tevreden zonder winstpunt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:29

Het hangt er helemaal vanaf hoe pijn paard voelt en wat voor doel ik dan stel.
Heeft hij een dag dat hij onwijs heet en sterk is, dan is mijn doel: heelhuids door de baan en controle houden. Lukt dat, dan ben ik tevreden en is een winstpuntje meegenomen.
Voelt hij fijn aan, dan wil ik gewoon een correcte en winstwaardige proef neerzetten. Als dat voor mijn gevoel lukt ben ik wel tevreden, maar toch ook wel teleurgesteld als ik dat puntje dan niet krijg.

Overigens heb ik ook wel volkomen onterecht winstpunten gekregen. Tuurlijk, ik was er blij mee. Het was echt een cadeautje. Maar ik was totaal niet tevreden over mijn proeven.

Yviertje schreef:
Ja wel als de jury een fries beschouwt als karrenpaard.

Als jij gewoon een correcte proef rijdt met je fries kunnen ze echt niet om je heen en zal jij je punten gewoon rijden. Ongeacht of de jury nu van het ras houdt of niet.

linnnh

Re: tevreden zonder winstpunt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:29

Ik ga helemaal met amanda mee!
Soms is ze onwijs heet en gespannen, loopt ze dan toch nog redelijk braaf het proefje ben ik tevreden. Daar krijg ik zelfs regelmatig een winstpunt, terwijl die eigenlijk geheel onterecht zijn.
Als ze gewoon goed loopt ga ik ook wel voor een dikke winstpunt ja (wat dan emestal ook wel lukt)

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:36

Yviertje schreef:
Ja wel als de jury een fries beschouwt als karrenpaard.

Jaa uiteraard, dat is vast de reden waarom ik met mijn ponypony tussen de paarden niet altijd winst heb :roll:
Tuurlijk zullen er jury's zijn die bepaalde voorkeuren hebben, dat heeft ieder mens. Maar als je echt een correcte proef rijdt kunnen ze niet om je heen. :)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:12

Dan ben ik misschien een keer te vaak een verkeerde jury tegen gekomen, maar andersom werkt het ook. En jury met friezen zal mij waarschijnlijk iets hoger beoordelen. Dat maakt niet uit, ik vind ook niet ieder paard even mooi oid. Maar dat het gebeurt valt niet te ontkennen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:16

Ligt bij mij aan het paard.
In het Z1 kon ik tevreden zijn zonder winstpunt, maar als ik met mijn B paard geen winstpunt heb, dan ben ik niet tevreden, want als hij en ik gewoon normaal aan het rijden zijn, dan heeft hij gewoon en winstpunt, dus geen winstpunt geen tevredenheid.
Het hangt bij mij wel samen met het paard, de klasse en de omstandigheden.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:20

Paar jaar terug reed ik met m'n paard een tijdje lang dressuurwedstrijden, ook al wist ik dat het niet voldoende zou zijn (en nooit zou worden).
Na een van de proefjes kwam er eens iemand op me af, wat goed dat ik niet boos werd en er zo sportief mee om ging.. :?
Zelf was ik best wel tevreden, ik had gewoon het proefje rond gestuurd, paard was redelijk relax en het kon absoluut slechter! Maar die vrouw dacht daar blijkbaar anders over :+

Uiteindelijk had ik na een jaar wedstrijden nog steeds geen enkel winstpunt, dus ben ik er om financiele redenen maar mee opgehouden :o

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:30

Met zo'n paard zou ik ook tevreden zijn met alleen het uitrijden van de proef, maar zo is mijn 4 jarige niet.

_Wicked_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:10

Mij gaat het er vooral om dat ik en mijn pony een rustige, ontspannen proef neerzetten ;) Ik ben toch wel trots op mn paardje, winstpunt of niet :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:19

Yviertje schreef:
Dan ben ik misschien een keer te vaak een verkeerde jury tegen gekomen, maar andersom werkt het ook. En jury met friezen zal mij waarschijnlijk iets hoger beoordelen. Dat maakt niet uit, ik vind ook niet ieder paard even mooi oid. Maar dat het gebeurt valt niet te ontkennen.

