Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 07:52

daNiielle_ schreef:
Sommigen van jullie vergeten hier dat het plan is om bitloos overal toe te staan!!!
Dat kost organisaties financieel niets meer, en ze maken er geen verlies op.
Dat is het probleem....de knhs wil gelijk teveel doen. Die is van mening dat ze niet gezamelijk tegen elkaar kunnen rijden. Terwijl hieruit blijkt dat er nog geen bokker is die daar problemen mee heeft!
De knhs wil gelijk van alles veranderen, toevoegen, bijscholen......

Bitloos verschilt uiteindelijk in het hele rijden helemaal niet zoveel!
Een paard kan hetzelfde in aanleuning lopen hoor, zie mijn filmpjes.
Dat grotendeels van de bitloos gereden paarden dit niet doet, zal ook aan de ruiter liggen.
Dus overtuig mij dan maar met andere argumenten waarom het niet zou kunnen. :)

Tuurlijk wil de KNHS gelijk veranderen toevoegen en zeker bijscholen!!!
Dat je hetzelfde resultaat kan behalen met bitloos rijden, betekend niet dat er geen verschillen zijn.
Ik zou echt niet weten hoe ik bitloos moet beoordelen, oftwel wanneer iemand zijn paard op de juiste manier de juiste aanleuning vraagt of niet, zoals je bij met bit in de krul trekken hebt.

Ik zeg ook niet dat ik tegen het mixen van de twee stijlen ben, ik denk alleen dat je niet gelijk de KNHS als boeman moet afschilderen omdat ze niet gelijk ja zeggen op jou ideeen. Dit is een landelijk besluit wat niet even 1,2,3 gemaakt is. Daarbij komt dat KNHS ook weer goedkeuring moet hebben van de landelijke, wellicht zelfs europese sportfederatie.
Ze zullen met dit onderwerp heus wel bezig zijn, ook voor jou briefjes en mails, maar zo'n verandering maak je niet in een dag, zoiets moet groeien en dat gebeurt heus wel, geduld is een schone zaak.
Blijf lekker aanmelden voor bitloze wedstrijden en motiveer ander dan zien ze vanzelf dat er wel meer in zit om te mixen, maar met zeuren en drammen bereik je zelden iets...

Vesceron

Re: Discussie: Bitloos toestaan op alle wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 08:00

even wat anders, off-topic :)
Je rijd inderdaad netjes TS, had ik al gezien op je filmpjes, en daarom zeg ik ook, het resultaat kan natuurlijk het zelfde zijn maar hoe je het bereikt is toch anders, en misschien is het de ontwetendheid die het moeilijk(er) maakt. Nogmaals, zo'n landelijke doorvoering is nou eenmaal niet in een dag gedaan.

Nog even off-topic, TS, wat een prachtige bak heb jij en zover ik kan zien uberhaupt een vreselijk mooi spul :oo

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:32

In mijn ogen zeurt en dramt TS helemaal niet hoor!! Met stilzitten en niets doen heeft nog nooit iemand wat bereikt ;).

KNHS is een 1e opstapje maar ik heb het idee dat als TS uiteindelijk uit moet komen bij de Europese sportfederatie, dat ze dat dan ook zal doen.

Vesceron, dat er eventueel bijscholing nodig is voor juryleden voor het beoordelen van een bitloze proef, is niet erg. Ik blijf er echter wél bij dat een goed jurylid wel kan zien of een paard goed loopt (aanleuning, balans, schwung e.d.) ongeacht de optoming. Ook bij een bitloze optoming kun je zien of iets afgedwongen wordt.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:40

Sees schreef:
In mijn ogen zeurt en dramt TS helemaal niet hoor!! Met stilzitten en niets doen heeft nog nooit iemand wat bereikt ;).

KNHS is een 1e opstapje maar ik heb het idee dat als TS uiteindelijk uit moet komen bij de Europese sportfederatie, dat ze dat dan ook zal doen.

Vesceron, dat er eventueel bijscholing nodig is voor juryleden voor het beoordelen van een bitloze proef, is niet erg. Ik blijf er echter wél bij dat een goed jurylid wel kan zien of een paard goed loopt (aanleuning, balans, schwung e.d.) ongeacht de optoming. Ook bij een bitloze optoming kun je zien of iets afgedwongen wordt.

