weigering paard bij springen, altijd fout van de ruiter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:34

Zal wel per paard verschillen denk ik, maar bij mijn paard is deze stelling
zeker van toepassing. Ik spring zelf niet op haar en kijk daarom altijd toe.
Zo kan ik heel goed zien dat ze alleen niet springt als haar ruiter de
verkeerde signalen geeft :j Het komt bijna nooit voor dat ze weigert, maar
zo wel, ligt het inderdaad altijd aan haar ruiter.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:09

Sky_As schreef:
als het gewicht perfect mee zit, niet in de mond zit etc.... is er niet zoveel aan de hand denk ik.
Een paard zal uiteindelijk toch de balans MET ruiter moeten vinden..... en op eigen benen lopen heb je nog altijd als ruiter zelf in de hand.
Wat denk je van die hengsten op de hengstenkeuring? die kunnen voor ze 4 zijn al een heel parcours springen (niet dat ik het hiermee eens ben hoor!!!, maar dit beetje ter vergelijk dat het niet onmogelijk is)

beter een 3-jarige die onder een goede ruiter z'n eerste oefenrondjes loopt, dan een die z'n eerste sprong pas als 5-jarige of ouder maakt onder een uit balans zittende en tegenwerkende ruiter.

Dat 2e paard zal uiteindelijk veel meer slijtage oplopen dan de eerste. Vaak zijn de gene die het hardste roepen dat een 3-jarige met beleid werken toch zielig is, de ruiters van mijn 2e voorbeeld. Gaan zij op een 3-jarige springen, dan is het idd funest voor het dier...

Sky_As

Re: weigering paard bij springen, altijd fout van de ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 15:18

hihih, ja oke, maar dan noem je ook wel wat op....Die zouden zelfs een paard die zelf al 1.60 heeft gesprongen waarschijnlijk nog in de weg zitten op een hindernis van 50 cm.

(al ben ik nog steeds van mening dat de hengsten in de hengstenkeuring (KWPN) echt teveel doen voor hun leeftijd.....is het niet lichamelijk dan is het zeker wel mentaal)

Als je bijv. kijkt naar de keuring bij het NRPS, daar krijgen de paarden veel beter en langer de tijd om zich te ontwikkelen.... Maar dat is weer een andere discussie.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:31

Daar heb je gelijk in sky_as, die doen vaak te veel en krijgen vaak ook een terugslag. Bovendien kun je aan een 2,5 jarige moeilijk zien of het een topspringpaard word en da's uiteindelijk toch de bedoeling van een ggk hengst.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 15:45

Precies, het zijn vaak juist de paarden die op jonge leeftijd niet opvallen die op oudere leeftijd ineens boven komen drijven.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:51

hey

ik vind het niet zo goed dat je zo opschept over je vriend, die op jonge
paarden kan rijden enzo!
heel leuk voor jullie maar niet iets om dat te zeggen over het
onderwerp.. maaar ok effe on topic!
ja je hebt gelijk, weigering bij een ruiter word de ruiter meestal boos op het paard
maar als hij een paarkeer weigerd moet je toch nadenken over jezelf als ruiter,
ook is zo stel je rijd een tijdspacours dan moet je soms de hindernissen schuin nemen
wil je een goede tijd binnenhalen!

gr hackny

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 15:57

op jonge paarden rijden kan iedereen! het gaat erom dat sommige ruiters alle paarden goed bij een hindernis krijgen en zodoende dus ook op een jong paard zo rondspringen..... het was alleen ter vergelijking dat die zelfs een jong paard gewoon goed bij een hindernis krijgen, zonder dat je moet trekken of schoppen om een afstand te krijgen. en ook al neem je een hindernis schuin, kun je nog steeds een goede afstand krijgen hoor? heb geen idee wat dat met een weigering te maken zou moeten hebben.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:59

Sky_As schreef:
op jonge paarden rijden kan iedereen! het gaat erom dat sommige ruiters alle paarden goed bij een hindernis krijgen en zodoende dus ook op een jong paard zo rondspringen..... het was alleen ter vergelijking dat die zelfs een jong paard gewoon goed bij een hindernis krijgen, zonder dat je moet trekken of schoppen om een afstand te krijgen. en ook al neem je een hindernis schuin, kun je nog steeds een goede afstand krijgen hoor? heb geen idee wat dat met een weigering te maken zou moeten hebben.

dat heeft er zeker mee te maken
stel, je rijdt schuin aan en het paard weigerd dan geef je een klein tikje
en rijdt je weer opnieuw aan!
nou sorry maar niet iedereen kan dat

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 16:06

iedereen kan op een jong paard rijden, of je er wijs van wordt is iets anders, maar iedereen kan erop gaan zitten (of dat lang duurt daar hebben we het niet over).
maar ik snap nog steeds niet wat je nu zegt, " stel, je rijdt schuin aan en het paard weigerd dan geef je een klein tikje
en rijdt je weer opnieuw aan!"
wat is hier de conclusie van volgens jou?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:07

goed schuin aanrijden is nog altijd beter dan slecht recht aanrijden.
Goede ruiters kunnen in barrages zeer schuin aanrijden zonder dat het paard hoeft te weigeren, ook met minder ervaren paarden.
Over het springen met jonge paarden: lees even een aantal posts terug, heb geen zin om het nog eens op te schrijven.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:09

Sky_As schreef:
iedereen kan op een jong paard rijden, of je er wijs van wordt is iets anders, maar iedereen kan erop gaan zitten (of dat lang duurt daar hebben we het niet over).
maar ik snap nog steeds niet wat je nu zegt, " stel, je rijdt schuin aan en het paard weigerd dan geef je een klein tikje
en rijdt je weer opnieuw aan!"
wat is hier de conclusie van volgens jou?

