Is topsport nog wel gezond voor paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 00:23

Ik wil de discussie niet helemaal van zijn spoor brengen, maar een paard in de natuur staat continue bloot aan stress en heeft zeker geen luilekkerleventje en is lang niet altijd gezond. Een paard in gevangenschap heeft het beter. Ze zijn zeker van hun water en voedsel, veiligheid en gezondheidsbewaking. Zelfs het leven van een topwedstrijdpaard bestaat uit een zekere routine en routine geeft geen stress maar rust.
In de natuur moeten ze vaak in onherbergzaam terrein zien te overleven. Ze moeten hun veulens bewaken tegen belagers en altijd vluchten voor belagers. Veel vallen ten slachtoffer van verkeer, boze boeren, rampen als bosbranden (de rook met name), wolven, honger en dorst en worminfecties. Insecten maken ze het leven behoorlijk zuur en kunnen voor bloedarmoede zorgen bv (en ernstige ziekten). Hengsten vechten soms zeer hevig met concurrenten. Paarden in het wild breken ook benen en ook wel hun nek in moeilijk terein en sterven vaak een langzame, pijnlijk dood. Ik heb toevallig me verdiept in het leven van in het wild levende paarden over de hele wereld en dat is echt niet fijn. Ik zie ze liever (goed verzorgd) in gevangenschap. Wat ik wilde zeggen: Een paard is in de natuur niet per definitie gezond of beter af.
Wat we in sport van ze vragen staat niet van de natuur af. Dressuur staat dicht bij hoe hengsten zich uitsloven voor merries bv. Het is gebaseerd op hoe paarden van nature bewegen en uit zichzelf doen.
Wat ruiters tegenwoordig in dressuurwedstrijden willen laten zien staat WEL idd ver af van "normaal" en is in mijn ogen ook niet gewensd, maar staat ook zeker niet zo in het reglement als gewensd!!! Je kunt de sport zelf daar dus niet de schuld van geven, eerder de ambitie van de mens om op te vallen en aan de jury die het onterecht waardeert. Er is al een kentering merkbaar en ik denk dat het niet lang zal duren voordat de wapperende voorbenen weer als ongewenst gezien gaan worden en men normale gangen waardeert zoals het hoort.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 00:30

Topsport is per definitie niet gezond, niet voor paarden en niet voor mensen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 00:32

Het zou fijn zijn als je even verklaarde waarom dat je mening is.
Mensen hebben trouwens beperkingen die paarden niet hebben. (Warmbloed en Volbloed-)Paarden zijn gemaakt om lange afstanden snel af te leggen bv en kunnen makkelijker springen door hoe hun achterbenen zijn etc. Het lijkt me niet handig om paarden en mensen te vergelijken.

Kuggur

Re: Is topsport nog wel gezond voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 12:06

Och, ik ben fysiotherapeut, ik zie dagelijks de gevolgen van sportbelasting. Fysiologische verklaringen daarvoor zijn redelijk voor de hand liggend. De risico´s van hoge (sport) belasting zijn voor mensen en paarden niet fundamenteel verschillend, buiten de open deur dat mensen zélf hun risico´s kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 12:12

Mentaal absoluut niet. Fysiek durf ik niet te zeggen, maar denk dat dat ok niet heel gezond is... :)
Een paard is er gewoon niet voor gemaakt, en wedstrijden zorgen gewoon voor onnodige stress.
De vergelijking topsport voor mensen en paarden vind ik wat vreemd, aangezien mensen er vrijwillig voor kiezen en paarden niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 12:20

Misschien omdat het géén vergelijking was, slechts een losse opmerking. Niet onwaar, topsport is ongezond voor mensen en paarden om dezelfde fysiologische redenen. Dan gaat het uiteraard om lichamelijke gezondheid.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 12:30

Ik denk dat je niet alleen naar de sport opzich moet kijken, maar ook naar de huisvesting.
Ik zag laatst een stuk op rtv-oost (volgens mij) en zag hoe topsport paarden hele dagen op een stal stonden, op rubber matten met poepzakken om (scheelt natuurlijk uitmest werk & ze konden de uitwerpselen controleren).

