nieuwe jureren B springen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:09

Ik had liever gezien dat ze gewoon de oude regeling aanhielden, en gewoon de puntenregeling een stuk strenger maken.

Weet nog niet zo goed wat ik er van vind... :n
Met dit paard rijd ik soms in de 50, maar vaak rond 47/48. Vorige paard wel vaak in de 50. Maar omdat ik dan misschien netjes zou rijden, zou me dat nog niet klaar maken voor de L, toch, als het paard verder vaak aftikt
Dus als ik het goed begrijp, als iemand een paar balken eraf zou gooien,maar wel heel netjes rijd en 53+ scoort heeft ie nog 2wp? Vind ik maar vreemd..

Barrage weg vind ik ook wel jammer. Gaat deze regeling op elke wedstrijd B springen op, of zijn het subcategorieen? die ze uitschrijven zegmaar?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:16

Ík zeg niet dat degene snel over moet naar de volgende klasse alleen dat ik de opmerking makkelijk vind. Je kent de plannen, de achtergrond en de hoeveelheid training niet dus je kan niet inschatten of degene niet heel hard zijn best doet om beter te leren rijden. Dus ik vind de opmerking moeten 'ze' maar beter leren rijden een rotopmerking.

Eerlijk is eerlijk ik zie bij mij in de buurt niet veel mensen in de B die ontzettend lomp de ring door gaan. Tuurlijk zijn er maar tot nu toe hadden die ook geen wp dus dan straft het zich vanzelf af. Ik denk zelf dat je de lompe beginnende ruiter met een technisch B-parcours ook te slim af kan zijn, dus waarom van het springen een jurysport maken.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 12:18

Idd Joki, en anders komen ze zichzelf wel tegen in het L/M.
En springen jurysport vind ik erg jammer, juist omdat het nu gewoon eerlijk is. Degene die slordig rijd maar wel foutloos uit zich ook in slechte stijlpunten, en anders stijlpunten strenger maken wbt winstpunten.

Schoentje

Re: nieuwe jureren B springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:25

maar dan zie ik nog steeds het probleem niet. Bij een voldoende heb je nog steeds een winstpunt. Het promoveren duurt gewoon iets langer.
Het correct een parcours rijden is gewoon een basis van een springruiter. Beheers je dat niet goed genoeg, dan kun je beter wachten met promoveren. En dat bedoel ik met mijn 'rotopmerking', kun je niet snel genoeg naar je zin promoveren, rij dan beter, anders kun je beter iets langer in het B blijven.

Dat ruiters zichzelf dan toch wel tegenkomen in hogere klasses willen ze hiermee juist verminderen en dat is een goede zaak vind ik. In een dressuurproef kan er weinig fout gaan, behalve een lage puntenscore, in het springen kan het paard en ruiter vanalles overkomen, waardoor ze geheel het vertrouwen kwijt kunnen raken. Hiervoor worden op de nieuwe manier de ruiters iets meer tegen beschermt.

De oude puntentellinge verscherpen werkt niet, want dan zouden ze dus het groeten naar de jury strenger moeten beoordelen, wat natuurlijk niks met goed paardrijden te maken heeft. de gehele beoordeling word anders, juryleden worden bijgeschoold en leren op en andere manier kijken en beoordelen. Iemand die een jong paard technisch correct scholend het parcours door rijd komt dadelijk hoger te staan dan iemand die als een dummy op een automaat meelift.

De ruiters die nu geen wp meer krijgen wonnen voorheen ook niet makkelijk het B, hier rijd de top 5 tenminste bijna altijd beven de 50 punten. Iemand die elke week bij de top 5 rijd kan imo gerust snel promoveren, iemand die dat niet lukt kan beter nog wat aan z'n rijden sleutelen in de laagste klasse.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:31

schoentje schreef:
De oude puntentellinge verscherpen werkt niet, want dan zouden ze dus het groeten naar de jury strenger moeten beoordelen, wat natuurlijk niks met goed paardrijden te maken heeft. .

