Op wedstrijd met de hengst

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:47

NeirynckN schreef:
SandravdB schreef:
Voor hengsten zijn er geen speciale wedstrijden, welke klasse heb je zelf gereden want je moet l2 met winst gereden hebben om een hengst te mogen starten.

Bedankt voor de snelle reactie maar in belgie mag je met een hengst in welke klasse dan ook starten.

Als je zo veel ervaring hebt waarom deze vragen dan nog?

Wb opletten: Jij neemt een hengst mee dus jíj moet opletten. Kan je hem niet in toom houden tussen ander paarden zonder dat anderen speciaal opletten moet je hem niet mee nemen, zo simpel is het. En voor men het gaat roepen, ik heb ook hengsten mee gehad op wedstrijd dus ja, ik weet wel degelijk hoe het is. :+

Vienna2007

Re: Op wedstrijd met de hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:50

Je hebt sowieso rekening met elkaar te hebben. Ik weet niet waar jij start, maar bij ons rijden ze allemaal kris kras door elkaar.. Toen hij nog hengst was, was hij prima te hanteren (kwestie van oefenen met rijden tussen andere paarden) maar ik vind het veel erger als je een losrijbaan in komt met een hengst en gewoon je mond houd..

Dan ben je gevaarlijk bezig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:51

Waarom?
het is gewoon een paard maar dan met ballen. Hji heeft te luisteren. Kom je binnen met een hengst dan let je zelf op. Als anderen perse wilde uit kijken met hengstenkuren waren ze niet voor een ruin of merrie gegaan. Jouw hengst, jouw verantwoordelijkheid. Kan je die niet alleen dragen, ga dan voor een merrie of doe hakkkie-tsjakkie-weg-met-zakkie.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:53

Jij kan niet lezen?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:54

Eh jawel maar ik interpreteer hem niet goed dan blijkbaar want ik blijf hem hetzelfde lezen :') Help es effe? (tis nog vroeg zullen we ma zeggen :') )

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:58

Als je een hengst start, hoor je hem sowieso onder controle te hebben, anders moet je niet starten, maar daarbuiten, een hengst blijft een hengst, en kan ineens last van zijn hormonen krijgen. Ik vind persoonlijk dat je pas naar buiten moet gaan, als je je paard onder controle kan houden. Maar, en dit heb ik zo vaak zien gebeuren, hoe goed jij je paard ook onder controle hebt, als een hengst wilt, dan gaat hij, dan ben jij als ruiter nergens meer.

Bij ons is er altijd ingestampt, dat je kenbaar maakt dat je een hengst bij je hebt, je moet gevaar niet forceren, jij kan wel afstand houden en opletten, maar je medegebruiker kunnen een fout maken (net als in het verkeer) Ik heb nooit problemen gehad met hem, maar wellicht doe ik het dus helemaal fout.

Maar goed, dat moet jij ook wel weten als je hengsten hebt gereden op wedstrijd nietwaar?

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:00

Moet geen enkel probleem zijn mits je de hengst goed hebt opgevoed, en je zelf de nodige ervaring hebt.

Edit: Over het wel of niet zeggen of je met de hengst de bak in komt. Ik zeg het niet, ik vind dat ik ze niet hoef te 'waarschuwen' want er valt niks te waarschuwen. Ik kan vlak langs, vlak achter, of vlak voor een merrie rijden. Als ik de bak in kom en zeg; ' Hallo, hier kom ik met mijn hengst!'. Lijkt het net of ik iedereen wil waarschuwen mocht het verkeerd gaan. In mijn hoofd komt het niet eens op dat het verkeerd kan gaan.. dan hoor je niet op wedstrijd vind ik.
Laatst bijgewerkt door 060606 op 03-11-11 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:01

Ik heb nooit gemeld dat ik een hengst mee had. Ik vraag bij al mijn paarden om een nette afstand te bewaren, hengst of geen hengst. Als hij gaat dan gaat hij idd, geldt ook voor merrie's en ruinen. Denk je dat te veranderen door te melden dat het een hengst is?

