: Vanish en Robijn
Toch heb ik wel geluk van 9 van de 10 keer is mijn knollie gewoon : https://lh4.googleusercontent.com/-RfhJ ... 0%2529.jpg
Maar wel een wat gelige staart altijd :j goed hier te lezen dat het er dus ook in principe uit moet groeien, ga denk voortaan toch wel dan vaker zn staart wassen :j

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:42

Lara_Silver schreef:
Rianneke schreef:
Ik heb een aardig witte schimmel en die was ik de dag van te voren met shampoo van effol. Daarna spuit ik flink wat antiklit in die haarbos zodat het ook geen vuil meer aantrekt en dan zet ik haar in een stal met alleen maar schoon stro en ga ik om de zoveel tijd kijken of ze nog gepoept heeft zodat ik dat ook weg kan halen... Op de dag zelf gebruik ik babydoekjes om evt vieze plekjes weg te poetsen.
Het is wat werk met een schimmel, maar als ze mooi schoon zijn kan ik er ook echt ontzettend van genieten :j

Zo waar! Het is toch echt heel edel een mooi schone schimmel. :)

Ik moet ook toegeven als die staat te blinken en ik zn staart uitgebreid heb verzorgt kun je bij mij een kwijlbakje ervoor houden en mij mn paard op schoppen omdat ik er het liefste naar blijf staren zolang die schoon is :')

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:48

Queelens schreef:
Ik moet ook toegeven als die staat te blinken en ik zn staart uitgebreid heb verzorgt kun je bij mij een kwijlbakje ervoor houden en mij mn paard op schoppen omdat ik er het liefste naar blijf staren zolang die schoon is :')

Als die manen zo mooi glinsteren! <3

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 21:52

Je moet ze gewoon op de foto nemen als ze schoon zijn, want dan kun je tenminste nog zien hoe mooi het was, dat duurt meestal niet zo lang...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:07

Eindelijk mensen die het met mij eens zijn! Niets zo prachtig als een schimmel!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:14

Nou, toch wilde ik helemaal geen schimmel... :))

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:15

Ik vind schimmel de meest aantrekkelijke kleur wat een paard kan hebben, of het nou een donkergrijze appelschimmel is of wit of noem maar op ik vind het mooi. Zeker als ze mooi schoon zijn, en dan die grote donkere ogen erbij <3 Alleen dat godvergeten poetswerk voordat ze zo schoon zijn, daarom wilde ik er ook ab-so-luut geen :+
Heb daarnet weer een kleffe zwarte uit de wei mogen vissen: SmerigSchimmel Extraordinaire had heerlijk uitgebreid liggen rollen...

Emmer biotex op stoel komt bij de mijne bij lange na niet tot halverwege de staart, ik heb een grooooote schimmel die ook het bovenste stuk staart goed smerig weet te krijgen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:20

Haha! ik had daar straks een zwarte... gelukkig kon ik het er zo afpoetsen. Als ik morgen tijd heb zal ik foto's maken van de staart! want jullie geloven je ogen niet hoe mooi schoon hij is geworden! Alleen nog zo'n geel puntje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:51

Ik wou ook echt nooit een schimmel :')

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 22:59

Heerlijk al die tips, en fanatieke boeners :D Hieronder mijn ervaringen. Ik heb mijn schimmeltje altijd wit kunnen krijgen, voor foto's kijk maar even in mijn profiel.

Er zijn al veel goede tips voorbij gekomen :j . Betreft de gele plekken; gewoon regelmatig wassen op die plekken, als de urine éénmaal in de vacht is getrokken krijg je dat er niet meer uit :n . Het is ook raadzaam de shampoo goed in te laten trekken. Ik zelf probeer zo weinig mogelijk met shampoo op het lichaam te werken. Al ze dan echt wit moet, dan doe ik het volgende;

1 Eerst met een harde straal het paard helemaal afspuiten, zodat al het zand uit de vacht gaat. Tijdens het afspuiten met je hand flink boenen helpt om het vuil los te krijgen.

2 De staart was ik eerst gewoon twee keer met groene zeep.

3 Daarna de staart voor de 3de keer wassen met blauwshampoo, en dit lang (minimaal 10 minuten) in laten werken.

4 Dan maak ik een sopje met groene zeep, en breng ik het sopje met een wasborstel aan op het paard en dan in boenen.

5 Om de groene zeep zijn werk te laten doen, dit even goed in laten werken, dus paard niet gelijk afspuiten (als het weer dit toelaat natuurlijk).

6 In de tussentijd, spoel je de staart weer uit (heeft nu ong 10 min getrokken) Als de staart nog steeds geel is, maak je een sopje met wasmiddel voor de witte was (dat hete vroeger pakje blauw, daar zit bleekmiddel in, dus pas op, niet op het lichaam zelf gebruiken!) Daar dompel je de staart in (niet de staartwortel) en haal hem er weer uit. NIET uitspoelen! Even rond zwiepen zodat het meeste water er uit is.

7 Dan paard weer helemaal goed afspuiten.

8 De gele plekken (op de billen) nog een keer wassen met blauwshampoo. Dit even laten intrekken.

9 Ondertussen ga je verder met de staart. Daar doe je anti-klit in, en maak je 3 vlechten, van de 3 vlechten maak je één vlecht.

10 Inmiddels zijn de gele vlekken op de billen goed ingetrokken, die spoel je nu ook af.

11 Paard lekker onder een deken zetten. Ik heb ook een sleesly, maar ben er nog niet zo fan van. Al je paard echt mijn zijn hoofd in de poep gaat liggen, trekt het ook wel door de sleesly heen. Als je met een echte witte schimmel weg wil, moet je toch wassen, met of zonder sleesly.

