een sportpaard hoort niet in de weide???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hoort een sport paard op de weide?

1,ja een sportpaard hoort net zoals ieder paarde 24/7 in de weide.
260 (61%)
2een sportpaard mag een paar uurtjes buiten.
157 (37%)
3 klopt een sportpaard hoort niet op een weide thuis.
3 (0%)

Totaal aantal stemmen: 420

Mowoah

Re: een sportpaard hoort niet in de weide???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:11

Sportpaard of niet, het blijft een paard. Wij hebben het recht niet om het dier de hele dag maar binnen te houden, omdat hij anders een blessure kan oplopen?

Ik ga dus voor een paar uur tot 24/7 per dag naar buiten, afhankelijk van de mogelijkheden. Maar geen weidegang voor het paard, zielig....

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 15:17

helemaal mee eens met die twee boven mij.

Stal_FO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:20

Ik vind ook dat paarden gewoon buiten moeten lopen. Ze zijn altijd super blij als ze buiten zijn en kunnen hun energie dan lekker kwijt.

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:23

Heel simpel, een paard is een paard en de meest ideale huisvesting voor een paard is 24/7 op de wei. :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:27

Een paard hoort in de wei, dus een sportpaard ook, ik vind het wel logisch dat een sportpaard niet in vol gras staat en meer binnen staat 's nachts e.d. dan een recreatiepaard.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:26

xConnie schreef:
Heel simpel, een paard is een paard en de meest ideale huisvesting voor een paard is 24/7 op de wei. :)

Maar dat gaat echt niet voor alle paarden op :n
Zeker niet voor de 'echte' sportpaarden.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 17:08

je moet natuurlijk wel de gelegenheid hebben voor een weide,
ik heb het geluk dat ik zelf 3 weides tot mijn beschikking heb.
ik heb zelf op een manege gestaan maar de paarden voelde zich daar niet op hun gemak omdat ze daar maar een paar uurtjes na buiten gingen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:56

Ik denk dat dit een hele lange discussie gaat worden, maar ik ben van mening dat ieder paard op de wei HOORT te staan, maar niet ieder paard KAN op de wei staan. En ja, ik heb een duur sportpaard staan die niet op de wei komt. Paard komt zelfs helemaal niet los. Wordt gereden, aan de hand gestapt, gegraasd, komt aan de longe en staat alleen onder toezicht op een stukje gras van boxgrootte. En ja, dit is idd omdat paardlief zich anders blesseert en daar is ze mij te kostbaar en te duur voor. En nee, ze is gerust niet ongelukkig. ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:16

Als het echt veel beter zou zijn voor die mooie dure paarden zouden alle topruiters ze wel 24/7 op wei zetten.
Ieder paard hoort buiten, maar 24/7 gaat nou eenmaal niet bij ieder paard.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 18:29

dit kan echt een eindeloze discussie worden.
want wie zegt dat jou paard gelukkig is omdat hij niet op wei komt?
kun je ook vragen of mijn paarden gelukkig zijn omdat ze constant op de weide staan.
mijn paarden zijn mijn kostbaarste bezit op mijn gezin na.en toch staan ze op de weide.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:39

Ik zeg ook niet dat jou paarden ongelukkig zijn, absoluut niet. Alleen de mijne is ook niet ongelukkig. Is altijd zo lekker makkelijk oordelen hè. Jouw paard staat niet op de wei dus is ongelukkig, terwijl dat helemaal niet zo is. Daarnaast doet mijn paard zo debiel op de wei dat ( ook als ze 24/7 buiten staat ) dat ze zich dusdanig ernstig blesseerd dat het einde verhaal is. ( speelt een oude blessure op ). Ik denk dat je je beter druk kunt gaan maken om de paarden die het echt slecht hebben. De Brooke hospitol paarden ofzo, degene die geen vreten krijgen. Ipv om die arme paarden die alles krijgen, behalve wat weidegang. Wat je niet kent, kan je ook niet missen hè. ;-)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:43

xApple schreef:
xConnie schreef:

Maar dat gaat echt niet voor alle paarden op :n
Zeker niet voor de 'echte' sportpaarden.

