Paarden met wintervacht zijn lelijk!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:18

Die dikke vacht vind ik ook niet echt mooi. Vooral achter de oren en onder de buik is het een pluizig zooitje. Maar geschoren vind ik ook niet altijd mooi. Ziet vooral in het begin weleens strepen.
Mijn paard is ook snel nat nu, maar heb echt geen zin in scheren op het moment. Dus we doen het er maar mee. Op naar de zomer maar weer. Hi hi ...

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:22

liljebo schreef:
manex schreef:
Dat is toch echt iets van de laatste 20 jaar als je het mij vraagt hoor, dat een wintervacht
lelijk gevonden wordt en dat je er niet fanatiek mee zou kunnen trainen.
In mijn tijd, zo'n 20 jaar geleden dus, reed ik bijna elk weekend wedstrijden en daar werd
ook veel voor getraind. Gewoon met een paard met een dikke wintervacht. Daar deed niemand
moeilijk over en had ook geen enkel paard problemen mee.

Ik vind het zo'n flauwekul allemaal. En iedereen aapt elkaar ook maar na. Paard moet
geschoren, want anders loopt hij voor gek of moet je lang uitstappen of moet je meer poetsen.

Het wordt tijd dat er weer normaal met paarden word omgegaan en dat er word gekeken
naar wat voor het paard het beste is. Niet naar wat de ruiter of de omgeving van de ruiter
makkelijk of mooi vind.
En nee, ik ben geen natural. Voor het geval dat weer als argument uit de kast wordt getrokken.

Hmmm zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Ik dacht daar nav je post over na (is tenslotte alweer lang geleden) maar nee... ik kan mij van vroeger geen geschoren paarden herinneren.
Deed het zelf ook niet in de tijd dat ik fanatiek reed en op wedstrijden verscheen
Typisch eigenlijk....

Dat was eigenlijk ook de bedoeling van mijn post. Dat er eerst eens goed over wordt nagedacht voordat
een paard geschoren wordt. En er zullen er best wel zijn waarbij het nodig is, maar in de meeste gevallen
is het (in mijn optiek) niet nodig.
Zag het vorige week bij die van mij ook. Die zit al dik in haar wintervacht en dan wordt het ineens ruim
20 graden. Dan staat ze dus echt wel te zweten, maar dat is voor mij geen reden om er dan maar een
scheerapparaat overheen te halen. De haren heeft ze hard zat nodig als het zo echt koud gaat worden.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:24

saf schreef:
Een dikke wintervacht is, met name op wedstrijd natuurlijk, niet mooi. Daar is bijna iedereen het toch mee eens.

Nee hoor, daar ben ik het dus echt niet mee eens. Vind dat gewoon flauwekul.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:25

manex schreef:
Dat was eigenlijk ook de bedoeling van mijn post. Dat er eerst eens goed over wordt nagedacht voordat
een paard geschoren wordt. En er zullen er best wel zijn waarbij het nodig is, maar in de meeste gevallen
is het (in mijn optiek) niet nodig.
Zag het vorige week bij die van mij ook. Die zit al dik in haar wintervacht en dan wordt het ineens ruim
20 graden. Dan staat ze dus echt wel te zweten, maar dat is voor mij geen reden om er dan maar een
scheerapparaat overheen te halen. De haren heeft ze hard zat nodig als het zo echt koud gaat worden.

Ik scheer toch al niet. Ik hou wel van fluffy paarden. Maar het is idd de tendens tegenwoordig om het wel te doen. Je neemt daarmee wel idd een waardevol middel weg voor het paard om de winter goed door te komen. Dekens kunnen nooit de wintervacht evenaren.

Mooi of niet mooi is een modeverschijnsel. Vroeger vond iedereen de 'soulbroeken' mooi, nu vind iedereen het belachelijk. Rubensvrouwen waren een tijd heel erg in en het toppunt van schoonheid, nu worden ze te dik bevonden... etc.
Mensen zijn kuddedieren he ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:28

Hier word ook alleen maar geschoren omdat het nodig is, niet omdat het anders niet mooi is (vind die pluisjes juist wel lief :D ). Pony paard loopt liefst hele jaar met wintervacht heb ik het idee, en sinds ik er wel ooit wedstrijdjes wil mee mennen, maar verder lekker recreatief (serieus :') ) trainen. Hij word zo min mogelijk geschoren, maar als ik hem niet scheer kan ik ook echt bijna niks meer vragen. Zijn vacht structuur is zo extreem dik, en hij krijgt zo snel zo veel vacht.. Niet grappig meer..