Vergeet dit niet!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 12:39

Moon schreef:
Ik denk dat je niet alleen naar de sport opzich moet kijken, maar ook naar de huisvesting.
Ik zag laatst een stuk op rtv-oost (volgens mij) en zag hoe topsport paarden hele dagen op een stal stonden, op rubber matten met poepzakken om (scheelt natuurlijk uitmest werk & ze konden de uitwerpselen controleren).

Vergeet dit niet!

En dat waren Topsport paarden? Ik geloof er helemaal niks van.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 12:52

Echte topsport is elke dag weer balanceren op het randje, is een paard bij een ruiter die weet waar hij/zij mee bezig is dan zie je de paarden vaak een respectabele leeftijd bereiken, door perfect management van training, wedstrijden, voeding enz. Het is juist de laag eronder die wel mee wil doen maar die niet aan alle voorwaarden kunnen voldoen, niet voor niets is het gemiddelde sportpaard in Nederland op z'n achtste kapot ( blijkens onderzoek) dus zou je de conclusi e kunnen trekken dat echte topsport voor een paard beter is voor zijn levensverwachting dan een paard wat in de basissport loopt. Wel heel zwart/wit geschetst maar ik het wel begrijpen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 12:58

Kuggur schreef:
Och, ik ben fysiotherapeut, ik zie dagelijks de gevolgen van sportbelasting. Fysiologische verklaringen daarvoor zijn redelijk voor de hand liggend. De risico´s van hoge (sport) belasting zijn voor mensen en paarden niet fundamenteel verschillend, buiten de open deur dat mensen zélf hun risico´s kiezen.

Ze zijn dus WEL verschillend. Ja, je kunt zeggen dat we allemaal uit dezelfde materialen bestaan, maar mensen lopen bv op twee benen en paarden niet, dat maakt al een groot verschil. Wij lopen op onze voeten, paarden op hoeven, die de toppen van de tenen zijn. De gewichtsverdeling is totaal verschillend. Paarden worden al eeuwen gefokt om bepaalde prestaties te leveren, mensen niet. Waar je genetische voordelen ziet voor hardlopen, zoals bij de Massai, zul je ook weinig tot geen blessures vinden...
Overbelasting komt met name door onvoldoende training of juist teveel herhalen van hetzelfde. Belasting is niet hetzelfde als overbelasting. Topsport is niet per definitie overbelasting, hoewel het wel zware belasting kan zijn. Het ligt bij de ruiter om paarden adequaat voor te bereiden voor proeven.
De ruiter heeft de verantwoording over zijn paard en de meesten nemen die gelukkig ook serieus, zeker in de topsport waar de waardes enorm zijn gestegen.
Wat het kiezen van risicos betreft: In de eerste plaats worden er paarden gekozen die er lol in hebben of het aan kunnen, anders maak je nl geen kans. Er is een selectie. In de tweede plaats hebben paarden weinig interesse in risicos. Hun hersens calculeren die niet in. Reden waarom je ze van een klif af storten bv of veel te hoge hindernissen proberen (om bij een sexpartner te komen bv).
Als je ze dus keuze zou geven, veranderde de zaak feitelijk niet. En we geven ze keus, want een paard kan en zal weigeren als hij iets echt niet wil of durft. Hoewel er ook paarden zijn die alles geven voor hun ruiter, en nogmaals, de eindverantwoording ligt bij de ruiter. Niet bij de sport. De ruiter kiest of hij er aan mee wil doen en tot welke hoogte en hij/zij moet inschatten of het paard het aan kan, en het paard voorbereiden.
Dat het daarin wel eens mis gaat is een feit, maar dat is niet de schuld van de sport en de sport op zich is niet ongezond.
Ik heb al eerder gezegd dat men beter kan kijken of de ruiters nog wel eerlijk bezig zijn. Dus de verantwoording verschuiven naar waar hij hoort in paardensport.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 13:28

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 13:33

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 17:33

Kuggur schreef:
Misschien omdat het géén vergelijking was, slechts een losse opmerking. Niet onwaar, topsport is ongezond voor mensen en paarden om dezelfde fysiologische redenen. Dan gaat het uiteraard om lichamelijke gezondheid.