Een correcte jury beoordeelt een proef, geen paard.
Ik heb een haflinger, niet de makkelijkste en ook nog eens redelijk ouderwets.
Ik ben ook jury's tegengekomen die daar niet van houden. Letterlijke woorden van een jury tegen een schrijfster toen ik de baan in kwam: Oh, daar heb je weer zo'n haflinger. Nou, we doen maar net of het een gewoon paard is, misschien valt het wel mee.

Ik heb bij die man 2x 190 gereden, omdat ik gewoon 2 nette proeven neerzette.
Het valt me op dat er genoeg mensen met een ander paard dan een dressuurgefokt paard zijn die als 1e naar een jury wijzen als er geen winst wordt gereden.
Misschien moet je eerst eens naar je eigen rijden en proeven kijken.

Mijn haflinger loopt bijvoorbeeld niet constant nageeflijk en in de middengangen komt hij nog wel eens wat te kort. Voornamelijk omdat hij veel spanning opbouwt en het daardoor gewoon moeilijk heeft. Geeft niets, we moeten gewoon veel kilometers maken.
Maar ik zorg wel dat ik mijn figuren en overgangen netjes op de letters rijd, waardoor ik de 5en voor fouten door spanning kan compenseren met 7ens voor nette overgangen. En zo kun je gewoon je winstpunt rijden.
Zolang je maar blijft rijden en elk onderdeel gewoon opnieuw inzet en voor die 7 gaat.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:20

Amanda schreef:
Yviertje schreef:

Een correcte jury beoordeelt een proef, geen paard.
Ik heb een haflinger, niet de makkelijkste en ook nog eens redelijk ouderwets.
Ik ben ook jury's tegengekomen die daar niet van houden. Letterlijke woorden van een jury tegen een schrijfster toen ik de baan in kwam: Oh, daar heb je weer zo'n haflinger. Nou, we doen maar net of het een gewoon paard is, misschien valt het wel mee.

Ik heb bij die man 2x 190 gereden, omdat ik gewoon 2 nette proeven neerzette.
Het valt me op dat er genoeg mensen met een ander paard dan een dressuurgefokt paard zijn die als 1e naar een jury wijzen als er geen winst wordt gereden.
Misschien moet je eerst eens naar je eigen rijden en proeven kijken.

Mijn haflinger loopt bijvoorbeeld niet constant nageeflijk en in de middengangen komt hij nog wel eens wat te kort. Voornamelijk omdat hij veel spanning opbouwt en het daardoor gewoon moeilijk heeft. Geeft niets, we moeten gewoon veel kilometers maken.
Maar ik zorg wel dat ik mijn figuren en overgangen netjes op de letters rijd, waardoor ik de 5en voor fouten door spanning kan compenseren met 7ens voor nette overgangen. En zo kun je gewoon je winstpunt rijden.
Zolang je maar blijft rijden en elk onderdeel gewoon opnieuw inzet en voor die 7 gaat.

Precies! Ik had echt een suuupermooie pony, echt 1 die zo'n mooie uitstraling had. Helaas had die gewoon een shetlander gang.
Het was geen gezicht. Ik ben daar gewoon tot de M mee gekomen, door correct te rijden. Gebroken lijn 5 meter is gewoon 5 meter, niet groter of kleiner.
Zelfde als met volte's. mijn pony kon ook geen middengangen, altijd 4'en of als ik heeeeeeeeeeel erg geluk had ooit een x een 6. Maar ik haalde de punten gewoon op door correct te rijden, volte's voor 8'en ed.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 13:30

