Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Moon schreef:Ik denk dat je niet alleen naar de sport opzich moet kijken, maar ook naar de huisvesting.
Ik zag laatst een stuk op rtv-oost (volgens mij) en zag hoe topsport paarden hele dagen op een stal stonden, op rubber matten met poepzakken om (scheelt natuurlijk uitmest werk & ze konden de uitwerpselen controleren).
Vergeet dit niet!
Kuggur schreef:Och, ik ben fysiotherapeut, ik zie dagelijks de gevolgen van sportbelasting. Fysiologische verklaringen daarvoor zijn redelijk voor de hand liggend. De risico´s van hoge (sport) belasting zijn voor mensen en paarden niet fundamenteel verschillend, buiten de open deur dat mensen zélf hun risico´s kiezen.
Albert schreef:TOP-sportpaard overleden:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?sid=&f=11&t=1460488
Als er een paard is dat tijdens zijn actieve periode zwaar belast is geweest is het Deuk wel.
Kuggur schreef:Misschien omdat het géén vergelijking was, slechts een losse opmerking. Niet onwaar, topsport is ongezond voor mensen en paarden om dezelfde fysiologische redenen. Dan gaat het uiteraard om lichamelijke gezondheid.
Bizzybijtje schreef:Kuggur schreef:Misschien omdat het géén vergelijking was, slechts een losse opmerking. Niet onwaar, topsport is ongezond voor mensen en paarden om dezelfde fysiologische redenen. Dan gaat het uiteraard om lichamelijke gezondheid.
Tenzij je vergeet dat mensen niet over hindernissen van 1.80m móeten springen noch met hun nek in een krul getrokken worden.
Bizzybijtje schreef:Ach kom, je weet wel wat ik bedoel... Dat een paard absoluut niet in een natuurlijke houding loopt.
Er wordt veel te snel naar de top gewerkt wat mij niet gezond lijkt. Hoe vaak hoor je wel niet van het 'in één jaar naar het Z willen rijden'... Wedstrijdtechnisch kan dat zeker, maar als je je paard echt wilt ontwikkelen en de dressuur gebruikt waar het voor dient, gaat dat je echt niet lukken. Maar da's een andere discussie vrees ik