Dat heeft dan ook meer te maken met de mensen die iets van deze paarden verwachten, dan met die paarden zelf. Want die vinden het nu zalig op het land, hoor, geloof me! :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:45

Aukelizzy schreef:
Ik denk dat dit een hele lange discussie gaat worden, maar ik ben van mening dat ieder paard op de wei HOORT te staan, maar niet ieder paard KAN op de wei staan. En ja, ik heb een duur sportpaard staan die niet op de wei komt. Paard komt zelfs helemaal niet los. Wordt gereden, aan de hand gestapt, gegraasd, komt aan de longe en staat alleen onder toezicht op een stukje gras van boxgrootte. En ja, dit is idd omdat paardlief zich anders blesseert en daar is ze mij te kostbaar en te duur voor. En nee, ze is gerust niet ongelukkig. ;)

Als je mijn paard zo gaat houden, dan geloof ik ook meteen dat hij zich meteen blesseert, zodra hij zijn vrijheid weer krijgt. ;)
Mijn hemel, het is een paard, die horen in vrijheid te kunnen bewegen!!!

Srika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:48

JPS schreef:
Ik vind dat een sportpaard evengoed op de weide hoort als elk ander paard.

Helemaal mee eens. Net of dat een paard dat een aantal oefeningen kent niet meer op de wei hoort :+

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:49

de man waarvoor ik nu rijd, zet ze allemaal 's ochtend buiten en 's avonds komen ze gezellig in de stal..

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:51

mijnes gaan 's ochtends vroeg naar buiten, en na het eten weer op stal :) hier hebben ze trouwens genoeg aan, en ze zijn altijd wel weer blij als ze naar binnen mogen :)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:53

Aukelizzy schreef:

Je houding is wel erg uit de tijd hoor, het voortschrijdend inzicht is nog niet bij je aangekomen blijkbaar... Realiseer je wel dat je binnenkort de wet overtreed.
Het is gewoon natuurlijke levensbehoefte. Heeft niks te maken met iets kennen om het te moeten missen.

En altijd gek doen en zichzelf blesseren? Ook als hij 24/7 buiten staat in een stabiele kudde? Dat kan ik pertinent niet geloven en heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt. Dan moet er iets psychisch mis zijn met je paard.
Er zijn hier meerdere échte sportpaarden in de kudde ingeschaard, beesten konden ook zogenaamd niet op de wei.... Binnen 2 maanden veranderen ze allemaal in happy happy zelfverzekerde, rustige paarden. Met de juiste gewenning en introductie in de kudde gaat dat bijna altijd zonder wondjes.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:55

Sterker nog, ze komen vaak binnen met blessures of hebben al tijden chronisch terugkerende blessures (pezen mn). Als je onze buitenpaarden nu ook af en toe op stal zet dan krijgen ze spontaan allemaal last van stalbenen. Nee, gezond hoor, paard op stal houden. Juist de vrije beweging is goed.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:56

Waves, precies, en zo is het... Hoe panischer je gaat doen met je paard, hoe panischer het paard gaat doen. :+

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 18:59

wat een paard niet kent missen ze niet vind eigenlijk wel raar,
dat is een instinkt(als ik het goed schrijf)als ik mijn paarden binnen houd standaart en ik gooi ze aventoe op de weide is het normaal dat er wonden komen of blessures.

Srika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:59

Twiggy2008 schreef:
Waves, precies, en zo is het... Hoe panischer je gaat doen met je paard, hoe panischer het paard gaat doen. :+

Inderdaad! Laat de natuur zijn werk doen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:18

Waves schreef:
Aukelizzy schreef:

Je houding is wel erg uit de tijd hoor, het voortschrijdend inzicht is nog niet bij je aangekomen blijkbaar... Realiseer je wel dat je binnenkort de wet overtreed.
Het is gewoon natuurlijke levensbehoefte. Heeft niks te maken met iets kennen om het te moeten missen.

En altijd gek doen en zichzelf blesseren? Ook als hij 24/7 buiten staat in een stabiele kudde? Dat kan ik pertinent niet geloven en heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt. Dan moet er iets psychisch mis zijn met je paard.
Er zijn hier meerdere échte sportpaarden in de kudde ingeschaard, beesten konden ook zogenaamd niet op de wei.... Binnen 2 maanden veranderen ze allemaal in happy happy zelfverzekerde, rustige paarden. Met de juiste gewenning en introductie in de kudde gaat dat bijna altijd zonder wondjes.