Ik bedoelde met zeuren en drammen, dat als ze KNHS mails en brieven blijft sturen dat ze actie moeten ondernemen, niet moeten zeuren over nadelen en obstakels en waarom ze maar niet doorzetten dat ze mensen tegen zich in het harnas jaagt. Wat ik al in een eerdere post zei, met ideeen en suggesties en open staan voor positieve aspecten benadrukken in plaats van wijzen op het fouten krijg je meer mensen op je hand. Tuurlijk bereikt niemand iets met stilzitten, ik heb ook niet gezegd dat ze niks moet doen, alleen de manier waarop kan cruciaal zijn.

Dat een jurylid moet kunnen zien of een paard goed loopt ongeacht de optoming is uiteraard zo, maar dat er juryleden zijn die (nog) niks of weinig van bitloos afweten, betekend niet dat het geen goed jurylid is. Vandaar die bijscholing die ik noemde. Ik zou op dit moment niet weten hoe ik bij een bitloze combinatie moet zien dat er iets afgedwongen wordt als ik heel eerlijk ben.
En die bijscholing is in die zin erg, dat de jruyleden die bijscholing moeten willen, verplicht stellen wordt zeker een commotie, en de financiele middelen voor die bijscholing moet er ook zijn... vandaar dat ik zei dat je met de KNHS geduld moet hebben, zij gaan er geen bakken met geld insteken als ze het idee hebben dat het het niet waard is, en dan bedoel ik qua opkomst van bitloze aanmeldingen.

Maar ik begreep zojuist van TS dat ze op de goede weg is, dus ik blijf graag op de hoogte.
Ik denk een lange weg, maar ben benieuwd!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:29

Vesceron, aha dank voor de uitleg. Heel eerlijk trouwens van jou dat je aangeeft niet precies te weten hoe te kunnen zien of e.e.a. afgedwongen wordt bij een bitloze combi :). Bijscholing kan nooit kwaad en dat kost idd geld. Mochten bitloze wedstrijden echter toegestaan worden, trekt dat wellicht weer meer geïnteresseerden die weer meer geld in het laatje brengen?

Bij mij blijft echter de vraag bestaan, waarom in andere disciplines wel en in de dressuur zo moeizaam? Waar zit het verschil in?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:56

Vesceron: Maar waarom zie je bitloos als een apart iets? Het is gewoon een keuze van optoming.
Je kan toch ook mensen beoordelen terwijl ze niet allemaal hetzelfde bit bij hun paard in hebben?
Als je naar de mondhoeken keek om te zien hoe de ruiter inwerkte dan kan je nu naar de handen kijken...

Maar een ruiter die het paard in de krul vraagt ipv.de juiste nageeflijkheid laat zien, dat zie je toch sowieso wel aan het paard?

Ik denk dat dat daar eerder het probleem ligt... In het Z en zelf hoger zie je paarden die scheef gaan, op de voorhand, in valse oprinchting en gespannen kaak.... en dan denk ik... waar gaat het mis? Welke jury kan dat niet zien? Wie speelt er voor sinterklaas?
Als zelfs ik terwijl ik er helemaal niet voor geleerd heb en geen cursus voor heb gehad overduidelijk kan zien dat dat paard niks in het Z te zoeken heeft...

Want als alle jury's dat kunnen zien maakt het helemaal niet uit wat voor bit of geen bit er in zit.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:40

@sees, waarom dressuur zo moeizaam gaat zou ik echt niet weten, altijd al zo geweest ook buiten bitloos om. Misschien, maar dat is speculatie, omdat een groot deel van de dressuur om de aanleuning draait en dat bij de andere disciplines niet zo'n belangrijk onderdeel is?

Air schreef:
Vesceron: Maar waarom zie je bitloos als een apart iets? Het is gewoon een keuze van optoming.
Je kan toch ook mensen beoordelen terwijl ze niet allemaal hetzelfde bit bij hun paard in hebben?
Als je naar de mondhoeken keek om te zien hoe de ruiter inwerkte dan kan je nu naar de handen kijken...

Maar een ruiter die het paard in de krul vraagt ipv.de juiste nageeflijkheid laat zien, dat zie je toch sowieso wel aan het paard?

Ik denk dat dat daar eerder het probleem ligt... In het Z en zelf hoger zie je paarden die scheef gaan, op de voorhand, in valse oprinchting en gespannen kaak.... en dan denk ik... waar gaat het mis? Welke jury kan dat niet zien? Wie speelt er voor sinterklaas?
Als zelfs ik terwijl ik er helemaal niet voor geleerd heb en geen cursus voor heb gehad overduidelijk kan zien dat dat paard niks in het Z te zoeken heeft...