dat ik je het uitleg wat ik bedoel
maar blijkbaar snap je het niet geeft niet
ik ga geen rel topic met je aan wilde je even wat duidelijk maken ;)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 16:11

ik wil ook zeker geen rel, alleen begrijp ik je niet en vraag daarom om uitleg.
zoals schoentje al zegt, beter goed schuin aanrijden, dan slecht recht aanrijden.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:12

Sky_As schreef:
ik wil ook zeker geen rel, alleen begrijp ik je niet en vraag daarom om uitleg.
zoals schoentje al zegt, beter goed schuin aanrijden, dan slecht recht aanrijden.

hey ok mijn excuus
nu ik het zo terug lees vind ik me reactie indd niet al te duidelijk!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:14

ik begrijp je ook niet helemaal hackny.
Wat bedoel je met niet iedereen kan een tikje geven en opnieuw aanrijden?
Het is denk ik veel knapper het paard al niet te laten weigeren, dat is idd niet wat iedereen kan...

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 16:15

geeft niks, leer je ook weer van :D
Op internet hebben we geen handen en voeten taal, dus moet alles duidelijk beschreven staan om te snappen wat iemand bedoelt.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:25

Sky_As schreef:
geeft niks, leer je ook weer van :D
Op internet hebben we geen handen en voeten taal, dus moet alles duidelijk beschreven staan om te snappen wat iemand bedoelt.

daar heb je gelijk in
fijn dat je het goed opvat dankje

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:26

schoentje schreef:
ik begrijp je ook niet helemaal hackny.
Wat bedoel je met niet iedereen kan een tikje geven en opnieuw aanrijden?
Het is denk ik veel knapper het paard al niet te laten weigeren, dat is idd niet wat iedereen kan...

ook excuus aan jou
ben niet duidelijk geweest

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 16:29

je hoeft geen excuses te maken hoor! we voelen ons echt niet persoonlijk aangevallen....en zo wel, we weten waar je huis woont! (oww nee :S dat weten we niet :P)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:34

Verschilt ook wel per paard hoor.. Mijne heeft soms gewoon geen zin om te springen en dan gaat ze al in de achteruit als de hindernis in beeld komt, of ze verzint een ander trucje. Als ze dat doet straf ik dr wel, lijkt me logisch. Als ze vlak voor de hindernis weigert omdat ik gewoon poedersuiker aanrijd, ja, dat is dan jammer, maar toch echt mijn fout.

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:53

Bij die van mij durf ik mn hand in 't vuur te steken dat zij 9 van de 10x ècht zelf beslist dat stoppen voor haar beter is dan springen. :') Het is een ontzettend eigenzinnig dier. Ze is heel erg lief hoor, en soms ligt het ook zeker aan mij :j maar zìj kan er ook echt wat van. Gelukkig springt ze eigenlijk altijd gewoon maar als ze weigert is het knapper om te blijven zitten dan een salto eraf te maken :+

En ja, ik kan hèel goed zelfreflecteren en nee ik ben absoluut niet perfect. Alleen weigeren van zeker 500m afstand lijkt me een beetje te gek? :+ of gewoon net doen alsof je springt maar toch stoppen?
Ach, daarom is ze waarschijnlijk ook dressuurpaard geworden :(:)

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:56

bij mijn paard mijn fout. ik ben te onzeker of te gespannen en dan staat ze meteen stil. zit ik dr rustig ontspannen op springt ze alles *\o/*

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:05

Ik denk toch dat het in veel gevallen door de ruiter komt. Ik hou me nog niet zo heel lang bezig met springen dus ik ben er nog niet heel goed in om het te zien, voelen gaat me al wel beter af. En 9 van de 10x weigerd mijn paard toch omdat ik net niet helemaal netjes aanrij of ik heb mijn buitenteugel er te weinig aan of ik heb de achterhand er niet genoeg onder. En dat vergeeft ze me helaas niet want ze moet zelf het springen ook nog leren. En samen worden we steeds beter, een half jaar terug sprong ze nog geen oxer op 50cm en inmiddels springt ze in de les zo goed als foutloos op 90cm. Ik heb 1x per maand springles dus ik ben heel trots op onze vooruitgang (manege paard).
We filmen bij ons regelmatig tijdens de les en wedstrijden en dan is mijn conclusie toch 9 van de 10x dat het mijn eigen schuld was en ik ben wel zo verwaand om te denken dat het bij de meeste andere (amateur)ruiters ook zo is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:01

Ik geef je gelijk dat de schuld 9 van de 10 keer bij de ruiter ligt, maar ik wil hier toch een nuance aan toevoegen. Een goed springpaard is in mijn ogen een paard dat over de hindernis wil. Dus ook wanneer de afstand niet 100% uitkomt. Een paard dat zelf ook af en toe dingen kan en wil oplossen. En dan heb ik het niet over extreem verkeerde afstanden rijden.
Een paard dat bij het minste geringste misverstandje/foutje/... in de remmen gaat, vind ik geen goed springpaard.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 15:50

Ben ik met je eens. Ik ken zo'n paard. Nu rijdt die ruiter vaak een verkeerde afstand dus je zou kunnen zeggen dat dat paard zo lastig is geworden door de ruiter maar misschien was hij altijd al zo. Persoonlijk zou ik stoppen met springen als mijn paard zo lastig deed (hij blokkeerd gewoon en wil dan niet eens meer over een simpel sprongetje van 70cm)

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:27

Sky_As schreef:
je hoeft geen excuses te maken hoor! we voelen ons echt niet persoonlijk aangevallen....en zo wel, we weten waar je huis woont! (oww nee :S dat weten we niet :P)

ok fijn om te horen ;)