Aan de wedstrijdruiters; Hoevaak trainen jullie per week?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoevaak trainen jullie?

Ik rijd iedere dag mijn paard intensief
11 (3%)
Ik rijd mijn paard iedere dag, maar de ene dag rustiger dan de andere dag.
86 (25%)
Ik rijd om de dag mijn paard intensief, de dag dat ik niet rijd doe ik ook niets met hem qua beweging
33 (9%)
Ik rijd mijn paard om de dag, de dag dat ik niet rijd longeer ik of jaag ik mijn paard op.
18 (5%)
Ik train mijn paard hooguit 2 a 3 keer per week.
33 (9%)
Soms rijd ik bijv. 3 dagen achter mekaar aan intensief of juist rustig, en zo nu en dan met een dag rust, het is heel verschillend.
101 (29%)
Anders...
62 (18%)

Totaal aantal stemmen: 344

opisop_shop

Re: Aan de wedstrijdruiters; Hoevaak trainen jullie per week?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:48

jullie zetten ze allemaal stil de dag na de wedstrijd.
De dag na inspanning zet ik ze juist nooit stil, om stijfheid te voorkomen.
Wedstrijd is ook veel inspanning, althans voor mijn jonkie sowieso.
Rijd bijna net zo lang in als een normale training, maar dan wel rustiger aan. Dan nog twee proefjes en alle spanning eromheen. Dat is dus wel veel voor hem!

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:19

Ik rijd 5 keer in de week waarvan drie keer les dus heel intensief,
en twee keer een half uur helemaal losmaken.
De dag na de wedstrijd rijd ik niet, maar dan staat ie in de wei(goed weer) of longeer ik hem even(slecht weer).

Al moet ik wel zeggen dat ik eerst om de dag reed toen ze nog jonger was, en het nu aan het opbouwen ben. Zodra ik merk dat ze er genoeg van heeft en ze rust nodig heeft krijgt ze deze echter altijd dan maar geen 5 keer in de week trainen:P
Ik denk dat je vooral moet kijken hoe jou paard reageert.

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:26

Paddenpad schreef:
4x per week trainen,1x longeren of bosritje.
Z1 niveau met trainingen naar Z2 toewerken.
Dat je op hoger niveau vaker of langer moet trainen is BULL,je kunt je paard daarbij overbelasten of in de staak rijden.
Het is vaak de ruiter die meer training nodig heeft dan het paard.

Das is wel kort door de bocht en kan je zeker zo stellig niet zeggen.
Ten eerste kan je met kort en weinig rijden ook je paard overbelasten en in de staak rijden!
Ten tweede elk paard is anders en als je echt op nivo moet trainen heb je ook meer tijd nodig voor een goede warming up!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:29

Ik heb gestemd op 'anders'.

Toen ik fanatiek wedstrijd reed, reed ik 6 keer in de week en 1 keer rustdag. 5 keer in de week intensieve training (altijd les, 4x dressuur en 1x springen) en 1 keer wedstrijd (dressuur of springen of allebij).

Zodra het warm begon te worden veranderde het in 4 keer intensief rijden, 1 keer bosrit en niet elk weekend wedstrijd, als ik niet op wedstrijd ging werd het een bosrit.

In vakanties reed ik vaak veel buiten.

Ik reed trouwens M dressuur. (maar trainde Z)

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 15:37

Ik heb anders ingevuld..

Ik rijd hem meestal 5 dagen per week:

maandag: vaak wat basis werk zo'n 30 tot 60 minuten of buitenrit
Dinsdag: intensieve springles van 60 minuten
woensdag: vrij
donderdag: dressuurles (om de week) wisseld van 40 tot ruim 60 minuten
vrijdag: buitenrit of basiswerk met wat balkjes en cavaletjes(ligt aan het weer, maar met goed weer is het buitenrit)
zaterdag: wedstrijd ((meestal springwedstrijd) Ik rij meestal 2 soms 3 keer in de maand wedstrijd)
zondag: vrij (soms wedstrijd maar dan krijgt hij de maandag vrij)

Ik longeer bijna nooit (vinden we beide niks aan) en in de winter speel ik wat met hem in de bak (los) in de zomer staat hij de hele dag op de wei.
Het wisselt natuurlijk wel eens per week, maar de lessen zijn vaste dagen elke week en de woensdag heeft hij ook altijd vrij.

Dit schema werkt voor ons beide erg prettig. Ik hou er van om veel af te wisselen. Dan blijft de geest gezond ;) Buitenrijden, sprongetje, balkjes en basis dressuur werk.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:53

Mijn 9 jarige loopt 6 keer per week, meestal 5 keer rijden en een keer begezet longeren. De 4 jarige loopt 3/4 keer per week waarvan 1 keer longeren. Meestal 1 keer per week springen of crossen en de rest dressuur.