Ik weet niet hoor, maar het B springen word nu nog steeds niet alleen op groeten beoordeeld. Wijze van rijden en houding mogen dan wel aangescherpt worden.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:01

dat is nu al, groeten x 1, houding en zit en wijze van rijden x 3.
Het groeten gaat er nu dus uit, onzin imo om daar een springcombinatie op te beoordelen.
Zoals ik al zei, gaat er in de nieuwe manier van jureren meer gelet worden op goed paardrijden. Bijvoorbeeld een type dressuurruiter die stijf op z'n paard zit, de afstand niet altijd ziet en eigenlijk veel angst heeft, maar een ervaren en braaf paard onder zijn kont heeft kan in de huidige jurering hoger eindigen dan een ruiter met een groen paard die z'n paard goed aan het scholen is, maar waarvan het paard nog niet als een volleerde professor rond loopt. Die eerste zou langer in het B moeten blijven, de 2e kan door de goede manier van rijden gerust een stapje hoger gaan. Het gaat dus de bedoeling zijn meer te beoordelen op het rijden van de ruiter en niet het braafste paard bovenaan te zetten.
Ik zie het probleem niet zo, stimuleren om beter te leren rijden is een goede zaak. Het is alleen ff wennen.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 14:40

schoentje met je iets uitgebreidere uitleg, komt je opmerking een stuk vriendelijker over. Maar wat wordt er dan zo rijtechnisch aan algemene indruk want op mij komt dat bijna over als het onderdeel verzorging van de dressuur?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:35

@Joki: nee, de algemene indruk van het hele gebeuren word beoordeeld.
Neem de type dressuurruiter waar ik het over had, hij zit netjes en z'n paard loopt braaf en automatisch z'n parcours, hij zou in het huidige systeem dus hoog eindigen. Maar eigenlijk kun je zien, dat ie op springgebied eigenlijk niet weet waar hij mee bezig is, z'n afstanden kloppen niet altijd, hij kijkt niet op tijd naar de sprong en rijd vaak onder het grondtempo, waardoor hij in de problemen kan komen als het hoger word. Hij krijgt dan dus een laag punt voor de algemene indruk als springcombinatie.
De springruiter met het groene paard, heeft misschien niet zo'n rechte rug en steekt z'n ellebogen uit. Z'n jonge paard schrikt een keer onderweg en daardoor krijgt hij dus een iets lager punt voor de houding en wijze van gaan. Maar er is wel te zien dat ie weet waar hij mee bezig is, plaatst z'n paard goed voor de sprong, rijd in een constant ritme en maakt het z'n jonge paard makkelijk een goede sprong te maken. Die krijgt dan dus een hoger punt voor de algemene indruk.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:38

Ingetje schreef:
@jori_X:
Ik ben pas net begonnen met (wedstrijden) springen en ik vond de overgang van BB (80/90 cm) naar de B al behoorlijk groot.
En in de B heb ik gelukkig al vaker hoge stijlpunten gehad, dus daar gaat het mij niet om.
Maar het gaat er mij juist om, dat ze het zo verschillend maken van de klasse B naar de L, waardoor dus de overgang nog groter wordt.
En als er in de B geen barrage is, heeft het voor mij weinig zin om weer flexibel B te springen als de overgang naar de L te groot is.
Want dan kan ik nog steeds maar 1 meter springen, en niet 1.10 oefenen ;) .

Maar hoe komt het dan dat er bij jou in de buurt bijna nooit barrage wordt gereden?
Hoe gaat dat dan met de puntentelling? Telt het eerste rondje dan meteen voor stijl?
Dat heb ik hier in Brabant nog nooit meegemaakt, alleen als het een progressief parcours is.

De overgang van het B naar het L wordt helemaal niet groter. De hoogtes blijven hetzelfde en B wordt beoordeeld op stijl en L op snelheid. Dat was zo en dat blijft zo. Het enige wat ik eigenlijk vind veranderen is dat een balk eigenlijk minder zwaar gestraft wordt. Doordat ze proberen dat de ruiters zich meer gaan focussen op de manier van rijden in het parcours wordt de overgang naar het L als het goed is makkelijker als je er aantoe bent.

