geen uitgeschoren oren op wedstrijd toegestaan??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 12:07

moelly schreef:
Zelfs de fries waar ik wedstrijden mee rijd heeft 'de oren eruit'..
Maar dat ik een boete zou krijgen omdat we dat toevallig een keer niet hadden gedaan.. :n
Vind ik niet kunnen!

Beter lezen ;)
Je krijgt juist een boete als ze wel kaal zijn

Schoentje

Re: geen uitgeschoren oren op wedstrijd toegestaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:39

Het is denk ik toch echt een broodje aap verhaal, of er is een oplichter aan het werk geweest. Ben vandaag in Asten op concours en heb navraag gedaan aan juryleden en de jurystagiairs die net geslaagd zijn voor hun jurycursus en zij zeggen dat die regel in Nederland nog niet officieel is en er dus zeker geen officiele boetes voor gegeven kunnen zijn.

Bovendien kent hier in de hele regio niemand het verhaal van de boetes en dit is de regio waar de boetes volgens TS uitgedeeld zouden zijn.

Het lijkt mij idd ook dat als er sancties op komen dat ze eerst beginnen met waarschuwingen en een duidelijke regelgeving wat wel en niet mag. En hoe gaan ze het doen met een net aangekocht paard uit een land waar die regel niet geld? Het kan ooit weken duren voordat de haren weer aangegroeit zijn.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 20:58

Maar zijn er vanuit de KNHS boetes opgelegd (lijkt me sterk) of vanuit een 'wettelijke' instantie? In de regelementen is hier namelijk niks over te vinden en ik geloof echt niet dat de boetes uit naam vd KNHS opgelegd zijn. Misschien dat die indruk gewekt is omdat er blijkbaar een controle op een wedstrijd is geweest, voor hetzelde geld lopen ze een keer een pensionstal binnen om te controleren?

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:02

Oww.. Bedankt voor het melden!
Is het ook bij springen zo?
Moet ik mijn zus even waarschuwen..

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 21:09

Tot op heden weet ik nog niks meer; vandaag op wedstrijd in Geldrop ook volop over gepraat maar niemand weet nu hoe het zit.
De meeste mensen denken dat het is zoals ik ook dacht; wel een voorstel voor gedaan maar nog niet vastgelegd.
Zodra ik antwoord heb van knhs plaats ik het hier
@schoentje; het is echt geen broodje aap verhaal maar wel gebeurd afgelopen weekend. Ik was er zelf niet bij maar, de betreffende instructie van wie de klanten een boete hadden gekregen, heeft het bij ons op stal verteld om te waarschuwen hiervoor.
Ik zelf ben nog steeds van mening dat als dit idd vastgelegd is dat dit dat in p&s hadden moeten staan of op zijn minst op de knhs site.
Ik denk zelf dat het nog steeds een voorstel is en niet vastgelegd maar dat er overal zoveel onduidelijkheid is dat er misschien daardoor vorige week verkeerde boetes of hoe je het dan ook noemt gegeven zijn.
Hoe dan ook; zodra ik antwoor heb vd KNHS kom ik hier zeker op terug.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:09

Knhs heeft geen boete systeem zodat er direct ter plekke een boete opgelegd kan worden.
Er volgt diskwalificatie met vermelding van reden waarna er door de knhs/tuchcollege later een uitspraak gedaan wordt of en hoe hoog de "straf" is.
Dat dit geldt voor uitgeschoren oren is voor mij nieuw en niet terug te vinden in de reglementen. (ook al vind ik het persoonlijk zeer ongewenst om de oren geheel uit te scheren, maar dat speelt in deze geen rol)

Het MOET dus een andere instantie zijn geweest of een stel oplichters.

ratjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:15

Ik ben benieuwd wat de KNHS als antwoord geeft.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:26

Ik was ook op de hoogte van het besluit, echter niet van boetes dus daar ben ik ook wel zeer benieuwd naar. Ik knipte ze al niet uit, alleen de buitenpluis.. Niet meer dan normaal persoonlijk.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 19:57

ik heb vandaag bericht gehad vd KNHS; zie onderstaanden kopie vd mail;

Een dergelijke boete is beslist niet door een KNHS-official aan desbetreffende deelnemer opgelegd. Conform onze wedstrijdreglementen is het (nog) niet verboden om de oren uit te scheren. De KNHS kan dan ook geen maatregel nemen wanneer geconstateerd wordt dat de oren wel zijn uitgeschoren.

Graag vernemen wij van u de gegevens van desbetreffende deelnemer die een boete heeft gekregen zodat wij telefonisch contact met die persoon op kunnen nemen om het e.e.a. uit te kunnen zoeken.
Wij zullen dit zeer serieus nemen en zullen onderzoeken voor welke instantie deze persoon – die de boete heeft opgelegd – werkzaam is.

Wij gaan ervan uit u hiermee voorlopig voldoende te hebben geïnformeerd en zien graag de gegevens van desbetreffende deelnemer tegemoet. Wanneer desbetreffende deelnemer telefonisch contact met ons op wil nemen kan dit middels onderstaande gegevens.

Met vriendelijke groet,
Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie

Ik zal de betreffende mail uitprinten en aan de instructice bij ons op stal geven zodat zij haar klanten hiervan op de hoogte kan stellen en dus contact op kan nemen met het KNHS.
Het topic kan bij deze dus op slot aangezien er nu een officieel antwoord is