7 dagen per week echt intensief trainen heeft ook geen nut, spiertechnisch.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 19:58

ik rij 6 keer in de week, een dag in de week staat ze gewoon lekker de hele dag buiten. (ze staat overigens elke dag buiten) Ik ga de ene dag harder aan het werk dan de andere dag. Soms ga ik alleen maar lang laag en diep losdraven en overgangen rijden dat is ongeveer 3 keer (vooral als ik wat minder tijd heb aangezien ik heel hard uit school gefietst kom en ook weer op tijd thuis moet zijn) maar een paar keer per week pak ik haar echt op en gaan we echt aan het werk.ongeveer 3 keer per week dus echt intesief hard aan het werk.
en natuurlijk maak ik afentoe een buitenritje om 't koppie lekker fris te houden, meestal in het weekend als ik geen wedstrijd heb, dan ga ik eerst een halfuur gewoon dresuurrijden en daarna naar buiten.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 20:51

Gewoon iedere dag :)
Ach, hij loopt maar één x op een dag, die andere 23 uur doet hij maar wat hij wil :)
Als ik zin heb om te springen, dan doe ik dat, zin om buiten te rijden, dan doe ik dat :D
Meestal train ik half uurtje - drie kwartier met 'stap-pauzes' ertussen.
Woensdag en zondag heb ik ponyclub, meestal 3 kwartier als de les opgesplitst word.
Doe ik gewoon wat er gezegt word, niet zo intensief maar hij zweet wel na de les.
zaterdag of zondag meestal wedstrijd, dag ervoor doe ik niet veel, stap, draf, galop beetje stelling en klaar.
longeren doe ik nooit, er is niets geestdodent als longeren, alleen maar een beetje rondjes lopen, dan zet ik hem liever een dag stil ;)
Springen doe ik 1x in de week, soms 1x in de 2 weken, en met buitenrijden hier en daar een boom stammetje.
Edit: de dag na wedstrijd rijd ik vaak buiten of gewoon ff de basis in de bak, anders heeft hij maandag nog spierpijn :=

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:02

Het ligt aan de leeftijd en de klasse waarin ik uitkom met de paarden. De jongste paarden lopen 2 dagen en hebben dan een dag rust weer 2 dagen en dan een dag rust etc etc.
De paarden die in het M en hoger uitkomen lopen 3 dagen en hebben dan hun rustdag.
Op de rustdagen komen ze gewoon in het land. Ik longeer 1 keer in de week en probeer om de week naar het bos te gaan met ze.
2 dagen in de week worden ze heel intensief gereden de overige keren korter, soms rijd ik alleen los en ga daarna uitstappen.

De dag na een wedstrijd zet ik ze ook nooit stil maar longeer ik of doe ik wat rustig werk

karel162

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 01:14

wegens rugproblemen te weinig op het moment. rugproblemen van de ruiter btw
maar meestal 1 dag warmingup, 2 dagen hard werken, 1 dag warming up en zo verder. mijn paard staat nooit een dag stil, want dan is is gelijk gevaarlijk. bij een vrije dag ga ik een uurtje of 2 het bos in

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:08

De dag na de wedstrijd longeer ik ze meestal gewoon aan het halster of ik doe niets, ze staan bij mij een aantal uur in de wei en Capri geeft zichzelf dan meer dan genoeg beweging. :D Als ze echt hard hebben gewerkt krijgen ze Neutradex over het voer, bijv. na een cross of flinke cross training. Super spul!

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 09:17

Ik vind het lastig om genoeg variatie in mijn trainingsschema aan te brengen als ik veel op wedstrijd ga. Gemiddeld rijd ik om de week wedstrijd en wil ik 1 a 2 dagen rust 1 a 2 keer longeren en de rest rijden en dat is dan eigenlijk altijd intensief. Ik train bijna nooit proefgericht maar soms pak ik wat oefeningen uit mijn proef die met de les iets minder gingen. En dan wil ik eigenlijk ook nog af en toe naar buiten of springen....
Drukke week maar naar de wedstrijd toe rijd ik eigenlijk elke dag om hem soepel te houden. Daarbij let is dan goed op losrijden en de naverzorging.

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:28

De L2 pony probeer ik 5 x te laten lopen.
Waarvan 1 x in de week dressuurles, 1x dubbele longe/pessoa en probeer ook elke week een keertje naar 't bos te gaan/wandelen/rijden met halsring. Merk ook dat door afwisseling in het werk ze veel fijner gaat.
De andere pup (B/L), probeer ik 2 x mee te pakken. Normaal vaker maar zit nu in stage periode. Die rijdt ik die 2x vaak wel fanatiek, ze wordt dan vaak nog 2 x in de week gelongeerd/gereden waarvan ook vaak 1x bos.

