Stang 'en' Trens?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Natasja_

Re: Stang 'en' Trens?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:39

Zoals al eerder in het topic aangegeven wordt ligt het niet aan de optomingen dat de wedstrijdsport achteruit gaat. Dit komt door de vele onkundige instructie die er lesgeeft.

Ik gebruik bij mijn Z paard afwisselend een trens en stangentrens optoming.
De ene keer loopt ze namelijk heel fijn op de trens maar zodra ze daar niet lekker op loopt hang ik de st&tr optoming in en vice versa.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:49

Daar kan ik het me wel in vinden ja. Toch is dat wel gek, want om les te geven moet je toch een diploma hebben? Misschien moet er maar is iets komen dat mensen het controleren. Vergelijkbaar met politie in burger of mensen die 'zomaar' komen eten in een restaurant.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:54

Vanky schreef:
Ja, maar dat beantwoord niet mijn vraag waarom je ze 'allebij' allebei moet gebruiken.

Sorry, moest even :o

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:01

die opleidingen van tegenwoordig stellen niets voor.

toen ik mijn cursus volgde zijn daar mensen met diploma vertrokken die ik niet in de bak zou durven zetten zonder ongelukken te krijgen

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:21

Vind ik toch best schokkend dan.. Maar je kunt het ook wel merken want soms geven er echt mensen les waarvan je denkt: 'huh?' voorbeelden zal ik jullie besparen. Sterker nog, het staat op film.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 00:10

op youtube? PB eens een linkje dan? :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 00:24

Nee niet op youtube, het staat volgensmij nog op me telefoon dat moet ik dan even zoeken
(filmpje aan het terug kijken op telefoon)
Nee nutteloos je hoort het nauwelijks/niet, je ziet alleen mij een beetje vreemd kijken door haar aparte uitspraak. Balen, dacht dat het verstaanbaar was.. Daar ga ik niet de moeite voor doen om het op youtube te zetten, sorry laptop is vast loop gevoelig.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:06

Air schreef:
Semra: Zou wel makkelijk zijn als je verzameling en oprichting bekomt door de S&T ;)

Nou, als het zo makkelijk zou zijn. Maar dat was meer een reactie op de opmerking van de TS: "Al loopt je paard in een lekkere ontspannen houding is het nog niet goed.. nee, hij moet helemaal opgericht lopen.."

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 19:10

Semra schreef:
Air schreef:
Semra: Zou wel makkelijk zijn als je verzameling en oprichting bekomt door de S&T ;)

Nou, als het zo makkelijk zou zijn. Maar dat was meer een reactie op de opmerking van de TS: "Al loopt je paard in een lekkere ontspannen houding is het nog niet goed.. nee, hij moet helemaal opgericht lopen.."

Hu? waat staat dat? :+

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:02

Kan je je niet meer herinneren dat je daar zo over dacht? :+
1e pagina, vrij ver onderaan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:16

Wat ik niet snap is dat men afgeeft op de regels van "tegenwoordig". Ik kan me vergissen hoor, maar volgens mij zijn ze juist de regels steeds meer aan het versoepelen: Niet meer op M1 niveau verplicht rijden met sporen, je mag volgens mij ook langer doorrijden op een trens i.p.v. dat je over moet schakelen naar S&T. Regels worden alleen maar soepeler, dus stop alsjeblieft met het kletsen over dat het "tegenwoordig" allemaal zo moet...

Daarnaast denk ik dat iedereen zelf moet weten of hij S&T gebruikt, totdat het verplicht is (en dan ben je al een behoorlijk eind onderweg, denk dat de meeste van ons dat moment niet eens gaan halen...). Feit is dat je in de dressuur steeds meer toe wilt naar het zo onzichtbaar mogelijk geven van hulpen, zodat het er steeds makkelijker uit ziet. Sporen helpen daarbij, S&T helpt ook daarbij.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:30

Wat ik mij af vraag.. Een paard kan los in de wei met totale ontspanning opgericht en verzameld lopen en toch hebben wij als mens een S&T zodra we erop zitten?! Vreemde situatie toch?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:33

Dat snap ik nou ook niet :n

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:34

annebe schreef:
Wat ik mij af vraag.. Een paard kan los in de wei met totale ontspanning opgericht en verzameld lopen en toch hebben wij als mens een S&T zodra we erop zitten?! Vreemde situatie toch?

