In paspoort staat kleur paard verkeerd, wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:07

Ik heb op wedstrijd weleens een discussie gehad met een jurylid omdat volgens haar mijn paard niet zwart zou zijn. In de zomer werd hij idd vrij bruin maar hij was toch echt gitzwart. Zwarter kon bijna niet.
Uiteindelijk wilde ze me bijna niet laten starten omdat ik niet kon bewijzen dat het hetzelfde paard was en moest er bijna een chipreader aan te pas komen :')
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 18-02-12 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

wwr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:10

Toen we mijn pony kochten stond ze als vos op papier:
Afbeelding

Hebben we ook maar even aan laten passen..

Paard staat als bruin, maar is heel donker bruin (tegen zwart aan).
Daar heb ik nog nooit problemen mee gehad.

Feria

Re: In paspoort staat kleur paard verkeerd, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:14

TS als ik het zo hoor, zou ik het toch maar laten veranderen. Dan ben je zeker dat je er geen problemen mee krijgt.
Mijn merrie is zwart, maar in de zomer bruin achtig en op haar papieren staat gewoon zwart-bruin, probleem opgelost :D

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:33

die van mij staat als schimmel in het paspoort maar is een vos :Y)

Heb het opgestuurd naar het KWPN, kreeg ik het half aangepast terug, wel op het stamboek papier maar niet in het paspoort. Heb het zo gelaten.
Gedoe allemaal.

Veel wedstrijden gereden, nooit wat van gehoord.

@wwr mm miss zijn die van ons omgeruild haha! Ik had het dus precies andersom.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:17

Cayenne schreef:
Ik heb op wedstrijd weleens een discussie gehad met een jurylid omdat volgens haar mijn paard niet zwart zou zijn. In de zomer werd hij idd vrij bruin maar hij was toch echt gitzwart. Zwarter kon bijna niet.
Uiteindelijk wilde ze me bijna niet laten starten omdat ik niet kon bewijzen dat het hetzelfde paard was en moest er bijna een chipreader aan te pas komen :')

Heb ik met mijn zomerzwarte dan weer mazzeltje.. Heeft ook nog een uniek brandmerk,
kan je 's winters wel niet zien, maar 's zomers juist wel en dan is hij bruin.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:22

Ik heb het ook gehad nadat hij geschoren was. Toen was hij muisgrijs en kreeg ik opnieuw commentaar.
(Wel van een andere jury.)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:30

Ik heb op mijn vos-roan die als vos-schimmel op papier staat nog nooit commentaar gehad. Nu lijkt het een gewone vos, zomers gaat ze naar bijna helemaal wit en alle tussen tinten.

Wel op mijn (hele lichte) palomino. Dat moest volgens een jury (die ook veulen chipper en scheters voor het NSPS is) een schimmel zijn. Terwijl hij die merrie al jaren tegen kwam op verschillende plekken (als moeder van een veulen met de zelfde kleur wat gechipt moest worden, in de dressuur, in de vaardigheid, tijdens het best gaand rijpony van het stamboek).
Die zelfde jury weet ook mijn vos-roan en mijn palomino (die in verschillende klasses uitgebracht werden) door elkaar te halen en voor beide de verkeerde coupon in te vullen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 18:05

opisop_shop schreef:
Fiffill schreef:
Dat is toch ook gewoon een bruin bonte? ;) Tenminste, zelfde paard als in je profiel toch?

Nou, meeste tijd van het jaar lijkt hij toch echt zwartbont naar mijn idee, als ik aan bruinbont denk, denk ik aan iets lichters dan dit, dit is hem op zn lichtst namelijk. Ik bedoel, friezen zijn ook zwart maar die worden ook lichter in de zomer, maar maakt ze toch nog wel zwart?
Vind hem toch echt eerder zwartbont;

Afbeelding

Als dit hetzelfde paard is als die in je profiel dan is hij duidelijk bruin-bont. Een zwart paard heeft geen lichte verkleuring rond de neus en mond.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 18:14

Mag ik wel iedereen er op attent maken dat met de huidige wetgeving aangaande paarden identificatie En de wettelijk verplichting om het paspoort bij te hebben op verplaatsing, cq vervoering, dat je voor nare toestanden kan komen te staan bij controle.

Neem gerust aan dat de controlerende agent langs de weg echt niet het verhaal gaat geloven dan de 'bruine' paard op de trailer, eigenlijk een "zwarte' hoort te zijn, of de 'vos' op de trailer, eigenlijk een 'bruin-schimmel' hoort te zijn.

