Wanneer wordt eindelijk zomertenue versoepeld?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:37

Belangrijkste argument voor mij is welzijn.
Alle andere argumenten zijn daaraan ondergeschikt.
Draagt het versoepelen van de regels bij aan het welzijn? Ja, aan dat van de ruiter.
Hoe moeilijk kan het nemen van een verstandig besluit dan nog zijn?

Scum

Re: Wanneer wordt eindelijk zomertenue versoepeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:41

Inderdaad Boras. Als je de zaak eens omdraait.

Stel het tenue zou bestaan uit een T-shirt met korte mouwen. En in de winter zou het -5 zijn.
Sta je dan geen jas toe omdat het voor het plaatje mooier is?
Mij lijkt toch ook dat het wel gezond moet blijven. Het gaat er uiteindelijk om dat je een nette proef neer probeert te zetten. En dat kun je ook zonder dat jasje.

Misschien dat de markt erop in kan spelen door met veel luchtigere jasjes te komen ook.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:42

Wat mij betreft gaat het dus wel om het plaatje. Wat ik wel een goede tussenoplossing zou vinden is een 'net' zomertenue. Maar wat ik meestal als zomertenue zie rijden (flubberende blouses waarin je de houding van de ruiter niet eens meer kan zien) vind ik slordig. Een strak overhemd zou ik dan beter vinden.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:42

_Arwen_ schreef:
Wat mij betreft gaat het dus wel om het plaatje. Wat ik wel een goede tussenoplossing zou vinden is een 'net' zomertenue. Maar wat ik meestal als zomertenue zie rijden (flubberende blouses waarin je de houding van de ruiter niet eens meer kan zien) vind ik slordig. Een strak overhemd zou ik dan beter vinden.

Ben jij jury?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:44

Nee, maar daarom mag ik er nog wel wat van vinden, vind ik :P

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:45

Boras schreef:
Belangrijkste argument voor mij is welzijn.
Alle andere argumenten zijn daaraan ondergeschikt.
Draagt het versoepelen van de regels bij aan het welzijn? Ja, aan dat van de ruiter.
Hoe moeilijk kan het nemen van een verstandig besluit dan nog zijn?

Er worden allerlei eisen gesteld aan de eisen van een accomodatie.
Jury's dienen oplettend te zijn hierin. En kunnen dus ook een accomodatie afkeuren.
Welzijn voor het paard, en uiteindelijk voor de ruiter.
Het welzijn ( fitheid, mishandeling, kreupelheid) van het paard moet ook door de jury in de gaten gehouden worden, waarom dan niet die van de ruiter?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:45

Attitude schreef:
_Arwen_ schreef:

Ben jij jury?

Ehm, weet niet hoe jij het schrijft maar vind dit een beetje apart.
Ieder mag toch zijn mening hebben? Jury of niet.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:46

_Arwen_ schreef:
Nee, maar daarom mag ik er nog wel wat van vinden, vind ik :P

Tuurlijk, maar een jury mag zich niet laten beinvloeden door het plaatje.
Misschien vind ik jou jasje geen gezicht in combinatie met je laarzen, maar dat doet niets af aan je prestatie, net zo goed als een rijjasje er niets aan afdoet.
We zijn hier aan het sporten en men blijft hangen in het jaar 0.....

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:49

Dat vind ik juist wel leuk, dat men blijft hangen in het jaar 0 :j
Op het punt verzorging mag de jury ook best vinden dat mijn jasje er niet uitziet. dat vind ik dus ook helemaal niet erg. De rest van de punten zijn voor je rijvaardigheid, het verzorgingspunt is voor hoe mooi de jury de combinatie eruit vindt zien.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:51

Attitude schreef:

Tuurlijk mag dit niet, maar dit gebeurt nog oh zo vaak. ;) Zoek het topic 5 voor verzorging maar eens op.
Ookal 'mag' het, kan de jury er hoger of lager voor geven. En je kunt er niets aan doen, het blijft een jurysport.

Citaat:
Misschien vind ik jou jasje geen gezicht in combinatie met je laarzen, maar dat doet niets af aan je prestatie, net zo goed als een rijjasje er niets aan afdoet.

Maar nu ga je het hebben over kleuren combineren.
Jasje is onderdeel van het tenue. of het nou zwart,bruin of pimpelpaars is. Dus laten we het op het topic onderwerp houden; het jasje.