Als je, zoals jij zegt, L wilt oefenen moet je naar een oefenparcours gaan! In het B kan je een beetje kennismaken met springwedstrijden. En met deze nieuwe regeling wordt er de nadruk gelegt op hoe je netjes een laag parcours doorloopt ipv foutloos aan de overkant komen. Door hier meer de nadruk op te leggen gaan (hopelijk) ruiters bewuster paardrijden. Uiteindelijk heb je hier ook in de hogere klasses baat bij!

En bij ons wordt inderdaad meteen het klassieke rondje beoordeeld op stijl. Barrage in de B zie je eigenlijk alleen op kampioenschappen.

MelanieB schreef:
Dus als ik het goed begrijp, als iemand een paar balken eraf zou gooien,maar wel heel netjes rijd en 53+ scoort heeft ie nog 2wp? Vind ik maar vreemd..

Dan moet je wel heel hoog scoren. Je strafpunten worden van je stijlpunten afgetrokken, dat is je eindcijfer en je eindcijfer bepaald of je 0, 1 of 2 winstpunten krijgt.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:47

Ik vind het wel een goede regeling, nu moet je netjes je parcour rijden.

MachoP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:52

Je mag in de dressuur toch ook wel foutjes maken en uiteindelijk op 2 winstpunten uitkomen, dus waarom zou dat in het springen niet mogen.
Waarschijnlijk gaat het dan toch om een pechfoutje, want als het ruiterfouten waren, dan waren de punten vast niet zo hoog! Ik zie wel wat in dit nieuwe systeem!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:36

Ha ha, schoentje, bij jouw voorbeeld kun je zo mijn naam invullen... Ik heb echt enorm veel te danken aan mijn paard in het parcours, die me er altijd weer zoet overheen tilt :D

Ik vind je beargumentatie goed en kan me daar ook wel in vinden, maar ik vind het toch niet helemaal correct dat mensen met balken dan uiteindelijk nog boven mensen zonder balken geplaatst kunnen worden.

Barrage weg vind ik ik een goed plan. Heeft weinig toegevoegde waarde en dan kun je ook veel meer starts in een dag proppen.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:03

De barrage in de B heb je hier in het noorden nooit. Ik ben benieuwd wanneer de bijscholing is..

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:11

manic schreef:
Ik vind je beargumentatie goed en kan me daar ook wel in vinden, maar ik vind het toch niet helemaal correct dat mensen met balken dan uiteindelijk nog boven mensen zonder balken geplaatst kunnen worden.

Ik denk dat in de praktijk de nullers nog wel bovenaan zullen staan.
Maar ik vind het wel terecht dat iemand die goed gereden heeft met een pechfout boven iemand geplaatst staat die op goed geluk een nulronde heeft neergezet. Ik denk dat op deze manier de beginnende ruiters echt meer gaan nadenken over het rijden.

we zullen allemaal gaan zien hoe het loopt, tis ff wennen, maar over een tijd weten we niet beter meer!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:36

Probleem is juist dat ik teveel nadenk, maar dat is persoonlijk. Komt wel goed :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 20:37

Ik vind het waardeloos. Ik ben geen stijlruiter, maar was toch vaak foutloos in de B. Punten van jury zitten bij mij tussen de 35 en 45 (53 is hoogste), dus nooit geen 2 winstpunten meer? Jurysport dus.
Ik kan een paard wel goed plaatsen voor de sprong, maar ook een paard wat bijna weigert doordrukken, en dat kost je wel punten. Maar als je dan toch foutloos bent heb je het als combinatie super gedaan en daar wil ik gewoon voor beloond worden. En een noodsprong is in de B echt niet erg, paard moet leren. En ruiter moet ook leren. Foutloos is gewoon foutloos en dus hoort het beloond te worden. Gelukkig kan ik met mijn paard ook in de L starten als ik wil springen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:28

Barrage weg vind ik niet zo'n goed plan. Nouja, voor mezelf wel, want ik durf niet zo hoog. En de barrage gaat bij ons minstens naar 1.10
Maar het was ook wel een mooie proef om te testen of je klaar bent voor een hogere klasse. Daarnaast zijn er bij ons zoveel ruiters dat die barrage wel nodig was om de boel uit te dunnen.

