Van B naar Z dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:27

Groen (toevallig mee ingereden (wist niet dat ze ooit van mij zou worden) en uit weiland meegeplukt en dressuur pony geworden) x
groen (gaan rijden op mijn 18e als manege ruiter en dat geweest tot ik Sjol kreeg, mijn eerste eigen paard).

febr 2003 voor het eerst in de B gestart (over dat B hebben we een jaar gedaan :+) en in nov 2006 waren we Z startgerechtigd,
konden toen alleen geen Z starten, mochten naar de regio.

Bijzonderste vind ik eigenlijk dat Sjolvir al die jaren ook als manege paard mee liep in de lessen
(vnl. kinderlessen en beginners) en Sjol eigenlijk niet zo van dressuur houdt, heeft meer met buitenrijden en springen en crossen,
maar ze doet het wel voor je!

Goed les is het geheim, bij Sjol en mij mankeerde het vooral daaraan in het begin.

saden

Re: Van B naar Z dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:31

Ik ben groen begonnen op een nog groener paard.
Paard kon amper een halster om.
Heb een jaar per klasse gereden waar van ik in de winter weinig starte en doorreed tot het max aantal punten.
Inmiddels starten we Z maar hebben al ruim een jaar niet gestart wegens een zwangerschap van mij.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 09:46

Gewoon van groen en groen. Ik heb m'n paard zelf ingereden, voor de wagen beleerd, parcoursklaar gemaakt en verkeersmak gemaakt, alles volledig alleen gedaan. Nooit geen instructeur of trainer op mijn paard gehad, en tot en met de L2 ook alleen maar groepslessen op de manege gevolgd. Nu rijden we M2 en wordt paard getraind op Z niveau. Het is een echt springpaard, dus ze mist iets uitstraling in de dressuur. Inmiddels al een jaar niet gestart omdat paard eerst niet in vorm was en ik nu even geen zin meer heb. Maar ik train wel verder en als ik weer zin heb ga ik gewoon weer starten.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 16:56

Ik ben met mijn eigen fokproduct in 3 jaar naar het Z1 gegaan, heb er 1,5 jaar tussen uit gelegen omdat hij verscheidene dingen had. Maar ben nu Z2 startgerechtigd :D Ik had zelf nooit wedstrijden gereden en mijn paard ook niet.

piepelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:46

Ik ben met mijn arabiertje van 1.47 tussen de paarden in 40 wedstrijden van de B naar het Z gereden. Mijn pony had nog nooit een wedstrijd gelopen en ikzelf heb ook nooit hoog in de dressuur gereden. Erg leuk!.

Webbie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:47

Gewoon opstappen, veel en veel trainen en vooral gedisciplineerd zijn. zelf opgeleid van b tm zz-l

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:08

BonnieBalou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 14:21

Ah super leuk om dit topic te lezen, nou ben ik zelf natuurlijk nog lang niet zover maar wil toch ooit wel Z starten, maar ik vroeg me af wanneer jullie denken wanneer het genoeg voor een paard is? Wanneer je stopt met wedstrijd rijden met dat paard omdat je denkt dat die het niet meer aankan?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 15:00

BonnieBalou schreef:
Ah super leuk om dit topic te lezen, nou ben ik zelf natuurlijk nog lang niet zover maar wil toch ooit wel Z starten, maar ik vroeg me af wanneer jullie denken wanneer het genoeg voor een paard is? Wanneer je stopt met wedstrijd rijden met dat paard omdat je denkt dat die het niet meer aankan?

In de basissport blijft denk ik 98% van de combinaties hangen omdat het de ruiter boven de pet gaat, niet het paard. Dus daar zou ik me niet te druk om maken.
Ik zou stoppen als ik merk dat het paard onvoldoende herstelt na een training. Dat hij geen kracht meer opbouwt, conditie tekort komt, kortom als je in de training tekort komt ben je wat wedstrijden betreft ook aan je top.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:57

Wanneer mijn paard aangeeft in 6 minuten niet meer datgene te kunnen uitvoeren wat ik vraag, dan stop ik.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:02

Ik wilde heel graag het Z halen maar ben op M2+8 blijven steken.
M2 ging sowieso wat moeizamer. Waar we eerst vaak thuis kwamen met een winstpunt werd het in het M2 eerder een uitzondering.
Pony was op dat moment ook al 21 en dan weet je dat er niet veel progressie meer in zit dan er nu uit komt.
Om het voor ons beide leuk te houden ben ik toen gestopt en heb ik een aantal keren B gesprongen ter afsluiting.
Nu wordt hij gereden door 2 jonge kinderen :)

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:21

Futurefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:52

Echt gaaf om die foto's te zien. Er word maar hard gewerkt door de bokkers en hun paarden....

RolandHitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:14

Ik heb er acht maand over gedaan, wel met een ervaren paard (die alleen een paar keer Z1 was gestart)! Begin dit jaar reed ik voor het eerst in mijn leven een wedstrijd, acht maand later debuteerde ik in het Z1... :D