Nee hoor, hebben we niet per se een stang en trens voor nodig. En als je het zo stelt zoals je doet, hoe rij jij? Met zadel en bit? Dan is dat toch ook niet natuurlijk...?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:37

kleinvosje schreef:
annebe schreef:

Nee hoor, hebben we niet per se een stang en trens voor nodig. En als je het zo stelt zoals je doet, hoe rij jij? Met zadel en bit? Dan is dat toch ook niet natuurlijk...?

Rijden is niet natuurlijk.
Stal niet natuurlijk.
Dekens zijn niet natuurlijk.
Bandages zijn niet natuurlijk.
Trailer is ook niet natuurlijk.

En paard is gedemtiseerd(of hoe je dat ook schrijft) en we rijden er al eeuwen op.
Maar iemand heeft bedacht dat een paard mooi moet lopen tijdens wedstrijden, of hoog moet springen.

Eigenlijk is bij mensen niets natuurlijk, maar we kunnen het wel zo vriendelijk mogelijk maken...

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 09:40

Semra schreef:
Kan je je niet meer herinneren dat je daar zo over dacht? :+
1e pagina, vrij ver onderaan.

haha, nee eigenlijk niet nee.. jullie hebben me een beetje anders aan het denken gezet :=

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:10

Dat is altijd goed, open staan voor dingen die anderen zeggen. Je kan een eigen menig hebben maar het is nooit verkeerd om eens te luisteren naar wat anderen er van vinden en daar kan je dan weer je eigen menig bij vormen.

En dan nogmaals mijn vraag; Waar ligt de grens? Ik lees hier weer dat een paard in de wei ook verzameld en opgericht loopt (heb ik die van mij trouwens nooit zien doen. Of oefeningen uit een proef?? En ze loopt toch op Z niveau.) maar dat wij daar S&T voor nodig zouden hebben. Maar iedereen hangt toch een hoofdstel aan z'n paard, legt er een zadel op, zet een hek om de wei?
En daarbij zijn het middelen om je hulpen te verfijnen, zoals secricible ook al zegt. Net als sporen niet zijn om je paard harder te laten gaan maar om je beenhulp te verfijnen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:04

secricible schreef:
Wat ik niet snap is dat men afgeeft op de regels van "tegenwoordig". Ik kan me vergissen hoor, maar volgens mij zijn ze juist de regels steeds meer aan het versoepelen: Niet meer op M1 niveau verplicht rijden met sporen, je mag volgens mij ook langer doorrijden op een trens i.p.v. dat je over moet schakelen naar S&T. Regels worden alleen maar soepeler, dus stop alsjeblieft met het kletsen over dat het "tegenwoordig" allemaal zo moet...

Daarnaast denk ik dat iedereen zelf moet weten of hij S&T gebruikt, totdat het verplicht is (en dan ben je al een behoorlijk eind onderweg, denk dat de meeste van ons dat moment niet eens gaan halen...). Feit is dat je in de dressuur steeds meer toe wilt naar het zo onzichtbaar mogelijk geven van hulpen, zodat het er steeds makkelijker uit ziet. Sporen helpen daarbij, S&T helpt ook daarbij.

Ik geef niet af op de regels van tegenwoordig, ik vind het goed dat ze eens een aantal dingen versoepelen en verstrengen. Daar geef ik niet op af, maar op de mensen die al die hulpmiddelen verkeerd gebruiken en die er een sport opzich van maken.

Ik vind het overigens best knap dat u weet dat de meeste mensen hier dat niet gaan halen. En ook nog zo van internet, bent u helderziend?

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:27

Sommige paarden lopen fijner op stang en trens. Of mooier in de hoofdhalshouding ofzo... :)
Maar andere paarden lopen weer fijner op een trens.
En hoe hoger je komt hoe moeilijker de oefeningen, en sommige paarden kan je dan beter rijden op S&T maar andere lopen toch fijner op trens...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:51

Danique_G schreef:
secricible schreef:

Ik geef niet af op de regels van tegenwoordig, ik vind het goed dat ze eens een aantal dingen versoepelen en verstrengen. Daar geef ik niet op af, maar op de mensen die al die hulpmiddelen verkeerd gebruiken en die er een sport opzich van maken.