Ik kan wel tevreden zijn over mijn rijden terwijl ik geen winstpunt heb maar uiteindelijk ga ik op wedstrijd voor de winstpunten. Ik vind het niet erg als ik een keer geen winst heb maar als ik nog niet klaar ben voor die klasse blijf ik liever thuis en stop ik liever geld in wat meer lessen. En tuurlijk kun je een keer een pechdag hebben oid, dat is ook helemaal niet erg. Het ligt denk ik erg aan je reden dat je wedstrijden start. Al zou ik zelf echt de lol er niet van in zien als je nooit winst rijdt en nooit in de prijzen zit..

wille

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:50

Gisteren de stap zuiver weten te houden in de proef, hier thuis hard voor getraind,ook de draf voelde echt fijn! door ruiterfouten net geen winst in die proef maar ondanks dat heerlijk gereden, een fijner gevoel dan mijn eerste proef waar ik wel winst reed

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:13

Ik stel vaak wel een soort doel voor mijn proeven, zoals; nu wil ik eens die keertwendingen goed hebben en de middendraf (bijvoorbeeld). Als dat dan goed gaat, ben ik hartstikke tevreden. Ook als er gewoon hele fijne stukken tussen zaten, maar wel wat fouten. Die fouten ga je die komende tijd dan weer op trainen en stel ik de volgende wedstrijd wel weer eens als doel. En ookal haal ik dan een keer geen winstpunt, dan kan ik hartstikke tevreden zijn over mijn proeven.
Je moet ook gewoon de lol van het wedstrijd rijden inzien, en je rijdt toch voor jezelf :)

Zoals die sommigen hier zeggen over jury's, ik ga totaal met Amanda, Lynn_x, etc mee. Het maakt niet uit met wat voor paard je aan komt, tuurlijk heeft iedereen wel een voorkeur maar een jury kijkt toch echt naar je proef. Verder kan ik alles wel herhalen, maar is volgens mij allemaal duidelijk al vertelt dus ik ga daar gewoon in mee.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:35

Ik had woensdag wedstrijd, en was hèèèl erg tevreden! Maar had geen wp., en daar baalde ik wel van. Maar was alsnog tevreden ! xd

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 18:41

ik had vandaag wedstrijd. Mijn paard is de laatste maand niet te rijden geweest, altijd in verzet en niet willen lopen. Vandaag liep hij heerlijk ontspannen. Geen enkel teken van verzet bij hem gevonden en gewoon een net proefje. Ik liet hem wel wat te lang, maar ik wilde geen enkel risico nemen. Krijg ik mijn coupon terug heb ik 166 punten, tja, wat moet je daar nou mee. Verder ook geen commentaar. Ik ben gewoon tevreden over mijn proef, de jury wilde gewoon graag zien dat ik er meer druk op zette, dat is mijn keus om dat niet te doen!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:34

Ik heb vandaag ook weer gestart, helaas geen winst 179 punten. Maar ik had gewoon hele fijne onderdelen
en onderdelen die de mist in gingen. Toch ben ik met een fijn gevoel naar huis gegaan, zeker na het commentaar van de jury toen ik haar tegen kwam. Mijn paard is er 11 maanden uit geweest, en we zijn weer een nieuwe klasse gestart (M2) dus dan ben ik op dit moment nog minder kritisch als wanneer ik weer wat verder ben in de trainingen, en weer ritme krijg. Het hangt gewoon samen met meerdere facetten.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:38

Heb gister gestart, ook maar 171 punten maar ik was erg tevreden over hoe paardje het had gedaan :)

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:42

Als het een jong paard is, dat net nieuw op de wedstrijd komt ben ik allang tevreden als hij op 4 benen de bak rond gaat en het liefst ook nog een beetje op m'n hulpen reageert.
Ik zou er wel slecht tegen kunnen als ik het gevoel had dat ik goed gereden had maar slechte punten had terwijl het bij andere deelnemers wel in verhouding was.... Dat is me nog nooit overkomen btw

