Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
liljebo schreef:manex schreef:Dat is toch echt iets van de laatste 20 jaar als je het mij vraagt hoor, dat een wintervacht
lelijk gevonden wordt en dat je er niet fanatiek mee zou kunnen trainen.
In mijn tijd, zo'n 20 jaar geleden dus, reed ik bijna elk weekend wedstrijden en daar werd
ook veel voor getraind. Gewoon met een paard met een dikke wintervacht. Daar deed niemand
moeilijk over en had ook geen enkel paard problemen mee.
Ik vind het zo'n flauwekul allemaal. En iedereen aapt elkaar ook maar na. Paard moet
geschoren, want anders loopt hij voor gek of moet je lang uitstappen of moet je meer poetsen.
Het wordt tijd dat er weer normaal met paarden word omgegaan en dat er word gekeken
naar wat voor het paard het beste is. Niet naar wat de ruiter of de omgeving van de ruiter
makkelijk of mooi vind.
En nee, ik ben geen natural. Voor het geval dat weer als argument uit de kast wordt getrokken.
Hmmm zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Ik dacht daar nav je post over na (is tenslotte alweer lang geleden) maar nee... ik kan mij van vroeger geen geschoren paarden herinneren.
Deed het zelf ook niet in de tijd dat ik fanatiek reed en op wedstrijden verscheen
Typisch eigenlijk....
manex schreef:Dat was eigenlijk ook de bedoeling van mijn post. Dat er eerst eens goed over wordt nagedacht voordat
een paard geschoren wordt. En er zullen er best wel zijn waarbij het nodig is, maar in de meeste gevallen
is het (in mijn optiek) niet nodig.
Zag het vorige week bij die van mij ook. Die zit al dik in haar wintervacht en dan wordt het ineens ruim
20 graden. Dan staat ze dus echt wel te zweten, maar dat is voor mij geen reden om er dan maar een
scheerapparaat overheen te halen. De haren heeft ze hard zat nodig als het zo echt koud gaat worden.
). Pony paard loopt liefst hele jaar met wintervacht heb ik het idee, en sinds ik er wel ooit wedstrijdjes wil mee mennen, maar verder lekker recreatief (serieus
) trainen. Hij word zo min mogelijk geschoren, maar als ik hem niet scheer kan ik ook echt bijna niks meer vragen. Zijn vacht structuur is zo extreem dik, en hij krijgt zo snel zo veel vacht.. Niet grappig meer.. 
manex schreef:saf schreef:Een dikke wintervacht is, met name op wedstrijd natuurlijk, niet mooi. Daar is bijna iedereen het toch mee eens.
Nee hoor, daar ben ik het dus echt niet mee eens. Vind dat gewoon flauwekul.
liljebo schreef:Mooi of niet mooi is een modeverschijnsel. Vroeger vond iedereen de 'soulbroeken' mooi, nu vind iedereen het belachelijk. Rubensvrouwen waren een tijd heel erg in en het toppunt van schoonheid, nu worden ze te dik bevonden... etc.
Mensen zijn kuddedieren he

als je vroeg begint met dekens hoef je je pony/paard ook niet te scheren, en het gedoe met dekens hoef helemaal niet zo'n gedoe te zijn 

Abiola schreef:Niet kurkdroog nee, maar mijn merrie zweet zo idioot, daar ben je echt eindeloos mee aan het uitstappen. En wij rijden na ons werk, dus als ik voor elf uur in bed wil liggen is het werken met dekens voor mij praktischer.
zie het hier op stal ook, zodra de een begint met scheren, volgt de rest meteen, ongeacht of pony nou een echte wintervacht aanmaakt, of nog in een zomervelletje lijkt te zitten. Ik zag vandaag op een wedstrijd ook weer een hoop geschoren pony's, sommige netjes geschoren, anderen met kale plekken en halen. Ik heb van de wat, 100 starts die ik gezien heb? geen enkele functioneel geschoren pony gezien, zowel bij de kleine als de grote pony's is helemaal kaal echt de mode, enige uitzondering is een hartje, ruitje, sterretje of letter op de kont, en het hoofd bij sommige pony's.
terwijl hij wel de hele dag buiten staat, alleen 's nachts op stal. Ik vind het een leuk gezicht, van die pluizige buikjes en oortjes, heerlijk om tegen aan te kruipen als je het zelf koud hebt
Pony word gewoon getraind, doe ook niet lastig met in-en uitstappen met een deken er over, gewoon van stal, dekentje er af, poetsen, zadelen en dan is hij nog wel warm zat als we aan het werk gaan.
Blij dat ik er niet meer kom