Want als alle jury's dat kunnen zien maakt het helemaal niet uit wat voor bit of geen bit er in zit.

Laten we eerlijk wezen, ik ben verre van de enige die bitloos als iets aparts ziet, dit is in mijn geval, uit alle eerlijkheid, voornamelijk door ontwetendheid en onbekendheid. Ik wil wel even iets duidelijk maken, ik ben helemaal niet tegen het samenvoegen van 'reguliere' wedstrijden en bitlose wedstrijden, ik wil alleen aangeven dat zo'n verandering nou eenmaal niet 1,2,3 gemaakt is en dat zoiets tijd, onderzoek, geld en gewennigng nodig heeft, want het zou heel goed kunnen dat het ook nog niet is samengevoegd vanwege ontwetendheid en onbekendheid.

Je hebt gelijk dat nu ook mensen beoordeeld worden, die niet allemaal hetzelfde bit in hebben, maar de signalen van het verkeerd rijden met welk bit dan ook, dus afdwingen of erger, door middel van de aanleuning/mond van het paard, is algemeen bekend en herkend door jryleden. Ik gaf net al aan, dat ik niet weet hoe ik dat zou moeten zien bij een bitloze combi, extreme gevallen waarschijnlijk wel, maar ik ken het principe niet en met mij denk ik vele, waaronder ook jury's.

Dus ja, een paard die in de krul getrokken wordt zie je zoiezo wel, maar ik wist niet eens dat dat zonder bit kon! Ontwetendheid snap je?

En dan kom je weer bij bijscholing, en dan weer bij het verhaal wat ik al in eerdere post heb gezegd, geduld... zoiets moet groeien en kan je niet verwachten dat ze morgen die cursus starten...

Ik wil nog wel even duidelijk maken, dat ik helemaal niet tegen de samenvoeging ben! Ik probeer alleen aan te geven, dat zoiets niet zomaar geregeld kan worden, het is opgestart en zal met de tijd uit moeten groeien tot het net zo gewilt of bijna net zo gewilt is als de huidige KNHS wedstrijden. Het is net een jaar opgang en de starts groeien echt wel, dit wordt heus wel onderzocht en bijgehouden door de KNHS, dus blijf vooral aanmelden en het komt vanzelf. Maar geduld blijft het sleutelwoord als je het mij vraagt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:57

Vesceron schreef:
@sees, waarom dressuur zo moeizaam gaat zou ik echt niet weten, altijd al zo geweest ook buiten bitloos om. Misschien, maar dat is speculatie, omdat een groot deel van de dressuur om de aanleuning draait en dat bij de andere disciplines niet zo'n belangrijk onderdeel is?

Vesceron, ja dat zou idd goed kunnen :j. Ik vind echter wel dat ongeacht de optoming, het paard een juiste aanleuining moet laten zien (amongst vele andere dingen uiteraard) en dat een bitloze combi daar dus net zo zwaar (of licht ;)) op veroordeeld moet worden als iedere andere combi.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:35

Sees schreef:
Vesceron schreef:

Vesceron, ja dat zou idd goed kunnen :j. Ik vind echter wel dat ongeacht de optoming, het paard een juiste aanleuining moet laten zien (amongst vele andere dingen uiteraard) en dat een bitloze combi daar dus net zo zwaar (of licht ;)) op veroordeeld moet worden als iedere andere combi.

Helemaal mee eens :j
Kies alleen liever voor beoordeeld dan veroordeeld ;) maar ik snap hem hoor haha :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:38

Volgens mij staat hier vrij duidelijk aangegeven hoe de knhs bitloos rijden ziet, en hoe ze tot dat standpunt zijn gekomen. Om er nu weer over te beginnen lijkt me een herhaling van zetten.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:41

Volgens mij Anoeksa, staat daar duidelijk dat het een aparte discipline is, vandaar ook aangepaste beoordelingen mbt aanleuning en aangepaste protocollen, op deze manier zou je het dus niet samen kunnen voegen met regulieren wedstrijden... daar gaat dit topic over.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:01

Vesceron schreef:
Kies alleen liever voor beoordeeld dan veroordeeld ;) maar ik snap hem hoor haha :)

Ja je hebt ook gelijk. Veroordelen is niet het juiste woord.