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:29

Zomervacht is sowieso mooier dan wintervacht. Maar zo'n harig bolletje vind ik ook wel iets hebben. :)
Mijn paard krijgt geen deken op en is nu al goed bezig met fluffy te worden. Vorig jaar was ik wel beginnen opbouwen met een regendeken maar na 2 weken eraf gehaald omdat ik het nut er niet meer van in zag. Ik rij niet zo intensief en moest ik het toch doen blijft paardlief even fris lopen. En het is zo makkelijk na het rijden. Netjes uitstappen en paard kan de wei op, hij droogt vanzelf wel. Heerlijk.

manex schreef:
saf schreef:
Een dikke wintervacht is, met name op wedstrijd natuurlijk, niet mooi. Daar is bijna iedereen het toch mee eens.

Nee hoor, daar ben ik het dus echt niet mee eens. Vind dat gewoon flauwekul.

Vind ik ook.
Enkel scheren omdat het mooier is op wedstrijd, dat snap ik niet...

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:31

liljebo schreef:
Mooi of niet mooi is een modeverschijnsel. Vroeger vond iedereen de 'soulbroeken' mooi, nu vind iedereen het belachelijk. Rubensvrouwen waren een tijd heel erg in en het toppunt van schoonheid, nu worden ze te dik bevonden... etc.
Mensen zijn kuddedieren he ;)

Het is inderdaad meer een modeverschijnsel. Ik heb wel eens medelijden met die paarden. Maar goed, ieder moet voor zich maar weten hoe ze het willen doen.
Ik wilde alleen eens proberen of ik mensen aan het denken kan zetten over waaróm ze iets doen ipv achter een ander aan te lopen.

En dat van die Rubensvrouwen, da's wel jammer dat dat op het moment niet meer in het ideaalbeeld past. Dan had ik ook eens aan
een modebeeld kunnen voldoen :P

Edit: aangepast.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:33

Ik ben zelf wel fan van wintervachten. Het ziet er mooi uit en is ook lekker makkelijk met kou. Je hoeft iig niet bang te zijn dat je paard het koud heeft. Alleen nu ik hem wat fanatieker aan het rijden ben (sinds vorig jaar) merk ik dat zijn winterhaar hem belemmert in zijn werk. Hij krijgt het zo warm dat hij na een half uur nauwelijks nog vooruit komt. Daarom scheer ik hem wel. Ik scheer hem helemaal, half scheren vind ik niet zo mooi en ook geen voordelen hebben, het gedoe met dekens heb je dan toch al.

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:34

oooooh paarden met een wintervacht zijn niet altijd lelijk!!!!!!!!!! :(
mijn paardje wordt altijd een supergeweldigschattige beer <3 <3

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:34

Mijn vorige paard schoor ik wel, maar dan dekenmodel, ik doe het niet voor de mooi maar voor het functioneel voor mij.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:38

Ik ben het opzich wel met de stelling eens.. Ik vind niet dat elk (wedstrijd)paard per definitie geschoren moet worden, als 'ie echt een dikke vacht krijgt lijkt het me voor het paard ook fijner.
Deze winter wil ik mijn paard liever niet scheren, dus krijgt hij uit voorzorg een deken op, ik wil niet dat hij te dik in het haar komt.

elmo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:43

met de wisselingen van de seizoenen, wisselt ook de vacht van mijn paarden
ik vind ze in de zomer mooi als ze zo glad zijn dat je de bloedvaten kunt zien en in de winter prachtig met hun glanzende berenvacht waarop de sneeuw niet eens smelt
in de regen staan ze dampend aan het hooi, en zorgt de vacht ervoor dat het water netjes word afgevoerd,
ik moet er niet aan denken ze dat te ontnemen, ik werk in de winter gewoon met hem door als dat kan want heb geen binnen bak, het zweten valt mee gelukkig en anders rolt hij zich wel droog in het zand
tot nu toe ondervind ik er geen problemen van.

vroeger werden ook de wedstrijd paarden niet geschoren en zag je ook op stal zelden of nooit dekens, dat heeft de commercie er in gebracht,
haal je echter de regulerende vacht eraf dan zal je wel moet komen met een alternatief voor je paard want je vernield zij hele thermostaat :brr:

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:25

Ik scheer onze turbo-welsh omdat hij heel dik in de vacht komt en anders heeft hij zo'n natte dikke vacht naar een trainings rit (endurance). Ook voor dressuur lessen binnen in de winter. Hoe ik scheer hangt van de weer af en of we endurance wedstrijden hebben. Dus in de zomer scheer ik hem als goed als kal (behalve zadel plek) voor optimaal warmte afdrijving. In de najaar wacht ik eventjes voor zijn eerste winter vacht en dan scheer ik hem in een "uitrij deken model". Dit doe ik omdat letterlijk zodat hij zijn eigen uitrij deken heeft! Dus vooral voor het uitstappen in de kou of regen. In de vroeger najaar heeft hij niet altijd een deken op, en is het dan prettiger als hij wat bescherming over zijn rug en billen heeft als hij toch buiten is en de regen uit de hemel stoort!
Later in de najaar / winter laat ik zijn vacht wat uitgroeien weer en dan een lage "trace clip" (engels weet ik!) dat is een model waar ik alleen de onderste helft van zijn nek doet, bij zijn schouders ook alleen de onderkant. Buikje hangt vanaf hoe dik de vacht is, als ik het doe dan doe in met de haar mee zodat ik minder afhaalt. Dan heeft hij wel een deken op.

Dus ik scheer pure op een functionele wijze. Mijn merrie scheer ik nooit, ze krijgt sowieso geen dikke winter vacht (en eerlijk gezegd heb ik geen zin in haar "gedoe"!).
Ik heb geen voorkeur voor een wel of niet geschoren paard, en ben gewent om paarden die op mijn wijze geschoren zijn (funtioneel!). In Engeland is het meer de gewoonte om te scheren op een functionele wijze, dus een half geschoren paard vind ik niet vreemd of lelijk (ondanks de commentaar ik soms krijg!).
Op een endurance wedstrijd (vooral international) kom je alle soorten funtionele modellen tegen.
Afbeelding

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:59

Een wintervacht (als ie echt dik is) vind ik inderdaad niet zo mooi. Vooral als paarden gaan zweten en het gaat krullen. Dat ziet er niet zo sjiek uit op wedstrijden.
Maar omdat die van ons vanaf 's morgens 6 uur buiten lopen en pas rond een uur of 9 naar binnen gaan wacht ik zo lang mogelijk met scheren.

Dat je geen gedoe met dekens hebt is zeker gemakkelijk.
Ik scheer wel functioneel. Benen en hoofd doe ik niet, omdat ze er toch ook mee in de wei moeten lopen.

Wat wel lekker is dat je ze niet nat rijdt.

CChanell

Re: Paarden met wintervacht zijn lelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:42

Ik vind geschoren paarden/pony's wel mooier op wedstrijden, maar ik zelf scheer mijn pony dus liever niet :P als je vroeg begint met dekens hoef je je pony/paard ook niet te scheren, en het gedoe met dekens hoef helemaal niet zo'n gedoe te zijn :)
wij doen ook geen 80 verschillende dekens op, maar met één warme deken blijft hij tenminste wel glad en glanzend in zijn vacht, het enige nadeel is dan wel dat ie wat dikker haar op zijn hals krijgt, maar ja dat maakt niet uit :P
vind het eigenlijk ook wel schattig, zo'n pluizebol :D

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:43

Grappig, hier hadden we het net over in een ander topic, waarbij ik deze foto plaatste:
Afbeelding
<3

--
Zoals je ziet ben ik dus een voorstander van blote paarden. Ten eerste met mijn paard omdat ze de hele zomer al ingewikkeld zit in een eczeemdeken, dus ik wil het haar niet aan doen om het hele jaar door onder dekens te staan. En ten tweede vind ik het een rot gedoe, die dekens. En het is naar mijn mening ook helemaal niet nodig. Ik train niet intensief voor de sport ofzo, dus ik laat mijn paard lekker genieten van haar home made winterjas. :D

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:45

Ik vind dekens opdoen minder vervelend dat twee uur moeten wachten tot ze droog is.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:45

Abiola schreef:
Ik vind dekens opdoen minder vervelend dat twee uur moeten wachten tot ze droog is.

