Hebben jullie een doel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 07:53

Ik rij op de eerste plaats voor het plezier, maar heel eerlijk....ik vind het ook altijd wel leuk om ons te 'meten' aan andere combinaties. Gewoon omdat je thuis traint, en dat wilt kijken hoe je ervoor staat zeg maar. Ik rij niet echt voor de prijzen of de plaatsing....echt voor de ontwikkeling.

Als ik net in een klasse begin is mijn doel om dingen die thuis goed gaan, ook op wedstrijd te behouden. Na een aantal starts wil ik winstpunten gaan halen, en na een winstpunt of vier /vijf, wil ik ook nog winnen. Omdat ik wel vind dat het niet slim, is om te promoveren als je nog nooit bovenaan hebt meegereden in een klasse.

(tja....en een prijs meenemen, ook al is het zo'n banketstaaf bekertje, tis toch altijd wel leuk :P )

maybe2

Re: Hebben jullie een doel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:28

eerlijk gezegt ben ik wedstrijden gaan rijden om te kijken hoever ik kan komen,en dan bedoel ik, wat voor punten dat je krijgt en natuurlijk het commentaar van de jury,en dan kijken of je mee kunt doen met de anderen.
ik ben heel eerlijjk,als ik lekker heb gereden en heb er een goed gevoel over en je haalt vervolgens je punten op en je hebt maar 168 of 170 dan ben ik best wel wat teleurgesteld,niet zo erg dat ik daar een paar dagen over in zit maar toch.
nou rij ik niet veel wedstrijden maar als ik op wedstrijd ga is het niet meer om ervaring op te doen,ik ga toch, eerlijk gezegt, ook wel voor een winstpunt.en als je dan vervolgens ook nog eens een prijs heb,tja daar doe ik het toch ook wel weer voor.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:55

Hoe denken jullie hier over; gelijk over met tien punten of langer doorrijden in een klasse? Zelf ga ik bij dressuur met tien punten over, als ik denk dat het paard er nog niet klaar voor is train ik thuis eerst door. Verder doorrijden vind ik niet nodig, nou ben ik niet echt een dressuurruiter en heb op het moment geen paard waar je prijzen mee rijdt in de dressuur. Daarvoor is hij teveel springpaard. ;)
In het springen rij ik door totdat hij simpel het parcours door loopt, dan ga ik een klasse hoger. Dat kan al na 1 parcours zijn maar kan ook 20 wedstrijden duren.

Odini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:02

EvelienH schreef:
Hoe denken jullie hier over; gelijk over met tien punten of langer doorrijden in een klasse? Zelf ga ik bij dressuur met tien punten over, als ik denk dat het paard er nog niet klaar voor is train ik thuis eerst door.

Dat is denk ik voor iedereen anders. Maar persoonlijk vind ik het niet zo handig om meteen bij het laatste winstpunt over te stappen. ER zijn best veel cominaties die echt de punten bijeen schrapen en nog nooit bovenaan mee hebben gereden. Dan kom je jezelf uiteindelijk denk ik wel tegen. Ik vind het fijner om pas over te gaan nadat ik ook een aantal malen bovenaan mee heb gereden, en de winstpunten makkelijk komen. Dan ben je er echt klaar voor om in die klasse te rijden. Veel mensen denken dat ze klaar zijn om te promoveren als ze net aan een wp in een bestaande klasse rijden. Ik vind dat het behalen van een wp alleen aangeeeft dat je op niveau in de huidige klasse zit, en vanuit daar is nog wel een weg te gaan naar een hogere. Tuurlijk moet je daarnaartoe trainen, en dan kan prima thuis hoor. Maar als je er echt klaar voor bent, wat er dan mis aan om nog een paar keer lekker mee te doen en ook eens te winnen?

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:26

Mijn doel is wel altijd om te groeien met het paard en doe mijn uiterste best om minimaal 1 winstpunt te rijden en het liefst 2 of meer natuurlijk ;). Een winstpunt wil voor mij zeggen dat ik goed bezig ben in mijn training thuis en evt over kan gaan naar het volgende niveau.