Overigens ben ik het ook eens met je 2e post als reactie op Anoeska.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:06

Overigens vind ik hetgeen geschreven wordt écht de grootst mogelijke kul ;). Dan moet de definitie van aanleuning misschien aangepast worden. Ik concentreer met met de les met mijn bitloze optoming JUIST op goede ontspanning dóór de kaak en hals heen. Ik vraag me af hoeveel juryleden het verschil zouden zien tussen een goede aanleuning met bit en zonder bit gereden (als ze uiteraard niet zouden kunnen zien of er met of zonder bit gereden wordt).

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:28

Vesceron schreef:
Volgens mij Anoeksa, staat daar duidelijk dat het een aparte discipline is, vandaar ook aangepaste beoordelingen mbt aanleuning en aangepaste protocollen, op deze manier zou je het dus niet samen kunnen voegen met regulieren wedstrijden... daar gaat dit topic over.

Dat zeg ik dus ook. Dat alles door de KNHS heel grondig is uitgezocht. Dat er redenen zijn waarom het niet samengevoegd is met reguliere wedstrijden. Dus ik snap niet zo goed waarom je, zo kort na al deze moeite die de knhs heeft gedaan om alles uit te zoeken en te regelen, weer opnieuw zou beginnen met 'zeuren' over gezamenlijke wedstrijden. Dat is toch een gepasseerd station?

Dat mensen het hier niet eens zijn met de visie van de KNHS op bitloos rijden, dat kan natuurlijk. Ieder z'n eigen mening. Maar het lijkt me niet waarschijnlijk dat na een heel onderzoek van deskundigen op dressuurgebied en het gebied van bitloos rijden, en nu ineens weer een koerswijziging zal zijn, omdat er ergens in het land een aantal ruiters een andere mening hebben.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:33

Ik ben eigenlijk dezelfde mening toegedaan als Anoeska. Er zijn bitloze wedstrijden dus bewijs dan ook dat je het perse wilt. Van de cijfers die ik hierboven heb gezien, om precies te zijn 85 starts in 1 jaar ben ik niet overtuigd dat er nu echt vraag naar is.
Als bitloos rijdende mensen dan echt zo graag willen starten, zet dan samen een soort lobby op om bij wedstrijdorganiserende verenigingen rubrieken te krijgen. En ja, in het begin moet je dan ook bewijzen dat je ook daadwerkelijk bereid bent om er wat voor te doen behalve een mail schrijven. Dat betekent dus dat je nu verder zult moeten reizen. Maar als de animo toeneemt komen er ook meer rubrieken en dan ook meer in de buurt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:41

Anoeska: Ik neem dan aan dat je neerwaarts-voorwaarts rijd?

Vesceron, dat laatste was in het algemeen bedoeld hoor :)
Maar je kan toch gewoon zien welke spieren het paard gebruikt, of het paard bij de verkeerde halswervel inknikt etc... daar heb je geen mond als graadmeter of beoordeling voor nodig. En dan maakt het dus ook niet uit of er met of zonder bit wordt gereden, omdat je naar het totaalbeeld kijkt, en naar de ruiter.

Fitzroy: het zou fijn zijn als je het topic ook even doorleest. Er zijn verschillende redenen waarom het niet gebeurt.
En alsnog, zoals je de keus hebt tussen welk bit je wil gebruiken moet die keus er ook zijn voor bitloos. Het is een optoming waarbij je met het juiste hoofdstel ook gewoon aanleuning kan hebben, het is geen aparte rubriek.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 22:08

Lieve mensen.... het gaat niet om de animo, maar dat je zelf mag kiezen of je met/zonder bit start!
Vergelijk het met de keuze of je met sporen start of niet.

Is dus niet van toepassing om te gaan roepen 'er is te weinig animo voor'. :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:56

daNiielle_ schreef:
Lieve mensen.... het gaat niet om de animo, maar dat je zelf mag kiezen of je met/zonder bit start!
Vergelijk het met de keuze of je met sporen start of niet.

Is dus niet van toepassing om te gaan roepen 'er is te weinig animo voor'. :)

Imo gaat het daar dus wel om. Waarom zou je namelijk een regel maken of aanpassen als niemand daarop zit te wachten?
Dat is net zoiets als een product maken/verkopen wat niemand wil hebben, verspilde moeite.