Voorderest ben ik erg blij dat de pony's die ik rijdt 24/7 in de weide staan in kudde verband. Ze blijven bewegen en zijn altijd lekker uitgerust in het koppie, dus mocht ik een dagje onverhoopt niet kunnen is dat geen probleem :D

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 19:12

oh na een wedstrijd ga ik de dag erna rijden, lang en laag gewoon loswerken.
dan heeft ze de dag daarna vrij

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 07:16

Ik heb voor anders gekozen.

Ik rijdt mijn paard 5x in de week en longeer 1x en de laatste dag ga ik op wedstrijd of buitenrit. Hij kan het makkelijk aan dus waarom niet. Wel moet ik zeggen dat de tijd hoelang ik rijd verschilt. Als het erg goed gaat kan ik zo met een half uur klaar zijn. Gaat het niet goed rijdt ik hem langer door totdat het beter gaat. Ik train hem nu op L niveau. Maar de ene dag rijdt ik hem op normale hoogte en de andere dag weer laag in de aanleuning.
Longeren doe ik nu niet zoveel omdat mijn pessoa er nog niet is en ik vind een slof niet erg fijn maar wil hem wel bij gezet hebben.
De dag na een wedstrijd longeer ik hem meestal of doe ff een buitenritje :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 07:28

Ik probeer 4x per week te trainen (incl priveles) en rij nu ong 1x per maand wedstrijd (L1). De rest van de dagen komt ze op het land (ook de rij-dagen trouwens). Vaker lukt me helaas niet ivm werk, gezin en de afstand naar mn paard (30 km).

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 07:50

Momenteel zit ik met een herstellende gebroken duim, welke nog niet belast mag worden.
Dus nu doen ik
1x dressuur les (om de week nu ongeveer)
1x zelf goed trainen/oefenen (als ik geen les heb, dan 2x)
3/4x longeren met pessoa teugel
1x echt vrij
Overige dagen 30/45min in stapmolen
En ik moet zeggen dat mn paard alleen maar fijner te rijden is, als ik nu rij. Dus ik ga dit zeker in gedachte mee nemen als ik straks weer meer kan rijden.

Normaal reed ik ongeveer 4x per week, met les, bosrit (wat ik nu echt niet mag), 2x zelf fanatiek oefenen, 1x rustig rondje in bak of springen etc voor afwisseling

Amber3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 08:30

Ik heb een redelijk vast schema, die ik aanpas aan hoe mijn paardje loopt en of ik wedstrijd heb(zo'n 1 keer per maand). Over het algemeen ziet mijn week er zo uit; maandag vrij, dinsdag longeren met touwtjes of longeerhulp, woensdag rijden, donderdag priveles, vrijdag longeren met touwtjes of longeerhulp, zaterdag en zondag rijden. Bij het rijden wissel ik dressuur, springen en een buitenrit af, dit om sleur te voorkomen. Heb ik op zaterdag of zondag wedstrijd gehad dan longeer ik de dag erna, dit om spierpijn te voorkomen. De dag daarna krijgt ze dan vrij. Hoe lang ik rij is afhankelijk van hoe ze loopt, loopt ze goed dan ga ik niet veel langer door. Probeer op het hoogtepunt te stoppen, ook als beloning naar mijn paard toe. Ik train dus wel regelmatig, soms intensief en soms rustig. Het moet voor mijn paardje ook leuk blijven. Ik denk dat ik haar niet gelukkig maak als ik haar 6 a 7 dagen intensief laat "dressuren". Verder staat ze ongeveer 7 uur op de wei.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 10:05

Ik rij eigenlijk vrijwel iedere dag, maar heb wel een heel gevarieerd trainingsschema. Meestal maandag na concours een rustig dagje, of een ritje in het bos of wandelen in het bos aan de hand. Dinsdag ben ik in de dressuurbaan te vinden, woensdag heb ik springtraining, donderdag ga ik het bos in, veel ontspannen en galoptrainingen wat natuurlijke hindernissen meepakken, etc. of (afhankelijk van de wedstrijd in het weekend, dressuur of springen) dressuurmatig trainen in het bos op de lange zandpaden. Vrijdag heb ik dressuurtraining en dan het weekend concours. Daarnaast staat mijn paard iedere ochtend op de wei tot een uur of 11.

Best grappig dat ik dus, terwijl ik voornamelijk dressuur wedstrijden rij, maar 2 keer per week binnen de witte hekjes te vinden ben. Maar dan heb ik wel een fris en blij paard :) .

