Vergeten te rijden: 'dichtklappen'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 10:46

roxiie schreef:
MeFlower schreef:
je kunt je idd beter voelen (minder onzeker) maar dan moet je nog leren hoe je je proef zo netjes mogelijk kunt rijden.
en dat lukt pas als je durft te rijden.... van de 12 proeven 1 keer winst is niet veel, ik was denk ik alwel gestopt.

Sorry hoor, maar lekker motiverend berichtje van je..
Ik heb 12 proeven gereden en nog geen 1 winst. :=
Ben ik nu slecht? Moet ik nu maar stoppen?
Het gaat er toch om dat je lol hebt? Tuurlijk wil ik ook graag een wp rijden, maar net of dat dat altijd het hoofddoel moet zijn ? >;)

oh sorry zo bedoelde ik het helemaal niet. alleen ik ben denk ik zo perfectionistisch dat ik na een paar keer geen winstpunten te hebben gereden even zou wachten met opnieuw te starten.

en de lol is niet helemaal het belangrijkste, ik vind het ook belangrijk dat ik goed rijd, want anders kan ik net zo goed niet op wedstrijd gaan. tja, mijn doel is toch wel goed rijden. als ik loop te lantefanteren kan ik net zogoed thuis gaan rijden, toch?

en sorry dat het zo overkwam, zo bedoel ik het niet, en natuurlijk ben je niet slecht. ik zou er alleen zelf geen lol in hebben als ik 12 keer geen winstpunt reed.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 10:49

OKHannes schreef:
Genoeg proeven gereden met net geen winst. maar je komt alleen maar over je onzekerheid heen door het gewoon zoveel mogelijk te doen. En dan ga je vanzelf meer rijden.....

dat bedoel ik dus

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:57

MeFlower schreef:
oh sorry zo bedoelde ik het helemaal niet. alleen ik ben denk ik zo perfectionistisch dat ik na een paar keer geen winstpunten te hebben gereden even zou wachten met opnieuw te starten.

en de lol is niet helemaal het belangrijkste, ik vind het ook belangrijk dat ik goed rijd, want anders kan ik net zo goed niet op wedstrijd gaan. tja, mijn doel is toch wel goed rijden. als ik loop te lantefanteren kan ik net zogoed thuis gaan rijden, toch?

en sorry dat het zo overkwam, zo bedoel ik het niet, en natuurlijk ben je niet slecht. ik zou er alleen zelf geen lol in hebben als ik 12 keer geen winstpunt reed.

Maar welke maatstaf hang jij aan goed rijden? Een WP ( al dan niet 'gekregen' van de jury) of een goed gevoel/lol/tevredenheid? Vind jij dat je goed gereden hebt als je voor je gevoel een poedersuiker proef neer gezet hebt en dan toch een wp hebt... :=
Ik heb zelf vaak dat ik een erg goed gevoel heb en dan 178 punten heb, nouja so be it ( waar ik dan wel erg slecht tegen kan is dat er geen commentaar bij staat en de jury al weg is zodat ik ook niet meer kan vragen..)
Ik vind je benaming lantefanteren nogal storend, je zult het niet zo bedoelen maar het komt op mij wel over alsof geen wp rijden, niet goed rijden is ( want dan is de lol er snel af..) dus lantefanteren is.. Vandaar ook mijn bovenstaande vragen, wat versta jij onder 'goed rijden'.

12 proeven = 6 wedstrijden, dus zo bijzonder schokkend vind ik dat nou ook weer niet.. :=
Tsja de laatste x dat ik weg was zetten wij een 2 zeer nette proeven neer, resultaat 178 en 179.. Jammer dan, mijn levensgeluk hangt niet af van die winstpunten en/of prijzen hoor :)

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 11:21

Voor mij gevoel heb ik goed gereden als mijn paard goed aan de hulpen stond en ik geen (onnodige) fouten heb gemaakt. De laatste keer maakte ik wel fouten en dat vond ik dus niet goed.

Natuurlijk moet je niet alleen naar de punten kijken. Maar de laatste wedstrijden heb ik zeer goede jury's gehad die mij echt een 3 gaven als iets niet goed ging en een 8 als iets netjes was. Als je de oefeningen netjes uitvoert en je paard lekker actief houdt, heb je zo een winstpunt. Mij valt het in ieder geval heel erg mee in de M!

En je zegt: vind je dat je goed gereden hebt als je een poedersuiker (???) proef neergezet hebt een wel een winstpunt hebt? Eh..nee natuurlijk niet. Maar dit heb ik ook zelden gehad. Je weet zelf meestal best of je goed gereden hebt of niet. Ik gok altijd mijn punten (meestal vallen ze hoger uit) en weet van te voren al welk commentaar er op m'n coupon staat. Dat is toch wel logisch? Je weet zelf toch wel waar je sterke en zwakke punten zitten?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:25