Voor de mensen in Belgie ... waar precies de controles strenger zijn (op terein en weg) ... MOET het feitelijk kleur van het paard overeen komen met wat in het paspoort zit en de Mutatie Formulier. Is dit niet zo dan wordt het paard in beslag genomen (IS gebeurt!) en dan kan je het gaan uitleggen.

'Don't shoot the messenger' ... geef alleen te kennis wat ik weet. Men gaat er van uit dat alle paarden eigenaren de wetten kennen aangaande paarden identificatie en dus de juiste papieren met de juiste omschrijvingen horen te hebben. Ik weet dat in Nederland ze veel lakse zijn op dit gebied maar ooit gaat het ook komen dat ze hun sokken gaan optrekken en eindelijk volgens de EU normen gaan werken.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 18:46

Hoe weet je dat ze in nederland lakser zijn dan?
En wat doen de agenten met de bruine fries op de trailer? die hoor toch echt zwart te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 18:57

renatevb schreef:
TS als ik het zo hoor, zou ik het toch maar laten veranderen. Dan ben je zeker dat je er geen problemen mee krijgt.
Mijn merrie is zwart, maar in de zomer bruin achtig en op haar papieren staat gewoon zwart-bruin, probleem opgelost :D

Mijne staat ook als zwartbruin, en ze is haast zwart, maar wel een kopersnoet.

jeanetJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:19

Paard van me vader staat als schimmel op papier, maar is toch echt donkerbruin met een bles, witte voetjes en zwarte manen en staart!! Best grappig haha

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:03

areke schreef:
En wat doen de agenten met de bruine fries op de trailer? die hoor toch echt zwart te zijn.

Buiten het feit dat ik al meer dan 12 jaar 'in' het paarden identificatie wereld zit, hoeft je echt maar alleen deze topic te lezen.

Blijkbaar schiet kleuren kennis toch echt te kort bij schetsers en controlleurs anders zouden ze de afwijkenden kleuren niet melden.

Ik geef toe dat veulen vacht kleur soms heel erg 'beduvelend' kan zijn maar met de geringste kennis kom je al een hele eind.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:04

jeanetJ schreef:
Paard van me vader staat als schimmel op papier, maar is toch echt donkerbruin met een bles, witte voetjes en zwarte manen en staart!! Best grappig haha

Hier heeft de veulen schetser waarschijnlijk alleen naar de schimmel moeder gekeken (ik neem hierbij aan dat de moeder schimmel is) en meteen gedacht 'die wordt ook schimmel'! :D
Zo is het bij DUIZENDEN gegaan!!!!

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:01

Peterina schreef:
areke schreef:

Buiten het feit dat ik al meer dan 12 jaar 'in' het paarden identificatie wereld zit, hoeft je echt maar alleen deze topic te lezen.

Blijkbaar schiet kleuren kennis toch echt te kort bij schetsers en controlleurs anders zouden ze de afwijkenden kleuren niet melden.

Ik geef toe dat veulen vacht kleur soms heel erg 'beduvelend' kan zijn maar met de geringste kennis kom je al een hele eind.

Oke maar dit zijn 3 pagina's waarvan vast niet iedereen veel op de weg zit met hun paard of veel op wedstrijd is.
Ik heb best veel wedstrijden gehad waarbij er echt wel gecontroleerd werd.
Nooit problemen gehad gelukkig op 1 jury na die vondt dat mijn merrie bruin was.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:02

Ach, zo werd ik een keer voor de proef door de jury erop aan gesproken met de woorden: "Jouw paard is toch vosbont? Dat staat niet correct op de papieren hoor."

Afbeelding
Mijn antwoord: "Euhm... ze lijkt me toch wel erg bruinbont hoor met d'r bruine vlekken en flink zwarte pluk in d'r manen."
Jury: "Ja maar.. telt dat bij Tinkers dan ook die zwarte manen?"
"Euhm... ja dan zijn ze ook gewoon bruinbont :+ " :')

jeanetJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 08:19

Peterina schreef:
jeanetJ schreef:

Hier heeft de veulen schetser waarschijnlijk alleen naar de schimmel moeder gekeken (ik neem hierbij aan dat de moeder schimmel is) en meteen gedacht 'die wordt ook schimmel'! :D
Zo is het bij DUIZENDEN gegaan!!!!

