Dat is nog steeds staken.Persoonlijk zou ik pas over gaan als alle onderdelen goed gaan en je er een fijn gevoel bij hebt.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dat is nog steeds staken.lx3 schreef:Nee, dat weet ik zeker, ik wordt er juist op gecomplimenteerd dat ik goed van me af rijd.
Zoals ik gezegd heb, het is een Lipizzaner. Al weet je iets van het ras dan weet je denk ik al genoeg, dan zul je ook anders denken (neem ik aan).
Ik zeg ook niet dat het niet aan mij ligt. Alleen de ene keer lukt het gewoon beter als de andere.
Het ligt niet altijd aan mij, maar af en toe moet ik gewoon even zijn bui afwachten. Al werkt ie lekker mee gaat het super. Al heeft hij zijn dag niet of is een keer tegendraads gaat het minder.
Sidera schreef:Dat een lippizaner een wervel minder heeft en daardoor makkelijk steigert is geen rede dat ie dat zou doen onder het rijdenDat is nog steeds staken.
Persoonlijk zou ik pas over gaan als alle onderdelen goed gaan en je er een fijn gevoel bij hebt.
superwoman schreef:lx3 schreef:Nee, dat weet ik zeker, ik wordt er juist op gecomplimenteerd dat ik goed van me af rijd.
Zoals ik gezegd heb, het is een Lipizzaner. Al weet je iets van het ras dan weet je denk ik al genoeg, dan zul je ook anders denken (neem ik aan).
Ik zeg ook niet dat het niet aan mij ligt. Alleen de ene keer lukt het gewoon beter als de andere.
Het ligt niet altijd aan mij, maar af en toe moet ik gewoon even zijn bui afwachten. Al werkt ie lekker mee gaat het super. Al heeft hij zijn dag niet of is een keer tegendraads gaat het minder.
Mooi dat je wel van je af rijdt, toch zou ik wel altijd de schuld op me nemen als iets niet lukt, want anders kun je het niet verbeteren. (daarbij is het makkelijker om wat fout te doen dan alles goed - bijv kan een klein balansfoutje van de ruiter al grote gevolgen hebben in een oefening)
Tuurlijk heeft een paard ook z'n buien, maar jij als ruiter moet daar mee om leren gaan en dat goed begeleiden. Moeilijk, maar wel een uitdaging.
Verder ben ik het met Sidera eens.
lx3 schreef:Dat is inderdaad waar.
Hij gebruikt het ook als staken, mag het ook zeker niet goedkeuren.
Maar hij doet het met inrijden weleens maar nooit tijdens te proeven.
superwoman schreef:lx3 schreef:Dat is inderdaad waar.
Hij gebruikt het ook als staken, mag het ook zeker niet goedkeuren.
Maar hij doet het met inrijden weleens maar nooit tijdens te proeven.
Toch lijkt het mij heel belangrijk om dit probleem aan te pakken voor je verder gaat.
Vaak groeien die problemen alleen maar als je er geen tijd voor maakt om ze op te lossen.
Searcher schreef:Ik zou wachten tot je je wat zekerder voelt en alles wat meer bevestigd is. Tijd zat hebben jullie.
Ik zie ook vaak ruiters die elke proef 1 wp halen en dan meteen de overstap willen maken naar een hogere klasse. Ze realiseren zich niet altijd dat bij een hogere klasse ook de basis-eisen (goede aanleuning -Skala der Ausbildung- en zo) aan een hoger niveau moeten voldoen om goede punten te rijden. Succes!
lx3 schreef:Basis is goed.
Anders plaats ik dit topic niet. Alleen het wijken is minder, de rest is zga Perfect.
superwoman schreef:lx3 schreef:Basis is goed.
Anders plaats ik dit topic niet. Alleen het wijken is minder, de rest is zga Perfect.
wijken is ook basis. Als de basis zo goed is, zou het wijken ook geen probleem moeten zijn.
Of jij ziet de basis heel anders dan ik?
Mijn ervaring is dat wanneer het paard scherp aan de hulpen staat (basis) de oefeningen relatief makkelijk uit te voeren zijn, tenzij er een gemis aan krachtontwikkeling is. Wijken kost niet zoveel kracht, dus dat moet dan "easy" zijn...
lx3 schreef:Ja, en stel dat je nu binnenkort L2 zou kunnen starten, lijkt me niet wijs om dan wel in een keer door te gaan?
Tenminste, ik zit nu nog heel erg na te denken over wat ik ga doen. Ik kan zelf haast niet wachten, maar ik weet niet of het wel zo verstandig is, aangezien Litano nu ook kuren gaat krijgen.(A)
xApple schreef:Ik ben overgegaan toen ik er in de B niet zoveel meer aan vond.
Het wijken zat (en zit) en toen nog niet goed in, maar ik had
altijd prijs en had ook 2 of meer winstpunten. Ben overgegaan
na 7 wedstrijden, 14 winst.