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:02

Hm, blijkbaar verkeerd gelezen dan.

Ayasha schreef:
En voor men het gaat roepen, ik heb ook hengsten mee gehad op wedstrijd dus ja, ik weet wel degelijk hoe het is. :+

Met gaan heb ik het overigens niet over een sprintje trekken hoor...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:04

Nee ik bedoel als ik ze mee had, dat ik dat nooit zei als ik binnen kwam, zoals ik ook al zei: als ie van plan was van et gaan, dan verander je dat toch echt niet door te melden dat het een hengst is. Het staat er idd een beetje krom _O-

En dat weet ik.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:08

Zipporah schreef:
Moet geen enkel probleem zijn mits je de hengst goed hebt opgevoed, en je zelf de nodige ervaring hebt.

Edit: Over het wel of niet zeggen of je met de hengst de bak in komt. Ik zeg het niet, ik vind dat ik ze niet hoef te 'waarschuwen' want er valt niks te waarschuwen. Ik kan vlak langs, vlak achter, of vlak voor een merrie rijden. Als ik de bak in kom en zeg; ' Hallo, hier kom ik met mijn hengst!'. Lijkt het net of ik iedereen wil waarschuwen mocht het verkeerd gaan. In mijn hoofd komt het niet eens op dat het verkeerd kan gaan.. dan hoor je niet op wedstrijd vind ik.

En als er wat gebeurd? Denk je dat ze je het dan nog in dank afnemen? Ik heb een keer een hengst op een merrie zien springen waarbij de ruiter van de merrie een tik met de hoef van de hengst kreeg... Meid op de hengst had niets gezegd. Hengst had nog nooit een stap verkeerd gezet...........

Er kunnen zulke gruwelijke ongelukken gebeuren... de meid van de hengst werd aan alle kanten aangevallen dat ze moet melden dat het een hengst was.... Wie weet is 1 van de merrie's wel hengstig..

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:13

Vienna2007 schreef:
[naam] schreef:

En als er wat gebeurd? Denk je dat ze je het dan nog in dank afnemen? Ik heb een keer een hengst op een merrie zien springen waarbij de ruiter van de merrie een tik met de hoef van de hengst kreeg... Meid op de hengst had niets gezegd. Hengst had nog nooit een stap verkeerd gezet...........

Er gebeurt niets! Ik weet echt dat het niet gebeurt anders zou ik echt niet op wedstrijd gaan. Ik rijd zelfs met mijn hengstige merrie voor mijn hengst en nog blijft hij in toom. En als ik het wel zou zeggen, denk je dat iedereen dan uit de bak gaat of op mijn tellen gaat letten? Ik blijf gewoon kris kras overal doorheen rijden hoor en ik denk dat niet iedereen maar even aan de kant gaat voor mij. Situatie blijft dan alsnog hetzelfde en mocht ik wel zo stom zijn een hengst mee te nemen die dan die stap verkeerd zou zetten en bij iemand achterop zou springen na ik het gezegt zou hebben denk je dat ze me het dan wel in dank zouden afnemen? Denk het alsnog niet..

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:20

Tja, eigen keuze, je zal niet de eerste zijn die zegt dat jouw hengst niets doet. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:22

En die merrie was spontaan gestopt met hengstig zijn als die meid zei "he jonges, hengst hier!"?
Het was niet gebeurt als ze het had gezegd?

Er van uit gaan dat er "echt niets gebeurt" vind ik dan weer ronduit gevaarlijk en onverantwoord. "da-doettie-anders-nooit" lijkt nl wel een mantra in de paardensport tegenwoordig.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:29

Ayasha schreef:
En die merrie was spontaan gestopt met hengstig zijn als die meid zei "he jonges, hengst hier!"?
Het was niet gebeurt als ze het had gezegd?

Er van uit gaan dat er "echt niets gebeurt" vind ik dan weer ronduit gevaarlijk en onverantwoord. "da-doettie-anders-nooit" lijkt nl wel een mantra in de paardensport tegenwoordig.

