los lopende honden op (outdoor) wedstrijd,

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:32

Dat hoef niet Ariebren, waarom zou dat moeten?
Je hebt nu eenmaal mensen die niks met honden hebben.
Naar mijn idee is het wel zo dat paardenmensen 1 zijn met honden vaak.
Alleen ik zou ook me hond niet meenemen naar wedstrijden, ik persoonlijk vind dat ik dan liever me handen vrij wil hebben en me woef er geen plezier mee doe.
Maar er zullen andere mensen zijn die daar anders over denken

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:33

xAppelmoes schreef:
Ik vind het niet alleen ontzettend irritant op concours, maar ook op de manege. Mijn paard trapt, en heeft al een keer een Duitse Herder een gebroken poot getrapt omdat die hond los liep in de bak waar ik aan het rijden was. Erg sneu voor de hond natuurlijk, maar dan spreekt de eigenaar mij erop aan dat ik maar uit moet kijken. Ja hallo, sinds wanneer is het een hóndenbak ipv een páárdenbak..

Ik had ook zo'n kippen en honden killer paard. :7

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:34

Ariebren: Omdat er meer honden dan mensen in Nederland zijn, en je dus vooral jezelf ermee hebt als je je daaraan ergert. Je kunt ze nu eenmaal niet ontlopen, of wil je iedereen opleggen dat ie z'n hond binnen houdt? En dan nationaal vastgelegde uitlaaturen, zodat jij je dan kunt verstoppen? Je kunt ze veel beter accepteren, dan is het probleem ook opgelost. Nogmaals: dit geldt alleen voor goed opgevoede honden. Een JR die om het minste of geringste aanslaat, daar kan ik ook heel slecht tegen.

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:35

Ik heb het ook wel eens. Heb ze dan voor de wagen lopen maar mijn voorpony die is er echt toe in staat zo'n hond ook een trap te verkopen als hij het eng vind, heeft hij al eens geprobeerd. Hond ter grootte van mijn pony's huppelt er dan met vaart heen maar inderdaad geen baas te zien. Het mogen dan wel kleine pony's zijn maar mensen gaan er altijd van uit dat ze niks doen, bomproof en mak zijn. Want tja dat zijn toch alle shetlanders? Terwijl die van mij juist heel pittig zijn en totaal niet kind/hond vriendelijk.
Dit is dan een offtopic en misschien raar vergelijk :+ maar ik heb ipv honden ook vaak last van kinderen met mijn mini shetlanders, die hebben natuurlijk een hoog knuffelgehalte en de ene pony houd helemaal niet van kinderen. Komen mensen naar je toe om te vragen of hun kind er even op mag en als je dan nee zegt omdat je pony niet zadelmak is en het ook echt niet leuk vind als er een op z'n rug zit kijken ze je zo bijna boos aan van nou dat kan toch best even? Of ongevraagd een kind erop zetten heb ik ook wel eens gehad. Daar irriteer ik mij ook heel erg aan op concours.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:35

Ik vind ook dat als je in de bak ben een hond er niks te zoeken heeft. Dus het risico voor de hondeneigenaar is, maarja dit kan je ook vergelijke met kleine kinderen op een stal. Die te pas en te onpas maar overal rondlopen en je af en toe je hart moet vast houden en ze moet waarschuwen terwijl ze niet eens van je zelf zijn. (is mijn mening hoor hihi)

Whis_Serada

Re: los lopende honden op (outdoor) wedstrijd,

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:37

addy dat bedoel ik nu, daar heb ik ook zo'n hekel aan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:45

nicky_rilana schreef:
maar dat is dus juist het probleem bij springen zou ik het ook niet zo erg vinden maar omdat het bij het dressuuren juist zo stil is schrikken ze er van.