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:46

soms
zo had ik laatst l1 debuut en ik wist gewoon al dat ik geen winst kon halen want er was nog niks bevestigd. ik ging het rijden om te kijken of het lukte, er in de proef netjes aan te rijden en te kijken wat de jury er van vond.

had 2x 173 punten, met het commetaar, meer voorwaarts rijden voor winst..

ik was dolgelukkig

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:07

Ik hou mijn paarden het liefst thuis totdat ik weet dat we op een bepaald niveau goed mee kunnen draaien.
Thuiskomen zonder winstpunt noem ik niet bepaald motiverend... maar dat moet ook in combinatie met gevoel gaan.

Het kan niet altijd goed gaan en soms krijg je meer punten dan je verdiend, soms minder.
Wanneer ik geen winstpunt heb en/of een slecht gevoel heb ben ik niet zo zeer ontevreden maar eerder teleurgesteld in mezelf.

Soms stel ik een doel; zoals met mijn pony die steeds stopte in de keertwendigen, dan richtte ik mij vooral daarop. Winst of geen winst, de keertwending is het doel.
Of met mijn paard, groen op wedstrijd, gewoon een fijn rondje door de baan maken.

Maar over het algemeen kan ik zeggen; ik ga voor de winst, maar dan wel mét een fijn gevoel

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:38

Vorig jaar had ik mijn jonge paard ' voor de grap' meegenomen op concours.
We startten HC en was vooral voor de ervaring.

Nou we zijn de proef doorgekomen, alle oefeningen uit kunnen voeren, ik was helemaal trots.
Had maar 153 punten en toch was ik blij. :')

Het belangrijkste is toch dat je eigen gevoel goed is. Dat je er wat van hebt geleerd en ook wat aan het jurycommentaar hebt.

Het is wel erg jammer dat 'tegenwoordig' de dressuur zo streng wordt, ik vind het niet motiverend meer als ik in het bakje kijk en er zijn mensen met 160 punten.
Keek laatst op de uitslagen, per rubriek waren er gemiddeld 5 met een winstpunt, van de 30........

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 10:44

Ach met jonkies de eerste paar keer hoeft het niet perse met springen, het is natuurlijk altijd mooi meegenomen. Laat ze liever eerst wennen :)

Maar ik ga uiteindelijk op concour om een winstpunt te rijden, anders kan ik net zo goed thuis trainen.
Gewoon kritisch voor jezelf zijn ook denk ik :j

Miesjaa_vifa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:23

Het gevoel wat jij na je proef hebt is vind ik belangrijker dan de punten!
jij voelt het beste aan hoe je paard loopt. en wat je verbeter punten zijn voor de volgende proef.

ik heb vaak een fijn gevoel gehad na de proef en dan geen punten, maar dan was ik al onwijs tevreden dat we de proef doorkwam zonder veel spanning.
steeds een stap dichterbij de gehele ontspanning.
ook proeven met een bom spanning en dan wel punten, dan ben jezelf niet tevreden.

als jij tevreden bent over je proef en je komt steeds een stap dichterbij als team.
vind ik dat veel belangrijker. dan komen uiteindelijk de punten vanzelf

lisaleila

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 17:25

Ik heb ook welis geen winst terwel ik hartstikke fijn heb gereden, maar mij gaat het niet om die winst, maar hoe je het zelf vondt gaan!

rosanne44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 23:24

Het is natuurlijk gewoon het fijnst dat je wordt beloond voor wat je denkt neergezet te hebben. Ik zou wel teleurgesteld zijn als ik voor mijn gevoel lekker heb gereden met m'n paard, maar daar niet de punten voor krijg. En als ik die dan niet krijg, is dat mijn schuld en geen reden om m'n paard af te ranselen. Je gaat natuurlijk ook wel deels op wedstrijd om iets te 'winnen', maar ik ga meer voor ervaring. (: (Niet dat ik zoveel wedstrijden rijd hoor, haha)