Als niemand behoefte heeft aan de keuzemogelijkheid, zal die er niet komen. Zo werkt het met alle regeltjes imo...als iedereen zelf genoeg verstand had om een 'normaal' (lees niet achterlijk scherp) bit te gebruiken, zouden er ook geen regels mbt bitgebruik in het reglement hoeven staan bijvoorbeeld.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 05:48

Precies, Esther. Blijkbaar is de nood onder de bitlozen niet zo hoog. Om het maar even te vergelijken met de regel dat Z alleen in 20 x 60 verreden mag worden: ik weet zeker dat ondanks dat er mensen veel verder moeten rijden alle Z-rubrieken van de winter stamp- en stampvol zullen zitten. Waarom zouden deze mensen wel bereid zijn ver te moeten reizen en bitlozen niet?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 07:44

Air schreef:
Anoeska: Ik neem dan aan dat je neerwaarts-voorwaarts rijd?

Ik heb echt geen idee waarom deze vraag, en wat het met bitloze wedstrijden te maken heeft :D, maar ik gebruik inderdaad in een deel van mijn training VWNW. Na enige tijd ga ik m'n paard wat meer oppakken, maar dat is afhankelijk van hoe de training verloopt.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 07:47

Esther wat jij zegt is niet waar, er zitten wel mensen op te wachten. Het zullen er (op dit moment) misschien niet heel veel zijn maar er is zeker wel animo voor.

Ik zal nog even een stukje tekst van mij herhalen dat ik op de vorige pagina heb gepost:

Als ik even kijk op startlijsten.nl en zoek op "dressuur", dan krijg ik het volgende:
969 vraagprogramma's
153 startlijsten
868 uitslagen

Als ik dan zoek op "bitloos" vind ik het volgende:
2 vraagprogramma's
0 startlijsten
1 uitslag

Mensen zullen echt wel bereid zijn om wat verder te rijden maar zeg nu zelf, bovenstaande getallen zijn echt demotiverend voor iemand dit bitloos wilt starten.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 07:51

En hebben al die gedemotiveerde bitloze wedstrijd ruiters dan al eens hun vereniging gebeld om te vragen wanneer er bitloze wedstrijden georganiseerd worden? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat als ruiters massaal bitloos willen starten, dat er dan geen verenigingen zijn die dat willen organiseren.

Je moet er ook wel zelf een beetje moeite in willen steken als je iets nieuws wil ontwikkelen of een verandering wil doorvoeren, en dat is misschien iets meer dan alleen op startlijsten checken en dan meteen gedemotiveerd raken.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 07:52

Ben het eens met Esther_87, het heeft wel degelijk veel te maken met animo...
Zoals ik al zei, om zo'n verandering door te voeren, heb je veel tijd, geld en mensen nodig en dat zullen ze inderdaad niet doen als er (nog) niet genoeg interesse in is!

@Anoeska/Fitzroy, Er worden toch constant regels en disciplines aangepast omdat er continue gekeken wordt wat er anders/beter kan.... kijk naar proeven, beoordelingen, losrijdregels, wel sporen verplicht vanaf M1 dan weer niet verplicht... waarom zou je dan bij bitloos moeten zeggen "daar hebben we het ooit al eens over gehad, dus nu dikke pech" :?
Dan moet je alles wat nu vastgelegd is, dus nooit meer onder de loep nemen of het wel aansluit en werkt op de hedendaagse wensen?

Overigens begreep ik dat TS al een heel eind is bij de KNHS dus gelukkig denken zij er niet zo over!

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 07:56

De meesten die overgestapt zijn op een alternatieve manier van rijden komen van zijn langzalzeleven nooit een B proef door. De enkeling die wel wedstrijd gericht traint en rijd en dit ook bitloos kan, heeft zich laten zien op Ermelo die dag.
Maar 90% van de bitloze ruiters durven niet eens op wedstrijd te gaan omdat ze weten dat een flater dichtbij ligt. Het is ook zinloos dit te organiseren. Voor deze groep mensen is het veel makkelijker om tegen de wedstrijdsport aan te schoppen, dan daadwerkelijk te laten zien dat het echt anders kan.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 07:58

Ik ben helemaal voor aanpassingen en verbeteringen. En ik vind het ook serieus prima als de hele wereld bitloos wedstrijden gaat rijden.

Wat ik een beetje raar vind is dat er echt geen hond komt starten op die bitloze wedstrijden het afgelopen jaar, maar dat er wel eens in de zoveel tijd weer iemand opstaat die moord en brand schreeuwt (bij wijze van spreken) dat het allemaal helemaal anders moet. Probeer dan eerst eens hoe het nu is ingericht. Ga het eerst eens doen, voordat je weer alles anders wil.