Dat is ook een kwestie van miepende ruiters.
Ik rij met de driejarigen die net van de wei afkomen soms, nog niks gezien hebben in hun leven, en net een week bij mij op stal staan gewoon langs mijn aangelijnde hond, langs de katten die wel eens door de bak sjezen ( _-:( op een dag zijn ze dood), langs de trampoline waarop mijn dochter staat te springen, langs de sproeiers die mijn achterbuur ineens opzet vanuit het niks, langs de vrachtwagens van het transportbedrijf waar de chauffeurs ook nog na de dienst de hogedruk opzetten en langs het speelhuisje met schommel en glijbaan van de buren waaraan ook nog wel eens lakens ed wapperen. Sorry, dan vind ik het buitengewoon jankerig om met een wedstrijdpaard te gaan lopen piepen over een hond, een paraplu, een bloembak, een kinderwagen, een geluidsbox,.. Ja, ook mijn wedstrijdpaarden kijken nog wel eens, dan kunnen ze evt. nog een schop onder hun kont erbij krijgen ook, zijn ze nou helemaal! Dat verschil in mentaliteit doet heel veel, ik ben pissig op mijn paard dat ie gaat lopen zeuren, de dressuurmiepmentaliteit is dat het allemaal de schuld is van de hond/toeschouwer/organisatie/..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:55

Ariebren schreef:
De meeste honden kunnen niet alleen thuis blijven.
Ze blaffen dan de hele buurt bij elkaar.
Dus dat is de reden dat de hond altijd mee moet.

Dat is echt crap, er zijn genoeg honden die dit wel kunnen. Je geeft er nu een hele negatieve draai aan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:56

De honden zelf storen mij eigenlijk niet, wel als ze gevaar veroorzaken voor anderen. Eentje die netjes luistert heb ik echt geen klagen over, eentje die zorgt dat je zowaar bijna je nek breekt daarentegen...

Ken zo'n border die aan de bak de gewoonte heeft om naar binnengaande en buitengaande pony's te happen, naar de benen. Hij wil ze als het ware bij elkaar in de bak drijven. (of er net uit).
Wat krijg je dan? Een pony/paard die als een gek door de poort schiet om maar geen hap te krijgen. Heel leuk als toevallig een kindje de pony vastheeft bij de teugel, de pony trekt zich los en gaat aan de race in de bak met de hond er achteraan, of herhalend in zijn actie want "paardje met succes gevreven" en kindlief geplet tegen de bakrand.
En dan een eigenaar die enkel eens berispend roept naar de hond maar er verder niks mee doet.

Levensgevaarlijk dit!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:00

En komen jullie al die vervelende types op concours tegen? Of worden er hier nu ook voorvallen van op pensionstallen naar voren gehaald? Ik ga al een aantal jaar regelmatig op wedstrijd en heb nog nooit last gehad van een hond die mijn proef verziekte..:=

xAppelmoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:03

Pletje123 schreef:
En komen jullie al die vervelende types op concours tegen? Of worden er hier nu ook voorvallen van op pensionstallen naar voren gehaald? Ik ga al een aantal jaar regelmatig op wedstrijd en heb nog nooit last gehad van een hond die mijn proef verziekte..:=

In de proef heb ik het nog niet meegemaakt, het probleem is vooral dat die beesten los over het losrijterrein lopen. ;)

countryhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:06

Mee eens honden horen aan de lijn, maar dan wel een van 50 cm en niet zo'n uitrollijn van 5 m waar je paard dan alsnog zijn benen over breekt. Helemaal fijn zijn de dressuurmiepen die eerst moeten longeren (is niet erg) maar dan wel midden op het wedstrijd terrein of bak, zodat je met een beetje pech je paard klem rijdt in de longeerlijn. Dit is volgens mij ook ergenis uit de top 5

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:10

xAppelmoes schreef:
Pletje123 schreef:

In de proef heb ik het nog niet meegemaakt, het probleem is vooral dat die beesten los over het losrijterrein lopen. ;)