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:56

Scum schreef:
Wat mij betreft mag die regeling ook versoepeld worden.
Bij de springruiters wordt er ook veel soepeler mee omgegaan. Er zijn wedstrijden waar bij het springen wel zomertenue wordt toegestaan en bij de dressuur niet?! En dat nog wel terwijl springen maar 2 minuten duurt.

Bij het springen stappen de ruiters gewoon naar de jury toe als het warm is, met de vraag of ze in zomertenue mogen. Vaak vinden ze het dan wel prima! Ik heb altijd het idee dat bij dressuur de ruiters afwachten tot het toegestaan is door de jury (correct me if I'm wrong!!). Of vragen de dressuurruiters wel aan de jury of het mag?

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:57

wij mochten gisteren ook al in zomer tenue rijden, en ik denk dat ongeveer 25% van de ruiters het deed.
de rest deed allemaal netjes een jasje aan tijdens de proef.
ik vind het ook veel mooier, je geeft jezelf op voor een wedstrijd, je weet dat het warm kan worden, dus moet je het er maar voor over hebben om dan je jasje aan te hebben.
het maakt toch het "plaatje" meer af vind ik, lijkt netjes en hoort gewoon bij de dressuur :)

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 18:57

Attitude schreef:

MelanieB schreef:
Tuurlijk mag dit niet, maar dit gebeurt nog oh zo vaak. ;) Zoek het topic 5 voor verzorging maar eens op.
Ookal 'mag' het, kan de jury er hoger of lager voor geven. En je kunt er niets aan doen, het blijft een jurysport.

Dat is ook een erg geloofwaardig topic :o
Op het onderdeel verzorging punt je niet lager omdat het plaatje je je niet aanstaat, maar omdat er iets niet verzorgd is. Bijvoorbeeld pony/paard/plastron los, haren los etc.

Attitude schreef:

MelanieB schreef:
Maar nu ga je het hebben over kleuren combineren.
Jasje is onderdeel van het tenue. of het nou zwart,bruin of pimpelpaars is. Dus laten we het op het topic onderwerp houden; het jasje.

Of kleuren wel of niet bij elkaar passen, dat heeft zeker te maken met het plaatje. En wat iemand een mooi plaatje vindt ligt compleet aan het referentiekader.
Ik kan het persoonlijk niet mooi vinden, maar als de combinatie er verzorgd uitziet, geef ik er geen lager cijfer voor.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:03

wat een gezeur, een nette witte blouse moet ook kunnen. desnoods maak je een soort blouse in de vorm van een jas ofzo.

dat sommige zeggen van stel je niet aan.. vind ik ook erg kort door de bocht.. iedereen reageerr weer anders op warmte.. en sommigen starten met meerdere paarden.

wat willen ze dan dat er ruiters van hun paard vallen..
kunnen de ehbo ers flink aan het werk blijven.

je gaat toch ook je paard niet met een uitrijdeken rijden als dat netter was volgens de dressuur..

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:15

Ik had afgelopen vrijdag wedstrijd en in de bak waren allemaal rode hoofden te zien :+ (iedereen moest gewoon lekker met jasje starten).

jori_X schreef:
Bij het springen stappen de ruiters gewoon naar de jury toe als het warm is, met de vraag of ze in zomertenue mogen. Vaak vinden ze het dan wel prima! Ik heb altijd het idee dat bij dressuur de ruiters afwachten tot het toegestaan is door de jury (correct me if I'm wrong!!). Of vragen de dressuurruiters wel aan de jury of het mag?

Ik vind het vooral vreemd dat de regels bij het springen veel soepeler zijn (betreft het jasje) dan bij de dressuur, want allebei is het inspannend voor de ruiter en het paard.

Poney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:39

Ik las hier inderdaad al dat we nog in het jaar 0 zitten met de dressuur. Van mij mogen de regels ook versoepeld worden, het is inderdaad hobby, dan ga ik toch niet met m'n jas aan rijden als het 30 graden is. En afmelden ja doei, ik betaal inschrijfgeld en krijg dat echt niet terug als ik zeg ik heb het te warm. En niet opgeven vind ik ook een dom argument, want het is mijn hobby. Ik wil daar plezier aan beleven....en niet alleen in de winter!

En wat doet iedereen moeilijk hier, jullie vinden het mooier en netter en alles om het jasje aan te houden, als de regels veranderen dan kunnen jullie toch gewoon het jasje nog steeds aanhouden, daar veranderd voor jullie toch niets aan?? Ik wil gewoon zonder jasje rijden, en heb dat ook al vaker gedaan en niet in mijn punten terug gezien. Dus als jullie gewoon jasje aan willen houden, geen probleem, maar ga niet moeilijk doen voor degene die wel hun jasje uit willen doen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:40

Ik zou graag dat beetje extra moeite van het aanhouden van het jasje wel in de punten terug willen zien. Net als dat beetje extra moeite van sokjes wassen, laarzen poetsen of invlechten.