Plaatsting op de lijst geef ik dan wel weer weinig om (als is een enveloppe nooit weg natuurlijk ;) )

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:43

Ik stel voor ieder paard dat ik rijd andere doelen op wedstrijd. Dat ligt er uiteraard net aan hoe ver mijn paard thuis in de training loopt etc. Maar als ik op wedstrijd ga rijd ik wel voor de punten en om te winnen. Ik zal nooit op wedstrijd gaan met het idee van "goh ik ga vandaag een proef rijden en zie wel waar het schip strandt". Als ik ga, dan wil ik goed rijden ook.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:17

EvelienH schreef:
Hoe denken jullie hier over; gelijk over met tien punten of langer doorrijden in een klasse? Zelf ga ik bij dressuur met tien punten over, als ik denk dat het paard er nog niet klaar voor is train ik thuis eerst door. Verder doorrijden vind ik niet nodig, nou ben ik niet echt een dressuurruiter en heb op het moment geen paard waar je prijzen mee rijdt in de dressuur. Daarvoor is hij teveel springpaard. ;)
In het springen rij ik door totdat hij simpel het parcours door loopt, dan ga ik een klasse hoger. Dat kan al na 1 parcours zijn maar kan ook 20 wedstrijden duren.

Ik ga gewoon B+10, L1+10 en L2+10, daarna gewoon lekker op t gemak tot t echt goed gaat, zou dus in theorie ook kunnen bij 10, maar kan ook zijn bij 30, zie ik dan wel weer.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:53

EvelienH schreef:
Hoe denken jullie hier over; gelijk over met tien punten of langer doorrijden in een klasse?

Dat is verschillend per paard denk ik. Ik zal nu met de dressuur met 10 wp gelijk overgaan omdat ik dressuur niet als doel heb. Maar als ik hem straks over een half jaar/ jaar beter voor elkaar heb met de dressuur rij ik misschien wel wat langer door in een klasse met grotere cc's of selecties als dit past in mijn eventing kalender. Maar zolang ik niet echt prijzen maar winspunten rij ga ik er wel met 10 over.
Met springen en eventing rij ik door tot ik zelf het vertrouwen heb in een klasse hoger. Totdat de klasse waarin ik nu zit te makkelijk gaat zeg maar. Dat kan met precies 10 wp zijn, maar kan ook met 20- 30 zijn. Die 20- 30 voor het springen dan. Met eventing zal ik sneller overgaan omdat je daar minder wedstrijden hebt en het verder weg is.

Als ik dit zo lees is het wel een beetje hetzelfde denk ik. :P

BlackyDizzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 00:41

Iedereen heeft andere doelen, op zijn/haar eigen niveau..
Die (lijkt mij ;p) steeds weer veranderen als je verder komt..

Mijn eerste doel was eerst ook om m'n pony überhaupt te starten :)
Nu is mijn doel om naar het Z te rijden en bij de NT's van
Rabo Talentenplan te komen..

Het is denk ik vooral belangrijk om niet te hoge of te lage
doelen te stellen..

Voor mezelf werkt doelen stellen wel, om me steeds weer
te motiveren, ook als het een x wat minder gaat :')

Eevee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 05:10

Leuk om te lezen watvoor doel iedereen heeft :)

Zelf heb ik een tinker van anderhalf en mijn doel is om hem uiteindelijk uiteraard in te rijden en
ooit hoop ik een wedstrijdje te rijden met hem....en dan gaat het me totaal niet om de punten, maar
dan ben ik al super trots omdat ik dan al zo ver ben gekomen :) (ook al duurt dit nog een hele tijd)

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:48

Iets meer dan een jaar geleden ben ik met mijn Fries begonnen in de B. Ik had daarvoor wel wat F-proefjes met hem gereden op de manege, puur voor de lol, en mijn instructeur zat maar aan te dringen dat ik echt een startkaart aan moest vragen, maar ik was helemaal niet van de wedstrijden... Toch overgehaald en het maar eens geprobeerd. Ik had totaal geen verwachtingen, gewoon voor de ervaring inderdaad. :j