Heb je helemaal gelijk in, je moet altijd oplettend zijn! Maar ik ben dat wel op elk paard; merrie, ruin of een hengst. Altijd bij de les blijven!

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:32

Ayasha schreef:
"da-doettie-anders-nooit" lijkt nl wel een mantra in de paardensport tegenwoordig.

Of het tegenovergestelde "De mijne is echt knettergek" en dan komt er een superbraaf paardje voorbij sjokken...

Ach, een mens blijft een mens. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:41

Inderdaad zipporah. Ik dus ook. :) Ben met mijn ruintje evenzeer oplettend.

vienna: inderdaad :') "aan de kant hij is gek!" en dan loopt ie gewoon met de oortjes er op rustig te stappen. Dan denk ik wel eens "Peerd zou beter al hinnikend binnen komen naar de andere paarden van "opgelet idiote ruiter!" :+

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:59

Ik heb een hengst uitgebracht die op de natuurlijke manier dekt,en in het dekseizoen was hij wel wat meer hengst dan anders.
Als ik de bak in kwam zagen en hoorde mensen al gelijk dat ik op een hengst zat. ;)
Ook de merries hadden dat vaak al door,meeste werden sjaggerijnig van hem.of het moest zijn dat er eentje hengstig was dan zag je dat wel terug aan mijn punten.
Hoe dan ook je moet als ruiter maar ook als mede ruiter gewoon rekening met elkaar houden.
Hengsten moeten ook leren om tussen andere te kunnen rijden zowel thuis als op vreemd terein.
En eens is dat de eerste keer,vaak als een hengst vaker is mee geweest worden ze makkelijker.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:59

Wat een onzin dat je moet melden dat je hengst hebt op het voorterrein!
Je moet je hengst gewoon onder controle hebben en anders niet op concours komen. Als ruiter moet je dan natuurlijk niet met je hengst aan een lange teugel ahterstevoren met je achterbuurvrouw zitten kletsen, maar gewoon zelf alert zijn en zodoende ook de fouten van anderen op kunnen vangen.
Als ik een hengst rijd op concours, kunnen ze een hengstige merrie voor z'n neus parkeren, geen haar op z'n hoofd die er aan denkt erop te springen. Vaak zijn gebeurd zoiets ook maar enkele seconden, een hengst heeft er vaak toch een paar seconden langer voor nodig om hitsig te worden en erop te springen.
Het enige gevaar van een hengst vind ik dat ie los zou kunen komen, als de ruiter eraf valt bijvoorbeeld, dan weet je niet wat voor een gekke dingen hij in z'n kop zou kunnen halen.

Ik zie het al voor me 10 ruiters op een voorterrein door elkaar heen roepen: passs òòòp, hengssst! kijk uit hooooorrr! en dan vervolgens nog een man of 10 lospringend: steeeiiiiil, òòòxèèèrrr! :n je weet toch niet meer waar je op moet letten! ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:11

Nou, een paar weken geleden reed ik los met het hengstje en er neemt een pony een spurt met een klein kindje erop. Wees de moeder of instructrice of weet ik veel wie haar aan dat ze maar op mijn paard moest remmen. Dan trek ik mijn mond toch echt wel open hoor. Ik denk niet dat ie iets gedaan zou hebben trouwens, maar men, met zo'n klein kind neem ik allemaaaaal geen risico. Hij hoeft maar een keer te kappen en dat kind heeft een hoef in der gezicht.
Verder waarschuw ik ook als er in het losrijden te kort op gereden wordt, sommige mensen rijden echt als debielen in de rondte. Maar van de zomer was ik nog met een lange teugel aan het losstappen met iemand anders, zij wist niet dat ik een hengst had, ik wist niet dat zij een hengst had, allebei schaapmak naast elkaar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:12

