Uiteindelijk wilde ze me bijna niet laten starten omdat ik niet kon bewijzen dat het hetzelfde paard was en moest er bijna een chipreader aan te pas komen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cayenne schreef:Ik heb op wedstrijd weleens een discussie gehad met een jurylid omdat volgens haar mijn paard niet zwart zou zijn. In de zomer werd hij idd vrij bruin maar hij was toch echt gitzwart. Zwarter kon bijna niet.
Uiteindelijk wilde ze me bijna niet laten starten omdat ik niet kon bewijzen dat het hetzelfde paard was en moest er bijna een chipreader aan te pas komen
opisop_shop schreef:Fiffill schreef:Dat is toch ook gewoon een bruin bonte?Tenminste, zelfde paard als in je profiel toch?
Nou, meeste tijd van het jaar lijkt hij toch echt zwartbont naar mijn idee, als ik aan bruinbont denk, denk ik aan iets lichters dan dit, dit is hem op zn lichtst namelijk. Ik bedoel, friezen zijn ook zwart maar die worden ook lichter in de zomer, maar maakt ze toch nog wel zwart?
Vind hem toch echt eerder zwartbont;
renatevb schreef:TS als ik het zo hoor, zou ik het toch maar laten veranderen. Dan ben je zeker dat je er geen problemen mee krijgt.
Mijn merrie is zwart, maar in de zomer bruin achtig en op haar papieren staat gewoon zwart-bruin, probleem opgelost
areke schreef:Hoe weet je dat ze in nederland lakser zijn dan?
En wat doen de agenten met de bruine fries op de trailer? die hoor toch echt zwart te zijn.
jeanetJ schreef:Paard van me vader staat als schimmel op papier, maar is toch echt donkerbruin met een bles, witte voetjes en zwarte manen en staart!! Best grappig haha
Peterina schreef:areke schreef:Hoe weet je dat ze in nederland lakser zijn dan?
En wat doen de agenten met de bruine fries op de trailer? die hoor toch echt zwart te zijn.
Buiten het feit dat ik al meer dan 12 jaar 'in' het paarden identificatie wereld zit, hoeft je echt maar alleen deze topic te lezen.
Blijkbaar schiet kleuren kennis toch echt te kort bij schetsers en controlleurs anders zouden ze de afwijkenden kleuren niet melden.
Ik geef toe dat veulen vacht kleur soms heel erg 'beduvelend' kan zijn maar met de geringste kennis kom je al een hele eind.
Peterina schreef:jeanetJ schreef:Paard van me vader staat als schimmel op papier, maar is toch echt donkerbruin met een bles, witte voetjes en zwarte manen en staart!! Best grappig haha
Hier heeft de veulen schetser waarschijnlijk alleen naar de schimmel moeder gekeken (ik neem hierbij aan dat de moeder schimmel is) en meteen gedacht 'die wordt ook schimmel'!![]()
Zo is het bij DUIZENDEN gegaan!!!!
Cayenne schreef:Ik heb op wedstrijd weleens een discussie gehad met een jurylid omdat volgens haar mijn paard niet zwart zou zijn. In de zomer werd hij idd vrij bruin maar hij was toch echt gitzwart. Zwarter kon bijna niet.
Urielle schreef:Ik heb een zwartbruine, is 's winters zwart (mits niet geschoren dan weer) en 's zomers zo licht bruin dat hij voor een valk door zou kunnen gaan. Staat zwart in het paspoort. Tja, hij heeft verder wel duidelijke aftekeningen dus ze herkennen hem wel. Ik heb er wel eens voor gebeld maar dan zou de schetser van het stamboek moeten komen en aangezien het over de grens was.. kaching dus en daar heb ik geen zin in.
Mijn vroegere schimmel had een aantekening in het paspoort dat hij schimmel was geworden (stond er als zwartbruin in en is lang donker geweest dus als veulen vast moeilijk herkenbaar.
En de hengst van Neonlight krijg ik niet in de Belgische database want ondanks chip EN DNA (was ggk voor dekdienst dus hij is echt wel goed geregistreerd) willen ze dat ik een schetser laat komen. Helaas worden alle stippels registreren een dagtaak en daarbij meegenomen dat Appaloosa's levenslang blijven verkleuren en stippels bijkrijgen en weer verliezen PLUS een andere wintervacht dan zomervacht en ook geschoren weer helemaal anders zou ik het dus pakweg elke paar maanden door een DA moeten laten bijwerken (kaching!) dus ze kunnen mijn rug op met hun database. Ik heb mijn best gedaan hoor