Dat had ik me nog kunnen voorstellen als moeders schimmel zou zijn idd. maar dat is ze helemaal niet! :D haha Vader en moeder zijn beide donkerbruin... Hoe ze er aangekomen zijn weet ik ook niet, maar om het nou nog te veranderen op 17 jarige leeftijd is ook weer niet nodig :o

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:09

ik heb er eentje waarbij zwart in het paspoort staat. Is nu 4,5 en begint nu pas wat witte haren te krijgen. Heeft wel al veel wit in de staart. Grappig dat er toch nog zoveel fout gaat met de kleur bepalingen :)

Zandkorrel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:42

Als je er zeker van wil zijn kun je even bellen of overleggen met de wedstrijdleiding ;)

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:44

Je hebt ook Schimmels die als Vos in het paspoort staan, sommige jury's kijken dan even raar, maar liggen er veder niet wakker van.
Vriendin van me is teminste nog nooit de ring uitgestuurd omdat ze een schimmel had in plaats van een vos :')
Op stal hadden we ook een bijna zwart veulen die als een toverbal veranderde naar muis grijs :j

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:48

mijn haflinger ruin staat als merrie beschreven in het paspoort 8)7

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:50

parador schreef:
mijn haflinger ruin staat als merrie beschreven in het paspoort 8)7

Dat is wel heel dom :')

Anja_Joost

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:44

Cayenne schreef:

Zelfde heb ik afgelopen zomer ook gehad.
Gelukkig issie nu weer pikzwart :-)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 10:33

Ik heb een zwartbruine, is 's winters zwart (mits niet geschoren dan weer) en 's zomers zo licht bruin dat hij voor een valk door zou kunnen gaan. Staat zwart in het paspoort. Tja, hij heeft verder wel duidelijke aftekeningen dus ze herkennen hem wel. Ik heb er wel eens voor gebeld maar dan zou de schetser van het stamboek moeten komen en aangezien het over de grens was.. kaching dus en daar heb ik geen zin in.

Mijn vroegere schimmel had een aantekening in het paspoort dat hij schimmel was geworden (stond er als zwartbruin in en is lang donker geweest dus als veulen vast moeilijk herkenbaar.

En de hengst van Neonlight krijg ik niet in de Belgische database want ondanks chip EN DNA (was ggk voor dekdienst dus hij is echt wel goed geregistreerd :+ ) willen ze dat ik een schetser laat komen. Helaas worden alle stippels registreren een dagtaak en daarbij meegenomen dat Appaloosa's levenslang blijven verkleuren en stippels bijkrijgen en weer verliezen PLUS een andere wintervacht dan zomervacht en ook geschoren weer helemaal anders zou ik het dus pakweg elke paar maanden door een DA moeten laten bijwerken (kaching!) dus ze kunnen mijn rug op met hun database. Ik heb mijn best gedaan hoor :evaw:

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 13:03

Urielle schreef:
Ik heb een zwartbruine, is 's winters zwart (mits niet geschoren dan weer) en 's zomers zo licht bruin dat hij voor een valk door zou kunnen gaan. Staat zwart in het paspoort. Tja, hij heeft verder wel duidelijke aftekeningen dus ze herkennen hem wel. Ik heb er wel eens voor gebeld maar dan zou de schetser van het stamboek moeten komen en aangezien het over de grens was.. kaching dus en daar heb ik geen zin in.

Mijn vroegere schimmel had een aantekening in het paspoort dat hij schimmel was geworden (stond er als zwartbruin in en is lang donker geweest dus als veulen vast moeilijk herkenbaar.

En de hengst van Neonlight krijg ik niet in de Belgische database want ondanks chip EN DNA (was ggk voor dekdienst dus hij is echt wel goed geregistreerd :+ ) willen ze dat ik een schetser laat komen. Helaas worden alle stippels registreren een dagtaak en daarbij meegenomen dat Appaloosa's levenslang blijven verkleuren en stippels bijkrijgen en weer verliezen PLUS een andere wintervacht dan zomervacht en ook geschoren weer helemaal anders zou ik het dus pakweg elke paar maanden door een DA moeten laten bijwerken (kaching!) dus ze kunnen mijn rug op met hun database. Ik heb mijn best gedaan hoor :evaw:

Whhhaaahhh!!! die is goed!! Dat wil je ook helemaal niet als schetser, je wilt hoogstens een foto van links en 1 van rechts..
Ben je stuk sneller klaar en je wordt niet knettergek!