Maar volgens mij heb ik toch gelezen dat verenigingen evengoed een soort van barrage uit kunnen schrijven.
Ook in de klasse L kan deze methode met stijlpunten toegepast worden.

Verder wordt het bijna onmogelijk om 2 winstpunten te halen. Er zijn nu al heel weinig ruiters die zoveel stijlpunten halen. Ook dat maakt mij niet zoveel uit. Plannen om naar de L te gaan heb ik nog laaaang niet.

michhx97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:53

ik vind het nergens op slaan.
als je foutloos bent, heb je toch beter gereden als iemand met balk of weigering?
en als de jury toevallig niet van je rijstijl houd ben je al niet meer in tel voor prijzen.
maar ik ga binnenkort L starten dus.... de klok liegt niet
'x

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:14

michhx97 schreef:
als je foutloos bent, heb je toch beter gereden als iemand met balk of weigering?

Waarom? Ik zie vaak genoeg mensen met een balk die ik vele malen beter vind rijden als mensen die foutloos zijn

MachoP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 22:36

michhx97 schreef:
ik vind het nergens op slaan.
en als de jury toevallig niet van je rijstijl houd ben je al niet meer in tel voor prijzen.
maar ik ga binnenkort L starten dus.... de klok liegt niet
'x

Sommigen komen hangend en wurgend foutloos rond, terwijl iemand een pechfoutje maakt en super netjes rijdt.
Dan mag die 2e van mij echt wel bovenaan staan.

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:53

Ik vind het 10x niks.
Vrijdag heb ik in Wanroij gereden en daar deden ze dat voor t eerst testen geloof ik.
Maar naar mijn mening is het bij het springen de kunst om er geen balkjes vanaf te rijden. tuurlijk moet je wel netjes rijden. daarom vind ik de stijlpunten die nu gegeven worden wel goed. en ik vind het ook wel goed dat er nu nog extra op word gelet. maar een balk is gewoon een balk. en er waren vrijdag ook zat mensen die foutloos waren. en gewoon een net parcour hadden gereden die geen barage mochten rijden omdat ze te weinig stijlpunten hadden.. ik vind het dan gewoon een beetje in jurysport worden. en dat vind ik dan gewoon oneerlijk.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:39

Ja ik vind het idd ook teveel jurysport neigen... :n
Terwijl juist het springen gewoon fair is, balk is balk, geen discussie mogelijk, en geen balken en hoge stijl is in de prijzen, met nadruk op hoge stijl is belangrijk, dus imo is gewoon stijl beter beoordelen beter.

Stel je voor je rijd foutloos maar 53 punten, zou het dan echt zuur vinden dat je dan maar 1 wp zou krijgen..

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:53

53 punten? Dan krijg je met de nieuwe regeling toch helemaal geen winstpunt?

Maar de klasse B is toch gewoon een opstapje? Ik vind het helemaal niet erg als een paard van me in de B niet foutloos springt. Vaak heb ik liever een paar goede(!) balken in het B en L. Dus in de voet van de sprong rijden, hand weg en laat heb dan die paal maar flink hebben. Daar leert hij juist van! Veel meer dan als je hem elke keer van het hout af probeert te houden. Ik zie dus in de klasse B ook liever iemand die zo zijn/haar paard een fout laat maken en dat het paard er van leert, dan iemand die het paard telkens helpt bij de sprong. Nu kan je zeggen, ruiter #2 doet het beter omdat die ervoor zorgt dat het paard foutloos springt. Maar persoonlijk zie ik liever #1 omdat deze nadenkt over het opleiden van een springpaard.

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:57

Denk dat veel nu veel sneller naar het L gaan als ze de winspunten hebben.( Want dat gaat waarschijnlijk ook wel wat moeilijker worden met de nieuwe regeling)
Omdat ze het niet meer leuk vinden dat iemand met een balkje hoger eindigd dan iemand die foutloos is.
Ik vind de regeling zou als die nu is wel goed zo! :D

S_Halley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:43

Blijkbaar zien een heleboel ''springruiters'' de B toch als een hele zware rubriek. :D