Poney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:41

Iris_10 schreef:
Ik had afgelopen vrijdag wedstrijd en in de bak waren allemaal rode hoofden te zien :+ (iedereen moest gewoon lekker met jasje starten).

jori_X schreef:

Ik vind het vooral vreemd dat de regels bij het springen veel soepeler zijn (betreft het jasje) dan bij de dressuur, want allebei is het inspannend voor de ruiter en het paard.

Ik denk niet dat dit aan de regels ligt, maar aan de mensen die gewoon het jasje aanhouden omdat ze dat netter vinden. Er zijn natuurlijk wel stugge jury's uit jaar 0 bij, die het minder waarderen, maar wanneer het door de wedstrijdorganisatie is toegestaan, dan mogen ze daar niet op beoordelen.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:42

Is het bij jullie dan seizoensgebonden ?
Hier in België, voor zover ik het altijd heb gezien & geweten, wordt het gewoon de dag zelf bepaald volgens het weer.
Als het nu warm weer is, gewoon in zomertenue.
Als het in de zomer eens regent ofzo, dan is het wintertenue :j

Vind het wel prima zo, hoe het hier gaat :j

Poney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:43

_Arwen_ schreef:
Ik zou graag dat beetje extra moeite van het aanhouden van het jasje wel in de punten terug willen zien. Net als dat beetje extra moeite van sokjes wassen, laarzen poetsen of invlechten.

Het gaat om de rijvaardigheid... /3

Sommige mensen willen met hun kleding en harnachement hun rijden compenseren :x

@ZarcoTje, hier in de buurt gaat dat ook zo, maar dan moet het al echt heeeel warm zijn!

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:46

Oh echt ?
Nee hier mag het wel al vrij snel hoor, gelukkig maar ook want ik zweet me anders kapot, val bij deze temperaturen in m'n les al bijna van m'n stok :oo
Laat staan dat ik met een zwart vest moet rondrijden op wedstrijd bij 25 graden :roll:

Mag mij gestolen worden dat het netter zou staan, ik vind een zomertenue ook netjes staan, vind mezelf er zelfs netter mee staan dan met zo'n vest :+

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:46

Als je dan zonder jasje rijdt, dan wel in een broek en bloes die niet doorschijnen. Dat ziet er vaak niet smakelijk uit en je moet er bijna wel naar kijken.

Misschien die KNHS-polo als voorgeschreven zomershirt?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:47

Poney schreef:
_Arwen_ schreef:

@ZarcoTje, hier in de buurt gaat dat ook zo, maar dan moet het al echt heeeel warm zijn!

Dat lukt toch niet met dat ene puntje ;). Maar moeite mag beloond worden, vind ik.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:48

Poney schreef:
_Arwen_ schreef:

poeh dan ben ik blij dat ik mijn kopschuwe paard nu zover heb dat ik met enorm veel stress en paniek met een praam kan vlechten en knotten.
het gaat stapje voor stapje beter maar ik ben blij dat die regel er is dat het eventueel ook met losse manen mag.
ik vind het zelf niet mooi maar als mijn paard enorm in paniek aan het halstertouw begint te hangen en te doen houd ik liever mijn paard heel en rijd ik met losse manen met wel enorm veel haarlak in haar manen.
dus net zoals het zomertenue vind ik dat het best versoepeld mag worden, ben wel eens op wedstrijd geweest dat het 25 graden was en gevoelsmatig nog veel warmer dat we niet in zomertenue mochten.
na mijn proeven, tijdens het uitstappen ben ik flauw gevallen, ja ik kon er voor kiezen om niet te gaan rijden inderdaad.
maar het weer in nederland is soms zo onvoorspelbaar dat het ineens warm was en ik me niet meer ging afmelden als ik dat telkens moet doen word het een duur grapje met telkens het startgeld gaan betalen :+
Nee als ze het gewoon wat versoepelen dan vind ik het al prima zodat we makkelijker in zomertenue kunnen rijden als iemand dat wilt.

Tymbalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:50

Op de wedstrijd in norg vandaag en gister was het zomertenu toegestaan, meestal is er dan iemand die bij de federatievertegenwoordiger gaat vragen of dat mag en word er een briefje opgehangen bij de ringmeester dat het is toegestaan