Misschien is dat ook wel zo...
Wij hebben hier een eigen stal, en ja die staan allemaal zonder problemen op de wei. Alleen met sommige paarden kan dit nu eenmaal niet... Tuurlijk vind ik dit ook heel vervelend. Zoals ik al zei zie ik de paarden ook het liefste op de wei. Alleen is dit paard zo ernstig geblesseerd geweest dat wanneer ik haar op de wei zet en ze gaat rennen en daarbij in de hoek sliding stops maken, is het einde verhaal. Dan is haar blessure terug en heeft het paard zoveel pijn dat ik haar zal moeten laten inslapen. Dus de arts heeft zelf gezegd dat ze absoluut niet meer in de wei mag. En ik zorg wel dat ze minstens een uur of 5 á 6 per dag van stal is. Ik zit in weer en wind op een stoeltje bij een stukje wei van boxgrootte, doe er alles aan om het voor het paard zo prettig mogelijk te maken, dus dan moet je bij mij niet aankomen dat mijn paard het slecht heeft want dat is gewoon niet waar. Paard ziet er prachtig uit, glimt tegen je op, is super vrolijk maar staat alleen niet 24/7 buiten. En ik vind gewoon niet dat bokt kan oordelen over het welzijn van mijn paard. Jullie kennen mij niet, mijn paard niet en de situatie niet dus dat is gewoon echt onzin. Ik vind bokt hier gewoon heel penny en amateuristisch overkomen want jullie hebben maar 1 visie en dat is dat paarden minstens de hele dag buiten horen te lopen. Maar dit kan nu eenmaal in sommige uitzonderingen niet. Wil niet zeggen dat bij mij geen van mijn paarden los komt, absoluut niet. Alleen met dit paard is het gewoon absoluut niet mogelijk. Als ik hem op de wei zet, kan ik je vertellen dat ze nog 1 dag te leven heeft. Dan zou ik een paard van zeven jaar oud, die nog een heel leven voor zich heeft, dit ontnemen. Hoe cru zou dat zijn. Misschien moet je daar eens over na denken.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 20:23

ik kan me niet voorstellen dat een da zegt dat je paard nooit meer op een weide mag,
penny vind ik wel heel erg overdreven.
ieder heeft zijn mening jij hebt die van jou wij die van ons,
een meisje wat ik kan die heeft een paardje,die had een zware peesblessure,normaal moeten ze ook volop in stal staan,
zij heeft het paardje 24.7 buiten en het paardje is helemaal genezen staat zelfs in een kudde.wat ik vreemd aan je verhaal vind is dat je wel trainen doet en dat je paard daar niks van krijgt,stel het paard gaat bokken of ervandoor zit er ook extra gewicht op het dier.
ik zal mischien wel te ouderwets denken.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:26

@ Aukelizzy:
als jij gewoon gelijk het hele verhaal vertelt en zegt dat de DA het ook heeft afgeraden en dat je paard zeer uitzonderlijk geval is, dan krijg je ook niet zulke reacties. Je begint met je eerste post zelf heel provocerend alsof je het heel normaal vindt etc, wetende dat je daarmee reacties uitlokt. Beetje flauw.. Dus kom niet aan met je penny's en amateuristisch. Jij krijgt neem ik aan ook niet betaald voor je sport dus we zijn allemaal amateurs en dat getrut met die stalpaarden kan ik net zo goed penny noemen.

Daarnaast is er geen sprake van een eenzijdige visie. Een tijger is een roofdier een paard een kuddedier. Dat is gewoon een feit, geen visie.
Laatst bijgewerkt door Waves op 24-06-11 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 20:30

Waves, Heel toevallig verdien ik mijn brood wel in de paarden, maar ik denk dat dat hier niets mee te maken heeft. ;)

Daarnaast vertel ik in mijn eerste post al dat ik vind dat paarden buiten horen te lopen, dat dat alleen niet met ieder paard kan.

@ Sammy, mijn paard heeft een blessure gehad aan de collaterale hoefbandjes, een blessure die ontstaat door o.a slidings stops. Onder het zadel en aan de longe doet mijn paard zeker wel eens gek, maar maakt geen slidings stops. Bokken kan ze wel hebben maar dat stoppen niet. D.A heeft het wel degelijk gezegd, en het is een hele beste arts. ;)