Dat heb ik ook nog niet meegemaakt. Althans, mij is het nooit opgevallen, want heb er nooit last van gehad. Dat wil overigens niet zeggen dat het voorkomt hoor :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:14

Maar waar het mij omgaat.
Honden bezitters moeten ook rekening houden met het gebeuren waar ze de hond mee naar toe nemen.
En als je dan langs de bakrand loopt en gebeten wordt door een aangelijnde hond ??
Mijn voetjes zitten dan ook los.
En als je een stapje achteruit doet tijdens filmen van de proof?
En er zit een hond achter je te snuffelen aan je benen ??
Auw pootje.

Honden bezitters moeten rekening houden met andere honden en mensen.

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 21:22

Urielle dat heeft niks met dresuurmentaliteit te maken het heeft te maken met een stukje veiligheid, ik vind het is een PAARDEN evenement en als ik dan kalkoenen sta in te draaien en der loop een hond omheen te sjezen waar mijn paard niet tegen kan , omdat ze gewoon weg niet vaak met honden te maken heeft en ik daardoor mijn handen open heb liggen vind ik dat storend ja helemaal als de eigenaar in geen velden of wegen te bekennen is, in de ring heb ik er nog geen last van gehad,

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:25

Urielle schreef:
heleen88 schreef:
blijkbaar ben ik dus echt niet de enige,
maar ik vraag me ook echt af WAAROM moet een hond mee naar wedstrijden?
ik zelf zou het alleen maar lastg vinden, moet er steeds om denken en kan daarom niet gaan en staan waar ik wil zo'n dag,

Ik kan niet voor andere mensen praten, maar voor onze situatie geldt in elk geval dat de hond toch al nauwelijks mee weg kan a) omdat ik zelf praktisch altijd thuis ben ivm thuismoeder en de stallen aan huis en b) omdat de plaatsen waar je komt bijna altijd een hondenverbod hebben en de hond dus (in mijn ogen) toch al veel te veel thuis zit. Ik vind het een naar idee dat ik dan in het weekend op concours ben en mijn hond in de schuur zit weg te rotten. Voor de hond is een wedstrijd net zo'n leuk uitstapje als voor haar vrouwtje en de paarden. Zo zit het bij ons.

Hier gaat hij ook altijd mee, of ik moet weten dat er op een concours een honden verbod is.
Zit als ik rij aan de trailer vast of in de trailer (auto geen optie, die is vaak gewoon te warm, behalve in de winter).
En verder zit hij op wedstrijd gewoon aan de lijn.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:26

Ariebren schreef:
Honden bezitters moeten ook rekening houden met het gebeuren waar ze de hond mee naar toe nemen.
En als je dan langs de bakrand loopt en gebeten wordt door een aangelijnde hond ??
Auw pootje.

Gebeten zelfs?! Dat is een ernstig vergrijp van een hond. Volgens mij dik je het nu enorm aan! En een keer op een pootje staan is niet zo erg, daar leren ze van. Als mijn hond me vreselijk voor de voeten liep, stond ik ook wel eens per ongeluk op zn poot. Ja.. een keer een piep en toen was de pijn alweer over. Ik ga er vanuit dat je niet blijft staan op de poot :Y)