Paard hoeft niet droog hoor. :)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:48

Niet kurkdroog nee, maar mijn merrie zweet zo idioot, daar ben je echt eindeloos mee aan het uitstappen. En wij rijden na ons werk, dus als ik voor elf uur in bed wil liggen is het werken met dekens voor mij praktischer.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:49

Abiola schreef:
Niet kurkdroog nee, maar mijn merrie zweet zo idioot, daar ben je echt eindeloos mee aan het uitstappen. En wij rijden na ons werk, dus als ik voor elf uur in bed wil liggen is het werken met dekens voor mij praktischer.

Snap ik hoor, ik kan het me heel goed voorstellen in sommige gevallen. Sowieso als je in de winter intensief doortraint lijkt het me wel makkelijk, maar ik doe dat niet, dus voor mij is het niet nodig. Maar denk dat het voor sommige paarden ook een stuk fijner is als ze het niet bloedje heet hebben met rijden. :)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:50

Ik vind een droog bolletje wol hardstikke leuk, nat is die wel wat lelijk haha. Maar ik vind een deels geschoren paard ook niet zo mooi.

Maargoed dat is puur voor het zicht, persoonlijk ben ik lekker lui dus ik scheer niet :D Stap wel wat langer uit of zet ze even op stal voor ik ze weer buiten laat.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:56

Nee vreselijk irritant want mijn paard krijgt bijvoorbeeld onder zijn "oksels" hele dikke en pluizige haren waar hij met rijden erg last van heeft. Helaas is scheren geen optie omdat hij helemaal uit zijn stekker gaat(zelfs met roesje, verdoven door DA is nog een optie maar liever ga ik niet zo ver). Mijn paard staat nu al met deken omdat ik dus wil voorkomen dat hij 1 grote pluizenbol wordt en scheren niet te doen is. Aangezien ik intensief train is het ook wel fijn dat je niet mega lang hoeft te wachten voordat ze redelijk droog zijn.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:01

ik snap niet waarom er op wedstrijden zo neer gekeken word op ongeschoren paarden :n zie het hier op stal ook, zodra de een begint met scheren, volgt de rest meteen, ongeacht of pony nou een echte wintervacht aanmaakt, of nog in een zomervelletje lijkt te zitten. Ik zag vandaag op een wedstrijd ook weer een hoop geschoren pony's, sommige netjes geschoren, anderen met kale plekken en halen. Ik heb van de wat, 100 starts die ik gezien heb? geen enkele functioneel geschoren pony gezien, zowel bij de kleine als de grote pony's is helemaal kaal echt de mode, enige uitzondering is een hartje, ruitje, sterretje of letter op de kont, en het hoofd bij sommige pony's.

Ikzelf laat mijn pony een mooi vachtje aanmaken voor zover dat gaat, maar als het kouder word gaat er toch een 100grams dekentje om. Ik heb een arabische volbloed die nog niet lijkt te snappen dat ie best een vacht mag aanmaken, die lijkt op dit moment nog steeds te denken dat het hartje zomer is :') terwijl hij wel de hele dag buiten staat, alleen 's nachts op stal. Ik vind het een leuk gezicht, van die pluizige buikjes en oortjes, heerlijk om tegen aan te kruipen als je het zelf koud hebt :) Pony word gewoon getraind, doe ook niet lastig met in-en uitstappen met een deken er over, gewoon van stal, dekentje er af, poetsen, zadelen en dan is hij nog wel warm zat als we aan het werk gaan.

een paar jaar geleden hadden de studenten van het wellant college hier alle manegepony's geschoren, maar dan dus helemaal kaal, en geen dekens. Met temperaturen van 5 tot -8 graden stonden die toch treurig in een hoekje van de stal, sommige trillend om zichzelf warm proberen te houden. gelukkig hebben ze hiervan geleerd, en zijn de pony's daarna niet meer geschoren. Voor manegepony's en paarden zou het een idee zijn om functioneel te scheren, bijvoorbeeld de onderkant van de hals en de buik scheren. De paarden en pony's worden namelijk vaak nog erg warm en nat op stal gezet, en het lijkt me ideaal als zij net even wat meer warmte kwijt kunnen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:03

@Tammy ik wist gelijk over welke manege je het had :D Blij dat ik er niet meer kom :+

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:05

Ikind mijn kwpn mooier in zijn zomervachtje. Maar mijn andere paarden (allemaal koudbloeden) zie ik juist graag in hun wintervacht. De koudbloeden maken een mooie dikke vacht aan. de kwpner heeft gewoon te weinig vacht om mooi te zijn maar het is voor mij geen reden om te scheren hoor!!