schoentje schreef:
Wat een onzin dat je moet melden dat je hengst hebt op het voorterrein!
Je moet je hengst gewoon onder controle hebben en anders niet op concours komen. Als ruiter moet je dan natuurlijk niet met je hengst aan een lange teugel ahterstevoren met je achterbuurvrouw zitten kletsen, maar gewoon zelf alert zijn en zodoende ook de fouten van anderen op kunnen vangen.
Als ik een hengst rijd op concours, kunnen ze een hengstige merrie voor z'n neus parkeren, geen haar op z'n hoofd die er aan denkt erop te springen. Vaak zijn gebeurd zoiets ook maar enkele seconden, een hengst heeft er vaak toch een paar seconden langer voor nodig om hitsig te worden en erop te springen.
Het enige gevaar van een hengst vind ik dat ie los zou kunen komen, als de ruiter eraf valt bijvoorbeeld, dan weet je niet wat voor een gekke dingen hij in z'n kop zou kunnen halen.

Ik zie het al voor me 10 ruiters op een voorterrein door elkaar heen roepen: passs òòòp, hengssst! kijk uit hooooorrr! en dan vervolgens nog een man of 10 lospringend: steeeiiiiil, òòòxèèèrrr! :n je weet toch niet meer waar je op moet letten! ;)

dressuur gaan rijden dan is dat probleem al opgelost _O-:P

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:36

Dan heb je weer instructeurs en voorlezers die er doorheen staan te roepen! :+

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:13

Urielle schreef:
Nou, een paar weken geleden reed ik los met het hengstje en er neemt een pony een spurt met een klein kindje erop. Wees de moeder of instructrice of weet ik veel wie haar aan dat ze maar op mijn paard moest remmen. Dan trek ik mijn mond toch echt wel open hoor. Ik denk niet dat ie iets gedaan zou hebben trouwens, maar men, met zo'n klein kind neem ik allemaaaaal geen risico. Hij hoeft maar een keer te kappen en dat kind heeft een hoef in der gezicht.
Verder waarschuw ik ook als er in het losrijden te kort op gereden wordt, sommige mensen rijden echt als debielen in de rondte. Maar van de zomer was ik nog met een lange teugel aan het losstappen met iemand anders, zij wist niet dat ik een hengst had, ik wist niet dat zij een hengst had, allebei schaapmak naast elkaar.

Precies, het hoeft niet perse jij en je hengst te zijn, maar de omstanders.

Verder schoentje, neeeeeeeeeeeeeeeeee mijn paard doet zoiets echt nooit.

Wakker worden!

Ook ik ben weleens van een hengst afgelazerd tijdens de wedstrijd. Nu kan ik zeggen dat ik hem "heel goed opgevoed heb" omdat hij bleef staan, maar dat was gewoon dikke mazzel... Geen enkel mens wint het tegen de hormonen van een hengst.

Zelfde verhaal met spiegels.. Word ook zovaak onderschat, ik heb een keer een hengst finaal door de spiegel zien gaan toen hij zichzelf zag... heeft een half jaar op de kliniek gestaan! Er moet altijd iets gebeuren voordat mensen op gaan letten helaas.

Zelfde verhaal met die hengst die een vrouw doodde in de wei... "Nee, deed hij anders nooit"..
Laatst bijgewerkt door Vienna2007 op 03-11-11 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:19

ik heb ook een tijd een hengst gehad en hij was net beleerd.
hij reageerde in de wei wel op de merries er naast maar met rijden helemaal niet, en ook niet bij "vreemde" merries/ruinen

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:40

@vienna: ik heb heb het hier niet over 10 starts per jaar he, ik start genoeg paarden en ook hengsten om te weten dat mij dat niet zo makkelijk zal overkomen, opvoeding is hierin gewoon heel belangrijk. Tuurlijk zeg nooit nooit, maar dan moet ik ook in elk paard z'n staart een rood strikje hangen, want hij zou wel eens kunnen slaan, want het blijft tenslotte een paard. ( gebeurd mij in 500 starts pj trouwens ook nooit ;) )