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:31

Onze hond is zeer regelmatig meegegaan naar allerlei paardenevenementen. Altijd aangelijnd en hij houd zich ook rustig. Een hond op een wedstrijdterrein hoort zich ook te gedragen zoals hij/zij zich ook in de stad gedraagt. Rustig, zonder een ander lastig te vallen.
Gezien mijn paardje zelf te jong is zijn we nog niet op wedstrijd geweest met het paard maar mijn vriend rijd autocross en zoals we het daar doen gaan we het in de toekomst ook met het paard doen. We hebben een Pick Up en nemen een houten kinderbox mee. Zet de box op in de pick up en hond kan met een shaduwdoek heerlijk zitten als we hem even niet willen/kunnen vasthouden. Maar ook is hij gewend om aan de trekhaak te liggen oid. Niemand die er iets van merkt. Moet wel zeggen dat we tussendoor als het mogelijk is even de tijd nemen om de hond even zijn energie eruit te gooien... stukje van het terrein af even met een frisbee wat energie eruit rennen/bosjes in oid...
Onze pup gaan we ook dat stukje opvoeding meegeven... een rijbak/piste is verboden toegang voor de hond mits er het bevel is gegeven, paarden moeten langs kunnen stappen/draven/galopperen zonder dat de hond erop reageert enz... en we bouwen het ook langzaam op... eerst gewoon kennismaken met het paard in een weide oid en vanuit daar steeds verder uitbouwen.

Aan de lijn, geen ongewenst gedrag geen enkel probleem, enkel maar gezellig. Loslopende keffende etterbakjes, liefst nu nog van het terrein af.

Kinderwagens, bloembakken, geluidsboxen en honden zijn ook allemaal dingen waar je imo je paard thuis al voor een deel aan moet laten wennen. een kinderwagen kan je ook overal tegen komen en omdat er toevallig een paard bang zou kunnen zijn zou je dan maar zolang je kleine kinderen hebt niet naar een wedstrijd mogen (of uberhaubt buiten mogen komen wand stel dat je een paard tegen komt onderweg)... Een radio in de piste thuis zetten is ook niet zo een probleem en bijna iedereen kent wel iemand met een hond

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:33

Ariebren schreef:

Maar dat geldt toch voor iedereen?
Als mijn hond zou bijten (doet ze niet, loopt weg bij conflicten of gaat plat op de grond liggen piepen, maar stel dat) dan heb ik haar zelf al op de punt van mijn schoen voor jij ook maar beseft dat je gebeten bent denk ik. Nog sterker: bij een incident waar de schuld ligt bij iemand anders komt ze niet meer buiten zonder muilkorf en als ze zelf agressief reageerde breng ik haar hoogstpersoonlijk weg voor een spuitje.
Ze heeft ook niet te snuffelen, bedelen of aandacht schooien bij anderen, dus dat is ook iets waar ik korte metten mee maak. En sta je toch een keer op haar poot, ach, ze moet maar opletten dat ze niet in de weg loopt.
Rekening houden doe je sowieso met elkaar lijkt me, als mijn paard een passant zou bijten, zit ie ook heeeeeel fout, ook al 'hoort' hij op concours. En of ik nou op concours ben, in het bos of in een winkelstraat, mijn hond moet gewoon normaal doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:43

heleen88 schreef:
Urielle dat heeft niks met dresuurmentaliteit te maken het heeft te maken met een stukje veiligheid, ik vind het is een PAARDEN evenement en als ik dan kalkoenen sta in te draaien en der loop een hond omheen te sjezen waar mijn paard niet tegen kan , omdat ze gewoon weg niet vaak met honden te maken heeft en ik daardoor mijn handen open heb liggen vind ik dat storend ja helemaal als de eigenaar in geen velden of wegen te bekennen is, in de ring heb ik er nog geen last van gehad,

a) we hebben het ondertussen over aangelijnde honden
b) de hond moet onder appel staan en dus niet rond jou sjezen
c) jij moet imo ofwel zorgen dat je je paard aan honden en andere omgevingsfactoren went op voorhand, ofwel niet piepen als ie schrikt van iets wat hij ziet, ofwel lekker thuis blijven waar alles veilig en vertrouwd is ;)