Op de ochtend voor vertrek, de ergste vlekken met water en evt shampoo weg werken. op concours droog shampoo mee voor de last-minute vlekken. Overigens haal je de vlecht pas uit de staart als je op concours aan het opzadelen bent. Even uitborstelen en je hebt een prachtig witte, volle staart.

En dan maar hopen dat de jury in ziet hoeveel werk je aan de verzorging hebt besteed, en je een 8 voor de verzorging geeft :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 23:12

Ik weet het niet hoor, maar wellicht moet je je paard wat eerder en wat vaker wassen...
Net als die foto's van Santana67, zover laat ik het echt niet komen.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 07:08

KarinvdM schreef:

Ik had zelfs heel leuk in een van mijn eerste berichten hier gezegd dat ik schimmels eigenlijk helemaal niks vond(toen had ik de mijne nog niet) en nu denk ik daar zeker wel anders over :j

NewYork

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 07:15

Anoniem schreef:
KarinvdM schreef:
Erg jammer van de staart, maar dat was je er niet meer uit.
Vanaf nu regelmatig wassen en dan groeit het onderste er vanzelf uit.

Dit zijn erg handige staartzakken, deze zakken niet naar beneden: http://www.staartzak.nl/wb/

Ik zorg er ook voor dat de stal de avond voor een wedstrijd extra schoon is, een extra laag strooisel erin en laat op de avond haal ik de laatste mest er nog uit.

Die ziet er idd praktisch uit! ik ga even rond snuffelen!

Je kan ook een sportsok gebruiken. Gewoon het bovenste (mensen been) gedeelte door 2 knippen. Staart opvlechten. opvouwen. In de sok. Sok door de staart halen met 1 van de 2 geknipte delen en een knoop erin (: Let wel op dat je, ook bij een staartzak, niet de staart te strak vlecht! Echt losjes na het staartbot beginnen ;)

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 09:17

KarinvdM schreef:

Erg herkenbaar en nu heb ik er 4 op stal staan en rij er nog 1 :+ net of ik heel erg van boenen en schrobben hou :P

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 09:26

Ben erg benieuwd naar foto van de staart! Voor- en na-foto's met een guide how to :D Kan het meteen op de Wiki van Bokt, artikel "schimmel wit wassen" ofzo :D

KarinvdM schreef:
Ik weet het niet hoor, maar wellicht moet je je paard wat eerder en wat vaker wassen...
Net als die foto's van Santana67, zover laat ik het echt niet komen.

Hier ook niet, in de winter onder een deken en in de zomer regelmatig onder de sproei zonder shampoo, dan blijven ze in basis aardig witgekleurd en huid/vacht intact. Staart wordt het jaar rond nagenoeg wekelijks gewassen.

Maar ik heb dan ook een regelrecht varken :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 09:43

Ik heb dan geen schimmel, maar wel 2 gereden. Vanish helpt echt goed de 1e keer na niet bijhouden.
Ik heb nu een haflinger en gebruik het altijd de 1e keer na de winter weer.
Daarna kan ik het bijhouden met zilvershampoo, betadineshampoo of witte-paarden-shampoo van Oster.
En heb ik weinig tijd of geen zin om te wassen, is Green Spot Remover een hele goeie droogshampoo.
Ook ideaal voor vlekken of witte benen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:18

Bij mij op stal gebruiken ze ook Vanish bij zo'n gele staart.. werkt als een tierelier..

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:08

Ik gebruik deze shampoo: http://www.ruitershopboxmeer.nl/product ... schimmels/
Is wel wat duurder, maar hij was gister op concours spierwit met een zilveren glans eroverheen. En mijn schimmel is echt helemaal wit. Zijn staart met deze shampoo ook witter dan wit gekregen!

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:31

Haha ik moet wel lachen om jullie. Ik heb een spierwitte Andalusier.
Die is eigenlijk haast nooit vies. Ik noem haar altijd mijn Barbie Paard *D

1 keer per week was ik uit voorzorg haar spierwitte staart met heel hoog geconcentreerde zilvershampoo speciaal voor paarden. Echt geen idee waar ik het gekocht heb. Doe er al een jaar mee, nog niet eens voor de helft leeg.

En ALS ze dan een keer smerig is dan pak ik een emmer water, spons en babydoekjes en is ze in 5 minuten weer spierwit :D

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:36

Tos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:47

Wat had ik dan een makkelijke schimmelmerrie! Ik waste haar een week voor de wedstrijd en dan een dag van te voren weer! Ze ging eigenlijk nooit in de poep liggen!
Ik waste haar met Waspa dat is een middel wat ze voor koeien op keuringen gebruiken!
En ze was altijd hagelwit!!! Heel mooi voor een knalblauwe marathonwagen!

Helaas.....ik heb haar vorig jaar september moeten laten inslapen |(

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:04

Nou mijn schimmel gaat ook echt bijna nooit in de poep liggen, maar ze heeft wel een grote voorliefde voor rollen in het weiland :j En modder en gras geeft toch ook nare vlekken :')

supriceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 17:32

en vriendin van mij, heeft ook een schimmel, ook vaak vies, zei heeft zoon krijt voor paarden! werkt ook geweldig!

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 19:02

Teershampoo werkt prima bij ons,

en mijn (verzorg) shire is toch echt een viezerd!!

aardig schoon:
Afbeelding

en heel erg smerig!
Afbeelding

zijn ook al druk aan t trainen voor wedstrijden..gaat nog een hele klus worden om hem schoon mee te krijgen