Je hebt vast je censuur aan staan, want ik typte gewoon k.ut :P

Edit; Als ik indd grote fouten maak ( bijv. verkeerde galop, geen verruiming in de middengangen.) en je hebt daar bijv een 3 of een 4 op dan weet je indd wel wat je 'fout' hebt gedaan. Maar ik kom het zoooooo ontzettend vaak tegen ( en niet alleen bij mezelf maar ook bij het schrijven) dat er geen commentaar gegeven wordt bij het cijfer 5. Kijk in KNHS termen is een 5 voldoende, maar voor een wp moet je net dat stukje beter zijn dan voldoende en nee ik kan zelf niet altijd plaatsen waarom ik een 5 op (bijvoorbeeld) een gebroken lijn heb ( ook niet na het -nogmaals- bekijken van het filmpje) dan vind ik dat erg vervelend, want WAAR moet ik dan aan gaan werken om van die 5 wel een 6 of een 7 ( en heel misschien een 8) te maken :?
Laatst bijgewerkt door roxiie op 04-07-11 11:31, in het totaal 3 keer bewerkt

MeFlower

Re: Vergeten te rijden: 'dichtklappen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 11:28

haha oke :P
nouja we wijken een beetje af van het onderwerp!
maar in ieder geval is de conclusie dat als je vaker gaat, het ook beter gaat....(meestal:p)

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:38

felicity schreef:
Ik heb hier ook erg veel last van.
Ik heb nu 12 proeven gereden met 1x winst. . Maar zodra mijn vriend zegt je bent aan de beurt. Word ik helemaal zenuwachtig. Rijden zit er dan niet meer in. In de proef hoor ik mijn vriend ergens in de verte lezen. En ik rij echt op de automatische piloot. Denken doe ik niet hoor alleen mijn vriend in de verte. En kan achteraf ook niet echt vertellen hoe het ging.

Heel herkenbaar. Ik bleef vrij relaxed tot het moment dat ik de ring inging. Dan reed ik ook op de automatische piloot en hoorde mijn voorlezer niet meer, dacht niet meer na. Ik kon achteraf ook niet vertellen hoe het ging.
Ik start alleen outdoor en in mijn eerste seizoen (ben toen 8x gestart) heb ik ook geen winst gereden. Dit jaar heb ik heel erg getwijfeld of ik wel weer moest starten. Uiteindelijk heb ik het gedaan, al is het maar om te leren, en dit jaar gaat het een stuk beter. Ik ben wat relaxter en het lukt al meer om te rijden.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:35

Ik ben pas begonnen met wedstrijden. Start dus ook gewoon B.
Aan mijn paard ligt het iniedergeval niet. Ze is echt super braaf en bomproef.
Ik heb alleen zelf nog heel veel dingen waar ik aan moet werken. Doordeweeks ben ik daar dan ook druk mee bezig. En gaat het harstikke goed. Tijdens de proeven gaat er een knop om en rijdt ik niet meer. En denk ik ook nergens meer aan. En dan zit ik echt heel beroerd op mijn paard. Heel gespannen wat mijn paard dus ook overneemt.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:21

felicity schreef:
Ik ben pas begonnen met wedstrijden. Start dus ook gewoon B.
Aan mijn paard ligt het iniedergeval niet. Ze is echt super braaf en bomproef.
Ik heb alleen zelf nog heel veel dingen waar ik aan moet werken. Doordeweeks ben ik daar dan ook druk mee bezig. En gaat het harstikke goed. Tijdens de proeven gaat er een knop om en rijdt ik niet meer. En denk ik ook nergens meer aan. En dan zit ik echt heel beroerd op mijn paard. Heel gespannen wat mijn paard dus ook overneemt.

Heel herkenbaar!

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 19:26

Beste mensen,
Nu, 2 jaar later ofzo, lees ik dit terug en momenteel rijd ik een ander paard dat net beleerd is.
Mijn vorige paard, waar het topic over ging, rijd ik niet meer, maar ik ben er M2 mee geworden uiteindelijk.
In ieder geval valt het mijzelf op dat ik de lat zo hoog voor mezelf legde en veel te streng voor mezelf was.
Achteraf heb ik er dan ook niet zo van genoten. Het hele 'genieten' uberhaupt kende ik nog niet zo, omdat ik altijd prestatie-
gericht bezig was. Best wel sneu eigenlijk....haha!
Ik durf nu, na een tijd van wedstrijdstop en rust, te zeggen dat wedstrijdrijden gewoon niet zo bij mij past!
En dat ik echt kan genieten van grondwerk/vrijheidsdressuur en ook van rijden, maar zodra het een competitie wordt geniet ik er minder van. Ik heb geleerd om dit te accepteren en het goed te vinden zoals het is. En dat is heerlijk ontspannend....!
Ik wil met mijn huidige paard (dat ik rijd voor een ander, is niet van mijzelf) geen wedstrijden starten.
Het is de spanning niet waard; het mag ontspannen gebeuren! En zolang ik dat niet kan, zolang ik zoveel spanning ervaar begin ik er niet aan. Misschien over een paar jaar. Wie weet..... :o
In ieder geval bedankt voor jullie goede reacties!

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 19:28

Amen _/-\o_

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 15:44

*verwijdert gezien de oudheid van het topic*

VIP518

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:25

Dit heb ik dus ook, alleen met springen, dus ik volg even.