Overgang L2-M1, ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 13:06

Citaat:
Ik denk dat een jury nooit 200 punten geeft als je niet M2 waardig zou zijn en dus niet klaar zou zijn voor het Z..
Er word door erg veel ruiters en amazone's gezegd dat de Z1 makkelijker is dan het M2 en dat hebben
jury's vast ook wel in het achterhoofd rondspoken..
Naja ik zeg dus niet dat het absoluut zo is maar tot nu toe heb ik dit steeds mee gemaakt.

De wp's stromen wel lekker binnen ja. De teller staat nu op 23.
Nog effe lekker kampioenschappen rijden en dan maken dat we Z1 starten haha

En de beoordeling of je klaar bent voor het Z gaat niet alleen om de oefeningen maar vooral om de graad van africhting.Stelling en buiging, activiteit van de achterhand, kwaliteit van de aanleuning, beengebruik enz..
Allemaal dingen die in het M2 al te beoordelen zijn :)

Dat is ook waar ik het steeds over had :)
Maar ik kom op wedstrijd regelmatig ponys tegen die op de voorhand lopen met een ontzettend strakke rug+ strak achterbeen. Geloof het of niet die rijden wel hoge punten. Omdat ze een braaf proefje neerzetten, blijkbaar wil de jury dat toch graag zien. :) En de dingen die jij opnoemt heb je gelijk in die zijn in het M2 al te beoordelen, maar ik ben van mening dat je in de Z nóg meer achterbeen e.d moet laten zien dan in de M2, en ik denk dat dat ook de bedoeling is want je behoort jezelf en je paard steeds te verbeteren toch? Ik neem aan dat je in de M2 gebleven bent voor de kampioenschappen, aangezien je al 23 wp's hebt anders was je al overgegaan toch aangezien je in de M2 klaar hoort te zijn voor het Z. Iig Veel succes met de kampioenschappen, er zal zeker wel een podiumplek voor je inzitten met al die monsterscores :D

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 13:14

Gefeliciteerd :D

De overgang van de M1 naar de M2 vind ik eigenlijk nog best meevallen. Heb nu 2 wedstrijden gereden en 3 winstpunten gehaald. Door de korte overgangen vond ik het makkelijk om paard meer gesloten en op het achterbeen te houden. Al is de Z in mijn ogen nog wel heel ver weg :o

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 13:21

vibabu schreef:

De overgang van de M1 naar de M2 vind ik eigenlijk nog best meevallen. Heb nu 2 wedstrijden gereden en 3 winstpunten gehaald. Door de korte overgangen vond ik het makkelijk om paard meer gesloten en op het achterbeen te houden. Al is de Z in mijn ogen nog wel heel ver weg :o

Maar volgens jouw mening zou je nog geen wp hebben moeten krijgen aangezien je nog niet klaar bent voor het Z toch?

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 13:25

Mijn grootste struikelpunt was die zweep! Als ik hem vast had hoefde ik hem totaal niet te gebruiken, maar als ik hem niet vast had was hij ineens lui. En zo ook op wedstrijd. In het M1 verwachten ze veel meer impuls & dat zul je er dus aan moeten rijden zonder zweep. Ik ben toen ook helemaal gestopt met de zweep, ook niet meer met trainen erbij gepakt. Rijd alleen nog maar met spoortje & dat gaat super, terwijl ik ook echt geen paard heb die daar van onder de indruk is. Moet wel zeggen dat het eventjes heeft geduurd voordat hij echt lekker ging lopen zonder zweep, maar dat is een kwestie van trainen. Ik sta nu op het punt om over te mogen naar het M2 & dat vind ik nog veel enger dan de overstap van L2 naar M1 :=

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 13:26

mimeslosydy schreef:
vibabu schreef:

Maar volgens jouw mening zou je nog geen wp hebben moeten krijgen aangezien je nog niet klaar bent voor het Z toch?

Nee hoor. ik heb nergens gezegd dat je geen wp mag krijgen :) Er zijn tal van redenen waarom ik nog geen Z zal gaan starten maar dat zegt dan niet dat je wel of geen wp mag krijgen.

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:04

mimeslosydy schreef:
Ik neem aan dat je in de M2 gebleven bent voor de kampioenschappen, aangezien je al 23 wp's hebt anders was je al overgegaan toch aangezien je in de M2 klaar hoort te zijn voor het Z. Iig Veel succes met de kampioenschappen, er zal zeker wel een podiumplek voor je inzitten met al die monsterscores :D

Klopt, anders waren we al wel Z1 gestart. We zijn er ook al lang klaar voor :P
We hopen inderdaad op een podium plekje ja! We zien het wel :D
Dankjewel!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:23

Citaat:
Waarom zou dat onzin zijn? Je moet natuurlijk geen appels met peren gaan vergelijken. Maar ik heb vaak genoeg bij jury's geschreven die iemand geen winstpunt gaven in de M2 omdat deze nog niet Z klaar waren.... er wordt dus wel degelijk naar gekeken.