Tenzij je vergeet dat mensen niet over hindernissen van 1.80m móeten springen noch met hun nek in een krul getrokken worden.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 19:13

Bizzybijtje schreef:
Kuggur schreef:

Tenzij je vergeet dat mensen niet over hindernissen van 1.80m móeten springen noch met hun nek in een krul getrokken worden.

Nek in de krul trekken heeft vrij weinig met topsport te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:29

Ach kom, je weet wel wat ik bedoel... Dat een paard absoluut niet in een natuurlijke houding loopt.
Er wordt veel te snel naar de top gewerkt wat mij niet gezond lijkt. Hoe vaak hoor je wel niet van het 'in één jaar naar het Z willen rijden'... Wedstrijdtechnisch kan dat zeker, maar als je je paard echt wilt ontwikkelen en de dressuur gebruikt waar het voor dient, gaat dat je echt niet lukken. Maar da's een andere discussie vrees ik :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:34

het valt me wel op dat opvallend veel sportpaarden eerder doodgaan... en dan bedoel ik echt de toppers. Het kan natuurlijk puur toeval zijn, en natuurlijk komen alleen de beroemde paarden in het nieuws, maar ik hoor toch vaker over kerngezonden paarden van 27 die niet in de topsport hebben gelopen (en dan kunnen ze best een tijdje Z gelopen hebben), dan topsportpaarden van 27 die nog gewoon gereden kunnen worden... Natuurlijk is topsport erg belastend voor de paarden, maar de grens van: ' hier word het slecht en onnatuurlijk' is natuurlijk erg vaag, omdat juist heel het paardrijden zelf belastend en onnatuurlijk is.
Ik denk dat ze de topsport gezonder kunnen houden door de paarden pas op latere leeftijd echt te rijden, ik heb er geen problemen mee als ze paarden rijden vanaf 3 jaar, maar je hebt rijden en rijden (daarmee bedoel ik dus dat ze paarden hebben die niet veel worden belast op jonge leeftijd en paarden die op hun 6e al in het Z lopen. Om maar te zwijgen van de hengstenshows.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:39

Bizzybijtje schreef:
Ach kom, je weet wel wat ik bedoel... Dat een paard absoluut niet in een natuurlijke houding loopt.
Er wordt veel te snel naar de top gewerkt wat mij niet gezond lijkt. Hoe vaak hoor je wel niet van het 'in één jaar naar het Z willen rijden'... Wedstrijdtechnisch kan dat zeker, maar als je je paard echt wilt ontwikkelen en de dressuur gebruikt waar het voor dient, gaat dat je echt niet lukken. Maar da's een andere discussie vrees ik :)

Dat is precies wat ik een paar keer noem. Dat het in de training mis gaat en dat de versntwoording bij de ruiter ligt. Je kunt toch niet de sport de schuld geven van het feit dat er mensen zijn die snel resultaten willen bereiken op een verkeerde manier? Dressuur op zich is niet slecht, maar goed voor een paard. Als je het maar correct doet. De reglementen gaan van correct rijden uit. Dat er inmiddels een enorme verschil is ontstaan tussen dressuur en wedstrijdressuur is te betreuren, maar niet de schuld van "de sport" zoals die is opgezet.
Overigens is er natuurlijk wel meer topsport dan dressuur. In alle takken van paardensport kan een top bereikt.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:42

ik denk dat het net zo is als ons mensen. maar ligt het aan de manier hoe je met je paard omgaat!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:14

Als je in een discussie mee wilt doen, moet je je mening onderbouwen, damiaantje. Anders wordt je post als te kort en nutteloos beschouwd en dat is tegen de bokt regels.

Dit is de tweede keer dat ik moet vragen om onderbouwing. Ik ben geen mod, dus het is niet mijn taak, maar ik wil nieuwkomers er wel op wijzen wat de regels zijn voor discussieren.
Alleen een mening neerplanten in een topic is niet de bedoeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 00:10