In 4 wedstrijden was ik door de B heen, toen kreeg ik de smaak wel een beetje te pakken :P Nu rijd ik nog L1 met hem en we zijn hard aan het oefenen om ook hier goede proeven te rijden. Nu heb ik wel echt doelen en verwachtingen, maar niet zulke hoge hoor :) Ik wil gewoon L1-waardig rijden als ik L1 rijd, en ik ga de L1 niet uit tot we L2 aankunnen. En elke wedstrijd blijven lachen haha! :D

Stiekem droom ik er wel van om echt hoog met hem te komen, en ik weet dat 'ie voor z'n dood nog eens in het M loopt ;P Maar het doel om naar de Z te rijden is er alleen om me te motiveren, niet omdat het reëel is.

Ik ken iemand die hier heel fanatiek mee is, maar wat ik zo jammer vind is dat zij ook gewoon bijna nooit tevreden is, altijd teleurgesteld, en altijd gefrustreerd 'omdat het beter moet'. Dit vind ik de verkeerde manier..

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 00:43

Ik ben ook begonnen zoals jou TS :D

ik heb vorig jaar met mijn net 3 jarige eerst een onderlinge wedstrijd geprobeerd en aan de hand van die resultaat zou ik wel of niet officieel starten -- ook meer net zoals jou gedachten ach het is grappig haha - die onderlinge wedstrijd was erg geslaagd en werd eerste dus me startkaart was snel aangevraagt

toen hij 3,5 was heb ik mijn eerste officiele wedstrijd met hem gestart en meteen 2 winstpunten gereden (ruiterweek 3 x gestart) en zat meteen al op B+5 ....

toen kreeg ik de smaak te pakken en echte trainingdrang zoals ik dat altijd zeg ahah :D
nu heb ik zeker wel een doel met me pony ..... kijken hoever/hoog we samen in de dressuur kunnen komen :D .... erg leuk want je gaat nu dus doelgericht trainen

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 00:49

EvelienH schreef:

hangt van je paard af vind ik ... en wat je instructeur/instructrice ervan vind -- want je vormt samen een combinatie en als 1 van de 2 er nog niet helemaal aantoe is zou ik nog even wachten ..

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:16

Mijn doel is om samen met mijn pony ervaringen op te doen en daardoor hopelijk te groeien. Ik start vandaag voor de tweede keer. Mijn pony moet nog veel dingen leren, maar boekt ook zeker vooruitgang en terwijl het ene meer bevestigd wordt, heeft ze op andere punten juist weer een beetje een terugval. De kans is dus best groot dat ik vandaag geen winst rijd en dat ik laatste word van de 35 mensen uit mijn rubriek.

Vind ik dat erg? Nee! Wat thuis goed gaat, kan op wedstrijd alsnog fout gaan, dus ik vind wedstrijd ervaring belangrijk. Ik kan mijn pony thuis wel blijven trainen tot alles helemaal tot in de puntjes is uitgewerkt, maar als ik dan op wedstrijd ga en ze flipt dan zie ik er nog niks van terug. Dus het wennen aan het op wedstrijd gaan is voor mij de belangrijkste reden om te gaan, zodat als ik van de zomer mijn pony zo ver heb dat ze alles (voor de B dan hahaha) tot in de puntjes kan, ik dit er op wedstrijden ook uit kan rijden zonder dat we teveel spanning hebben.

En soms heb je mazzel en rijd je winst, zoals mijn pony bij haar debuut. Dat hadden we echt niet verwacht en als je het niet verwacht is het volgens mij 10x zo leuk als wanneer je er al heel de tijd op zat te hopen.

Ik kan me wel voorstellen dat als je naar het L gaat en ook verliespunten kunt gaan rijden, dat je dan met een andere mentaliteit gaat. Bovendien moet je paard dan onderhand ook wel een beetje gewend zijn aan het wedstrijdgebeuren dus kan dat niet meer de echte reden zijn om te gaan. Maar bij een B proefje gaan miepen omdat je geen winst rijd? Dat vind ik zonde van mijn tijd.