Nu, na 3 wedstrijden hebben we alweer 5 winst in de L1 en hebben
steeds 4en voor het wijken gereden. Ook weer 2x 1e en 2x 2e geworden
dus doen nog steeds bovenaan mee. Als het wijken niet goed gaat
kun je dus prima L1 starten.
, maar ik weet niet of het wel zo verstandig is, aangezien Litano nu ook kuren gaat krijgen.(A) lx3 schreef:Tja, het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Zo heeft ieder zijn eigen standpunt.
Ik hoef het denk ik niet nog meer te zeggen. Zoals ik al meerdere malen gezegd heb, in dit topic en tegen jou, de basis is goed onder de knie.
Hij reageert op alles wat ik vraag en wil graag voor me werken.
Ik wil nu ook geen gezeur over het wijken, ik wil gewoon weten van meerdere bokkers,. Wat vinden jullie en waarom.
Ik weet echt wel hoe het allemaal in elkaar steekt. Little heeft M2 met een andere ruiter gestart bij een vorig baastje en kan ik M1 oefeningen mee rijden, dus ik denk dat ik wel weet wat de basis is.
Of moet je daar Z2 voor rijden?
Sidera schreef:Nou TS, ik vind wel dat je goed met alle reacties om gaat
(oh, op je laatste post na dan)
en TS, je punten klinken ook niet naar een 'perfecte basis'.
Een losse oefening zegt me niks, zeker niet als die niet eens gepunt wordt. Zoals men wel zegt 'in de achtertuin rijdt iedereen Grand Prix!'
superwoman schreef:lx3 schreef:Tja, het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Zo heeft ieder zijn eigen standpunt.
Ik hoef het denk ik niet nog meer te zeggen. Zoals ik al meerdere malen gezegd heb, in dit topic en tegen jou, de basis is goed onder de knie.
Hij reageert op alles wat ik vraag en wil graag voor me werken.
Ik wil nu ook geen gezeur over het wijken, ik wil gewoon weten van meerdere bokkers,. Wat vinden jullie en waarom.
Ik weet echt wel hoe het allemaal in elkaar steekt. Little heeft M2 met een andere ruiter gestart bij een vorig baastje en kan ik M1 oefeningen mee rijden, dus ik denk dat ik wel weet wat de basis is.
Of moet je daar Z2 voor rijden?
Al heb je nog nooit op een paard gereden, kán je weten wat de basis is......maar dat hoeft niet.![]()
Ik raad je aan om wat meer lessen te volgen en of wat boeken te gaan lezen om er meer over te leren.
Aan de basis moet je altijd blijven werken en kan je áltijd verbeteren, wat ten goede komt aan je oefeningen.
Urielle schreef:Precies Quir, als oefeningen niet goed gaan dan ligt dat altijd bij een probleem in het Skala. En aangezien wijken nou niet bepaald het moeilijkste isen TS, je punten klinken ook niet naar een 'perfecte basis'.
Overigens kan ik met veel paarden die komen voor zadelmak gemaakt te worden ook een stukje wijken en een stukje schouderbinnen rijden, maar dat wil absoluut niet zeggen dat de basis in orde is laat staan dat ze L/M-niveau lopenEen losse oefening zegt me niks, zeker niet als die niet eens gepunt wordt. Zoals men wel zegt 'in de achtertuin rijdt iedereen Grand Prix!'
TS je zegt dat je de extra proeven (10+ wp ) onzin vindt en dat je paard wedstrijdritme moet houden.
Dan wordt het toch kiezen lijkt me. Of accepteren dat je straks een half jaar ergens in een bepaalde klasse stilhangt, en imo is dat nog veel onzinniger en veel minder prettig rijden dan in de lagere klassen punten en prijs rijden.
Quir schreef:Als je het wijken niet onder de knie hebt, is de basis niet in orde (en al heeeelemaaaaal "zga perfect", want dan zou je allang 230 punten en hoger gereden hebben).
JoycexLynn12 schreef:In de B werd ik alleen maar 1e met hoge punten en mijn paard was helemaal L1 klaar.
In de L1 viel het me vies tegen, kwam ook omdat mijn paard niet lekker in haar vel zat.
Het hoeft soms niet veel te zeggen hoor, het is ook vooral een jurysport, de ene jury vind je klaar voor het L1 en de ander geeft je weer lage punten, hoevaak ik dat al wel niet heb gehad..
Je kunt ook gewoon de L1 ingaan en iets doen met je commentaar toch? Kun je alleen maar van leren en aan werken.
JoycexLynn12 schreef:In de B werd ik alleen maar 1e met hoge punten en mijn paard was helemaal L1 klaar.
In de L1 viel het me vies tegen, kwam ook omdat mijn paard niet lekker in haar vel zat.
Het hoeft soms niet veel te zeggen hoor, het is ook vooral een jurysport, de ene jury vind je klaar voor het L1 en de ander geeft je weer lage punten, hoevaak ik dat al wel niet heb gehad..
Je kunt ook gewoon de L1 ingaan en iets doen met je commentaar toch? Kun je alleen maar van leren en aan werken.
)