Vorig jaar zomer hadden we op een buitenwedstrijd ineens felle regen. Iemand langs de kant stak een paraplu op (de meeste mensen renden naar binnen :+ ) en totaal tegen mijn verwachtingen in springt de hengst weg (beest is hartstikke nuchter en heeft al zoooveel gezien dat ik echt niet had gedacht dat een paraplu nog een issue ging zijn) en is alle concentratie, ontspanning en aanleuning kwijt, zo'n 10 minuten voor ik erin moet. Ja da's even rot getimed. Maar geen haar op mijn hoofd die erover denkt om een parapluverbod in te laten stellen :P en de vrouw die haar plu inklapte heb ik gevraagd om hem weer open te doen. Met de proef werd het ook niks meer geloof ik, maar het was wel een mooie gelegenheid om te zorgen dat hij er nooit meer van zou schrikken! Moet die vrouw zich laten natregenen omdat het paard wat ik meeneem zich niet weet te gedragen? Ik vind dat belachelijk, IK kies ervoor om hem mee op wedstrijd te nemen, IK kan op mijn vingers natellen dat er wedstrijden gaan komen waar peerdlief dingen te zien krijgt waarvan zijn ogen op steeltjes gaan en wie weet explosieve reacties komen. Wil ik dat niet, dan moet ik lekker veilig thuis in de voorspelbare bak blijven.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:48

Pletje123 schreef:
Ariebren schreef:
Auw pootje.

Gebeten zelfs?! Dat is een ernstig vergrijp van een hond. Volgens mij dik je het nu enorm aan! En een keer op een pootje staan is niet zo erg, daar leren ze van. Als mijn hond me vreselijk voor de voeten liep, stond ik ook wel eens per ongeluk op zn poot. Ja.. een keer een piep en toen was de pijn alweer over. Ik ga er vanuit dat je niet blijft staan op de poot :Y)

Tuurlijk kan ik overdrijven.
Maar het valt mij wel op dat je in de lagere klassen van de diverse onderdelen, dressuur, western, veel honden ziet die meegenomen worden door de familie en vrienden van de ruiter.

Mijn paarden zijn hond, kip, konijn, fazant, lawaai, grasmaaier, paraplu, tractor die de bak sleept, enz, bestendig.
Behalve mijn Bok, met zijn grote horens.
Die komt kijken als je langs loopt, maar een auto of trekker, hij speert gelijk naar achter het huis.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 27-05-12 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:51

Maar goed dat velen hier niet paar jaar geleden op een concours hier in de buurt waren.
Demo met jachtpaarden EN een meute jacht honden!!!!

Die uiteraard tussen de andere trailers geparkeerd stonden en vandaar over het inrij terein langs de dressuur ringen,
naar het hoofdterein gingen (springring) en daar demo gaven en uiteraard ook weer terug kwamen.

Volgens mij niemand echt over geklaagd.
Uiteindelijk hebben ze de dressuur even stil gelegd.

Was overigens leuke demo, volgens mijn vader, ik heb ze langs zien trekken net voordat ik mijn proef moest starten.
En ze kwamen terug toen ik net paard weer aan de trailer had staan.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 21:56

Demo jachthonden, prachtig om te zien hoe die honden onder controle staan.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:13

Omdat mijn honden en de honden van de stal altijd op stal loslopen, hebben we allemaal paarden die hondproof zijn . Onze stal maakt paarden zadelmak, ook die paarden zijn echt goed mak ,hondmak , als ze weer naar huis gaan. Ik ben het eens , dat je de hond onder àpel moet hebben, maar mijn honden lopen wel los op de CH's, ze blijven wel bij de trailer of vrachtwagen. Ik zorg ook dat een ander geen last heeft van hun.
Ik heb vaak meer last van al die loslopende peuters en kleuters, die lastig en nietluisterend zijn. Dat vind ik veel gevaarlijker. En als je er dan wat van zegt, kan je nog een grote bek krijgen van de ouders.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:19

Ook ouders met los lopende kindertjes zie je alleen maar op de lagere wedstrijd niveau's.
Ik ben de eerste die dat soort ouders een waarschuwing geeft.
Maar als je ooit eens in de top gaat mee rijden ben je van die fans af die alles meenemen.