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 12:28

Ik train mijn pony ongeveer 4 keer per week, waarvan 1 keer samen met mijn rij-instructrice. Hij hoeft niet alle keren opgericht te lopen, meestal train ik hem 2 keer in de week lang en laag. Op de overige 3 dagen longeer ik hem, maken we een bosritje, springen we of rijden we een wedstrijdje. Eens in de week (soms om de week, het ligt eraan hoe het loopt) heeft hij een dagje lekker rust.

Ik merk dat variatie erg belangrijk is bij mijn pony, als ik 6 dagen dressuur train krijg ik een chagrijnige pony. Aangezien we het samen doen, vind ik dat we het ook samen leuk moeten blijven vinden! :)

Ilse93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 18:30

Ik train bijna elke dag!
6 dagen in de week rij ik meestal als ik het red want ze heeft het echt nodig, als ik een dag niet gereden heb dan is ze gelijk 'stroever'.
Ik heb 1x in de week les en 1 dag in de week mag ze lekker niks doen :D
Verder doe ik het de ene dag zwaarder dan de andere dag en af en toe een half uurtje af en toe een uurtje net hoe ze loopt :)

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 18:41

Mijn paardje is 4, dus vaker dan 3 á 4 keer per week rijd ik niet, en heel zwaar ook niet, gewoon de basis dingen voor de B! :j
Waarvan 1x een uur les, en de andere 2 á 3 keer 30 á 40 minuten! :)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:45

Ik heb anders gedaan, ik rijd heel verschillend en het maakt niet uit of ik een wedstrijd heb of niet. Zoals mijn onderschrift luid! Door stage en studie rijd ik hem zo'n 4x per week. Vandaag wedstrijd gehad en vorige week mijn paard maar 1x zelf gereden, 2x door een vriendin en in de stapmolen geweest. Ik noem mezelf dan ook een recreatiewedstrijd ruiter ;) Kan zo een hele week op buitenrit gaan en dan op wedstrijd of twee week vakantie weekje trainen en dan op wedstrijd. Als we maar lol hebben :o

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:58

Ik rijd B dressuur met Zafier, (nog maar 2 wedstrijden gestart, net begonnen :) ). Hem rijd ik 4-5 dagen in de week en vaak 1x aan de longe. Het werk onder het zadel verschild. De ene keer gewoon dressuur, andere keer springen, buitenritje etc. Als ik hem longeer dan longeer ik hem met touwtjes. Meestal werkt hij 30 - 60 minuten.
De dag voor wedstrijd stap ik gewoon lekker buiten door de polder en de dag daarvoor oefen ik nog een keer de proefjes.

Amor en Melody reed ik verschillend maar longeerde eigenlijk nooit. Meestal was het 5 keer in de week beide en dan zo'n driekwartier en dan richte ik de training op verschillende doelen. Meestal sprong ik 1x in de week of 2 weken. (met hun deed ik alleen springwedstrijden) Melody had de dag voor de wedstrijd vrij en met Amor reed ik gewoon rustig door de bak of rondje buiten. Alleen als Melody te druk was reed ik even een rondje buiten.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 22:02

Nimber schreef:
Het ligt aan de leeftijd en de klasse waarin ik uitkom met de paarden. De jongste paarden lopen 2 dagen en hebben dan een dag rust weer 2 dagen en dan een dag rust etc etc.
De paarden die in het M en hoger uitkomen lopen 3 dagen en hebben dan hun rustdag.
Op de rustdagen komen ze gewoon in het land. Ik longeer 1 keer in de week en probeer om de week naar het bos te gaan met ze.
2 dagen in de week worden ze heel intensief gereden de overige keren korter, soms rijd ik alleen los en ga daarna uitstappen.

De dag na een wedstrijd zet ik ze ook nooit stil maar longeer ik of doe ik wat rustig werk

Eigenlijjk is mijn schema bij de paarden ook zo :j Alleen hebben ze bij mij wel altijd vrij na de wedstrijd. Dat doe ik al jaren zo en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad. Ze lopen van 9 tot 5 buiten, dus bewegen doen ze toch wel. Ik vind de wedstrijd ook geen zwaardere belasting dan een goede training.

Overigens begrijp ik sommige opmerkingen van 'intensiever rijden in de week dat je concours hebt' niet... Ik train juist hard in de tussenliggende weken en in de week voor de wedstrijd probeer ik ze los, fit en fris te houden, zodat ze het best aan de start verschijnen. Dus 5x achter elkaar rijden, voor een wedstrijd, zul je mij nooit zien doen.
Ik rijd ze sowieso bijna nooit vaker dan 3x achter elkaar. Dus bijna alle paarden 5x per week werken (ook eens longe en buitenritje tussendoor) en de jonkies minder (3/4x).