Ik vind het overigens best knap dat u weet dat de meeste mensen hier dat niet gaan halen. En ook nog zo van internet, bent u helderziend?

Nee, ben niet helderziend, maar ben wel bekend met statistiek. En er rijden nou eenmaal niet zoveel mensen op internationaal niveau en aangezien je dan pas verplicht bent S&T te gaan gebruiken... Daar hoef je niet helderziend voor te zijn hoor... Gewoon je hersentjes voor gebruiken.
DAn kun je je misschien ook wat minder snel aangesproken voelen, want ik heb het over de mensen die het hebben over de regels van tegewoordig. Als jij dat niet was, hoef je je ook niet aangesproken te voelen :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:20

secricible schreef:
Nee, ben niet helderziend, maar ben wel bekend met statistiek. En er rijden nou eenmaal niet zoveel mensen op internationaal niveau en aangezien je dan pas verplicht bent S&T te gaan gebruiken... Daar hoef je niet helderziend voor te zijn hoor... Gewoon je hersentjes voor gebruiken.
DAn kun je je misschien ook wat minder snel aangesproken voelen, want ik heb het over de mensen die het hebben over de regels van tegewoordig. Als jij dat niet was, hoef je je ook niet aangesproken te voelen :)

Ik voelde mij niet aangesproken, ik voelde mij zo vrij om mijn mening te laten horen. En u kunt bovendien niet oordelen of deze mensen dat niveau zullen halen, dat is niet aan u.
Over aangesproken gesproken, u gebruikt een denigrerende toon mbt 'hersentjes'. U kunt overigens helemaal niet weten of ik die wel of niet gebruik.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:30

Stang en trens hoort NOOIT te worden gebruikt om het paard in een houding te dwingen, en er constant druk op hebben staan is al helemaal verkeerd.

Maar dat is niet de schuld van de stang en trens maar van de betreffende ruiterhand.

De stang is ooit ontworpen om het paard te helpen balanceren in de verzameling en om met supersubtiele hulpen te kunnen inwerken.

Helaas wordt hijdaar doorgaans niet veel meer voor gebruikt maar zie je echt doorgetrokken stangen om het paard in een houding te trekken.

Het is goed dat de jeugd hier over nadenkt, en het niet klakkeloos als: 'zo hoort het dus' te zien. Maar met stang en trens rijden is niks mis mee, zolang je het ter verfijning doet en nooit ter oplossing van een aanleunings/nageeflijkheidsprobleem.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:39

annebe schreef:

Ben ik het helemaal mee eens.. Alle oefeningen in de hoge dressuur zijn ook te bereiken op een simpel trensje, of bitloos. Alleen kost het misschien meer tijd en moeite, en dat hebben veel mensen niet. Ik wil echt niet iedereen die een ST gebruikt over een kam scheren hoor, maar dit is natuurlijk wel vaak het geval..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:37

Ik zou zelf zeggen dat het te maken heeft met het feit dat een paard het in de wei doet als hij daar zin in heeft, terwijl we het in de ring op commando willen doen. Je moet dus ergens een commando mee geven. Stemhulpen mogen in de ring niet en men heeft er daarom voor gekozen om een combinatie van beenhulp, gewichtshulp en teugelhulp te gebruiken.

Het lijkt me dan ook niet de bedoeling om de S&T te zien als een middel om sterker te zijn, om agressiever door te komen, maar om de hulpen te geven op zo'n manier dat het minder zichtbaar is.
Als alles goed is gegaan in de africhting kunnen deze ruiters het dus ook bitloos en met een trensje, alleen zijn de hulpen dan beter zichtbaar. En dressuur is juist zo prachtig als het lijkt alsof het paard het allemaal vanzelf doet!

Doel van al deze sterkere middelen is dan ook niet om met meer kracht je zin door te drijven, maar om de hulp met minder kracht te hoeven geven. Daardoor ziet alles er zoveel mooier uit en daar gaat het om..

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 23:40

Helemaal eens met secricible!

Annebe: Maar los in de wei, dan zit er geen beweeglijk mens op met ongeveer 70 kilo, die voor een geheel andere balans zorgt dan wanneer het paard los door de wei loopt.