Toch wel vibabu

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 20:27

aaarghh... mijn debuut zou zondag zijn, maar ik denk dat ik het ga verplaatsen :j
Morgen les, dan zal ik het er nog even over hebben, maar ik wil alleen mijn debuut maken als het dan ook gewoon
wp waardig is. Maar morgen zal ik wel even horen.

Hij loopt geweldig als ik mijn zweepje er bij heb, mooi opgericht en dragend op de achterhand, lekker voorwaarts,
fijne voorbeenactie in de middendraf. Maar het dut allemaal wat in wanneer ik het dus alleen op mijn spoortje moet doen
in verloop van tijd. De eerste 5/10 minuten gaan net zoals met zweep, maar dan heeft ie het door en zakt hij dus in, en
ik ben echt heel zwak in mijn benen, dus scherpe hulpen kan ik (nog) niet geven. Leuk hoor :')

996981

Re: Overgang L2-M1, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:29

dat is precies de reden waarom ik met Roy nooit me zweep rijd. heb er met Spirit ook bergen werk van. komt wel goed hoor lotte :j gewoon lekker rijden :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 20:32

themuisje schreef:
dat is precies de reden waarom ik met Roy nooit me zweep rijd. heb er met Spirit ook bergen werk van. komt wel goed hoor lotte :j gewoon lekker rijden :)

ik hoop het. Met inrijden laat ik hem liggen, maar dan word hij dus wat minder op mijn been, en wat hangerig en dan pak ik hem er even bij en zorda hij even niet goed reageert een dikke patch en dan
is ie er ook wel weer bij en leg ik hem weg,.. en ga zo maar door. Maar hoe heb jij het zo ver gekregen bij spirit? En hoe rijd je joy dan? Met niets?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:34

met Spirit ben ik nog steeds aan het worstelen := met zweep rijden we makkelijk wp's maar zonder die zweep word hij lui. ik heb hem er echt nooit meer bij. ook niet soms, gewoon cold turkey stoppen. moet je even door de zure appel maar dat werkt wel het beste. Roy rijd ik met een klein spoortje. vind ik ook veel logischer dan een zweep eigenlijk :j

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 20:35

oke, maar wat nou als hij echt niet meer reageert ? en hij stopt met lopen? :P
lastig dit '!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:37

dat is een stukje basis wat je imo al lang voor de M1 klaar had moeten hebben. :)
gewoon super consequent blijven. been=reactie

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 20:40

themuisje schreef:
dat is een stukje basis wat je imo al lang voor de M1 klaar had moeten hebben. :)
gewoon super consequent blijven. been=reactie

ja, en als er geen reactie is? (stel, ik zeg niet dat het bij mij iedere keer zo gaat hoor :) )

Conclusie: ik ben gewoon veel te laat begonnen met zonder zweep te rijden, en daar loop ik nu dus tegen aan :Y)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:41

dan skup je hem een keer een rondje naar voren. (als je zeker weet dat jij op dat moment je hand ook openende en je zit lichter maakte) :)

ik snap eigenlijk sowieso het nut van een zweep niet. maar dat is een heel andere discussie :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 20:44

themuisje schreef:
dan skup je hem een keer een rondje naar voren. (als je zeker weet dat jij op dat moment je hand ook openende en je zit lichter maakte) :)

ik snap eigenlijk sowieso het nut van een zweep niet. maar dat is een heel andere discussie :)

nou ik gebruik(te) hem iig om de achterhand er meer bij te brengen en hem dus wat opgerichter te krijgen...

Ja dat zegt mijn instructrise dus ook , maar goed, dan zal ik maar eens goed oefenen met schoppen. :Y)

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:45

Ik ga na de kampioenschappen ook over naar de M1 :) Heb er in zin. Wordt het allemaal wat serieuser! :j Vind de oefeningen wat logischer op elkaar volgen. Al had ik verwacht dat ik meer moeite met de L2 zou hebben is die me alles meegevallen, dus ben benieuwd naar mijn M1 debuut. Even kijken wat ze daar nog weer willen zien.

Ik rijd altijd met zweep. Heb hem de hele les erbij, maar gebruik hem maar heel zelden. Net even paar rondjes weggegooit en merkte dat het juist fijner was, doordat je de verbinding fijner kan voelen. Ga het nu zeker vaker doen. Al duurt mijn debuut nog bijna een maand. Hoe vaak gebruikte jij de zweep? Je gebruikt de zweep toch alleen maar om hem weer fijn aan je been te maken, zodat je daarna weer alles zonder zweep kan rijden? Of heb je hem echt bij veel oefeningen nodig?

Edit ik heb de zweep ook alleen nodig om de achterhand te activeren. Vooral als ik overdreven terug wil, wil die nog weleens stil vallen. Maar na 1 tikje is het wel goed als je de rest weer vanuit de benen kan rijden.
Laatst bijgewerkt door Marlissa92 op 25-07-11 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:47

wat jammer dat je het niet ziet zitten Lotte, ik kan het me best voorstellen hoor. Als je al die tijd met zweep gereden hebt en nu moet omschakelen is dat idd lastig. Oh ik lees dat je het een beetje op zijn beloop hebt gelaten :P Komt ook wel weer goed!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 20:49

winerieke schreef:
Ik ga na de kampioenschappen ook over naar de M1 :) Heb er in zin. Wordt het allemaal wat serieuser! :j Vind de oefeningen wat logischer op elkaar volgen. Al had ik verwacht dat ik meer moeite met de L2 zou hebben is die me alles meegevallen, dus ben benieuwd naar mijn M1 debuut. Even kijken wat ze daar nog weer willen zien.

Ik rijd altijd met zweep. Heb hem de hele les erbij, maar gebruik hem maar heel zelden. Net even paar rondjes weggegooit en merkte dat het juist fijner was, doordat je de verbinding fijner kan voelen. Ga het nu zeker vaker doen. Al duurt mijn debuut nog bijna een maand. Hoe vaak gebruikte jij de zweep? Je gebruikt de zweep toch alleen maar om hem weer fijn aan je been te maken, zodat je daarna weer alles zonder zweep kan rijden? Of heb je hem echt bij veel oefeningen nodig?

Tja, ik gebruikte hem ook maar amper, echt alleen om hem er wat bij te houden soms, ook met het erin zetten van de sbw,wijken, travers. En wanneer hij wat dieper gaat lopen gebruikte ik hem
wel eens zachtjes, maar dat alles is dus denk ik te veel geweest, ben nu/was dus echt afhankelijk van die zweep. Maar ik ben druk aan het oefenen om dat dus te veranderen. :j

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 20:50

mimeslosydy schreef:
wat jammer dat je het niet ziet zitten Lotte, ik kan het me best voorstellen hoor. Als je al die tijd met zweep gereden hebt en nu moet omschakelen is dat idd lastig. Oh ik lees dat je het een beetje op zijn beloop hebt gelaten :P Komt ook wel weer goed!

beloop? hoe bedoel je precies? :Y)

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:51

_Bitje_ schreef:
winerieke schreef:

Tja, ik gebruikte hem ook maar amper, echt alleen om hem er wat bij te houden soms, ook met het erin zetten van de sbw,wijken, travers. En wanneer hij wat dieper gaat lopen gebruikte ik hem
wel eens zachtjes, maar dat alles is dus denk ik te veel geweest, ben nu/was dus echt afhankelijk van die zweep. Maar ik ben druk aan het oefenen om dat dus te veranderen. :j

Toch heb je dat wel snel dat het meteen zoveel afbreekt. Heb je je sporen omgedaan?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:51

Als je niet Z klaar bent dan kun je in mijn ogen vaak ook geen wp in de m2 halen, de Z is in mijn ogen juist makkelijker want je hebt meer tijd om de oefeningen goed af te werken, helaas zijn er juryleden die er geen kaas van gegeten hebben hoe een paard hoort te lopen en krijgen proeven in de m2 onterecht winstpunten, hierdoor heb je zo veel mensen in het Z die daar qua rijden en lopen van het paard absoluut niet thuishoren, wat betreft jou debuut, ts, geniet ervan, je hebt totaal niets te verliezen en hoeft alleen maar twee proeven te rijden. Bekijk het als een ijkpunt waar je op dit moment staat qua rijden en africhting van je paard en geniet, dat is het belangrijkste.

vibabu schreef:
Fitzroy schreef:
Dat is natuurlijk onzin. Een jurylid beoordeelt de wijze waarop jij de onderdelen van het L2 uitvoert en niet of je wel in staat bent een SB te rijden in het M1. Waar in het algemene beeld wel naar gekeken kan worden is bv. of het paard niet nog teveel op de voorhand loopt en wat te horizontaal in hoofd-halshouding.

Waarom zou dat onzin zijn? Je moet natuurlijk geen appels met peren gaan vergelijken. Maar ik heb vaak genoeg bij jury's geschreven die iemand geen winstpunt gaven in de M2 omdat deze nog niet Z klaar waren.... er wordt dus wel degelijk naar gekeken.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 20:52

winerieke schreef:

Toch heb je dat wel snel dat het meteen zoveel afbreekt. Heb je je sporen omgedaan?[/quote]
wanneer? Nu of voorheen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:53

@Fitzroy, volgens mij ben jij een jury die negens en tweeen durft te geven, mag ik wel en iid, oordelen naar wat je ziet en niet naar wat ze nog niet kunnen.

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:54

_Bitje_ schreef:
wanneer? Nu of voorheen?

Ik las toch dat je niet met sporen reed alleen met zweep? Of ben ik nou heel blond? :+